2011-06-01, 01:52
Bannlyst
Citat:
En flykting från Afrika ilsknade till och slog en klasskamrat som tyckt att han borde spela slav i ett rollspel som klassen i Sundsvall skulle ha kring ämnet slavhandel.

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle13112179.ab

Gjorde negern rätt? ämnet är särskilt på tapeten efter slav-gate i Lund. Hur lång tid tar det innan Kitimbwa Sabuni får tag i artikeln med sina svarta händer och fördömer den ständigt pågående rasismen mot afrosvenskar?
Citera
2011-06-01, 02:01
Medlem
Alla ska vara individer i Sverige så varför kan man inte be han spelar rollen som neger.

Jag förstår faktiskt inte problemet.

Så det är helt ok för en vit att spela rollen som slav men inte svart????

Det är jävla hyckleri hela tiden ena stunden ska man behandla alla invandrare som Svenskar och fall som dessa så ska dom inte vara det.

jävla dubbelmoral är vad är.

PS:Klasskamraten behandla han som en Svensk och tack för det så får han en smäll.
Citera
2011-06-01, 02:04
Medlem
Zelogaths avatar
Förstår kanske att han inte tyckte det var kul att genast bli påtänkt att vara slav just för att han är färgad...

Men något jag skulle tycka var intressant vore om man skulle spela upp någon pjäs med någon berömd neger, och det bara fanns en neger i klassen- skulle det vara felaktigt att föreslå rollen till honom då?

Förlåt om jag går OT nu TS men jag tyckte att det var en liten intressant tanke
Citera
2011-06-01, 02:11
Medlem
Personligen kunde likväl en vit man tagit det ansvaret istället för en svart man.

Att dessutom få förfrågan att spela slav, om vi tänker på hur de svarta människornas historia kring vita plantageägare och så vidare, kan nog garanterat väcka anstöt hos en svart man. Detta, i samband med de skriverier på datorskärmarna, gör väl kanske att reaktionen inte är så jävla konstig trots allt.

Ja, jag vet att detta är FB, stället där NationalDemokraterna och andra högerextremister värvar naiva ungdomar till sina respektive partier eller organisationer på löpande band, men jag föredrar att vara saklig och objektiv, istället för att bejaka mina åsikter för att kunna passa in i en fiktiv norm.
Citera
2011-06-01, 02:11
Bannlyst
Haha humor

Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Förstår kanske att han inte tyckte det var kul att genast bli påtänkt att vara slav just för att han är färgad...

Men något jag skulle tycka var intressant vore om man skulle spela upp någon pjäs med någon berömd neger, och det bara fanns en neger i klassen- skulle det vara felaktigt att föreslå rollen till honom då?

Förlåt om jag går OT nu TS men jag tyckte att det var en liten intressant tanke

Det är väl iofs självklart att det är mer kränkande att få spela slav än en en berömd neger, ungefär som att en blond tjej säkert föredrar "du får spela lucia eftersom du är blond och fin" framför "du får spela hora eftersom du är blond och "vacker" "
Citera
2011-06-01, 03:17
Medlem
TheLangolierss avatar
Negern gjorde fel. Ni vet varför.
Citera
2011-06-01, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLangoliers
Negern gjorde fel. Ni vet varför.

Jag hoppas verkligen att du menar för att våld är fel.

Om inte kan jag köpa att du tänker "för att våld är fel".

för det kan inte bero på att du är en människa som diskriminerar och har fördomar mot andra människor på grund av etnicitet, och trots din låga intelligens inbillar dig att du har rätt ibland? Det kan jag förresten också köpa. Det verkar ju sälja så oerhört mycket bättre än de andra förslagen.
Citera
2011-06-01, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n3urochrono
Jag hoppas verkligen att du menar för att våld är fel.

Om inte kan jag köpa att du tänker "för att våld är fel".

för det kan inte bero på att du är en människa som diskriminerar och har fördomar mot andra människor på grund av etnicitet, och trots din låga intelligens inbillar dig att du har rätt ibland? Det kan jag förresten också köpa. Det verkar ju sälja så oerhört mycket bättre än de andra förslagen.

Självklart är våld fel! Man ska inte gå runt och klappa till folk på käften hursomhelst? Sådan är lagen! Han kunde ju bara sagt: Nej jag vill inte spela slav.
Citera
2011-06-01, 10:24
Medlem
DaEzzs avatar
Han blev dömd för misshandel vilket förmodligen var rimligt så i lagens mening gjorde han ju fel. Däremot inte sagt att han som åkte på stryk och därefter tydligen sprang till mamma inte förtjänade en smäll.
Citera
2011-06-01, 19:21
Medlem
känns som att topic inte ricktigt speglar artikeln.
Citera
2011-06-01, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BogdanBulldog
http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle13112179.ab

Gjorde negern rätt? ämnet är särskilt på tapeten efter slav-gate i Lund. Hur lång tid tar det innan Kitimbwa Sabuni får tag i artikeln med sina svarta händer och fördömer den ständigt pågående rasismen mot afrosvenskar?

Om jag var svart skulle jag gett skitet en snyting jag också. Skulle du inte det?

Snart, snart...
Citera
2011-06-01, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Så det är helt ok för en vit att spela rollen som slav men inte svart?

Var det inte det studenterna i Lund fick skit för?

Varken negrer eller vita kan spela den rollen verkar det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in