Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Nej, de har inte tur eller otur. Den ena missar för att han inte är tillräckligt bra för att träffa ribban, medan den andra vinner. Att utfallet hade blivit annorlunda i en annan match gör inte att det handlar om tur/otur.
Den ena spelaren vinner den tävlingen ~99% av gångerna, men just den gången då den andra spelaren vinner är det han som är bättre, rent allmänt? För det är ju det ni diskuterat nu mot slutet, inte om vem som presterat bäst i det enskilda fallet.
Jag tycker iofs att det är uppenbart att det inte är något medvetet som ligger bakom att den sämre spelaren kan vinna en enstaka omgång i ett sådant spel. Till och med i ett sånt ordnat spel med en spelare och en boll och ett tydligt mål finns det massvis av grejer som spelar in som människan varken kan påverka eller bedöma. Och då är en fotbollsmatch i jämförelse ändå oändligt mycket mer kaosartad.
Citat:
Kan du specificera exakt vari turen ligger? Ser man en boll, bedömer dess läge och klipper till varpå den går in i krysset har man inte haft tur, man har gjort allt rätt. Sen kanske det kommer 49 lägen där man bedömer något fel och bollen seglar över, men det innebär inte att man har tur/otur.
Kan du specificera vad som inte är tur? Dina argument verkar vara att "man ser bollen" eller att det rör sig om "ansträngningar och muskelrörelser". Well, ibland gör spelare mål utan att de ens sett bollen, anser du att det heller inte är tur?
Sen var det ju ingen bedömning som låg bakom att den gick in i krysset i det exemplet, spelaren sköt ju blint.
Är det bara inom sporten som du inte erkänner att tur (eller slump) existerar? Jag ser tärningen, jag bedömer läget, slår en sexa precis som jag ville, alltså är jag en skicklig tärningsspelare (bara 17% av gångerna visserligen).
Citat:
Utifrån de fakta vi har till hands kan vi dra till slutsatsen att Chelsea är bäst. Sen kan man ju spekulera i om Chelsea hade varit mästare om matcherna hade spelats på måndagar, om varje matchserie innehållit tio matcher eller om Dani Alves växt två centimeter till i puberteten, men det är endast spekulationer och subjektivt tyckande.
De lyckades bäst i den här turneringen. Det kan man säga. Hade man haft matchserier om sju eller sjuttio matcher istället hade man säkrare kunnat säga vilket lag som faktiskt varit bäst, då hade variationen jämnat ut sig en aning.
Det är naturligtvis subjektivt tyckande och spekulationer. Vi har inte underlag och kommer aldrig få underlag för att med säkerhet kunna säga vilket lag som "är bäst". Vi kan göra bedömningar, med vetskapen om att ett bättre lag kan förlora mot ett sämre i enstaka matcher.
Chelsea hade t.ex förmodligen inte vunnit om de inte fått den där hörnan mot slutet. Vad var det som föranledde den? Jag minns inte, men det kan ju ha varit vad som helst. Hade bollen studsat aningen annorlunda och bollen gått ut till inkast istället i det specifika läget hade Bayern varit "det bättre laget" istället. Det är ju helt absurt.
Citat:
Erik Edman är helt enkelt inte en bättre fotbollsspelare. Att bollen flög i mål har inget med tur att göra, utan Edman inte var tillräckligt bra för att lyckas upprepa det.
Var det otur för Liverpool att Edman fick in den träffen just mot dem?