2012-10-23, 22:37
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15Februari1891
Tycker även jag att det borde ligga någonting mer än ett bråk hemma för att man skulle utföra något sånt här, samtidigt talar ju allt emot att han skulle komma från närområdet. Men å andra sidan känns det som att ett starkt motiv eller koppling mellan personerna borde kommit fram vid det här laget. Visst skulle han kunnat rymma hemifrån, men han borde ändå hittats. Mycket som är helt omöjligt att förstå med det här. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om vem som gjorde det här, det enda jag är intresserad av är varför.

Då är det kanske min teori nummer 2, att det är nån från t.ex Baltikum eller nåt. Som någon har påpekat förut så undviker man ju nästan att diskutera även östspåret i media. Tänk om det skulle vara nån sån då? T.ex Estland har knappt fler invånare än Skåne (en snabb uppskattning bara) så om det är nån som lever där nu så borde man nästan kunna ringa in honom. Om nån fattar hur jag menar så är det inte så väldigt många att gå igenom om man bara hade nåt sorts samarbete. Detta är troligen orimligt i praktiken men idén skulle inte vara helt fel.
Citera
2012-10-23, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Då är det kanske min teori nummer 2, att det är nån från t.ex Baltikum eller nåt. Som någon har påpekat förut så undviker man ju nästan att diskutera även östspåret i media. Tänk om det skulle vara nån sån då? T.ex Estland har knappt fler invånare än Skåne (en snabb uppskattning bara) så om det är nån som lever där nu så borde man nästan kunna ringa in honom. Om nån fattar hur jag menar så är det inte så väldigt många att gå igenom om man bara hade nåt sorts samarbete. Detta är troligen orimligt i praktiken men idén skulle inte vara helt fel.

Av vilken anledning skulle någon från Baltikum åka hit och mörda Mohammed och sen Anna-Lena? Visst finns möjligheten, men jag tycker det känns lite osannolikt. Jag vet inte vad man ska tro, det är någonting som inte stämmer med det här.
Citera
2012-10-23, 22:50
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Av vilken anledning skulle någon från Baltikum åka hit och mörda Mohammed och sen Anna-Lena? Visst finns möjligheten, men jag tycker det känns lite osannolikt. Jag vet inte vad man ska tro, det är någonting som inte stämmer med det här.

Men då menar jag ju att han har nån sorts koppling till Linköping eller därikring, inte att han bara åkte hit, begick det här, och sen åkte hem igen. Kanske nån polare som finns i Lkpg nu som faktiskt vet att denne har gjort det...Isf skulle det väl knappast vara den förste utlänningen som begått brott här och sen tagit sig härifrån, eller försökt... Jag är inte heller rasist för att jag säger att det finns en del utlänningar som begår brott.
Senast redigerad av blueyellowlion 2012-10-23 kl. 22:57.
Citera
2012-10-23, 22:55
Medlem
Citat:
Men då menar jag ju att han har nån sorts koppling till Linköping eller därikring, inte att han bara åkte hit, begick det här, och sen åkte hem igen. Kanske nån polare som finns i Lkpg nu som faktiskt vet att denne har gjort det...Isf skulle det väl knappast vara den förste utlänningen som begått brott här och sen tagit sig härifrån...

Nej en sådan koppling är inte omöjlig, men då kan han lika gärna vara från de norrländska skogarna. Vi får väl hoppas att miljonen gör att polaren hör av sig till polisen.

Kan någon som känner till området bra berätta varför "mördaren rör sig som att han kan området"? Jag har bara gått förbi där en gång. Vilken väg skulle han rört sig om han inte kunde området?
Citera
2012-10-23, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Nej rasist är du verkligen inte för att du tror det. Men är det så troligt verkligen att man planerar att mörda en 8-åring?? Valet av mordvapen talar emot det. Som någon spaningsledare sa häromdagen: "mordet är av seriemordskaraktär men samtidigt så är det så uppenbart bissart med tanke på tillvägagångssättet". Mördaren verkar inte haft koll på vad han gjorde om det nu var planerat.

Jag förutsätter att Familjen har berättat allt dom vet, även om det inte är säkert, man vet aldrig.
Jag tror inte att mordet var med planerat än, "vafan, jag går och sticker ihjäl blattejäveln nu" och mord vapnet säger mig att det tillhör en yngre individ.

Citat:
Tycker även jag att det borde ligga någonting mer än ett bråk hemma för att man skulle utföra något sånt här, samtidigt talar ju allt emot att han skulle komma från närområdet. Men å andra sidan känns det som att ett starkt motiv eller koppling mellan personerna borde kommit fram vid det här laget. Visst skulle han kunnat rymma hemifrån, men han borde ändå hittats. Mycket som är helt omöjligt att förstå med det här. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om vem som gjorde det här, det enda jag är intresserad av är varför.
Håller med, jag vill veta varför och hur kan kunde undgå att åka fast.
Citat:
Men sen kan man ju undra vad en 8-åring säger som får någon att reagera på det otroligt starka sätt som han gjorde.
Precis.. en 8-åring ska inte kunna väcka så starka känslor så att man bestämmer sig för att ta livet av han.
Citat:
Något är jävligt underligt.. korruption?
Citat:
Nej en sådan koppling är inte omöjlig, men då kan han lika gärna vara från de norrländska skogarna. Vi får väl hoppas att miljonen gör att polaren hör av sig till polisen.

