2019-07-17, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Det är en anledning till att det finns ett dokumenterat tillvägagångssätt för mordutredningar. Att framgången inte ska vara beroende av sådana saker, i detta fallet skyltarna. I och med att man inte vet om de har någon påverkan på fallet så bortser man helt korrekt från dem. Men har nog följt boken och betydligt mer därtill.

Det är en bekymmer att man saknar bra vittnen, men vid närmare analys inser man att det i detta fall kanske inte haft så stor betydelse. Det som däremot haft det är frånvaron av bra tips från allmänheten. Detta i kombination med att gubben inte finns i registren ställer till det. Det finns liksom ingen startpunkt för utredningen, inget att utgå från.

Jag förstår.
Det är bra att det finns utarbetade tillvägagångssätt som gör att arbetet fungerar på ett professionellt sätt.
Inte som oss amatörer som kan spåna hej vilt
Ja man har nog följt boken och mer därtill som du skriver.
Många, många timmar och massor arbete nedlagt på detta fall.
Därför är det ju så frustrerande att fallet inte är löst.
Har GM haft tur? Slunkit undan på någon sätt? Eller har de bara inte hunnit gå igenom alla tips och uppslag?
Kan de ha letat efter fel sorts GM? Följt fel gärningsmannaprofil?
Kan man ha låst sig vid fel typ av GM?
Gått efter hur det brukar se ut i ett till synes vansinnesdåd?
Eftersom det topsats så otroligt många individer känns inte riktningen helt klar.
Det är inte ett enkelt fall men om man någon gång får reda på svaret kanske man tänker,
varför tänkte vi inte på det?
Senast redigerad av Alice-the-Ant 2019-07-17 kl. 10:54.
Citera
2019-07-17, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
Jag förstår.
Det är bra att det finns utarbetade tillvägagångssätt som gör att arbetet fungerar på ett professionellt sätt.
Har GM haft tur? Slunkit undan på någon sätt? Eller har de bara inte hunnit gå igenom alla tips och uppslag?
Eftersom det topsats så otroligt många individer känns inte riktningen helt klar.
Det är inte ett enkelt fall men om man någon gång får reda på svaret kanske man tänker,
Jag har ingen aning egentligen. Men kan tänka mig ungefär:
-Han har ingen stabil koppling till staden lång tid innan eller efter morden (t.ex. student)
-Han finns inte med i vårdens eller rättsväsendets papper. I alla fall inte så att han fastnar i en "scanning".
-Han utmärker sig inte på ett sådant vis att personer inpå honom kopplar ihop honom med dådet.

Första och tredje punkten förklarar tillsammans att inga bra tips kommit in. Det är helt enkelt för få som har koll på honom eller som kopplar honom till en sådan händelse. Andra punkten gör att han inte fastnar när polisen kollar igenom "kända" personer. Notera att han säkert kan finnas i rullarna, men kanske någon annanstans i landet. Tror att polisen är beroende av något att börja dra i, så länge det inte kommer in så blir det nål i höstack.

Till och med gängskjutningarna är ju mer tacksamma att utreda på så vis, där har man ju i alla fall en begränsad mängd folk att kolla upp. I dubbelmordet har man förvisso DNA, men å andra sidan "inget" mer.

Studentspåret tilltalar mig eftersom det förklarar flera saker på samma gång.
Citera
2019-07-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Enligt Polisen bedöms GM ha varit mellan 15 och 30 år gammal vid morden.
Källa: https://polistidningen.se/2016/06/det-sista-fallet-ar-det-storsta/

Inget har diskuterats från Polisens sida med mig. Troligtvis försade sig polismannen HJ i telefonsamtalet. Det kan vem som helst göra som överrumplas av ett telefonsamtal från någon som ringer på uppmaning från en som inte infann sig till ett förhör.

- Jag ringer på uppmaning av en MN. Pga mina inlägg på Flashback säger han sig ha blivit hotad. Han säger att jag kan kontakta dig.
- Honom känner jag till, han var kallad till ett förhör men kom inte.

Jag skrev till Flashback för att de skulle ta bort mina inlägg. De svarade att jag skulle skriva till USA men därifrån fick jag aldrig något svar.

MN förblev tyst i kommunikationen med mig, vilket förvånar mig lite. Det kan faktiskt tyda på att han inte hade rent mjöl i påsen.
Kanske, eller så tycker han bara det känns konstigt att folk länkar till honom i samband med ett dubbelmord. Behöver inte betyda att han är inblandad. Men vem vet, någon begick morden. Vad det gäller åldern är jag medveten om det högst osäkra i detta. Har alltid tyckt att polisen varit för försiktiga med sin information. Förstår ju att de går ut med ett så stort spann bara för att folk inte ska strunta i att tipsa om folk. Samtidigt ger informationen heller inte mycket. Jag tycker de borde varit snävare och chansat på att A-L låg rätt till. Generellt är informationen från polisen oordnad men det beror väl på att de fått omvärdera sin analys flera gånger under åren. Lika bra att gå ut med allting de vet nu, de vet ju också att DNA är enda chansen så resten kan de släppa.
Citera
2019-07-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
Jag förstår.
Angående topsningen så håller jag med helt, det säger det mesta att man så pass tidigt i utredningen började mängdtopsa. Antalet topsningar måste vara unheard of i svensk utredningshistoria. Med tanke på mängden kan man inte haft några krav på ett tips för att det skulle leda till topsning. På så vis kan jag förstå varför vägrapärmen innehåller en del namn. Folk som random angav folk de inte gillade, typ.
Citera
2019-07-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Absolut (min fetning). Enklaste sättet för vederbörande är ju att topsa sig. Att han vägrar föder misstankar i olika riktningar. Förstår dina funderingar kring denna man.
Min förhoppning är att de som vägrat topsas eller förhöras inte varit mer än "vanligt" misstänkta. Man har uppenbarligen inte haft skälig misstanke eller ens tyckt det brändes. Min känsla är att snubben aldrig varit i närheten av aktuell, han sitter i någon mellansvensk stad sedan länge och hans namn finns ingenstans i utredningen. Blir han lite kallsvettig när han läser om polisens DNA-släktforskning? Kanske, men gissar att han känner sig rätt säker.
Citera
2019-07-17, 15:51
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Min förhoppning är att de som vägrat topsas eller förhöras inte varit mer än "vanligt" misstänkta. Man har uppenbarligen inte haft skälig misstanke eller ens tyckt det brändes. Min känsla är att snubben aldrig varit i närheten av aktuell, han sitter i någon mellansvensk stad sedan länge och hans namn finns ingenstans i utredningen. Blir han lite kallsvettig när han läser om polisens DNA-släktforskning? Kanske, men gissar att han känner sig rätt säker.

Hur går det med släktforskningsspåret egentligen? Har man satt det här i händerna på ett par erfarna genealoger eller kliar man sig fortfarande i skallen och undrar hur man ska gå till väga?

Skulle vara intressant om det kunde komma fram mer från gärningsmannens dna. T ex haplogrupper, anlag för sjukdomar, laktostolerans, hårtyp mm.
Citera
2019-07-17, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Hur går det med släktforskningsspåret egentligen? Har man satt det här i händerna på ett par erfarna genealoger eller kliar man sig fortfarande i skallen och undrar hur man ska gå till väga?

Skulle vara intressant om det kunde komma fram mer från gärningsmannens dna. T ex haplogrupper, anlag för sjukdomar, laktostolerans, hårtyp mm.
Du har en viktig point där (min fetning). Eftersom man tidigt tillkännagav att GM var av skandinaviskt ursprung så har man troligen alla möjliga data tillhands och tjyvhåller säkert på en del mer intressanta variabler.
Citera
2019-07-17, 18:39
Medlem
Citat:
Angående topsningen så håller jag med helt, det säger det mesta att man så pass tidigt i utredningen började mängdtopsa. Antalet topsningar måste vara unheard of i svensk utredningshistoria. Med tanke på mängden kan man inte haft några krav på ett tips för att det skulle leda till topsning. På så vis kan jag förstå varför vägrapärmen innehåller en del namn. Folk som random angav folk de inte gillade, typ.
Därför kör över åklagare. Vill Staaf o Co få en lösning topsa allihopp i vägrapärmen. Sluta vara så jävla PK. Ta vilket annat land som helst hade snuten agerat för att hitta mördaren och skitit totalt i vad de misstänkta tycker och åklagare.
Citera
2019-07-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer

Utgår från att man anlitat proffs att utföra detta på konsultbasis, allt annat vore ju märkligt. Någon måste ju polisen input om vilka de ska be om topsning och så vidare. Min magkänsla kring detta är negativ, i teorin borde man kunna hitta honom denna väg. Dock ger jag mig fan på att de bara hittar en avlägsen släkting och att man inte lyckas backtraca honom.

