2011-11-02, 14:17
  #49
Medlem
fuskas avatar
hijack!!

Tycker det är skit svårt att hitta spel som sambon kan spela.
Finns spelvana (Roborally, carcassonne, spacehulk, Frag och lite sånt) i sambon.
Kollade på Stronghold men det är ändå något som saknas. Vet inte vad men det är känslan jag får.
Sneglar även på Merchants & Marauders vilket verkar bra fast pvp'n verkar lite väl komplex.

Vad jag vill ha ut av ett spel:

Behöver inte bara vara för 2 st spelare.
Måste finnas möjlighet att döda eller förstöra för varandra. <-- Viktigt.
Ska se intressant ut så folk som inte spelar töntiga brädspel kan tänka sig spela.(typ carcassonne)
Inte en massa kort utan en spelplan ska vara i fokus sen om det finns kort till spelet tex frag eller roborally så är det okay.


Bonus fråga med.
Vet någon vart man kan hitta singel äventyrsböcker nu för tiden?
Citera
2011-11-02, 22:43
  #50
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
hijack!!

Tycker det är skit svårt att hitta spel som sambon kan spela.
Finns spelvana (Roborally, carcassonne, spacehulk, Frag och lite sånt) i sambon.
Kollade på Stronghold men det är ändå något som saknas. Vet inte vad men det är känslan jag får.
Sneglar även på Merchants & Marauders vilket verkar bra fast pvp'n verkar lite väl komplex.

Vad jag vill ha ut av ett spel:

Behöver inte bara vara för 2 st spelare.
Måste finnas möjlighet att döda eller förstöra för varandra. <-- Viktigt.
Ska se intressant ut så folk som inte spelar töntiga brädspel kan tänka sig spela.(typ carcassonne)
Inte en massa kort utan en spelplan ska vara i fokus sen om det finns kort till spelet tex frag eller roborally så är det okay.


Bonus fråga med.
Vet någon vart man kan hitta singel äventyrsböcker nu för tiden?
Hur svårt får spelet vara? Hur många timmar ska det ta? Desto mer info du kan ge desto bättre tips kan jag ge. För att åtminstone nämna ett spel som passar in i beskrivningen så kan jag rekommendera en titt på Twilight Imperium Third Edition
Man kan vara fler än 2
Man får döda varandra om man vill
Det är amerikanskt så det innehåller massvis med figurer och en jättestor låda.

Ang. Singeläventyr så antar jag att du menar Ensamma Vargen och dylika rollspelsäventyr som var populära på 80-talet? Tradera/Ebay är det säkraste kortet för att få tag på dessa, nu förtiden görs det väldigt få sådana spel vad jag vet om.
__________________
Senast redigerad av soulreaper 2011-11-03 kl. 06:36.
Citera
2011-11-02, 23:58
  #51
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Hur svårt får spelet vara? Hur många timmar ska det ta? Desto mer info du kan ge desto bättre tips kan jag ge. För att åtminstone nämna ett spel som passar in i beskrivningen så kan jag rekommendera en titt på Twilight Struggle Third Edition
Man kan vara fler än 2
Man får döda varandra om man vill
Det är amerikanskt så det innehåller massvis med figurer och en jättestor låda.

Ang. Singeläventyr så antar jag att du menar Ensamma Vargen och dylika rollspelsäventyr som var populära på 80-talet? Tradera/Ebay är det säkraste kortet för att få tag på dessa, nu förtiden görs det väldigt få sådana spel vad jag vet om.

Svårt, hmm behöver ju inte vara försvårt men fixar hon frag och roborally så kan hon det mesta
Inte för länge runt en timme är lagom då det finns barn hemma så tid är dyrt.
Det ska även vara estetiskt till talande... haha lagom svävande så där.

La fram några förslag och hon fastande för road kill rally verkar det som. Ska kolla på det lite mer. Ska höra mig för om Twilight struggle.

Tack för tipset om boken det är sådana där böcker man hoppa fram och tillbaka i och kunde spela själv med en t6
Citera
2011-11-03, 06:35
  #52
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Svårt, hmm behöver ju inte vara försvårt men fixar hon frag och roborally så kan hon det mesta
Inte för länge runt en timme är lagom då det finns barn hemma så tid är dyrt.
Det ska även vara estetiskt till talande... haha lagom svävande så där.

