Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-04, 16:58
  #1
Medlem
paprikaflickans avatar
Hej, jag har börjat fundera lite på att köpa bostadsrätt, men vet inte riktigt var. jag har inte råd att bo i innerstan, och vill inte bo i någon invandrarförort. att ha nära till stan spelar inte så jättestor roll faktiskt, hellre ett trevligt område som ligger lite off än en invandrarförort nära stan. Jag har tittat lite på Täby och Nacka. gillar f.ö gamla hus, i alla fall byggda innan 60-talet och miljonprogrammet. finns det några sådana områden utanför innerstan?

sammanfattning:
-få invandrare
-inte så dyrt. bör gå att få en etta för ungefär en miljon. max 1.3.
-inte för mycket tråkiga betonghus á la miljonprogrammet.
-inte jätteviktigt att det ligger centralt, men helst inte mer än 30-40 minuter från stan.
-trevligt och mysigt

tack på förhand
Citera
2011-06-04, 17:00
  #2
Avstängd
Norrtälje
Citera
2011-06-04, 17:03
  #3
Medlem
paprikaflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJHardstyle
Norrtälje
det känns faktiskt lite väl långt ut, tar väl över en timme in till stan? och det ligger ju faktiskt närmare uppsala än stockholm.
Citera
2011-06-04, 17:13
  #4
Avstängd
BadgerMans avatar
Fisksätra
Citera
2011-06-04, 17:24
  #5
Medlem
Tullinge, runt 25 minuter till Tcentralen med pendeln.
Ligger ju i Botkyrka kommun men är fint och trevligt ändå.
Tycker alla dina önskemål passar in på Tullinge.
Citera
2011-06-04, 17:28
  #6
Medlem
intelones avatar
Norra Botkyrka ( Fittja Alby Hallunda Norsborg)

Hagalund
Citera
2011-06-04, 18:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intelone
Norra Botkyrka ( Fittja Alby Hallunda Norsborg)

Hagalund

Kolla Fruängen!
Citera
2011-06-04, 18:12
  #8
Medlem
paprikaflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadgerMan
Fisksätra
har mest hört dåliga saker om det området faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av intelone
Norra Botkyrka ( Fittja Alby Hallunda Norsborg)

Hagalund
okej, du trollar va?

Citat:
Ursprungligen postat av Drik71
Tullinge, runt 25 minuter till Tcentralen med pendeln.
Ligger ju i Botkyrka kommun men är fint och trevligt ändå.
Tycker alla dina önskemål passar in på Tullinge.
botkyrka är väl ungefär så betongghetto det blir och i princip bara invandrare? i alla fall det jag tänker på när jag hör botkyrka, men det kanske bara är mina fördommar..
Citera
2011-06-04, 18:22
  #9
Medlem
Skulle generellt sett hålla mig borta från södra sidan Stockholm om det ska vara trevligt och inte till överpris. Pendeltågslinjerna norrut brukar vara lite bättre.
Citera
2011-06-04, 18:26
  #10
Medlem
Hammarbyhöjden,
men det pressar kanske i överkant på priset.
Citera
2011-06-04, 18:49
  #11
Medlem
Snurrens avatar
Årsta, men det kostar kanske lite mer. Midsommarkransen har en del trevliga äldre kvarter. Årsta har blivit extra flexibelt nu när man kan ta både pendeln och tvärbanan därifrån, och så bussen till Gullmarsplan förstås. Stureby är bitvis mycket trevligt, mest villor men även en del br.

Det är lite svårt att möta alla kriterierna, inte minst priset.
Citera
2011-06-04, 18:51
  #12
Medlem
Lys avatar
Då jag inte är intresserad av bostadsrätter och fullt nöjd med att hyra, så har jag ingen koll på prislägen, antar det är dyrare ju närmare innerstan det är. Däremot vet jag flera förorter jag tycker är helt okej. Hammarbyhöjden och Skärmarbrink. Ljusa hus, grönområden i närheten och nära till stan. Centrala Bagarmossen tycker jag är trevligt, fast Bagarmossen har ju lite dåligt rykte (möjligen oförtjänt) och ganska mycket invandrare, så det kanske inte är nåt för dig. Björkhagen verkar lugnt, grönt och trevligt. Aspuddens äldre delar är fina, vackra gamla hus och fina promenadstråk i närheten, tex Vinterviken. Midsommarkransen är jättemysigt! Många fina hus där, skön stämning. Och så såklart Gamla Enskede. Mest villor, men finns lägenheter med, min bror köpte bostadsrätt där. Det är ett helt underbart område, var glad om du lyckas köpa lägenhet där! Gröndal är också ett trevligt område. Pendeltågsförorterna har jag inte lika stor uppfattning om. Vet flera som trivs i Sundbyberg. Huddinge, Stuvsta kanske är okej? Tullinge?

Jag tycker du ska åka ut till olika områden där du kan tänka dig att bo och känna in stämningen, och så leta efter annonser för lägenheter i de förorter du gillar bäst. Jäkta inte, var man ska bo är en viktig fråga, så låt det ta tid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback