2012-10-31, 00:22
Medlem
Östspåret kan vi nog stryka till 90%.. Mördaren är inte gripen eftersom ingen såg han ordentligt. Vädret var till en fördel för mördaren för ingen verkar ha sett hans ansikte.. Tycker ändå han borde ha varit rejält blodig och något vittne bör lagt märke till det?
Citera
2012-10-31, 02:33
Medlem
FIGHTPLAYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Som jag har uppfattat det finns det inga vittnen på gatorna närmast mordplatsen. De vittnen som observerat gärningsmannen angripa Anna-Lena har suttit inomhus och tittat ut.
Detta är något som polisen hela tiden varit förbryllad över, de tycker att de borde ha funnits fler vittnen i närområdet på gatorna.
Jodå vittnen har sett honom ute. Tror att övergångsstället ni pratar om är vid korsningen Djurgårdsgatan-Lasarettsgatan. Det är bland annat utifrån de här vittnena som man har kunnat kartlägga hans flyktväg.
Citera
2012-10-31, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FIGHTPLAY
Jodå vittnen har sett honom ute. Tror att övergångsstället ni pratar om är vid korsningen Djurgårdsgatan-Lasarettsgatan. Det är bland annat utifrån de här vittnena som man har kunnat kartlägga hans flyktväg.
Mördaren verkar haft tur med allt den där morgonen , inte bara vädret. Hade inte sopbilen fört sånt oväsen så hade nog någon hört offrens rop på hjälp..
Citera
2012-10-31, 12:28
Medlem
blueyellowlions avatar
Att mördaren inte är gripen för att ingen såg honom tillräckligt bra tycker jag inte håller riktigt, tydligen har det ju t.o.m varit möjligt att säga vilken ögonfärg han har! Oavsett om det här är riktigt eller inte så finns det nog en annan anledning till att han fortfarande inte är gripen, man har nog sett honom tillräckligt bra för att lämna ett signalement som är bra nog, tror jag. Vad skulle man annars ha kunnat lägga till då?, om man hade sett honom bättre? Om nu ingen(?) har sett honom bra hur kan man då veta något om ögonfärg egentligen...? Också att han enligt nåt vittne ser ut som en ”datanörd”..., då måste man alltså ha sett honom skapligt bra och också veta hur en sådan ser ut...

Media kan ha orsakat en hel del snurrigheter i det här, minst lika mycket som polisen. När media får det till att ingen(?) verkar ha haft något otalt med Hussein Ammouri och hans affärer så börjar det allt stinka skitsnack....Det skulle vara intressant att veta hur mycket FBI fick veta om fallet när dom skulle göra ett uttalande, hade dom fått alla fakta och sidomotiv innan så har jag svårt att tro att dom fortfarande skulle komma till slutsatsen om en slumpmässig nattvandrare eller nåt.....

Sen när de säger: ”Det känns bra att ha deras (FBI:s) uppfattning i ryggen”. Varför är det så viktigt då, när man i alla fall inte har gett dem all information? Som jag fattar det så gav man dem bara uppgifter om hur mordet gått till och skadorna på offren. Nu förutsätter jag att FBI-folket vet om dom här andra sidomotiven/möjligheterna ändå. Man måste komma ihåg att media är mellan oss och polisen och dom kanske kan förvränga ett och annat, det finns väl ett flertal exempel på saker som blivit förvrängda i media i det här fallet...? Sen andra saker som Ammouris har sagt i media som jag är aningen tveksam till, prat om att nån skulle ha rotat i deras sopor, att dom själva skulle ha sett den här personen i Stockholm senare osv..., Jag vill minnas att Thommy Håkansson faktiskt antydde att det var något mystiskt med det här, något som han aldrig förklarade innan han gick i pension, det fanns nån artikel om det nånstans. Är det verkligen någon som tror att Ammouris har varit helt öppna ikring det här...? Jag tror att det skulle vara att framstå som aningen naiv, kanske lika blåögd som mördaren sägs vara.....Visst kan man fortsätta diskutera vilken väg GM har tagit osv. Men man måste nog fundera mer ikring frågan varför han var där från början. Sannolikheten att det här händer av en tillfällighet, allra helst när det finns dessa möjliga motiv, är så liten att det finns inte.

Istället för att på allvar utreda det som säkerligen är lite snårigt och dunkelt, svårt att utreda, så åker man land och rike runt och topsar helt vanligt folk som inte har ett skit med saken att göra..., för att allmänheten ska vara nöjd och tro att man arbetar på att lösa det (även om en del vanligt folk säkerligen redan misstänker hur det ligger till)...Skulle tamejfan inte förvåna mig om man har gjort den här utredningen så här långdragen bara för att den allmänna opinionen till sist kommer instämma i att polisen borde få tillgång till PKU-registret...för då hade det varit löst på nolltid, låtsas man...

Låter jag sarkastisk och cynisk? Ja kanske, men det är så mycket skitsnack inblandat här så det är helt otroligt. Nånting är fel, så enkelt är det.
Citera
2012-10-31, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Att mördaren inte är gripen för att ingen såg honom tillräckligt bra tycker jag inte håller riktigt, tydligen har det ju t.o.m varit möjligt att säga vilken ögonfärg han har! Oavsett om det här är riktigt eller inte så finns det nog en annan anledning till att han fortfarande inte är gripen, man har nog sett honom tillräckligt bra för att lämna ett signalement som är bra nog, tror jag. Vad skulle man annars ha kunnat lägga till då?, om man hade sett honom bättre? Om nu ingen(?) har sett honom bra hur kan man då veta något om ögonfärg egentligen...? Också att han enligt nåt vittne ser ut som en ”datanörd”..., då måste man alltså ha sett honom skapligt bra och också veta hur en sådan ser ut...

Media kan ha orsakat en hel del snurrigheter i det här, minst lika mycket som polisen. När media får det till att ingen(?) verkar ha haft något otalt med Hussein Ammouri och hans affärer så börjar det allt stinka skitsnack....Det skulle vara intressant att veta hur mycket FBI fick veta om fallet när dom skulle göra ett uttalande, hade dom fått alla fakta och sidomotiv innan så har jag svårt att tro att dom fortfarande skulle komma till slutsatsen om en slumpmässig nattvandrare eller nåt.....

Sen när de säger: ”Det känns bra att ha deras (FBI:s) uppfattning i ryggen”. Varför är det så viktigt då, när man i alla fall inte har gett dem all information? Som jag fattar det så gav man dem bara uppgifter om hur mordet gått till och skadorna på offren. Nu förutsätter jag att FBI-folket vet om dom här andra sidomotiven/möjligheterna ändå. Man måste komma ihåg att media är mellan oss och polisen och dom kanske kan förvränga ett och annat, det finns väl ett flertal exempel på saker som blivit förvrängda i media i det här fallet...? Sen andra saker som Ammouris har sagt i media som jag är aningen tveksam till, prat om att nån skulle ha rotat i deras sopor, att dom själva skulle ha sett den här personen i Stockholm senare osv..., Jag vill minnas att Thommy Håkansson faktiskt antydde att det var något mystiskt med det här, något som han aldrig förklarade innan han gick i pension, det fanns nån artikel om det nånstans. Är det verkligen någon som tror att Ammouris har varit helt öppna ikring det här...? Jag tror att det skulle vara att framstå som aningen naiv, kanske lika blåögd som mördaren sägs vara.....Visst kan man fortsätta diskutera vilken väg GM har tagit osv. Men man måste nog fundera mer ikring frågan varför han var där från början. Sannolikheten att det här händer av en tillfällighet, allra helst när det finns dessa möjliga motiv, är så liten att det finns inte.

