2012-10-21, 21:38
Avslutad
Den gripne i Grunnerlökka-mordet är rökare;

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10047479
Citera
2012-10-21, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance

Jag fick en ny tanke av allt detta; mördarens föräldrar kanske hör till överklassen och redan är rika som troll. Om de själva skulle avslöja sin son som mördare så skulle det sociala fallet bli allt för stort. Därför håller de tyst.

Om det är så, då hjälper knappast en mille från GW.

Nä, men det som GW säger kanske hjälper; att sonen inte kommer få ett jättelångt fängelsestraff. Och att han säger att han vill ha ett slut på det. Med andra ord; det ska inte bli nån hestjakt mot gärningsmannen eller skambeläggning av gärningsman eller familj. Han försöker få fram att man bara vill ha ett slut på detta och att det gangar också gärningsmannen och familjen. Om man har den vinklingen, så fungerar det även mot en familj med pengar.
Citera
2012-10-21, 23:15
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81

2. Man har ju fått in många tips,,,,,men hur många har egentligen skickat in ett tips om en bror eller son? Jag kan tänka mig att de flesta skickat in tips om någon som de gått i skola med eller bott granne med.

Ja, men den här personen är ju isf inte enbart nåns bror eller son, utan han är ju också nån annans granne eller fd klasskamrat och om dom har lämnat ett tips om honom så finns det ju inte mycket föräldrarna kan göra även om dom vill...Och det är det jag tror nån skulle ha gjort vid det här laget (lämnat rätt tips).
Citera
2012-10-22, 07:39
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Nyheter24:s Erik Carlsson om att dubbelmordet i Linköping kan lösas om polisen får tillgång till PKU-banken med blodprover från 3,8 miljoner svenskar.

Det är åtta år sedan åttaårige Mohammed och 56-åriga Anna-Lena knivmördades brutalt i centrala Linköping. Polisen har mördarens dna och man har förhört 7 500 personer och topsat 2 000 unga män utan att hitta gärningsmannen.

Just nu reser Linköpingspolisen runt i landet och topsar män, födda mellan 1974 och 1989, som har bott i Linköping vid mordtillfället. Allt för att få en "guldtopsning", som polisen kallar det.

Men det finns en betydligt enklare lösning. På Karolinska universitetssjukhuset vilar blodprover från 3,8 miljoner människor – i princip från alla svenskar som fötts efter 1974. En detaljerad sökning i den gigantiska blodbanken och mannen som mördade Mohammed och Anna-Lena skulle vara fast, enligt utredaren Jan Staaf.
Citat:
Det har gått åtta år sedan två familjer fick se sina älskade familjemedlemmar ligga mördade på marken. Åtta år av ovisshet.

Inget förutom mördaren vet varför han den 19 oktober 2004 stod och väntade på att åttaårige Mohammed skulle lämna huset och promenera till skolan.

Ingen vet varför han knivhögg honom till döds med besinningslöst våld. Det är dags att öppna upp PKU-banken nu.

(Min fetmarkering) http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/729311-lat-polisen-fa-tillgang-till-registret-fa-20-mordare-domda
Citera
2012-10-22, 12:34
Medlem
blueyellowlions avatar
Såna här artiklar syftar till att skapa en opinion, men det är fortfarande inte säkert att GM finns med där. Hur kan Jan Staaf vara så säker på det? Kommer ihåg ett annat uttalande av Staaf: "Det finns inga genvägar, det är hårt och metodiskt polisarbete som gäller"...Men tänk om GM inte är född i Sverige då?

"En sökning i blodbanken och GM vore fast". Riktigt så enkelt är det väl inte?
Citera
2012-10-22, 14:03
Medlem
blueyellowlions avatar
Kom på en sak...Kan det vara så att det är några personer som vägrat lämna DNA-prov och det är dessa man vill kolla upp i PKU-registret? Även om det finns lag om att man kan topsa annan än direkt misstänkt så kan dom väl inte gärna dra ur en ett salivprov med våld om man vägrar...? Det kan ju hända att ett fåtal har vägrat och det är dessa man vill kolla upp på så vis istället...Det är min gissning angående det här PKU-snacket, åtminstone delvis.
Citera
2012-10-22, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Kom på en sak...Kan det vara så att det är några personer som vägrat lämna DNA-prov och det är dessa man vill kolla upp i PKU-registret? Även om det finns lag om att man kan topsa annan än direkt misstänkt så kan dom väl inte gärna dra ur en ett salivprov med våld om man vägrar...? Det kan ju hända att ett fåtal har vägrat och det är dessa man vill kolla upp på så vis istället...Det är min gissning angående det här PKU-snacket, åtminstone delvis.
Har du rätt i. Om jag inte minns fel så stod det ju i en artikel att vissa inte ens dyker upp på kallelsen. Då borde man i mina ögon vara misstänkt. Tycker det är märkligt att neka topsning också om man inte har nått att dölja.. Men vägrar man topsning och polisen får minsta misstanke mot personen så blir man väl ändå tvingad ??
Citera
2012-10-22, 14:41
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Har du rätt i. Om jag inte minns fel så stod det ju i en artikel att vissa inte ens dyker upp på kallelsen. Då borde man i mina ögon vara misstänkt. Tycker det är märkligt att neka topsning också om man inte har nått att dölja.. Men vägrar man topsning och polisen får minsta misstanke mot personen så blir man väl ändå tvingad ??

