Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Det är ett felaktigt sätt att resonera. Det utgår nämligen ifrån att alla frågor som tas upp anses vara lika viktiga, vilket inte stämmer.
Du försöker alltså att ljuga med hjälp av statistik, alltså en av de tre typerna av lögner: "lögn, förbannad lögn och statistik".
Ljuga? Verkligen? Då antar jag att du kan bevisa motsatsen?
Jag har även beprövad erfarenhet hur viktig frågan om formen på avrättningsverktyget är i förhållande till andra frågor i verkliga livet. Jag vet hur ofta, eller egentligen hur sällan man tar upp det på möten och i det sociala umgänget.
Den viktiga frågan är inte hur avrättningsredskapet såg ut, utan om man tillber redskapet eller inte, avgudadyrkan är däremot en allvarlig fråga.
Det är i det närmaste frälsningsavgörande hos många i kristenheten, formen kan absolut inte vara en påle. Man vill inte hänga en påle runt halsen istället för ett kors. Man vill inte pryda sina kyrkor med en påle, det är inte lika estetiskt tilltalande som ett kors, så det måste vara ett kors för många.
Så det är andra som tycker det är superviktigt på formen av redskapet, och därför lyfter upp det som en viktig fråga när Jehovas vittnen har en annan syn, och blåser upp frågan och projicerar sin egen syn på hur viktigt det är.