2011-05-29, 15:21
Medlem
Har aldrig spelat mer avancerade brädspel än monopol och liknande innan och skulle gärna vilja prova det med flickvännen. Jag gillar att spela historiska strategispel som Europa Universalis och Victoria. Så jag letar efter brädspel som liknar dessa historiska strategispel gärna med inslag av Fantasy och/eller Sci-Fi.

Något i stil med Risk men mer avancerad och komplext. Finns det något sådant? Vad skulle ni rekommendera?
Citera
2011-05-29, 17:33
Medlem
Något i stil med Risk men mer avancerad och komplext. Finns det något sådant? Vad skulle ni rekommendera?

Du har Axis&allies, fast det är ingen personlig favorit, jag vill hellre slå ett slag för Attack!

http://boardgamegeek.com/boardgame/6752/attack
Citera
2011-05-29, 20:02
Medlem
Kanske kan dessa vara nåt
Cyclades; civilisationsbyggande, maktkamp, gudar och myter i antikens grekland.
Runewars; episkt fantasykrigande
War of the Ring; sagan om ringen strategi med bra tematisk känsla
Citera
2011-05-29, 22:09
Medlem
soulreapers avatar
Hur många spelare hade du tänkt dig och hur lång tid får spelet i fråga ta? Hur pass svåra får reglerna vara?
Citera
2011-05-29, 22:43
Medlem
knight1056s avatar
Sid Meiers Civilization: The boardgame rekommenderas varmt
http://www.boardgamegeek.com/boardgame/77130/sid-meiers-civilization-the-board-game

Puerto Rico
http://www.boardgamegeek.com/boardgame/3076/puerto-rico

Small World:
http://www.boardgamegeek.com/boardgame/40692/small-world

War of the ring (redan rekat i tråden)
http://www.boardgamegeek.com/boardgame/9609/war-of-the-ring

Surfa annars runt på Boardgamegeek så hittar du hur mycket tips som helst.
Citera
2011-05-30, 01:58
Medlem
MegaSkurts avatar
Diplomacy och Civilization är två klassiker som du absolut ska testa om du får möjlighet!
Citera
2011-06-04, 16:38
Medlem
eliras avatar
Through the Ages skulle kunna vara något för dig. Det verkade "lagom" avancerat.

Att rekommendera det klassiska Civilization som ett nybörjarspel.. hur tänker man?
Citera
2011-06-07, 19:46
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elira
Through the Ages skulle kunna vara något för dig. Det verkade "lagom" avancerat.

Att rekommendera det klassiska Civilization som ett nybörjarspel.. hur tänker man?
Through the Ages är riktigt trevligt och om man inte är van vid den sortens spel så tycker jag att ett nybörjarparti kan vara bra, riktigt bra blir det först när man kör advanced eller full-game. Dock bör man vara 3 spelare som mest, 4 tar lite väl lång tid.

Om man spelar klassiska Civ med några som kan förklara reglerna bra så är det inte helt omöjligt att man får en bra placering dock bör man förbereda sig på ett långt parti.

TtA är mycket enklare att få tag på och kräver inte lika många spelare så det kan vara något för TS.
Citera
2011-06-08, 22:32
Medlem
Through the ages är nog ett fullständigt värdelöst spel för en nybörjare, det är mycket som krävs för att förstå och spela spelet rätt.

Britannia är en personlig favorit, men det tar en jävla tid, speciellt om ingen spelat det förr. Small World är nog det förslag som känns rimligast av de jag sett nämnas här i tråden
Citera
2011-06-09, 11:36
Medlem
Smallworld som tidigare næmnts ær riktigt bra før personer som vill førdjupa sig lite mer i brædspel.
Inte svårt att læra sig eller spela.

Setters of Catan ær också ett bra spel.

Carcasonne ær också mycket bra.

Talisman - Ett fantasy/æventyrspel, dock mycket tærning i spelet.

Riccochet robots ær snabbtænkar klassiker

Dominion ær ju ett måste!

Roborally - ett kul spel som ær lætt att læra sig

Alla spelen plus hundratals till kan du læsa om på www.boardgamegeek.com

Du kan också køpa alla spelen från den svenska leverantøren www.worldofboardgames.com
Citera
2011-06-09, 20:11
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knosken
Through the ages är nog ett fullständigt värdelöst spel för en nybörjare, det är mycket som krävs för att förstå och spela spelet rätt.

Britannia är en personlig favorit, men det tar en jävla tid, speciellt om ingen spelat det förr. Small World är nog det förslag som känns rimligast av de jag sett nämnas här i tråden
TtA skulle jag nog ändå vilja påstå inte är speciellt svårt om man spelar den enkla varianten. Att påstå att britannia är bättre ur ett regelperspektiv är ju bara fel, FFG och deras regeluppbyggnad kan få den mest luttrade gamer att rygga tillbaka.

Small World däremot är ett riktigt bra förslag, jag har förvisso inte läst regelboken men fick det förklarat för mig på 10 minuter och kändes inte som att vi spelade fel någon gång. Dessutom är fördelen jämfört med TtA och britannia att spelet tar mellan 1 och 2 timmar att spela.
Citera
2011-06-12, 10:03
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Rekommenderar Battlelore från Days of Wonder. Där får du fantasy och lite krig i ett paket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in