2011-11-04, 16:57
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dafe
Vet inte om de kvallar in som avancerade och har inte läst hela tråden, men jag och min kille spelar Carcassonne, Dominion och Risk just nu. Carcassonne är ett brickspel - lite pussel/strategi där spelplanen endast håller ordning på poängen. Här har vi även köpt till tre expansions som ger spelet nya dimensioner och gör det roligare än bara grundspelet. Dominion är ett kortspel som bygger mycket på strategier och "känns" som ett brädspel även om det bara består av 500 st kort. Risk känner du ju uppenbarligen tilll. Vi tokgillar alla tre spelen iaf.

Nästa gång vi ska köpa spel funderar vi på Ticket to Ride (nåt av dem), Munchkin och Stone Age som vi gärna vill testa.

Edit: Just det, Settlers of Catan snackar han om också. Det ska vi testa.
Om ni nu ska köpa något av TTR spelen så kan jag rekommendera Europe som är bättre än orginalet och Märklin, Märklin är i sin tur bättre än orginalet men lite väl mycket extra regler som inte tillför något. De andra utgåvorna har jag inte testat.
Citera
2011-11-04, 19:10
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dafe
Vet inte om de kvallar in som avancerade och har inte läst hela tråden, men jag och min kille spelar Carcassonne, Dominion och Risk just nu. Carcassonne är ett brickspel - lite pussel/strategi där spelplanen endast håller ordning på poängen. Här har vi även köpt till tre expansions som ger spelet nya dimensioner och gör det roligare än bara grundspelet. Dominion är ett kortspel som bygger mycket på strategier och "känns" som ett brädspel även om det bara består av 500 st kort. Risk känner du ju uppenbarligen tilll. Vi tokgillar alla tre spelen iaf.

Nästa gång vi ska köpa spel funderar vi på Ticket to Ride (nåt av dem), Munchkin och Stone Age som vi gärna vill testa.

Edit: Just det, Settlers of Catan snackar han om också. Det ska vi testa.

Just Dominion är sjukt strategiskt och helt enkelt genialt. Nu säger ju fuska att det inte får röra sig om ett kortspel, men jag måste ändå säga att det är väl värt en titt. Som jag ser det är det knappast möjligt att mästra det spelet snabbt; det finns så många olika strategier att underhållningsvärdet håller i sig länge!
Citera
2011-11-04, 21:02
Medlem
fuskas avatar
Tusen tack till alla som har tagit sig tid och hjälpt mig. Jag-> <-Ni

Det blev Survive: Escape from Atlantis För där kan man vara riktigt elak mot varandra. Ska även jaga rätt på Memoir 44

bernad_law: ska kolla upp Dominion.

Återigen tusen tack. Kommer nog in i tråden igen om ett tag och tjatar om mer spel.
Citera
2011-11-08, 16:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Om ni nu ska köpa något av TTR spelen så kan jag rekommendera Europe som är bättre än orginalet och Märklin, Märklin är i sin tur bättre än orginalet men lite väl mycket extra regler som inte tillför något. De andra utgåvorna har jag inte testat.

Ååh, va bra! Då ska vi kolla in Europe först. Tack!
Citera
2011-11-08, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Just Dominion är sjukt strategiskt och helt enkelt genialt. Nu säger ju fuska att det inte får röra sig om ett kortspel, men jag måste ändå säga att det är väl värt en titt. Som jag ser det är det knappast möjligt att mästra det spelet snabbt; det finns så många olika strategier att underhållningsvärdet håller i sig länge!

Ja men precis! Det känns som att spelet blir bättre och bättre för varje gång man byter kort att spela med. Vi är lite n00bs så vi har inte ens testat alla ännu.

Men ja, det "känns" liksom inte som ett kortspel...på nåt sätt...
Citera
2011-11-08, 18:57
Medlem
soulreapers avatar
Kan man klassa kaos-spelet Galaxy Trucker som ett "avancerat spel"? För i sådana fall så kan jag verkligen rekommendera det till nybörjare. Reglerna är väldigt straight forward och enkla men p.g.a stressen som uppstår när man bygger sitt rymdskepp så skulle jag definitivt inte vilja kalla spelet enkelt.

