2011-05-28, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Pöängen är i alla fall att du är ute och cyklar då mänskligheten enligt Koranen skapades ifrån en man och en kvinna och icke ifrån varken jinner eller änglars samlag med människan.
koranen säger precis som bibeln att vi skapades som "man och kvinna", dvs. som könslösa hermafrodit änglar.
Citera
2011-05-29, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Tror nog du är ute och cyklar en hel del.

Änglar i islam är syndfria, könlösa osv. Det vill säga de sexar inte, till skillnad mot den bild som finns i den judiska och kristna traditionen där änglar ( dvs fallna sådana ) idkar samlag med människor.

Judendom

Kristendom

Islam

Däremot kan inom islamisk traditionstanke jinner ( som inte är änglar) idka samlag med människor.

O andra sidan är kristendomens och judendomens demoner som de ser som fallna änglar inom islamisk tradition ej änglar utan en annan skapelse, om man ser det så.

Pöängen är i alla fall att du är ute och cyklar då mänskligheten enligt Koranen skapades ifrån en man och en kvinna och icke ifrån varken jinner eller änglars samlag med människan.

Koran;

Men precis Gud sände ner dom på jorden, och dom hamnade på jorden. No free will som du säger, alltså, Gud bestämde det. Jag tror inte jag cyklar någonstans faktiskt, utan jag har källor som talar om detta som ni inte har. D.v.s jag vet vad jag pratar om. Gud har skapat jinnerna också, de kan se oss men vi kan inte se dom om dom nu inte kommer till oss i mänsklig form. Om man ska dock hålla något avtal med en jinn "förslava" så betyder det att man måste glömma bort Gud och hans existens vilket är haram. Man låter dom vara ifred såsom dom bör låta oss vara ifred. Det blir en synd för båda annars.
Jag utgår från källor som du inte har helt enkelt. Och han sände ner änglarna i mänsklig form.
Och återigen så står inte allt i Koranen utan Mohammed profeten talade om detta.
Senast redigerad av Kokoskor 2011-05-29 kl. 12:06.
Citera
2011-05-29, 12:17
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
koranen säger precis som bibeln att vi skapades som "man och kvinna", dvs. som könslösa hermafrodit änglar.
Hur menade du här?
Citera
2011-05-29, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Hur menade du här?
adam skapades som hermafrodit enligt bibeln: http://www.jewishanswers.org/ask-the...-story/?p=2537

"Male and female (hermaphrodite) created he them; and blessed them, and called their name Adam, in the day when they were created." -- Genesis 5:2
Citera
2011-05-29, 16:06
Medlem
kaiross avatar
Citat:
adam skapades som hermafrodit enligt bibeln: http://www.jewishanswers.org/ask-the...-story/?p=2537

"Male and female (hermaphrodite) created he them; and blessed them, and called their name Adam, in the day when they were created." -- Genesis 5:2
Jag kollade upp länken.
Citat:
God created man, in His image he created them; male and female he created them.”

Man betyder människa, inte man som genus (maskulinum).
Citat:
Your intuition is correct. There is an opinion in the Talmud that states that God originally created Adam as a hermaphrodite and then split that one being into two separate bodies. Besides the verse that you cite, there is another a bit further on in Genesis that alludes to this concept: “Male and female He created them, and He blessed them and called THEIR name Adam on the day they were being created.”
Jag har fetmarkerat två saker:
1. Opinion betyder att saken har diskuterats. Inte att den hålls för sann inom den judiska tron/traditionen.
2. Ordet Adam betyder bokstavligen människa. Han skapade alltså två individer och kallade dem människa. Verkar inte konstigt alls.

Du får så klart tro vad du vill, men personligen anser jag att det verkar både långsökt och orimligt att tro att författaren hade haft en tanke på hermafroditer då berättelsen skrevs. Att människan från början var en (1) tyder inte på att hon/han skulle vara hermafrodit. Detsamma gäller ju då Eva skapas av Adams revben - Adam behöver ju knappast vara tvåkönad för det.
Citera
2011-05-29, 16:45
Medlem
Ja!s avatar
Citat:
det blev inte missbildningar eftersom människor var genetiskt mer perfekta då.

