• 1
  • 2
2011-05-28, 17:43
Medlem
Kom precis p en sak. (lite efterblivet men...)

De 3 stora religionerna Kristendom, Islam och judendomen tror p att gud skapade vrlden och 2 personer Eva och Adam. (De enda mnniskorna)

S fr att dessa 2 ska f barn s mste de ha sex och fortstta mnskligheten och sen d? :O

Barnen blir syskon.

Barnen mste ha sex med varandra fr att f mer barn som i sin tur fortstter mnskligheten.

Blir inte barn som i resultat av syskon sex missbildade?

Hller troende med eller inte?

Gick det till p ngot annat stt?

Trollade gud fram fler mnniskor fr att det inte skulle bli missbildningar och incest?
Citera
2011-05-28, 17:51
Medlem
Enligt islam s snde Gud ner nglar till deras barn fr att fra fram generationer. Det r en synd att ha samlag med syskon.
Senast redigerad av Kokoskor 2011-05-28 kl. 17:54.
Citera
2011-05-28, 17:51
Medlem
Det finns vl ett flertal tolkningar dr en utgr frn ngon form av incest ja. Sen finns tolkningen att Adam och Eva bara r symboliska skildringar av mnskligheten, att Gud skapade mnskligheten, inte enbart Adam och Eva. Finns skert nnu fler tolkningar beroende p religion och gren.
Citera
2011-05-28, 17:54
Medlem
Svizzeras avatar
den som tror bokstavligen p det som str i gamla testamentet fr skylla sig sjlv. vidare kan man frga sig varfr det inte str ngonting om varfr gud skapade dinosaurierna och sedan lt dem g under.
Citera
2011-05-28, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alecftw
Du kom inte p ngot. Detta har varit knt sedan lnge. S seg och efter du r.

OT

Och hur mycket tillfrde du genom att skriva shr?

Citat:
Ursprungligen postat av Kokoskor
Enligt islam s snde Gud ner nglar till deras barn fr att fra fram generationer. Det r ven en synd att ha samlag med syskon.

OnT

Hmm s de hade sex med nglar i islam eller hur menar du?
Citera
2011-05-28, 17:59
Medlem
Citat:
Hmm s de hade sex med nglar i islam eller hur menar du?

Ja de hade sex med nglar som sndes ner p jorden fr att fra fram generationerna istllet fr att utfra ngot sdr sjukt och synda. Fast sklart nglarna som snds ner p jorden fr "mnskliga-knslor" som girighet och alla andra mjliga knslor, vi mnniskor kan ju lta knslor styra oss. Det var som en typ "omvandling" fr dom.
Citera
2011-05-28, 18:02
Medlem
Citat:
Ja de hade sex med nglar som sndes ner p jorden fr att fra fram generationerna istllet fr att utfra ngot sdr sjukt och synda. Fast sklart nglarna som snds ner p jorden fr "mnskliga-knslor" som girighet och alla andra mjliga knslor, vi mnniskor kan ju lta knslor styra oss. Det var som en typ "omvandling" fr dom.

Kan jag f klla p det
Citera
2011-05-28, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muhahaha94
Kan jag f klla p det

Jag har ftt ut det frn en bok (shiitiska bcker) det str i boken (den heter Bahar al anoar), de frgade mohammed hur mnskligheten kom till osv, och han sa det dr. Men jag vet tyvrr inte om det finns ngonstans ute p ntet, den boken kpte jag frn Iran. Det finns andra bcker i Iran som talar om detta ocks men inga av dom r versatta till engelska eller i andra lnder. Du fr ska vidare kolla vad Bukhari (sunna) sger om det eller sunna religisa bcker. Jag fljer bara shiia.
Senast redigerad av Kokoskor 2011-05-28 kl. 18:56.
Citera
2011-05-28, 18:40
Medlem
Eller s r skapelseberttelser inte tnkta att tas bokstavligt. Just throwing it out there...
Citera
2011-05-28, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av muhahaha94
Trollade gud fram fler mnniskor fr att det inte skulle bli missbildningar och incest?
det blev inte missbildningar eftersom mnniskor var genetiskt mer perfekta d.

Citat:
intressant, jag visste inte att koranen ocks talade om snt. bibeln nmner ocks i genesis 6:4 att mnniskorna hade sex med jttar som kallades guds sner, vilket mnga kristna av ngon anledning har tolkat att vara nglar.
Senast redigerad av ikosaedri 2011-05-28 kl. 22:02.
Citera
2011-05-28, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
det blev inte missbildningar eftersom mnniskor var genetiskt mer perfekta d.

intressant, jag visste inte att koranen ocks talade om snt. bibeln nmner ocks i genesis 6:4 att mnniskorna hade sex med jttar som kallades guds sner, vilket mnga kristna av ngon anledning har tolkat att vara nglar.

Det str inte i koranen vad jag vet. Fr allt str inte i Koranen, dess budskap, hadither, och allting som folk hade frgat om har Mohammed profeten svarat p. Men Mohammed profeten talade inte sjlv heller. Utan Gud talade till ngeln gabriel och gabriel talade till Mohammed profeten om vad han skulle sga till folk som frgade. Det str i koranen att Mohammed profeten inte talade p egen hand nr det kommer till detta. "Kaol al rasol" r dr dialoger har frekommit med Mohammed profeten som man har tagit med i religisa bcker. I koranen s str det bara om hur han skapade Adam, hur blis (satan) vgrade buga t honom och hur han skapade Eva och hur blis lurade de att ta frn trdet osv.

Jas :O, vart i bibeln? Det gamla testamentet eller nya?
Senast redigerad av Kokoskor 2011-05-28 kl. 23:03.
Citera
2011-05-28, 23:41
Medlem
Ahyws avatar
Citat:

Tror nog du r ute och cyklar en hel del.

nglar i islam r syndfria, knlsa osv. Det vill sga de sexar inte, till skillnad mot den bild som finns i den judiska och kristna traditionen dr nglar ( dvs fallna sdana ) idkar samlag med mnniskor.

Judendom

Kristendom

Islam

Dremot kan inom islamisk traditionstanke jinner ( som inte r nglar) idka samlag med mnniskor.

O andra sidan r kristendomens och judendomens demoner som de ser som fallna nglar inom islamisk tradition ej nglar utan en annan skapelse, om man ser det s.

Pngen r i alla fall att du r ute och cyklar d mnskligheten enligt Koranen skapades ifrn en man och en kvinna och icke ifrn varken jinner eller nglars samlag med mnniskan.

Koran;
Senast redigerad av Ahyw 2011-05-28 kl. 23:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in