Utredningen hade en startpunkt där spåren efter en blodig GM upphör tvärt vid ICA på Djurgårdsgatan.
Kriminolog LGW Persson föreslår utifrån den vetenskap han representerar att GM kan ha försvunnit in i en lägenhet nära ICA.
En expertgrupp tar farm en prioriteringskarta av kvarteren runt ICA. I det rödmarkerade på kartan är det mest sannolikt att GM's flyktlägenhet fanns, så skall kartan läsas.
2016 lämnar jag ett tips till utredningen om en lägenhet i det röda på priokartan, där två unga män skrivna i Stockholm och okända för de flesta i Linköping, hade tillgång till en lägenhet. En av dem hade tidvis bott i lägenheten helt själv.
Enligt Jan Staaf var dessa unga män okända i utredningen när jag lämnade mitt tips.
Lägenheten i fråga var en kommunal bostad som hyrdes i första hand av pappan till sönerna som hans övernattningslägenhet i Linköping.
Vad hade gått fel här?
Du säger att polisen följt boken och mer därtill, men man kan uppenbarligen inte läsa en karta och följa den.
Finns inget som säger att ICA är startpunkt för något. Han dumpar en mössa där, sedan kan han gått in i nästa trappuppgång eller åkt till en annan världsdel. Den geografiska profileringen är bullshit, men jag håller med dig om att det verkar ha varit en del av utredningen. Så ja, de verkar då ha gjort ett misstag med dina gubbar. Säkert inte de enda misstaget heller, men det är inte grund att påstå att utredningen generellt är av dålig kvalitet. Sedan blir jag lite fundersam över hur mycket utredarna verkar prata med dig om folk i utredningen. De fall där jag vet att det tipsats har utredaren tagit emot informationen och tackat. Inte gett något, som det ska vara alltså.
Finns inget som säger att ICA är startpunkt för något. Han dumpar en mössa där, sedan kan han gått in i nästa trappuppgång eller åkt till en annan världsdel. Den geografiska profileringen är bullshit, men jag håller med dig om att det verkar ha varit en del av utredningen. Så ja, de verkar då ha gjort ett misstag med dina gubbar. Säkert inte de enda misstaget heller, men det är inte grund att påstå att utredningen generellt är av dålig kvalitet. Sedan blir jag lite fundersam över hur mycket utredarna verkar prata med dig om folk i utredningen. De fall där jag vet att det tipsats har utredaren tagit emot informationen och tackat. Inte gett något, som det ska vara alltså.
Du är inte den enda som blir fundersam över detta. Om MossTrums uppgifter stämmer så är det ett omfattande problem i denna utredning. Staaf ansvarar för en av landets största mordutredningar någonsin och glappar hejvilt med käften. Isåfall inte konstigt att vi inte får någon lösning.
Du är inte den enda som blir fundersam över detta. Om MossTrums uppgifter stämmer så är det ett omfattande problem i denna utredning. Staaf ansvarar för en av landets största mordutredningar någonsin och glappar hejvilt med käften. Isåfall inte konstigt att vi inte får någon lösning.
Ja, detta känns inte särskilt bra. Jag har själv tipsat om olika saker ett par gånger. Då har de sagt ungefär: "tack för din information, vi uppskattar all hjälp vi kan få från allmänheten..." och inget mer.
Kan inte någon dra igång en insamling på Facebook?
" lämna ditt ska, hjälp oss lösa dubbelmordet i linköping".
Tror många skulle nappa faktiskt och möjligheten till att få fast gm skulle öka.
Minns jag kollade tråden i våras och då var alla hoppfulla cm skukle va fast inom kort då det var delvis matchande dna.
Är det samma nu eller har det visat sig va så enormt avlägset släkt att det är väldigt svårt fortfarande?
Fast problemet är att man inte vet alls var i släktträdet gärningsmannen finns. Att t.ex. du och jag ger DNA hjälper ju liksom inte.