Exakt. Missbildningar blir det när barnet får recessiva gener för någon defekt från både mamman och pappan. Risken för att dubbel uppsättning av en recessiv gen ökar när föräldrarna är nära släkt (och man därför kan anta att de bär ungefär samma gener). Men eftersom gud troligen skapade de två första människorna perfekta (till sin avbild?) så skulle deras barn inte bli sjukare än någon annans. Den genetiska perfektionen höll säkerligen i sig i flera generationer, tills folk kunde börja blanda sig utanför familjen.
Citera
2011-05-29, 17:27
Bannlyst
Citat:
2. Ordet Adam betyder bokstavligen människa. Han skapade alltså två individer och kallade dem människa. Verkar inte konstigt alls.
nej, det står inte att han skapade två individer förrän senare i genesis 2:21. han skapade hermafroditer först. och det stämmer bra med vetenskapen också, för många av dom första livsformerna var hermafroditer.

Citat:
Du får så klart tro vad du vill, men personligen anser jag att det verkar både långsökt och orimligt att tro att författaren hade haft en tanke på hermafroditer då berättelsen skrevs.
gud är inte en man, "han" är en könslös ande, och gud skapade människan till sin avbild, så det enda rimliga är att människan också var en könslös hermafrodit i början innan vi blev satanister när vi åt frukten i trädet.

men även idag finns det ingen som är 100% man eller kvinna eftersom båda könen har rudimentära organ från det motsatta könet, vilket tyder på att vi en gång var hermafroditer.

vi kommer också evolveras till hermafroditer igen, om några miljoner år. vi kan redan se hur det har börjat. unga killar har börjat ha rosa kläder, fler kvinnor och män har börjat bli bisexuella, kvinnor har börjat använda byxor istället för kjolar osv..
Senast redigerad av ikosaedri 2011-05-29 kl. 17:30.
Citera
2011-05-29, 20:05
Medlem
kaiross avatar
Citat:
nej, det står inte att han skapade två individer förrän senare i genesis 2:21. han skapade hermafroditer först. och det stämmer bra med vetenskapen också, för många av dom första livsformerna var hermafroditer.
Jag utgår från att vi diskuterar den länk du hänvisade till. Jag påvisade att Adam är ordet för människa och syftade då på:
Citat:
“Male and female He created them, and He blessed them and called THEIR name Adam on the day they were being created.”
Att "många av dom första livsformerna var hermafroditer" är tämligen irrelevant, då vi inte tillhör någon tidigare livsform. Detta utifrån ett evolutionärt perspektiv. Är man kreationist, så kommer såklart saken i annan dager. Och utifrån ditt 'människa-som-guds-avbild-tänk', så är vi alltså inte längre guds avbild eftersom vi inte är hermafroditer (att alla människor har 'anlag' för båda könen gör ingen till hermafrodit). Personligen ser jag avbilds-tänket ur ett andligt perspektiv och inte fysiskt.
Citera
2011-05-29, 20:18
Bannlyst
Citat:
Och utifrån ditt 'människa-som-guds-avbild-tänk', så är vi alltså inte längre guds avbild eftersom vi inte är hermafroditer
precis. vi har blivit separerade från gud, som det står i bibeln. alltså: vi har blivit separerade från den androgyna kroppen till två kön.

Citat:
Personligen ser jag avbilds-tänket ur ett andligt perspektiv och inte fysiskt.
jo, det är andligt också.

jag märker förresten att du har en satanistisk lucifer triangel horus öga bild som en avatar, så försök inte spela att du är kristen, jag blir inte lurad så lätt.
Citera
2011-05-29, 21:13
Medlem
Ja!s avatar
Citat:
vi kommer också evolveras till hermafroditer igen, om några miljoner år. vi kan redan se hur det har börjat. unga killar har börjat ha rosa kläder, fler kvinnor och män har börjat bli bisexuella, kvinnor har börjat använda byxor istället för kjolar osv..

Hur blir människan i framtiden könlös av att klä sig i en viss sorts kläder?
Citera
2011-09-14, 18:36
Medlem
Adam & Eva, hur kom det sig att

Adam och Eva... Dem hade två barn och båda var killar, hur skapades mänskligheten då? Någon som har förklaring?
Citera
2011-09-14, 18:38
Medlem
Svaret är mycket enkelt! Det hände helt enkelt inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här