Ja, tvingad och tvingad...Jag har ju svårt att tro att polisen håller fast en medans en annan trycker in en tops i truten på en, det skulle väl kanske klassas som övergrepp på nåt sätt. (Fast vem fan vet...) Men PKU vore ju ett sätt att komma åt de som vägrar annars....eller inte ens dyker upp...Men skulle det visa sig vara en sån person så är det ju bara att åka och hämta honom, alternativt skicka ut en efterlysning om han dragit iväg.
Citera
2012-10-22, 16:21
Medlem
LeonVances avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15648854.ab

Aftonbladet har äntligen övergett idén om att morden skedde i en tunnel. Men istället påstår de nu att mördaren tappade sin keps.
Citera
2012-10-22, 16:26
Medlem
kvints avatar
Några små felaktigheter(?) i senaste artiklarna:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15648854.ab?idx=1
Citat:
Polisen kunde snabbt säkra dna från gärningsmannen, både i en keps han tappade och på den Butterfly-kniv han använde för att mörda Mohammed och Anna-Lena.
Det var väl en mössa, inte keps?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=5317738
Citat:
På morgonen den 19 oktober 2004 blev en 56-årig kvinna knivskuren i centrala Linköping. Strax därefter överfölls och knivmördades en åttaårig pojke.
Har man inte lyckats fastställa att pojken attackerades först?

Sen undrar jag om ni tror polisen sitter inne med mer (viktig) info än vad de gått ut med? Fast det vore ju konstigt i ett sådant här fall där man redan sitter på gärningsmannens DNA, å andra sidan kanske man inte vill gå ut med uppgifter som kanske är potentiellt felaktiga, sådant skulle riskera att filtrera bort viktiga vittnesuppgifter...

Har länge funderat på den där mössan, låter helt otroligt att det enda man hittat på den är gärningsmannens dna, bör ju fastna en jädra massa hår och skräp på sådana där tygmössor, ex: dna från annan person (ex familjemedlem) eller hår från husdjur etc. Och de vita "tvättlapparna" kan ibland ge intressant information, till exempel vilken butik som sålt klädesplagget.
Citera
2012-10-22, 16:42
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvint
Några små felaktigheter(?) i senaste artiklarna:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15648854.ab?idx=1

Det var väl en mössa, inte keps?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=5317738

Har man inte lyckats fastställa att pojken attackerades först?

Sen undrar jag om ni tror polisen sitter inne med mer (viktig) info än vad de gått ut med? Fast det vore ju konstigt i ett sådant här fall där man redan sitter på gärningsmannens DNA, å andra sidan kanske man inte vill gå ut med uppgifter som kanske är potentiellt felaktiga, sådant skulle riskera att filtrera bort viktiga vittnesuppgifter...

Har länge funderat på den där mössan, låter helt otroligt att det enda man hittat på den är gärningsmannens dna, bör ju fastna en jädra massa hår och skräp på sådana där tygmössor, ex: dna från annan person (ex familjemedlem) eller hår från husdjur etc. Och de vita "tvättlapparna" kan ibland ge intressant information, till exempel vilken butik som sålt klädesplagget.

Bra tanke där om mössan. För säg att de verkligen inte hittat något annat än hans eget hår och blod på mössan, det säger en hel del om hans liv, att han då inte lever med andra människor eller ens kommer andra människor nära.
Citera
2012-10-22, 16:55
Medlem
Mössan kan ju ha varit rätt ny så det inte hunnit fastna massa skit på den. Det jag är intresserad av nu är om någon kan tänka sig ta bladet från munnen och berätta namnet på GM. 1 miljon kronor är mycket pengar att hålla käften för. Klart nån mer vet vem som är skyldig, tror jag i alla fall. Avslöja namnet så det här får ett avslut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in