Polisen har bockat av de "träffar" man fick i familjesökningen. Ingen av dem visade sig bero på riktigt släktskap, endast slumpen. Och det indikerar i sin tur att de antagligen var ganska svaga träffar.
Polisen tog tillfället i akt och gjorde lite reklam för sig själva då man under några veckor gick ut flera gånger och gav information. Efter fail blev det sedan tyst, ungefär som det alltid varit.
Finns inget som säger att ICA är startpunkt för något. Han dumpar en mössa där, sedan kan han gått in i nästa trappuppgång eller åkt till en annan världsdel.
Den geografiska profileringen är bullshit, men jag håller med dig om att det verkar ha varit en del av utredningen. Så ja, de verkar då ha gjort ett misstag med dina gubbar. Säkert inte de enda misstaget heller, men det är inte grund att påstå att utredningen generellt är av dålig kvalitet. Sedan blir jag lite fundersam över hur mycket utredarna verkar prata med dig om folk i utredningen. De fall där jag vet att det tipsats har utredaren tagit emot informationen och tackat. Inte gett något, som det ska vara alltså.
ICA är utgångspunkt för att spåren efter GM upphör där tvärt: inga blodsdroppar på gatorna eller skadad person har iakttagits därefter och det med all säkerhet.
'Inget UFO har iakttagits utanför ICA och ingen bil heller för det hade i så fall varit känt idag som ännu en vittnesrapport.
Utifrån att GM rört sig i en halvcirkel säger beprövad vetenskap med statistiskt stöd att han sannolikt rört sig tillbaka för att komma hem. Då spåren efter honom upphör vid ICA är det mycket sannolikt att hans hem låg nära ICA.
Allt därutöver är rena fantasier.
Att ha vetenskap som utgångspunkt i en mordutredning är inte den sämsta utgångspunkten.
Inga utredare pratar med mig, hade de gjort det så hade de fått namn och pnr av mig på den jag tror satt på en bänk i Trädgårdsföreningen. HJ försade sig då han blev förvånad att jag på uppdrag av MN ringde honom. Det är HJ förlåtet.
Senast redigerad av MossTrums 2019-07-19 kl. 12:46.
ICA är utgångspunkt för att spåren efter GM upphör där tvärt: inga blodsdroppar på gatorna eller skadad person har iakttagits därefter och det med all säkerhet.
'Inget UFO har iakttagits utanför ICA och ingen bil heller för det hade i så fall varit känt idag som ännu en vittnesrapport.
Utifrån att GM rört sig i en halvcirkel säger beprövad vetenskap med statistiskt stöd att han sannolikt rört sig tillbaka för att komma hem. Då spåren efter honom upphör vid ICA är det mycket sannolikt att hans hem låg nära ICA.
Allt därutöver är rena fantasier.
Att ha vetenskap som utgångspunkt i en mordutredning är inte den sämsta utgångspunkten.
Inga utredare pratar med mig, hade de gjort det så hade de fått namn och pnr av mig på den jag tror satt på en bänk i Trädgårdsföreningen. HJ försade sig då han blev förvånad att jag på uppdrag av MN ringde honom. Det är HJ förlåtet.
Problemet är ju att geografiska profiler inte är någon riktig vetenskap. Du gillar ju källor. Finns det någon källa på att GW:s halvcirkel har vetenskapligt stöd, förutom veckans brott klippet där han själv pratar om det?
Problemet är ju att geografiska profiler inte är någon riktig vetenskap. Du gillar ju källor. Finns det någon källa på att GW:s halvcirkel har vetenskapligt stöd, förutom veckans brott klippet där han själv pratar om det?
Polisen trodde på spåret att GM hade en lägenhet i närheten av ICA och tog fram en prioriteringskarta av kvarteren där det rödmarkerade var mest hett så att säga. Där kan han haft en tillflykts lägenhet, trodde de.