Istället för att på allvar utreda det som säkerligen är lite snårigt och dunkelt, svårt att utreda, så åker man land och rike runt och topsar helt vanligt folk som inte har ett skit med saken att göra..., för att allmänheten ska vara nöjd och tro att man arbetar på att lösa det (även om en del vanligt folk säkerligen redan misstänker hur det ligger till)...Skulle tamejfan inte förvåna mig om man har gjort den här utredningen så här långdragen bara för att den allmänna opinionen till sist kommer instämma i att polisen borde få tillgång till PKU-registret...för då hade det varit löst på nolltid, låtsas man...

Låter jag sarkastisk och cynisk? Ja kanske, men det är så mycket skitsnack inblandat här så det är helt otroligt. Nånting är fel, så enkelt är det.

Vad är tanken med ditt inlägg? Var du tvungen att skriva av dig om ditt missnöje/frustration om detta, du tillför ju inget nytt. Sen allla dina inlägg om att "det är det jag sagt hela tiden" "är det bara jag som tycker så" "är det bara jag som tror att det finns ett motiv" vem är du??!! Och vem är det som skulle göra utredningen långdragen medvetet, polisen? Snacka om skitsnack, ärligt, om du nu får för dig att kritisera andra, skärp dina tankar. Vad är din bästa tanke i detta fallet, vad tycker du polisen borde gjort som dom inte redan gjort, och nu menar jag fakta, inte vad du tror.
Citera
2012-10-31, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobbokrullas
Vad är tanken med ditt inlägg? Var du tvungen att skriva av dig om ditt missnöje/frustration om detta, du tillför ju inget nytt. Sen allla dina inlägg om att "det är det jag sagt hela tiden" "är det bara jag som tycker så" "är det bara jag som tror att det finns ett motiv" vem är du??!! Och vem är det som skulle göra utredningen långdragen medvetet, polisen? Snacka om skitsnack, ärligt, om du nu får för dig att kritisera andra, skärp dina tankar. Vad är din bästa tanke i detta fallet, vad tycker du polisen borde gjort som dom inte redan gjort, och nu menar jag fakta, inte vad du tror.
Jag är faktiskt lite inne på blueyellowlions linje om att det är något lurt med det här. GM borde åkt dit inom en vecka men nu har det gått 8 år, helt otroligt. Någon polis inblandad ?
Citera
2012-10-31, 15:48
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbokrullas

Är jag alltså den första i tråden som har kritiserat polisen? Jag sa aldrig att skitsnacket kom från folk i tråden, jag har inte avsett att kritisera nån i tråden, de jag kritiserade var polisen och media. Förresten, vad tror du är orsaken till att man inte fått fast honom då? Menar du att det är pga polisens misstag eller nåt så kritiserar ju du polisen också, möjligen indirekt...Jag vet inte, det är möjligt att det är nåt sorts lokalt psykfall, vem vet, men jag kan bara inte tro att en sån inte skulle ha hittats, så jag undrar helt enkelt om det inte är på det mest troliga sättet. Sen kan jag medge att jag inte tillför något nytt, men vem gör det då egentligen? Polisen gör väl inte heller det särskilt ofta, dom verkar ju inte veta mer nu än dom gjorde runt den första veckan nästan.
Citera
2012-10-31, 16:37
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FIGHTPLAY

Ja, men inget vittne har mött honom från Åsgatan och fram till Djurgårdsgatan, det är det jag vill säga. Första vittnet som verkligen ser honom är ju på övergångsstället Djurgårdsgatan-Lasarettsgatan. Han borde mötte fler människor innan dess.

Citat:

NU är du väldigt snett ute i ditt resonemang. Speciellt när du i stycke 2 först antar någonting och sedan i stycke 3 gör det till en sanningen och argumenterar utifrån det. Det finns ingenting som säger att polisen inte har delgett FBI all information.

För det andra så är slumpen lika stor för alla människor att råka ut för en slumpmässig galning. Spelar ingen roll vad du har för historia.
Citera
2012-10-31, 17:05
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Ja, men inget vittne har mött honom från Åsgatan och fram till Djurgårdsgatan, det är det jag vill säga. Första vittnet som verkligen ser honom är ju på övergångsstället Djurgårdsgatan-Lasarettsgatan. Han borde mötte fler människor innan dess.

NU är du väldigt snett ute i ditt resonemang. Speciellt när du i stycke 2 först antar någonting och sedan i stycke 3 gör det till en sanningen och argumenterar utifrån det. Det finns ingenting som säger att polisen inte har delgett FBI all information.

För det andra så är slumpen lika stor för alla människor att råka ut för en slumpmässig galning. Spelar ingen roll vad du har för historia.

Nej, jag kan förstås omöjligen veta säkert om de delgett FBI all information eller inte, men jag måste säga att jag skulle bli aningen förvånad om de har fått hela bilden av detta, alla fakta och omständigheter, kanske även rykten, och fortfarande säga samma sak utan att tveka. Dessutom: Om nåt liknande inte ens hänt i USA? Det finns många invånare och det händer mycket...men ändå skulle nån slumpmässig galning inte ha utfört något sådant? Då undrar man ju faktiskt, det är inte kritik emot någon här i tråden.

I vilket fall hoppas jag verkligen att man löser det här så vi får se vem det var och framförallt varför. Den här "debatten" ikring motiv eller inte börjar bli aningen långdragen.
Citera
2012-10-31, 17:24
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Nej, jag kan förstås omöjligen veta säkert om de delgett FBI all information eller inte, men jag måste säga att jag skulle bli aningen förvånad om de har fått hela bilden av detta, alla fakta och omständigheter, kanske även rykten, och fortfarande säga samma sak utan att tveka. Dessutom: Om nåt liknande inte ens hänt i USA? Det finns många invånare och det händer mycket...men ändå skulle nån slumpmässig galning inte ha utfört något sådant? Då undrar man ju faktiskt, det är inte kritik emot någon här i tråden.

I vilket fall hoppas jag verkligen att man löser det här så vi får se vem det var och framförallt varför. Den här "debatten" ikring motiv eller inte börjar bli aningen långdragen.

Det är ju just motivbilden som gör det här fallet extra intressant. För alla möjligheter är trots allt möjliga. Allt från galning till torped och allt där emellan.

Men det här med att pojken skulle mördats pga av hans familjs ekonomiska oegentligheter är lite fel, då det är pojkens farbror som är den ekonomiske boven, inte pojkens far. Jag har även svårt att tro att alla runt omkring en sådan händelse skulle kunna hålla tyst. Jag tror nog även att sådana personer tycker att barnamord är att gå för långt.

Förresten tycker jag de där morden i Frankrike i början av september osar av samma grundläggande problem som vårat dubbelmord. https://www.flashback.org/t1955658 Nu menar jag inte att det är samma gärningsman. Och jag vet även att många detaljer skiljer sig åt, som som mordvapen, plats osv. Men jag tycker ändå grunden i de två olika händelserna ändå är väldigt lika, där allting är så mystiskt och inga alternativ kan uteslutas. Även det att det förmodligen i båda fallen handlar omm att ett eller flera av offren mördats för att de blivit vittnen. Samt att de innehåller offer med arabisk bakgrund där de finns konstiga ekonomiska affärer. Men som sagt, jag påstår verkligen inte att det finns någon koppling mellan fallen, även om ett av offren i Frankrike faktiskt bodde i Stockholm. Förmodligen granne med familjen Ammouri... (de är så klart inte grannar, Ammouri bor i Skärholmen och den mördade kvinnan i Tumba).
Citera
2012-10-31, 17:35
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvint
Om jag minns rätt visade den rättsmedicinska analysen att gärningsmannen inte intagit några droger den närmsta tiden innan mordet, men inkluderar det även "legala droger" som alkohol?

Angående mannen på bänken i Trädgårdsföreningen, varför var det en privatperson och inte polisen som upptäckte honom, han skulle alltså ha suttit på en bänk några hundra meter från brottsplatsen någon timma efter mordet, hade inte polisen folk ute på gatorna som letade misstänkta och potentiella vittnen!?
Jag vågar nog säga att det inte var mördaren som satt på bänken i Trädgårdsföreningen. Finns ingen direkt anledning för någon som mördat att hänga kvar i området om det inte är en ritkigt virrig snubbe och då borde han rimligen ha åkt fast för länge sedan. Troligen någon som inte har ett skit med saken att göra som inte fattar att han är någon polisen vill tala med.
Citat:
Jag tror att polisens teori om hans flyktväg bygger på hur flyktvägar brukar se ut i andra fall. Tydligen är de så att det brukas göras en kringgående rörelse när de flyr, än mer intressant är det att högerhänta gör denna kringgående rörelse åt vänster och vänsterhänta åt höger.
Problemet med det här argumentet är att om GM kände till omårdet är det knappast troligt att han bara springer runt, då borde han ha tagit första bästa väg till den plats han vill komma till. Men främst ta sig så långt bort han kan från platsen. Om GM är snurrat runt tyder mer på att han inte hörde hemma i området eller Linköping till att börja med utan bara var i staden av någon anledning.
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Mördaren verkar haft tur med allt den där morgonen , inte bara vädret. Hade inte sopbilen fört sånt oväsen så hade nog någon hört offrens rop på hjälp..
... och ...
Jag är faktiskt lite inne på blueyellowlions linje om att det är något lurt med det här. GM borde åkt dit inom en vecka men nu har det gått 8 år, helt otroligt. Någon polis inblandad ?
Oavsett hur mycket planering som fanns bakom mordet behöver alla planer tur, eller avsaknaden av otur. Om vi vill leka lite och skapa en superbrottsling säger vi att GM planlade mordet för att sammanfalla med sopbilen, om vi är mer realsitiska säger vi att det bara var en tillfällighet. Jag tror inte att en sopbil för nog mycket ljud för att dölja ett skrik från någon som håller på att dö. Dessutom borde rimligen sopbilen vara så nära mordplatsen att sopbilsåkarna borde sett mordet om vi skall anta att skriken dräktes. Om GM bara högg ner ungen under inflytandet av en psykos och sedan gav sig på tanten direkt efter är det inte mycket tid för skrikande. Kan t o m vara så att tanten ser en datanörd som hugger ner grabben, chockas tyst och sedan direkt överfalls av GM och inte får möjlighet att skrika vidare mycket. Grabben borde väl inte hinna skrika till om en vuxen man ger sig på han med en kniv?

Mitt östspår bygger just på att GM inte gripits. Jag utesluter att han finns i Linköping och antar att han adlrig varit fast boende där. Han borde isåfall kännas igen eller ha hittats rätt så omgående. Att det inte fått tag på han via toppning på 8 år talar även för att han inte toppats av den enkla anledning att han inte bor i staden. Poliskonspiration är f ö något vi arbetar med för att det gör fallet så mycket mer intressant, i praktiken tror jag att poliskonspirationen består av att de var lite sent på plats, saknade bra signalement och GM helt enklet dragit från stan nära inpå mordet.

Den stora frågan är varför en 8 åring faller offer för en knivmördare. Jag gissar mig till att det är unikt att någon knallar ut en morgon och bestämmer sig för att hugga ner barn de stöter på. Det händer men de flesta har någon motivering bakom sitt handlande även om vi kanske tycker att motiven är väldigt underliga och verklighetsfrånvarande.

Men vi bör även hålla öppet för att tanten var tilltänkt BO och grabben var den som sveptes med. Först och främst för att det gör att tråden får mer uppslag men även för att det saknas vittnen som kan säga vad som hände på plats vad jag förstått.
Citera
2012-10-31, 17:36
Medlem
Det går ju att vända och vrida hur mycket som helst på det här men frågan kvarstår ju: Varför är det inte löst? Det är riktigt sjukt och väldigt osannolikt med tanke på bevisen först och främst.. Själv tycker jag det är riktigt märkligt att det inte finns någon som känner igen vare sig mössan eller kniv? Skulle inte förvåna mig ett smack om det är någon polis son eller likande som har gjort det och helt enkelt skyddas..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in