2011-06-01, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonhoran.se
Ilskan hade grundlagts dagen innan när någon skrivit "neger är lika med slav" på en stor dataskärm i skolsalen.

Det var väl samma unge som skrev på dataskärmen som sa att han skulle spela slav?

Konstigt att han fick spel då.
Citera
2011-06-01, 20:42
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n3urochrono
Personligen kunde likväl en vit man tagit det ansvaret istället för en svart man.

Att dessutom få förfrågan att spela slav, om vi tänker på hur de svarta människornas historia kring vita plantageägare och så vidare, kan nog garanterat väcka anstöt hos en svart man. Detta, i samband med de skriverier på datorskärmarna, gör väl kanske att reaktionen inte är så jävla konstig trots allt.
Den arabiska slavhandeln var brutalare och mer omfattande än den vita slavhandeln. Negrar blev kastrerade och negresser tagna till harem där dom fick jobba som sexslavar. Om den vita slavhandeln varit så brutal varför tilläts svarta att föröka sig?
Citat:
The Arab slave trade from East Africa is one of the oldest slave trades, predating the European transatlantic slave trade by 700 years. Male slaves who were often employed as servants, soldiers, or laborers by their owners, while female slaves, including those from Africa, were long traded to the Middle Eastern countries and kingdoms by Arab and Oriental traders, as concubines and servants. Arab, African and Oriental traders were involved in the capture and transport of slaves northward across the Sahara desert and the Indian Ocean region into the Middle East, Persia, and the Indian subcontinent.

http://en.wikipedia.org/wiki/Arab_slave_trade
Inte ser jag svarta beklaga sig över arabernas behandling utav dom. Kanske för att vita är ett bra slagträ till att organisera sina svart makt styrkor eller att white guilt är accepterat i samhället på grund av den starka median.

Media som drivs av guds utvalda folk.
Citera
2011-06-01, 21:39
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vismbr
Haha humor

Det är väl iofs självklart att det är mer kränkande att få spela slav än en en berömd neger, ungefär som att en blond tjej säkert föredrar "du får spela lucia eftersom du är blond och fin" framför "du får spela hora eftersom du är blond och "vacker" "
Jo fast jag tänkte mer, om då negern skulle tycka att det var "kränkande" ändå att alla tänker på negern först
Citera
2011-06-01, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hungaro
Den arabiska slavhandeln var brutalare och mer omfattande än den vita slavhandeln. Negrar blev kastrerade och negresser tagna till harem där dom fick jobba som sexslavar. Om den vita slavhandeln varit så brutal varför tilläts svarta att föröka sig?Inte ser jag svarta beklaga sig över arabernas behandling utav dom. Kanske för att vita är ett bra slagträ till att organisera sina svart makt styrkor eller att white guilt är accepterat i samhället på grund av den starka median.

Media som drivs av guds utvalda folk.

Fast jag vet inte riktigt vad araber har med saken att göra. Dessutom fokuserade inte araber på negrer i den form de vita gjorde. De tog alla de kunde få tag på, föga förvånande mest araber.
Citera
2011-06-01, 23:59
Medlem
chaoswithins avatar
Om man ska spela en pjäs som handlar om tiden då vi europeer hade svarta slavar skulle jag också fråga klassens neger, slavarna då för tiden var ju majoriteten negrer för fan.

Men å andra sidan vet man väl om ens klasskamrat är en lättstött jävel eller inte...
Citera
2011-06-02, 00:00
Medlem
Bara jag som tycker pjäsen hade varit konstig ifall ägaren varit neger och slaven vit? Hade ju liksom inte varit verklighetstroget för fem öre.
Citera
2011-06-02, 00:06
Medlem
vallontomtens avatar
Citat:
Personligen kunde likväl en vit man tagit det ansvaret istället för en svart man.

Att dessutom få förfrågan att spela slav, om vi tänker på hur de svarta människornas historia kring vita plantageägare och så vidare, kan nog garanterat väcka anstöt hos en svart man. Detta, i samband med de skriverier på datorskärmarna, gör väl kanske att reaktionen inte är så jävla konstig trots allt.

Ja, jag vet att detta är FB, stället där NationalDemokraterna och andra högerextremister värvar naiva ungdomar till sina respektive partier eller organisationer på löpande band, men jag föredrar att vara saklig och objektiv, istället för att bejaka mina åsikter för att kunna passa in i en fiktiv norm.