Källa: https://polistidningen.se/2016/06/det-sista-fallet-ar-det-storsta/
Sist i artikeln från Polistidningen finns ett foto av prioriteringskartan. I fotot står text: Prioriteringskarta Dubbelmord Linköping 2004
Senast redigerad av MossTrums 2019-07-19 kl. 13:18.
Polisen trodde på spåret att GM hade en lägenhet i närheten av ICA och tog fram en prioriteringskarta av kvarteren där det rödmarkerade var mest hett så att säga. Där kan han haft en tillflykts lägenhet, trodde de.
Källa: https://polistidningen.se/2016/06/det-sista-fallet-ar-det-storsta/
Sist i artikeln från Polistidningen finns ett foto av prioriteringskartan. I fotot står text: Prioriteringskarta Dubbelmord Linköping 2004
Enda konkreta polisen har är offer, mordplats, mordvapen, mössa och DNA:t. Resten gissar dom bara. Kan vara rätt, kan vara fel.
Jaa så är faktiskt! Vissa påståenden har det pratats så mycket om att de har blivit som sanningar. Andra påståenden har kommit bort och nämns inte alls. Tex att man precis i början sa att man hört och sett en bil som drog iväg i hög fart!
Enda konkreta polisen har är offer, mordplats, mordvapen, mössa och DNA:t. Resten gissar dom bara. Kan vara rätt, kan vara fel.
Du glömde det konkreta att GM i flykten gör en cirkelrörelse tillbaka mot mordplatsen - geografiskt - i praktiken blev det en halvcirkelrörelse därför att spåren upphör vid ICA. Det är minst sagt förbryllande med kännedom om alla tänkbara flyktvägar som finns från Trädgårdsföreningen, dit in GM gjorde en kortare sväng enligt vittnen vid korset Djurgårdsgatan-Lasarettsgatan.
GM's flyktväg är extremt ologisk om han vill komma så långt från mordplatsen som möjligt: han rör sig i riktning tillbaka mot den. Förklara det om det inte var för en tillflykts lägenhet.
GM's rörelseriktning var förvisso mot parkeringshuset Akilles, som fanns även på den tiden, men inga spår eller vittnen finns av en tänkbar GM där. Runt trafikkorset Drottninggatan-Storgatan dit Akilles har utfarter rör sig många trafikanter av alla de slag under morgnarna, men inga vittnen finns därifrån. Flyktvägen förefaller ha upphört strax efter ICA. Korset Djurgårdsgatan-Drottninggatan var kameraövervakad och de filmerna har polisen tagit in.
Efter ICA upphör spåren och det om ngt är konkret att ta in.
Senast redigerad av MossTrums 2019-07-19 kl. 15:24.
Du glömde det konkreta att GM i flykten gör en cirkelrörelse tillbaka mot mordplatsen - geografiskt - i praktiken blev det en halvcirkelrörelse därför att spåren upphör vid ICA. Det är minst sagt förbryllande med kännedom om alla tänkbara flyktvägar som finns från Trädgårdsföreningen, dit in GM gjorde en kortare sväng enligt vittnen vid korset Djurgårdsgatan-Lasarettsgatan.
GM's flyktväg är extremt ologisk om han vill komma så långt från mordplatsen som möjligt: han rör sig i riktning tillbaka mot den. Förklara det om det inte var för en tillflykts lägenhet.
GM's rörelseriktning var förvisso mot parkeringshuset Akilles, som fanns även på den tiden, men inga spår eller vittnen finns av en tänkbar GM där. Runt trafikkorset Drottninggatan-Storgatan dit Akilles har utfarter rör sig många trafikanter av alla de slag under morgnarna, men inga vittnen finns därifrån. Flyktvägen förefaller ha upphört strax efter ICA. Korset Djurgårdsgatan-Drottninggatan var kameraövervakad och de filmerna har polisen tagit in.
Efter ICA upphör spåren och det om ngt är konkret att ta in.
GM:s rörelsemönster skulle ju kunna tyda på psykiskt förvirrad person. Men hur var det nu med killen i Trädgårdsföreningen??