La fram några förslag och hon fastande för road kill rally verkar det som. Ska kolla på det lite mer. Ska höra mig för om Twilight struggle.

Tack för tipset om boken det är sådana där böcker man hoppa fram och tillbaka i och kunde spela själv med en t6
Ska naturligtvis vara Twilight Imperium även om Twilight Struggle även det är ett bra spel. Dock går spelet inte att spela på 1 timme.

Kolla in Memoir 44 som är ett 2-spelarspel som går snabbt att spela med figurer och annat jox. Spelet är förvisso kortdrivet men ändå inte ett kortspel i mina ögon.

Återkommer med mer spel efter arbetspasset.
Citera
2011-11-03, 08:01
  #53
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Bonus fråga med.
Vet någon vart man kan hitta singel äventyrsböcker nu för tiden?
Jag vet att sf-bokhandeln säljer sådana. Min avkomma inhandlade ett zombieäventyr för någon månad sedan.
Citera
2011-11-03, 14:45
  #54
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Ska naturligtvis vara Twilight Imperium även om Twilight Struggle även det är ett bra spel. Dock går spelet inte att spela på 1 timme.

Kolla in Memoir 44 som är ett 2-spelarspel som går snabbt att spela med figurer och annat jox. Spelet är förvisso kortdrivet men ändå inte ett kortspel i mina ögon.

Återkommer med mer spel efter arbetspasset.

Memoir 44 Ser riktigt bra ut. "jag gillar inte krigs spel. - men det är som carcassonne ju! Fast med soldater - okay då."
Har du spelat det? är det bra känns det bra osv osv.

Fast hon är lite väl insnöad på Road kill rally. Ingen som har provat det?
Twilight spelet så för mycket ut fick jag höra.

Var inte på scifibok idag men glömde fråga om singelplayer-böckerna..
Citera
2011-11-03, 20:21
  #55
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Memoir 44 Ser riktigt bra ut. "jag gillar inte krigs spel. - men det är som carcassonne ju! Fast med soldater - okay då."
Har du spelat det? är det bra känns det bra osv osv.

Fast hon är lite väl insnöad på Road kill rally. Ingen som har provat det?
Twilight spelet så för mycket ut fick jag höra.

Var inte på scifibok idag men glömde fråga om singelplayer-böckerna..
Jag äger grundspelet Memoir 44 (finns massvis med expansioner) till en början skulle jag inte vilja jämföra det alls med Carcassone utan jag ser det snarare som ett enkelt krigsspel. Det fungerar bra att spela ett par partier på någon timme reglerna är väldigt enkla och om man bortser från korten med mycket text så skulle man kunna få med barnen på det. Om du hellre vill ha fantasy än andra världskriget så finns Battlelore som är i grunden samma spel men lite mer avancerat.

Road Kill Rally har jag aldrig testat men ska ta en titt på det.

Ett spel som är riktigt roligt och som nog inte ser tråkigt ut är roborally, även där har kort en viktig förmåga i spelet men framförallt ska man vara någorlunda snabbtänkt och det skadar inte om man har ett sinne för logik.

Om du kan tänka dig att bortse från 1-timmes regeln så kanske Descent kan vara något att titta in? Spelledarens roll är kanske inte att gå fullt ut för att döda spelarna även om det går det med naturligtvis utan snarare försöka anpassa svårighetsgraden så att det är tufft men inte omöjligt. Misstänker att man kan skriva egna kortare scenarion som utan set-up skulle kunna gå på ca timmen.

Problemet med att hitta spel som inte tar mer än en timme är att du samtidigt verkar vara mer ute efter ett "ameritrash" spel snarare än ett "eurospel" skillnaderna dem emellan brukar sägas är att ameritrash är mer inriktat på flåd och flärd och euro mer på spelmekaniken. Twilight Imp är ett typiskt ameritrash spel och settlers eller carcassone ett typiskt eurospel.

Stora flådiga spel tar oftast lång tid att sätta upp och minst ett par timmar att spela igenom medans det finns gott om euro-spel som går fort att spela.