Spelade spelet några gånger för ett par år sedan och tyckte då att det var riktigt roligt, återupptäckte det häromdagen när vi spelade 3 3-spelar partier på raken för att vi tyckte att det var så roligt. Spelet känns som ett spel som passar bra för "oss nördar" men som man ändå skulle kunna få icke-spelare att tycka om.
Citera
2011-11-15, 23:15
Medlem
KimNeilJungs avatar
Idag har jag spelat mina första omgångar av Twilight Struggle. Med lite hjälp av BGGs forum gick det ganska snabbt att lära sig grunderna
Vilket fruktansvärt roligt spel det var. Det första dragen har verkligen betydelse när man når längre fram. Och man kände verkligen sin motspelares frustration när de desperat försöker ta tillbaks initiativet. Omvänt kan man döda sin motståndare när de flinar belåtet över ett just utspelat kort som förstörde ens egna planet.
Citera
2011-11-16, 00:18
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Idag har jag spelat mina första omgångar av Twilight Struggle. Med lite hjälp av BGGs forum gick det ganska snabbt att lära sig grunderna
Vilket fruktansvärt roligt spel det var. Det första dragen har verkligen betydelse när man når längre fram. Och man kände verkligen sin motspelares frustration när de desperat försöker ta tillbaks initiativet. Omvänt kan man döda sin motståndare när de flinar belåtet över ett just utspelat kort som förstörde ens egna planet.

Najs! Lirade lite med en kompis i går, och det är så sjukt ondsint att få Suez Crisis i given och sen kuppa Iran; Sovjet tar helt och hållet kontrollen över Mellanöstern och USA blir av med mycket viktiga poäng. Nu lyckades jag vinna till slut, men grabben i fråga har varit med på finalbordet i öppna NM i Diplomacy, och han säger det är det bästa strategispel han spelat.

Det mest diaboliska kortet är dock Wargames. Jag och en annan kompis spelade i sommar, och som USA hade jag nyss stått emot ryssarnas onslaught och ledde nu i alla världsdelar. Skulle bara fixa till en domination i Sydamerika så skulle saken vara biff för att börja dra in poäng. Kuppade Brasilien för att få ner Defcon till 2 och förhindra motkupper, och satt och myste medan motståndaren valde kort. Wargames. Han ledde med sju poäng och så var det kört..........
Citera
2011-11-16, 12:17
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Najs! Lirade lite med en kompis i går, och det är så sjukt ondsint att få Suez Crisis i given och sen kuppa Iran; Sovjet tar helt och hållet kontrollen över Mellanöstern och USA blir av med mycket viktiga poäng. Nu lyckades jag vinna till slut, men grabben i fråga har varit med på finalbordet i öppna NM i Diplomacy, och han säger det är det bästa strategispel han spelat.

Det mest diaboliska kortet är dock Wargames. Jag och en annan kompis spelade i sommar, och som USA hade jag nyss stått emot ryssarnas onslaught och ledde nu i alla världsdelar. Skulle bara fixa till en domination i Sydamerika så skulle saken vara biff för att börja dra in poäng. Kuppade Brasilien för att få ner Defcon till 2 och förhindra motkupper, och satt och myste medan motståndaren valde kort. Wargames. Han ledde med sju poäng och så var det kört..........
(Planet = planer)

Nu har vi inte nått längre än till mid war och vi begår nog tjogtals med fel såhär i början. Men jag kände mig sjukt nöjd när jag som USA tidigt satsade stor på sydamerika och i mid war fick scoring card för just den regionen varpå jag räknade hem VP för dominans, och i nästa drag spela ut det där kortet som gav mig 1 VP för varje BG jag höll i samma region.
Det var så illa roligt att jag inte under hela kvällen funderade på om jag inte skulle gå och spela Skyrim istället.

Kanske det inte är för nybörjare, men det är ju inte heller otroligt svårt att lära sig. Har man intresset för ett strategiskt spel är TS verkligen välförtjänt av sin topplacering på BGG.
Citera
2011-11-16, 17:09
Medlem
soulreapers avatar
Citat:

Det är en lättnad när man spelar och sitter med wargames och motståndaren drar ner till Defcon 2, surt som fan om man inte har 7+ poäng men annars är den fin som fan.

Citat:
(Planet = planer)

Nu har vi inte nått längre än till mid war och vi begår nog tjogtals med fel såhär i början. Men jag kände mig sjukt nöjd när jag som USA tidigt satsade stor på sydamerika och i mid war fick scoring card för just den regionen varpå jag räknade hem VP för dominans, och i nästa drag spela ut det där kortet som gav mig 1 VP för varje BG jag höll i samma region.
Det var så illa roligt att jag inte under hela kvällen funderade på om jag inte skulle gå och spela Skyrim istället.

Kanske det inte är för nybörjare, men det är ju inte heller otroligt svårt att lära sig. Har man intresset för ett strategiskt spel är TS verkligen välförtjänt av sin topplacering på BGG.
Roligt att höra att du tyckte om spelet, antalet fel tror jag inte var speciellt många då det inte finns jätte mycket som man kan misstolka. Det som är viktigt att veta är att man aldrig under några som helst förutsättningar får sitta med ett score-kort när rundan är slut. Är man i en Bear-trap eller har fått ett Missile Envy spelat på sig så får man vänta med den effekten om det är så att man annars kommer att sitta med ett Score kort på handen. Det är även viktigt att komma ihåg att om man spelar Olympiska spelen och Defcon är nere på 2 och motståndaren nekar att komma så förlorar den som spelade kortet spelet. Det finns någon mer sådan situation men just OS är den som flest lyckas torska på trots att man är tydlig med den regeln i början.

Ett starkt tips är att alltid se till att Defcon är på 3 eller 4 för om någon spelare får en allt för bra hand och Defcon är på 5 så är Europa jävligt illa ute. Jag har hittills inte sett någon vinna på att kontrollera Europa men jag vet att det har varit alldeles för nära någon gång.

Spelet är enligt mig absolut tillräckligt enkelt för att någon som tidigare bara spelat AA eller risk skulle kunna ta upp en kopia och en polare och börja lira efter att ha läst reglerna och har regelboken bredvid sig.
Citera
2011-11-28, 15:34
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Att handla direkt ifrån GMT är oftast en fröjd iaf om man gör det via P500 annars brukar priset inklusive frakt bli högre än om man köper genom t.ex. worldofboardgames här i Sverige.
1989 är nästa spel som bygger på CDG-tekniken som används i bl.a. POG, Labyrinth, TS m.m jag tycker om systemet som fan och tror att 1989 kan bli grymt. Har man dock inget intresse för tids-perioiden så ska man kanske invänta recensionerna innan det dyker upp. Huruvida spelet kommer att vara bra för nybörjare eller ej återstår ju att se men GMT brukar ha gedigna regelböcker med mycket spel-exempel. Labyrinth t.ex. kommer med en players book som går igenom några drag i detalj så att man kan följa med i vad som händer och genom den lärde man sig spelet riktigt fort.
Eftersom TS var så hejdundrade kul har jag lagt en förhandsbeställning på 1989. Det stod mellan det och Labyrinth. Men då 1989 är på P500 fick priset vara det avgörande. Plus att jag tycker att tidsperioden är spännande.

Sedan skall jag hämnas på min son som vann över mig i TS genom en control - Europe. Vilket faktiskt var rätt pinsamt. Det var bara slarvigt av mig
Citera
2011-11-30, 18:20
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Eftersom TS var så hejdundrade kul har jag lagt en förhandsbeställning på 1989. Det stod mellan det och Labyrinth. Men då 1989 är på P500 fick priset vara det avgörande. Plus att jag tycker att tidsperioden är spännande.

Sedan skall jag hämnas på min son som vann över mig i TS genom en control - Europe. Vilket faktiskt var rätt pinsamt. Det var bara slarvigt av mig
Ehh? Torska på control i Europe jag vet inte om en sån här eller en sån här ska användas vid sådana uttalanden. Visst det går att få så totalt kass hand samtidigt som motståndaren får in en monsterhand men annars så ska det ju i stort sett inte vara möjligt om man bara spelar någorlunda smart.

1989 är definitivt det spel som jag just nu ser mest fram emot tillsammans med Dominant Species the Card Game.

Jag vet inte om jag nämnt spelet tidigare i tråden, men det tåls ändå att nämnas igen, Dominant Species är ett spel jag skulle använda mig av om jag gick över till mer avancerade spel. Visst spelet kan ta upp mot 3 timmar att spela men det får man räkna med när man överger The Settlers och dylika spel. Riktigt bra spel som man kan lära nybörjare men som definitivt har mycket mer djup än Risk, Monopol och dylikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in