Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-29, 18:56
  #1
Medlem
Tjena,

Jag har en Samsung LE46C535 med inbyggd digitalbox.
Jag bor i ett Tele2-hus och är inte riktigt nöjd med kvalitén som det analoga utbudet erbjuder.
Något abonnemang hos Tele2 har jag inte, utan har endast grundutbudet som finns i huset.

I dagsläget får jag inte in några digitala kanaler alls, men de borde väl dyka upp om jag skaffar en CA-modul?

Vad jag förstår borde jag få in SVT1, SVT2 och TV4 digitalt.

Så min fråga är:
Om jag köper en Dilog Conax CA-modul 5.0, kommer jag då få digitala kanaler, samt kommer jag märka någon skillnad på resterande kanaler i bildkvalité? (TV3, Kanal 5 osv).

Tacksam för hjälp!
__________________
Senast redigerad av twinkel 2011-05-29 kl. 18:59.
Citera
2011-05-29, 19:55
  #2
Medlem
Kabeltattarens avatar
Ja, för en CA-modul är en magisk sak som gör att det helt plötsligt dyker upp en massa digitala kanaler i din tv utan att du behöver göra någonting.

Du måste söka på digital kabel på din tv för att hitta kanalerna. Troligtvis behöver du även ange frekvens, symbolhastighet, modulationsform och nätverks-ID för att hitta något.

För att få tillgång till fler kanaler än de som är okodade så behöver du en ca-modul OCH ett programkort från Tele2.

Är du helt säker på att du har Tele2? Enligt deras hemsida så har de bara SVT:s kanaler och V4 analogt. http://www.tele2.se/kundservice/TV.html

Tele2 digitalt utbud: http://www.tele2.se/tv/kanalmeny-priser.html
Citera
2011-05-29, 20:10
  #3
Medlem
Jag förstår väl att jag måste söka efter digitala kanaler och det har jag gjort flera gånger med olika inställningar, dock utan resultat.

Jag är inte ute efter fler kanaler än vad jag har idag, utan vill endast ha de jag kan få digitalt att vara digitala.

Vad jag har läst mig fram till måste jag ha en CA-modul för att digitalboxen i TVn skall fungera med digitala kanaler.

Det var skumt som du skickade gällande Tele2's analoga kanaler, eftersom att jag får in TV3, Kanal 5 med flera analogt.
Citat:
Vi sänder kanalerna SVT1, SVT2, Barnkanalen, kunskapskanalen, TV4 samt SVT24 analogt till alla inkopplade hushåll.

Jag är inte helt 100% på att jag har Tele2, men antog det eftersom att jag fick hem ett brev av Tele2 där det står att jag bor i ett Tele2-hus och att jag kan välja att uppgradera till fler kanaler.

Antar att jag får kontakta min hyresvärd och kolla vad som egentligen gäller.
Citera
2011-05-29, 22:37
  #4
Medlem
bor du i ett hyreshus ingår oftast en mängd kanaler, varför du får in tex. 3an och 5an. Tror dock inte du kommer kunna få in dessa kanaler i det digitala nätet.
Citera
2011-05-30, 18:21
  #5
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twinkel
Jag förstår väl att jag måste söka efter digitala kanaler och det har jag gjort flera gånger med olika inställningar, dock utan resultat.

Har du letat rätt på inställningarna som jag nämnde i mitt tidigare inlägg? Din tv står nämligen inställd på Comhems standardinställningar från början. Ev. kan du behöva byta land till Finland i tvns inställningar för att den ska hitta kanalerna.

Citat:
Ursprungligen postat av twinkel
Vad jag har läst mig fram till måste jag ha en CA-modul för att digitalboxen i TVn skall fungera med digitala kanaler.

CA-modulen är endast till för att, tillsammans med programkortet, avkoda kodade kanaler.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback