2021-02-09, 10:00
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur många procent i litteraturen talas det om korsets icke-varande i jämförelse med andra frågor?

Det borde ge dig en objektiv bild av hur viktig frågan är för Jehovas vittnen.

Det är ett felaktigt sätt att resonera. Det utgår nämligen ifrån att alla frågor som tas upp anses vara lika viktiga, vilket inte stämmer.

Du försöker alltså att ljuga med hjälp av statistik, alltså en av de tre typerna av lögner: "lögn, förbannad lögn och statistik".
Citera
2021-02-09, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är ett felaktigt sätt att resonera. Det utgår nämligen ifrån att alla frågor som tas upp anses vara lika viktiga, vilket inte stämmer.

Du försöker alltså att ljuga med hjälp av statistik, alltså en av de tre typerna av lögner: "lögn, förbannad lögn och statistik".

Ljuga? Verkligen? Då antar jag att du kan bevisa motsatsen?

Jag har även beprövad erfarenhet hur viktig frågan om formen på avrättningsverktyget är i förhållande till andra frågor i verkliga livet. Jag vet hur ofta, eller egentligen hur sällan man tar upp det på möten och i det sociala umgänget.

Den viktiga frågan är inte hur avrättningsredskapet såg ut, utan om man tillber redskapet eller inte, avgudadyrkan är däremot en allvarlig fråga.

Det är i det närmaste frälsningsavgörande hos många i kristenheten, formen kan absolut inte vara en påle. Man vill inte hänga en påle runt halsen istället för ett kors. Man vill inte pryda sina kyrkor med en påle, det är inte lika estetiskt tilltalande som ett kors, så det måste vara ett kors för många.

Så det är andra som tycker det är superviktigt på formen av redskapet, och därför lyfter upp det som en viktig fråga när Jehovas vittnen har en annan syn, och blåser upp frågan och projicerar sin egen syn på hur viktigt det är.
Citera
2021-02-09, 12:05
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur många procent i litteraturen talas det om korsets icke-varande i jämförelse med andra frågor?

Det borde ge dig en objektiv bild av hur viktig frågan är för Jehovas vittnen.

Det spelar ju ingen roll. Det är en viktig fråga för dom som diskuteras privat bland vittnen. Dom anser att det är en av de saker som skiljer dom från "falsk religion", så dom är stolta över det och framhäver det gärna i diverse diskussioner både internt och med "värdsliga".

Enda orsaken till att man är så bestämd med att det var en påle är för att man vill vara unika och förstärka känslan av att tillhöra de få som har "rätt". JV baserar mycket av deras teologi på ett vi och dom tänk.

I verkligheten är det ju oviktigt om det var ett kors eller en påle. Men säger du det som ett aktivt vittne hamnar du i trubbel.
Citera
2021-07-31, 15:54
Medlem
GHZHJs avatar
Hur ser det ut inom Jehovas vittnen när det gäller kriminella och brottsliga personer?
Man ser ofta i diskussioner om Svenska kyrkan hur där är alla välkomna och man tar emot vem som helst, pedofilmördare och annat, och som man ger Svenska kyrkan kritik för att de släpper in.
Är JV lika välkomnande på samma sätt?
Släpper de in och tar de emot dömda kriminella och andra brottslingar?
Eller anser man dessa som redan förtappade, som ondskefulla, att de redan skulle ha valt den onda sidan, och tar avstånd från dem och aldrig skulle välkomna dem in i JV?
Citera
2021-08-01, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GHZHJ
Hur ser det ut inom Jehovas vittnen när det gäller kriminella och brottsliga personer?
Man ser ofta i diskussioner om Svenska kyrkan hur där är alla välkomna och man tar emot vem som helst, pedofilmördare och annat, och som man ger Svenska kyrkan kritik för att de släpper in.
Eller anser man dessa som redan förtappade, som ondskefulla, att de redan skulle ha valt den onda sidan, och tar avstånd från dem och aldrig skulle välkomna dem in i JV?
Vad jag har förstått så tar dem väl in alla som ångrat sina ”synder” och överlämnat sig till gud. Vet att det finns nån i Malmö som tydligen varit tungt kriminell har även hört att det är någon från något av dem större 1% klubbarna som gått ut och med i JV! Sen om det är överdrifter eller inte vet jag inte
Citera
2021-08-01, 12:10
Medlem
Citat:

Vad jag vet då jag har kompisar som är JV, så får dömda kriminella absolut komma in i församlingen.
Nu senast så hörde jag om en församlingsledare som dömdes till ett års fängelse för grov ekonomisk brottslighet, han fick ta "time-out" från sina församlingsuppdrag men är fortfarande en uppskattad medlem.
Citera
2021-08-01, 18:37
Medlem
GHZHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Jonils
Vad jag har förstått så tar dem väl in alla som ångrat sina ”synder” och överlämnat sig till gud. Vet att det finns nån i Malmö som tydligen varit tungt kriminell har även hört att det är någon från något av dem större 1% klubbarna som gått ut och med i JV! Sen om det är överdrifter eller inte vet jag inte

Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Vad jag vet då jag har kompisar som är JV, så får dömda kriminella absolut komma in i församlingen.
Nu senast så hörde jag om en församlingsledare som dömdes till ett års fängelse för grov ekonomisk brottslighet, han fick ta "time-out" från sina församlingsuppdrag men är fortfarande en uppskattad medlem.

Tack för era svar:-)
Har ni även koll på om de som är kriminella skulle förlåtas gång på gång? Eller finns det en gräns hos JV för hur långt de accepterar att någon begår en synd/ ett brott? Eller skulle dem tas tillbaka om de fortsätter sin brottslighet?
Citera
2021-08-02, 20:13
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

De predikar ju även till folk som sitter i fängelse (captive audience) så ja, alla kriminella är välkomna.
Citera
2021-08-02, 21:52
Medlem
GHZHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
De predikar ju även till folk som sitter i fängelse (captive audience) så ja, alla kriminella är välkomna.

Gör de det även i Sverige?
Citera
2021-08-02, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Jonils

Jag tror man är intresserad av att värva medlemmar. Jag vet i a f ett fall där en person som var dömd för mord/dråp blev JV. Men detta var på 1980-talet. Många "systrar", alltså kvinnor i församlingen var påtagligt obekväma med detta. Men det hölls käft.
Om han är kvar nu eller ens lever vet jag inte. Han borde vara i 70-årsåldern nu.
Citera
2021-08-02, 22:52
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Gör de det även i Sverige?

Tja, det borde de ju göra men å andra sidan så är ju straff i Sverige ett skämt jämfört mot USA och man är oftast ute på gatan igen inom en pisskvart. Så kriminella kanske inte är lika desperata där jämfört mot en amerikansk fånge som fått tex 300 år eller dödsstraff. Då kan det bli så att man tar emot all mänsklig kontakt från andra sidan, vad det än är.

Numera så går de ju inte i tjänsten överhuvudtaget, de har ju inte ens möten kvar utan organisationen säljer alla Rikets Salar, i alla fall här i USA. Det håller på att bli en internetreligion och har sina gudstjänster på Zoom. Jag vet inte hur de räknar eventuella timmar längre, något som alltid varit en av de viktigaste aspekterna med att vara ett vittne. Kanske de studerar med ovetande offer genom Zoom också. Jag vet att de skickar brev till random folk för att ragga nya. De kommer att endast ge ut ett Vaktorn per år nu också. Fokusera på att producera emotionella jehovasfilmer som sänds på deras webbsida, vet inte hur en fånge ska kunna ha tillgång till nåt sånt. Tror knappast att amerikanska fångar har tillgång till internet.
Citera
2021-08-02, 23:08
Medlem
GHZHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Tja, det borde de ju göra men å andra sidan så är ju straff i Sverige ett skämt jämfört mot USA och man är oftast ute på gatan igen inom en pisskvart. Så kriminella kanske inte är lika desperata där jämfört mot en amerikansk fånge som fått tex 300 år eller dödsstraff. Då kan det bli så att man tar emot all mänsklig kontakt från andra sidan, vad det än är.

Numera så går de ju inte i tjänsten överhuvudtaget, de har ju inte ens möten kvar utan organisationen säljer alla Rikets Salar, i alla fall här i USA. Det håller på att bli en internetreligion och har sina gudstjänster på Zoom. Jag vet inte hur de räknar eventuella timmar längre, något som alltid varit en av de viktigaste aspekterna med att vara ett vittne. Kanske de studerar med ovetande offer genom Zoom också. Jag vet att de skickar brev till random folk för att ragga nya. De kommer att endast ge ut ett Vaktorn per år nu också. Fokusera på att producera emotionella jehovasfilmer som sänds på deras webbsida, vet inte hur en fånge ska kunna ha tillgång till nåt sånt. Tror knappast att amerikanska fångar har tillgång till internet.

Låter nästan som att även JV sålt sig till den vanliga världen som de religioner och andra kristna JV hela tiden kritiserat för att göra just det. Då blir jag heller inte förvånad över att de(också) välkomnar kriminella/ brottslingar.
Tack för all info. Kul att få en inblick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in