Citat:
Ursprungligen postat av kvint
Om jag minns rätt visade den rättsmedicinska analysen att gärningsmannen inte intagit några droger den närmsta tiden innan mordet, men inkluderar det även "legala droger" som alkohol?
Angående mannen på bänken i Trädgårdsföreningen, varför var det en privatperson och inte polisen som upptäckte honom, han skulle alltså ha suttit på en bänk några hundra meter från brottsplatsen någon timma efter mordet, hade inte polisen folk ute på gatorna som letade misstänkta och potentiella vittnen!?
Jag vågar nog säga att det inte var mördaren som satt på bänken i Trädgårdsföreningen. Finns ingen direkt anledning för någon som mördat att hänga kvar i området om det inte är en ritkigt virrig snubbe och då borde han rimligen ha åkt fast för länge sedan. Troligen någon som inte har ett skit med saken att göra som inte fattar att han är någon polisen vill tala med.
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Jag tror att polisens teori om hans flyktväg bygger på hur flyktvägar brukar se ut i andra fall. Tydligen är de så att det brukas göras en kringgående rörelse när de flyr, än mer intressant är det att högerhänta gör denna kringgående rörelse åt vänster och vänsterhänta åt höger.
Problemet med det här argumentet är att om GM kände till omårdet är det knappast troligt att han bara springer runt, då borde han ha tagit första bästa väg till den plats han vill komma till. Men främst ta sig så långt bort han kan från platsen. Om GM är snurrat runt tyder mer på att han inte hörde hemma i området eller Linköping till att börja med utan
bara var i staden av någon anledning.
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Mördaren verkar haft tur med allt den där morgonen , inte bara vädret. Hade inte sopbilen fört sånt oväsen så hade nog någon hört offrens rop på hjälp..
... och ...
Jag är faktiskt lite inne på blueyellowlions linje om att det är något lurt med det här. GM borde åkt dit inom en vecka men nu har det gått 8 år, helt otroligt. Någon polis inblandad ?
Oavsett hur mycket planering som fanns bakom mordet behöver alla planer tur, eller avsaknaden av otur. Om vi vill leka lite och skapa en superbrottsling säger vi att GM planlade mordet för att sammanfalla med sopbilen, om vi är mer realsitiska säger vi att det bara var en tillfällighet. Jag tror inte att en sopbil för nog mycket ljud för att dölja ett skrik från någon som håller på att dö. Dessutom borde rimligen sopbilen vara så nära mordplatsen att sopbilsåkarna borde sett mordet om vi skall anta att skriken dräktes. Om GM bara högg ner ungen under inflytandet av en psykos och sedan gav sig på tanten direkt efter är det inte mycket tid för skrikande. Kan t o m vara så att tanten ser en datanörd som hugger ner grabben, chockas tyst och sedan direkt överfalls av GM och inte får möjlighet att skrika vidare mycket. Grabben borde väl inte hinna skrika till om en vuxen man ger sig på han med en kniv?
Mitt
östspår bygger just på att GM inte gripits. Jag utesluter att han finns i Linköping och antar att han adlrig varit fast boende där. Han borde isåfall kännas igen eller ha hittats rätt så omgående. Att det inte fått tag på han via toppning på 8 år talar även för att han inte toppats av den enkla anledning att han inte bor i staden. Poliskonspiration är f ö något vi arbetar med för att det gör fallet så mycket mer intressant, i praktiken tror jag att
poliskonspirationen består av att de var lite sent på plats, saknade bra signalement och GM helt enklet dragit från stan nära inpå mordet.
Den stora frågan är varför en 8 åring faller offer för en knivmördare. Jag gissar mig till att det är unikt att någon knallar ut en morgon och bestämmer sig för att hugga ner barn de stöter på. Det händer men de flesta har någon motivering bakom sitt handlande även om vi kanske tycker att motiven är väldigt underliga och verklighetsfrånvarande.
Men vi bör även hålla öppet för att tanten var tilltänkt BO och grabben var den som sveptes med. Först och främst för att det gör att tråden får mer uppslag men även för att det saknas vittnen som kan säga vad som hände på plats vad jag förstått.