För att fortsätta listan över potentiella kandidater så kan jag nämna Space Hulk som nyligen släpptes i en begränsad utgåva, finns att få tag på på Ebay men är dyrt! Ett scenario tar oftast inte mer än 40 minuter och spelet är riktigt bra.

Surfa runt lite på boardgamegeek.com och kolla på bilder så ska du nog se att du hittar något du fastnar för.

Du får ursäkta bristen på länkar men alla spel jag nämnt finns på boardgamegeek.com
Citera
2011-11-03, 21:11
  #56
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Jag äger grundspelet Memoir 44 (finns massvis med expansioner) till en början skulle jag inte vilja jämföra det alls med Carcassone utan jag ser det snarare som ett enkelt krigsspel. Det fungerar bra att spela ett par partier på någon timme reglerna är väldigt enkla och om man bortser från korten med mycket text så skulle man kunna få med barnen på det. Om du hellre vill ha fantasy än andra världskriget så finns Battlelore som är i grunden samma spel men lite mer avancerat.

Road Kill Rally har jag aldrig testat men ska ta en titt på det.

Ett spel som är riktigt roligt och som nog inte ser tråkigt ut är roborally, även där har kort en viktig förmåga i spelet men framförallt ska man vara någorlunda snabbtänkt och det skadar inte om man har ett sinne för logik.

Om du kan tänka dig att bortse från 1-timmes regeln så kanske Descent kan vara något att titta in? Spelledarens roll är kanske inte att gå fullt ut för att döda spelarna även om det går det med naturligtvis utan snarare försöka anpassa svårighetsgraden så att det är tufft men inte omöjligt. Misstänker att man kan skriva egna kortare scenarion som utan set-up skulle kunna gå på ca timmen.

Problemet med att hitta spel som inte tar mer än en timme är att du samtidigt verkar vara mer ute efter ett "ameritrash" spel snarare än ett "eurospel" skillnaderna dem emellan brukar sägas är att ameritrash är mer inriktat på flåd och flärd och euro mer på spelmekaniken. Twilight Imp är ett typiskt ameritrash spel och settlers eller carcassone ett typiskt eurospel.

Stora flådiga spel tar oftast lång tid att sätta upp och minst ett par timmar att spela igenom medans det finns gott om euro-spel som går fort att spela.

För att fortsätta listan över potentiella kandidater så kan jag nämna Space Hulk som nyligen släpptes i en begränsad utgåva, finns att få tag på på Ebay men är dyrt! Ett scenario tar oftast inte mer än 40 minuter och spelet är riktigt bra.

Surfa runt lite på boardgamegeek.com och kolla på bilder så ska du nog se att du hittar något du fastnar för.

Du får ursäkta bristen på länkar men alla spel jag nämnt finns på boardgamegeek.com

Tusen tack för du orkar tar dig tid.

Äger både Space hulk(går inte hem hos frugan) och robborally(går hem mycket bra)
Fick mitt Space hulk för 600 spänn i plast vilket jag förstod var en bra deal förra sommaren.
Vi har gjort lite egna regler som gör att Genestealers kan bluffa lite mer vilket ökade svårighetsgraden.

1-timmes grejen behöver du inte stirra dig blind på utan det var mer ett riktmärke.
Har surfat runt på BGG i en vecka nu. Men det finns för mycket.

Tack för du förklarade ameritrash har sett det på BGG och inte fattat vad dom menade.
Ska kolla descent nu så får vi se. Det är svårt att hitta spel.
Ibland gör man ett bra köp(space hulk, carca) ibland gör man mindre bra(zombies-va-det-nu-heter) så jag vill vara hyfsat säker innan jag kastar ut 500 spänn.
Citera
2011-11-03, 21:55
  #57
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Tusen tack för du orkar tar dig tid.

Äger både Space hulk(går inte hem hos frugan) och robborally(går hem mycket bra)
Fick mitt Space hulk för 600 spänn i plast vilket jag förstod var en bra deal förra sommaren.
Vi har gjort lite egna regler som gör att Genestealers kan bluffa lite mer vilket ökade svårighetsgraden.

1-timmes grejen behöver du inte stirra dig blind på utan det var mer ett riktmärke.
Har surfat runt på BGG i en vecka nu. Men det finns för mycket.

Tack för du förklarade ameritrash har sett det på BGG och inte fattat vad dom menade.
Ska kolla descent nu så får vi se. Det är svårt att hitta spel.
Ibland gör man ett bra köp(space hulk, carca) ibland gör man mindre bra(zombies-va-det-nu-heter) så jag vill vara hyfsat säker innan jag kastar ut 500 spänn.
Om du vill vara hyfsat säker så kan du alltid ta upp spelet för diskussion här och kolla in vad nördarna på BGG skriver. Om du tycker om SH så finns det en rätt stor chans att Descent går hem, finns säkert för övrigt bättre förklaringar på begreppet Ameritrash än min, men jämför ett spel som Railroad Tycoon och Age of Steam så ser du snabbt vilket som är Ameritrash.
Citera
2011-11-04, 09:44
  #58
Medlem
Några spel jag brukar köra med sambon som kanske kan passa där man kan sabba för varandra, de går skapligt fort och man kan vara fler är:
Thebes
Small world (tycker det funkar även om det tappar lite när man är två)
Stone age
Agricola (med lite vana går det på drygt en timme när man är två)


Soloäventyrs böcker, Ensamma vargen serien ges ut av Mongoose publishing:
http://www.mongoosepublishing.com/novels/lonewolfsolo.html
Citera
2011-11-04, 10:08
  #59
Bannlyst
Vet inte om de kvallar in som avancerade och har inte läst hela tråden, men jag och min kille spelar Carcassonne, Dominion och Risk just nu. Carcassonne är ett brickspel - lite pussel/strategi där spelplanen endast håller ordning på poängen. Här har vi även köpt till tre expansions som ger spelet nya dimensioner och gör det roligare än bara grundspelet. Dominion är ett kortspel som bygger mycket på strategier och "känns" som ett brädspel även om det bara består av 500 st kort. Risk känner du ju uppenbarligen tilll. Vi tokgillar alla tre spelen iaf.

Nästa gång vi ska köpa spel funderar vi på Ticket to Ride (nåt av dem), Munchkin och Stone Age som vi gärna vill testa.

Edit: Just det, Settlers of Catan snackar han om också. Det ska vi testa.
Citera
2011-11-04, 12:51
  #60
Medlem
Golachabs avatar
Om du kollar in Descent skulle jag rekommendera att vänta med köp till början av nästa år, då Descent Second Edition släpps med nytt smidigare regelsystem (och inte lika långa spelsessioner) och helt ny grafisk stil, för att se vilken av versionerna som ser bäst ut. Till första utgåvan kommer också ett "conversion kit" så att du kan använda de gamla sakerna till den nya upplagan.

http://boardgamegeek.com/boardgame/104162/descent-journeys-in-the-dark-second-edition

Eller:

http://www.fantasyflightgames.com/edge_minisite.asp?eidm=176&enmi=Descent:%20Journey s%20in%20the%20Dark%20Second%20Edition

Edit: Med Ameritrash brukar man tänka sig att spelen bygger starkt på ett tema, gärna filmtitel eller liknande. De innehåller ofta väldigt mycket slump via tärning och kort. Inte alltför sällan innehåller boxarna massor av plastkomponenter kort och spelmarker. Krig och erövring eller utslagning av spelarkaraktärer och våld i övrigt är frekvent förekommande. Kort kan man säga att de tenderar att vara som datorspel fast i bordspelsform. Vad Ameritrash exakt är brukar leda till diskussion.

Eurogames å andra sidan bygger mer på taktiskt tänkande men inte så ofta på direkt konflikt eller strid mellan spelarna. Motparterna brukar snarare tävla om resurser av olika slag eller poäng. Spelare brukar väldigt sällan kunnas elimineras från spelet. De har låg slumpfaktor och därför inte så mycket tärningsslagande. Temat i Eurospelen har sällan lite inverkan på spelet i sig och de är mer fokuserade på spelmekaniken. Tillverkarna av dessa har en förkärlek för träkuber och det är ganska sällan boxarna är fyllda med plastkomponenter
__________________
Senast redigerad av Golachab 2011-11-04 kl. 13:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in