Så du tror att bara negrer har varit slavar? Skärp dig, vita har också varit slavar genom historien så varför skulle det vara värre för en neger att få namnet Toby och lyda sin vita massa än att en Irländare vid namn O'Reily får lyda en arabisk köpman under vikingatiden? Det är inget påhitt att araber och negrer haft vita som slavar, bla vikingar har sålt vita slavar nere i Konstantinopel och därikring.
Citera
2011-06-02, 00:14
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallontomten
Så du tror att bara negrer har varit slavar? Skärp dig, vita har också varit slavar genom historien så varför skulle det vara värre för en neger att få namnet Toby och lyda sin vita massa än att en Irländare vid namn O'Reily får lyda en arabisk köpman under vikingatiden? Det är inget påhitt att araber och negrer haft vita som slavar, bla vikingar har sålt vita slavar nere i Konstantinopel och därikring.
Under pirateran i Nordafrika brukade ofta besättningen från kapade skepp säljas som slavar, om man inte kunde få ut en lösensumma för dom förstås, även detta är något som näst intill tigs ihjäl.
Citera
2011-06-02, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallontomten

Att du ens jämför den vita slavhandeln med den svarta slavhandeln är ju bara befängt. Siffrorna är såpass varierande och hade en så stor förändrande effekt att det är helt sinnessjukt hur du ens tänker tanken.

Jag säger inte att det är ok att vissa får vara slavar och inte. Jag säger att det inte är så jävla konstigt, sett hur ett historiskt perspektiv, att negern tar illa upp.

Jag har läst otroligt mycket historia och är inte helt oförstådd kring världshistoria, (nu pratar vi inte generell historia som man kan hitta i närmaste gymnasium för övrigt) jag vet att den Europeiska träldomen var hemsk och förekom absolut, framför allt i Turkiet, (Konstantinopel) Spanien, och nuvarande Italien och Polen. Antalsmässigt är det däremot inte ens i närheten av de siffror som uppdagades under 1800-1900 gällande svart slavhandel.

Gör det att det är mer rätt att en vit man spelar en slav och inte en svart? Absolut inte, slaveri är lika hemskt vem det än gäller, vit som svart som gul (i folkmun) som semitisk.

Gjorde den svarte mannen tråden handlar om rätt? Absolut inte.
Gjorde den vita mannen i tråden rätt? Absolut inte. Däremot förstår jag varför det hände och varför reaktionen blev som det blev. Det säger sig själv.

Provokationen som föregick själva misshandeln var rätt tydlig, och därför förstår jag att reaktionen blev som den blev, och vilken agenda BO hade. Däremot är våld alltid fel, så länge det inte handlar om nödvärn, självförsvar eller dylikt. Detta är min subjektiva åsikt, helt klart.

Trevlig kväll // nc
Citera
2011-06-02, 11:48
Medlem
Megalogics avatar
Citat:

Ja, jag vet att detta är FB, stället där NationalDemokraterna och andra högerextremister värvar naiva ungdomar till sina respektive partier eller organisationer på löpande band, men jag föredrar att vara saklig och objektiv, istället för att bejaka mina åsikter för att kunna passa in i en fiktiv norm.

men vafan, han är neger!!!

alla negrer var inte slavar precis som alla vita inte var nazister.
Citera
2011-06-02, 12:21
Medlem
vallontomtens avatar
Citat:
Att du ens jämför den vita slavhandeln med den svarta slavhandeln är ju bara befängt. Siffrorna är såpass varierande och hade en så stor förändrande effekt att det är helt sinnessjukt hur du ens tänker tanken.

Jag säger inte att det är ok att vissa får vara slavar och inte. Jag säger att det inte är så jävla konstigt, sett hur ett historiskt perspektiv, att negern tar illa upp.

Jag har läst otroligt mycket historia och är inte helt oförstådd kring världshistoria, (nu pratar vi inte generell historia som man kan hitta i närmaste gymnasium för övrigt) jag vet att den Europeiska träldomen var hemsk och förekom absolut, framför allt i Turkiet, (Konstantinopel) Spanien, och nuvarande Italien och Polen. Antalsmässigt är det däremot inte ens i närheten av de siffror som uppdagades under 1800-1900 gällande svart slavhandel.

Så du har alltså siffror på hur många vita slavar som sålts under årens lopp? Jag finner det föga troligt att behållit rapporter på hur många som sålts under alla dessa år speciellt när det gäller sjörövare och liknande.

Vidare kan man fundera huruvida vita människor i Sverige ska behöva känna någon form av skam för att folk i deras ras deltagit i slavhandel, troligtvis inte deras egna förfäder dock. Borde isåfall inte araber ha en lika stor skam eller egentligen ännu större eller varför inte Afrikanerna själva som glatt sålde sitt eget folk till folk som ville ha dessa som slavar.

Men för att återgå till topic anser jag att negern inte skulle reagerat som han gjorde om man i Svenska skolor lärde ut verklighetens slavhandels snarare än den snedvrida och felaktiga bild som gemene man har idag. Att den Svenska killen sa till sin negerkompis att han skulle vara slav tycker jag inte är värre än om han sagt så till en annan såvida det inte var för att kränka negern (vilket inte är omöjligt det heller, men jag vet inte deras relation, det kan ha varit sagt som ett skämt som slog slint).
Citera
2011-06-02, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Var det inte det studenterna i Lund fick skit för?

Varken negrer eller vita kan spela den rollen verkar det som.

Ja bland annat.

Tycker det är sjukt det här det är skådespel inget annat men samtidigt vet vi inte vad som ligger bakom allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in