2020-06-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonet95
Av alla möjliga motiv till dubbelmordet innan de tog fast mördaren, varför togs inte främlingsfientlighet iprincip upp som ett möjligt motiv för dådet av media och polisen?

...kanske för att 25% av den svenska befolkningen inte var fullständigt besatta av invandring vid den tiden?
Citera
2020-06-10, 21:48
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Kortvariga pyskostillstånd orsakade av alkohol eller narkotika brukar inte utgöra inte allvarlig psykisk störning i lagens mening, det är riktigt. Och har man haft ihjäl sju människor spelar det ingen roll hurpass mycket rabatt man får, det blir livstid i alla fall.

I övrigt ska man kanske dock undvika att förlita sig för mycket på det höggradigt speciella Flinkfallet, som mest visar att blir upprördheten över ett dåd tillräckligt stor, klarar inte rättsväsendet - inte heller HD - av att följa tidigare etablerad praxis. Och vi ska ha klart för oss att den nationella upprördhet som Flink-fallet orsakade var mycket mer intensiv än vad upprördheten över morden på Anna-Lena Svensson och Mohamad Ammouri är idag.

Tack vare flink fallet så har det blivit beprövat i flera olika fall. En stor del av HD´s resonemang kring Flinks psykiska tillräknelighet, baserades på gammal lagstiftning. Men om HD hade valt att enbart beakta och argumentera kring den vid brottet gällande lagstiftningen. Så säger dom själva att deras slutsats blivit annorlunda. Även om det är skillnader i det här fallet, så finns det inget som kan utesluta att även denna gång så kan GM fått en tillfällig allvarlig psykisk störning precis som Flink.När HD ansåg att Flink tillstånd vidd brottet varit sådan att han kunde tvångsomhändertas med stöd av lagen om psykiatrisk tvångsvård. Och för att tvångsomhändertas så måste man ju lida av allvarlig psykisk störning enligt lagens mening. Det finns uppenbarligen en gråzon av vad som räknas som räknas och inte räknas som en allvarlig psykisk störning.

Inte helt lätt att avgöra när det finns stora problem sen Flink fallet av vad som räknas som allvarlig psykisk störning. Ser ingen skillnad direkt mot Flink fallet i den meningen, att utgången kan bli likadan i det här fallet.
Citera
2020-06-10, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonet95
Av alla möjliga motiv till dubbelmordet innan de tog fast mördaren, varför togs inte främlingsfientlighet iprincip upp som ett möjligt motiv för dådet av media och polisen?
Det har tagits upp som motiv. Och här i tråden har vi varit flera som undrat om han gav sig på pojken därför att han var invandrare och att kvinnan fick sätta livet till därför att hon försökte skydda en främling.

Min spontana tanke när jag fick veta att en utländsk pojke mördats den där regniga morgonen för 16 år sedan var om det kan ha varit rasistiskt motiverat. Pojken attackerades ju först. Sen har flera teorier växt fram så jag har inte uteslutit andra förklaringar heller. Vi får väl se vad han berättar mer.
Senast redigerad av Tiger-sounds 2020-06-10 kl. 21:56.
Citera
2020-06-10, 21:49
Medlem
Jag skulle verkligen vilja veta hur skadan (han eventuellt fick på ena handen) ser ut idag och hur den såg ut åren efter morden? Känns som ett ganska stort ”avslöjande” för vad han hade gjort!
Citera
2020-06-10, 21:50
Citat:
Ursprungligen postat av tour_de_france
Menar mer att han kan ha uppmärksammat dem tidigare, kanske månader tidigare. Personen ovan som kom med en teori gällande mördarens eventuella emotionella avundsjuka kanske är inne på något.

Vi kan förstås bara spekulera, men säg att det är som du beskriver att han stött på dem tidigare och hyser agg mot dem av någon anledning, vilken som helst. Om det är motivet så skulle han då ha planerat dådet, och vetat om att deras son skulle befinna sig just där och då. Den sortens spaningsarbete och planering känns för mig osannolik i det här fallet. Tycker inte det stämmer in på hans profil och tillvägagångssätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Jag tror på (homo)sexmotiv. Media hyllar ju dock alltid homosexuella och homosexualitet så därför försöker de nog göra en "rasistgrej" av det hela istället.

Men herregud. Släpp hela homosexualitet-spåret. Vad grundar ni det på? Det finns ingenting som talar för det. Jag gissar på att ni bara vill tjäna politiska poäng på att en bög har gjort det nu när flashback-vänstern tjänar poäng på en vit gärningsman och en rasifierad pojke som offer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LulzSec
Alltså .. hans föräldrar måste ha anat misstankar?

Någon gång måste dem ha sett kniven bland hans saker någon gång? Och även om han har likat hålla den dold. Hans mössa som han dumpa visades också bland sakerna? Eller är jag ute och cyklar helt nu?

Eller (det eventuella) såret på handen?
Citera
2020-06-10, 21:51
Medlem
moralhoras avatar
Man ska komma ihåg att om DN inte nödvändigtvis håller sig till sanningen om hans motiv och kan ha gjort en efterhandskonstruktion för att försöka rättfärdiga morden. Ska minst sagt bli intressant att läsa förhören om det är en kombo av rasism och avundsjuka (?) som han hävdar.
Citera
Medlem
Hur kommer det sig att han kunnat sitta och supa med sig under tiden han gick på gymnasiet, var han inackorderad någonstans?
Citera
Medlem
teflondon.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Låt mig få fantisera:

Han ser en lycklig invandrarfamilj (utan att känna dem personligen) säga "hejdå" till varandra på morgonen, tänker tillbaka på sin egen mindre lyckade barndom och hugger ihjäl sonen för att de inte ska vara lyckliga längre?

Detta känns som en fullt rimlig förklaring till utbrottet.
En emotionellt störd, deprimerad och negligerad ung vuxen som helt enkelt flippar ur av avund/ilska mot invandrarkillen.
Kvinnan korsar tyvärr mordplatsen vid fel tidpunkt och blir därför mördad även hon.
Citera
2020-06-10, 21:52
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigo
Då min far var en av dom som var med och framställde vet jag lite om det.

Bilden är INTE korrekt vilket han själv sagt.

Den är gjort på min fars vittnesmål och en kvinna vad han vet.

Och dom hade inte ens sett samma person som det lät på beskrivning.

Så det där blev i princip bara ett snabbt resultat. Med bådas vittnesmål till en bild.

Farsan sa att en del stämde med fantombilden, men mycket var riktigt fel.

Speciellt håret sa han, men den här biten skyller jag varken på farsan eller kvinnan.

Det var polisen som stressade fram den där jävla bilden.

Kan han bekräfta nu när han fått se släppta bilder på Daniel att det var 100% honom han såg? Eller var det bara en annan person helt enkelt.
Citera
2020-06-10, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shusst
Jag skulle verkligen vilja veta hur skadan (han eventuellt fick på ena handen) ser ut idag och hur den såg ut åren efter morden? Känns som ett ganska stort ”avslöjande” för vad han hade gjort!

Så du menar att alla med ärr på kroppen är potentiella dubbelmördare?

Det här kan vara det dummaste jag läst, frågar du varje person du ser med ett ärr vart dom fått det ifrån?

Misstänker du varje person du ser med ett ärr för ett brott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in