Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Memoir 44 Ser riktigt bra ut. "jag gillar inte krigs spel. - men det är som carcassonne ju! Fast med soldater - okay då."
Har du spelat det? är det bra känns det bra osv osv.
Fast hon är lite väl insnöad på Road kill rally. Ingen som har provat det?
Twilight spelet så för mycket ut fick jag höra.
Var inte på scifibok idag men glömde fråga om singelplayer-böckerna..

Jag äger grundspelet Memoir 44 (finns massvis med expansioner) till en början skulle jag inte vilja jämföra det alls med Carcassone utan jag ser det snarare som ett enkelt krigsspel. Det fungerar bra att spela ett par partier på någon timme reglerna är väldigt enkla och om man bortser från korten med mycket text så skulle man kunna få med barnen på det. Om du hellre vill ha fantasy än andra världskriget så finns Battlelore som är i grunden samma spel men lite mer avancerat.
Road Kill Rally har jag aldrig testat men ska ta en titt på det.
Ett spel som är riktigt roligt och som nog inte ser tråkigt ut är roborally, även där har kort en viktig förmåga i spelet men framförallt ska man vara någorlunda snabbtänkt och det skadar inte om man har ett sinne för logik.
Om du kan tänka dig att bortse från 1-timmes regeln så kanske Descent kan vara något att titta in? Spelledarens roll är kanske inte att gå fullt ut för att döda spelarna även om det går det med naturligtvis utan snarare försöka anpassa svårighetsgraden så att det är tufft men inte omöjligt. Misstänker att man kan skriva egna kortare scenarion som utan set-up skulle kunna gå på ca timmen.
Problemet med att hitta spel som inte tar mer än en timme är att du samtidigt verkar vara mer ute efter ett "ameritrash" spel snarare än ett "eurospel" skillnaderna dem emellan brukar sägas är att ameritrash är mer inriktat på flåd och flärd och euro mer på spelmekaniken. Twilight Imp är ett typiskt ameritrash spel och settlers eller carcassone ett typiskt eurospel.
Stora flådiga spel tar oftast lång tid att sätta upp och minst ett par timmar att spela igenom medans det finns gott om euro-spel som går fort att spela.
För att fortsätta listan över potentiella kandidater så kan jag nämna Space Hulk som nyligen släpptes i en begränsad utgåva, finns att få tag på på Ebay men är dyrt! Ett scenario tar oftast inte mer än 40 minuter och spelet är riktigt bra.
Surfa runt lite på boardgamegeek.com och kolla på bilder så ska du nog se att du hittar något du fastnar för.
Du får ursäkta bristen på länkar men alla spel jag nämnt finns på boardgamegeek.com