Kan någon som känner till området bra berätta varför "mördaren rör sig som att han kan området"? Jag har bara gått förbi där en gång. Vilken väg skulle han rört sig om han inte kunde området?
Om mördaren inte är från Sverige så tror jag inte att det är någon som vet något som vet om miljonen. Kan någon slänga upp en karta och rita dit hur mördaren har rört sig och var kniven och mössan hittades.
Citera
2012-10-23, 23:52
Medlem
Om mördaren inte är från Sverige så tror jag inte att det är någon som vet något som vet om miljonen. Kan någon slänga upp en karta och rita dit hur mördaren har rört sig och var kniven och mössan hittades.[/quote]

Här har du en bra sammanfattning av mordet: http://www.youtube.com/watch?v=Al_dtfeZEZk

Kniven hittades på platsen och mössan hittades utanför en Ica-butik.
Citera
2012-10-23, 23:59
Medlem
Jag tycker det är intressant att ett vittne säger att GM ser ut som en datanörd. Det borde få någon att hajja till vem det skulle kunna vara..
Citera
2012-10-24, 00:21
Medlem
herrgurkas avatar
Om mördaren tipsar GW om sig själv... får han millen då?
Citera
2012-10-24, 01:30
Medlem
Blev tvungen att ta en kvällspromenad i området. Varför kan jag inte släppa det här?
Antar att det är ICA Matbiten som han gör sig av med mössan vid? Det ligger fan bara ~100 meter ifrån brottsplatsen. Angående resten av vägen kan jag till viss del förstå att man tror att han kan området men det finns inget speciellt som tyder på det.

Att man kan vara så urbota dum att man lämnar mordvapnet på platsen, går iväg en sväng och kommer i stort sett tillbaks och lämnar mössan knappa hundra meter från platsen och sen inte åker fast på 8 år övergår mitt förstånd. Slutar vittnesmålen vid ICA?

Edit: Och hur kan GW tycka att det tyder på rationalitet att slänga en mössa i ett tidningsställ. Måste finnas flera miljoner bättre ställen att göra sig av med den på.
Senast redigerad av 15Februari1891 2012-10-24 kl. 01:41.
Citera
2012-10-24, 01:56
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Blev tvungen att ta en kvällspromenad i området. Varför kan jag inte släppa det här?
Antar att det är ICA Matbiten som han gör sig av med mössan vid? Det ligger fan bara ~100 meter ifrån brottsplatsen. Angående resten av vägen kan jag till viss del förstå att man tror att han kan området men det finns inget speciellt som tyder på det.

Att man kan vara så urbota dum att man lämnar mordvapnet på platsen, går iväg en sväng och kommer i stort sett tillbaks och lämnar mössan knappa hundra meter från platsen och sen inte åker fast på 8 år övergår mitt förstånd. Slutar vittnesmålen vid ICA?

Edit: Och hur kan GW tycka att det tyder på rationalitet att slänga en mössa i ett tidningsställ. Måste finnas flera miljoner bättre ställen att göra sig av med den på.

Det är vad jag också har sagt: Att lämna vapen och mössa där han gjorde, är så korkat så det finns inte...Men det är samtidigt tur att han gjorde det för annars hade polisen varit helblåst på att lösa det här. Nu handlar det om att bara plocka in rätt gubbe så är saken klar vad han än säger. Vittnesiaktagelserna slutar vid ICA men det finns en möjlighet att han kan ha hoppat på bussen där.
Citera
2012-10-24, 02:18
Medlem
Citat:
Det är vad jag också har sagt: Att lämna vapen och mössa där han gjorde, är så korkat så det finns inte...Men det är samtidigt tur att han gjorde det för annars hade polisen varit helblåst på att lösa det här. Nu handlar det om att bara plocka in rätt gubbe så är saken klar vad han än säger. Vittnesiaktagelserna slutar vid ICA men det finns en möjlighet att han kan ha hoppat på bussen där.

Okej då är det inte så konstigt om han torkar av sig på mössan, men han kunde ändå lagt den i fickan bara. Då är ju bara frågan vart bussarna gick därifrån för 8 år sedan.
Citera
2012-10-24, 08:21
Medlem
MedelLagoms avatar
I just det här fallet tror jag att GW är delaktig till att man inte hittat mördaren. En yngre människa som är så galen att han inte bara tar livet utav en person utan två stycken på en gång skulle utan psykisk behandling bli ännu värre med åren.

Mördarens flyktväg kan tyda på att han bor i närheten, men det kan ha varit ett tillfälligt hem som exempelvis vandrarhem eller hotell.

Ingen har sett mördarens hårfärg eller frisyr. Att det skulle vara mellanblont kortklippt baseras på det hårstrå man hittade i mössan. Jag tror mördaren var flintskallig och att mössan var antingen köpt begagnad eller stulen/hittad av mördaren.

Mordvapnet ser hemmagjort ut på bilderna, inte en inhandlad vara.

Att han skulle vara yngre baseras också mycket på hans fysik. Då tror jag man jämför med svenska män som med var år som går blir lite mer lönnfeta.

Mördaren var vid morden en 22-45årig, flintskallig, ryss eller polack som bodde på ett hotell eller vandrarhem i närheten av där man fann mordvapnet och mössan. Eventuellt kan han ha bott tillfälligt hos den/de som anlitat honom för mordet om det var ett uppdragsjobb.

Det verkar inte vara helt klart vem utav dem som attackerades först. Därför har jag lite frågor som någon väl insatt kanske kan svara på. Hur var Anna-Lenas fysik vid morden? Var hon överviktig, hade hon något mindre handikapp som exempelvis dåliga knän? Var någon utav mordoffren skadade utöver knivhugg/skärsår? Anna-Lena levde längre än pojken, kan det betyda att det var henne som mördaren attackerade först (om mördaren blev avbruten i attacken)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in