De har säkert en del andra parametrar från DNA-analysen också men de lär ju hålla på dessa då de brukar vara ganska osäkra. Dessutom får man ju inte gå ut med vad som helst av integritetsskäl (även för en okänd person). Gissar att man är mer rädd för de eventuellt negativa konsekvenserna av att ge ut detaljer. Men vem vet hur de tänker? De säger ju aldrig något.
Citera
2019-07-18, 01:14
Medlem
Kan inte någon dra igång en insamling på Facebook?

" lämna ditt ska, hjälp oss lösa dubbelmordet i linköping".

Tror många skulle nappa faktiskt och möjligheten till att få fast gm skulle öka.

Minns jag kollade tråden i våras och då var alla hoppfulla cm skukle va fast inom kort då det var delvis matchande dna.
Är det samma nu eller har det visat sig va så enormt avlägset släkt att det är väldigt svårt fortfarande?
Citera
2019-07-18, 11:24
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Det är en anledning till att det finns ett dokumenterat tillvägagångssätt för mordutredningar. Att framgången inte ska vara beroende av sådana saker, i detta fallet skyltarna. I och med att man inte vet om de har någon påverkan på fallet så bortser man helt korrekt från dem. Men har nog följt boken och betydligt mer därtill.

Det är en bekymmer att man saknar bra vittnen, men vid närmare analys inser man att det i detta fall kanske inte haft så stor betydelse. Det som däremot haft det är frånvaron av bra tips från allmänheten. Detta i kombination med att gubben inte finns i registren ställer till det. Det finns liksom ingen startpunkt för utredningen, inget att utgå från.
Utredningen hade en startpunkt där spåren efter en blodig GM upphör tvärt vid ICA på Djurgårdsgatan.

Kriminolog LGW Persson föreslår utifrån den vetenskap han representerar att GM kan ha försvunnit in i en lägenhet nära ICA.

En expertgrupp tar farm en prioriteringskarta av kvarteren runt ICA. I det rödmarkerade på kartan är det mest sannolikt att GM's flyktlägenhet fanns, så skall kartan läsas.

2016 lämnar jag ett tips till utredningen om en lägenhet i det röda på priokartan, där två unga män skrivna i Stockholm och okända för de flesta i Linköping, hade tillgång till en lägenhet. En av dem hade tidvis bott i lägenheten helt själv.

Enligt Jan Staaf var dessa unga män okända i utredningen när jag lämnade mitt tips.

Lägenheten i fråga var en kommunal bostad som hyrdes i första hand av pappan till sönerna som hans övernattningslägenhet i Linköping.

Vad hade gått fel här?

Du säger att polisen följt boken och mer därtill, men man kan uppenbarligen inte läsa en karta och följa den.
Citera
2019-07-18, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Utredningen hade en startpunkt där spåren efter en blodig GM upphör tvärt vid ICA på Djurgårdsgatan.

Kriminolog LGW Persson föreslår utifrån den vetenskap han representerar att GM kan ha försvunnit in i en lägenhet nära ICA.

En expertgrupp tar farm en prioriteringskarta av kvarteren runt ICA. I det rödmarkerade på kartan är det mest sannolikt att GM's flyktlägenhet fanns, så skall kartan läsas.

2016 lämnar jag ett tips till utredningen om en lägenhet i det röda på priokartan, där två unga män skrivna i Stockholm och okända för de flesta i Linköping, hade tillgång till en lägenhet. En av dem hade tidvis bott i lägenheten helt själv.

Enligt Jan Staaf var dessa unga män okända i utredningen när jag lämnade mitt tips.

Lägenheten i fråga var en kommunal bostad som hyrdes i första hand av pappan till sönerna som hans övernattningslägenhet i Linköping.

Vad hade gått fel här?

Du säger att polisen följt boken och mer därtill, men man kan uppenbarligen inte läsa en karta och följa den.
Jag undrar jag om den där Staaf är rätt man på rätt plats? Stinker klåpare i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in