Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-29, 07:01
  #1
Medlem
Davemeds avatar
Jag var ute och körde för några timmar sedan och fick på långt håll syn på en bil som hade kört ner i diket. Det var uppenbart att han hade kört ner ganska nyligen för han försökte ta sig upp utan att lyckas. Jag själv som var trött hann aldrig riktigt tänka klart, utan bara körde förbi, trots att han uppenbarligen behövde hjälp.

Jag vet att man har vissa skyldigheter som trafikant i trafiken, men var jag verkligen skyldig att hjälpa honom?
Citera
2011-05-29, 08:09
  #2
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Nej du har ingen skyldighet att hjälpa till, men man kan vara snäll och hjälpa till, så länge det inte gäller zigenare.
Citera
2011-05-29, 08:49
  #3
Medlem
Min trafikskolelärare sade att man är skyldig enligt lag att stanna om det inträffat en olycka.
Dikeskörning borde antagligen klassas som olycka.


Jag har även för mig att läraren sade att man kan få indraget kort om man "smiter" förbi en olycka.
Men detta gäller naturligtvis inte om ambulans/bärgningsbil etc. redan anlänt.

Men denna regel kanske bara gäller om passagerare är skadade?

Men om du nu skulle hamna i trassel på grund utav detta - säg att du inte såg att bilen fastnat i diket, du trodde att den bara stod parkerad vid vägkanten. (Om den nu inte stod så att det syntes tydligt att den kört fast, då.)
__________________
Senast redigerad av Riksklanten 2011-05-29 kl. 08:54.
Citera
2011-05-29, 09:10
  #4
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksklanten
Min trafikskolelärare sade att man är skyldig enligt lag att stanna om det inträffat en olycka.
Dikeskörning borde antagligen klassas som olycka.

Jag har även för mig att läraren sade att man kan få indraget kort om man "smiter" förbi en olycka.
Smitning är något helt annat Riksklanten. Jag misstänker att du har Trafikbrottslagens 5§ i åtanke, då den berör smitning. Den är dock endast tillämpbar om du haft del i uppkomsten av olycka. Det är alltså inte smitning enligt denna paragraf om du i efterhand kör förbi en olycka utan att stanna och hjälpa.

Huruvida du enligt lag är skyldig att hjälpa känner jag inte till. Jag tror inte vi har något sådant lagkrav, men jag vet inte. Dock brukar man på sjön poängtera att detta krav finns, vilket får mig att än starkare tro att det inte krävs på land.
Citera
2011-05-29, 09:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Smitning är något helt annat Riksklanten. Jag misstänker att du har Trafikbrottslagens 5§ i åtanke, då den berör smitning. Den är dock endast tillämpbar om du haft del i uppkomsten av olycka. Det är alltså inte smitning enligt denna paragraf om du i efterhand kör förbi en olycka utan att stanna och hjälpa.

Huruvida du enligt lag är skyldig att hjälpa känner jag inte till. Jag tror inte vi har något sådant lagkrav, men jag vet inte. Dock brukar man på sjön poängtera att detta krav finns, vilket får mig att än starkare tro att det inte krävs på land.

Jo, jag syftade alltså på ifall man bara kör förbi en trafikolycka där inga utryckningsfordon anlänt. Smitning var kanske fel ord att använda här.

Men jag minns tydligt att min lärare sade att man är skyldig att stanna och hjälpa i en sådan situation. Dock vet jag inte om det gäller för en dikeskörning där ingen passagerare är skadad ...
Citera
2011-05-29, 09:53
  #6
Medlem
Det är skillnad på en vanlig dikeskörning och en olycka med personskador IMHO om man bör stanna.
Om det är någon som styrt ner i diket på en bred, fin sommarväg så vore det kanske lägge att ringa 114 14 och tippsa om att ett blåsprov kanske ger utdelning där!

Om du inte är inblandad i olyckan har du ingen skyldighet att stanna och hjälpa till.

Om det var personskador skulle jag stanna och hjälpa till, jag kan hjärt- och lungräddning samt har utbildning i att stoppa blödning mm, samt dessutom vet vad man INTE ska göra för att inte förvärra skador!
Citera
2011-05-29, 17:23
  #7
Medlem
Står det inte i lagen att du har alltid en skyldighet att stanna som första bil vid en olycka?
Det fick jag lära mig när jag tog körkort (vilket är 10 år sen men ändå)
Ligger bilen i diket vet du ju inte om han har någon med sig och om personen är skadad etc..
Citera
2011-05-30, 21:34
  #8
Medlem
Det är skillnad på en olycka och någon som försöker komma upp från att ha slirat ner i diket och försöker ta sig upp. Vore det ett 3 meter djupt krondike skulle jag nog stanna och försöka få upp personerna, bilen skulle jag skita i att försöka dra upp!
Citera
2011-05-30, 22:05
  #9
Medlem
Bergakungens avatar
Det finns inga skyldigheter för någon privatperson att stanna vid en trafikolycka. (Men stanna kvar, som delaktig, kan man vara skyldig att göra, som redan nämnts).

Givetvis kan man ha en egen hedersregel att tänka på sin nästa och hjälpa till om det behövs. Men det behöver ju de flesta inte en lagbok att läsa sig till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback