2016-12-16, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om du hade läst på svensk lag, så hade du förstått att ingen är skyldig att anmäla övergrepp mot barn förutom vissa yrkesgrupper som lärare.

Du vill alltså ha en speciallag där Jehovas vittnen är skyldiga att anmäla alla brott, inga andra? Som tur är så håller inte den svenska demokratin med dig. Om det skulle komma en allmän lag om att man är tvungen att anmäla alla brott, så kommer det att innebära många svårigheter, även för dig.

Du är en inskränkt förståsigpåare.
Varför tror du inga andra ska anmäla? Jag anser att alla ska anmäla. Att man inte är skyldig enligt lag gör ju det inte rätt, eller hur?
Citera
2016-12-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför tror du inga andra ska anmäla? Jag anser att alla ska anmäla. Att man inte är skyldig enligt lag gör ju det inte rätt, eller hur?

Har du förstått problemet med allmän anmälningsplikt? Tydligen inte.

Läs på, och återkom senare.
Citera
2016-12-16, 20:02
Medlem
Citat:
Har du förstått problemet med allmän anmälningsplikt? Tydligen inte.

Läs på, och återkom senare.
Är det olagligt att anmäla? Tänk på det istället.
Citera
2016-12-16, 20:07
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Om du hade läst på svensk lag, så hade du förstått att ingen är skyldig att anmäla övergrepp mot barn förutom vissa yrkesgrupper som lärare.

Du vill alltså ha en speciallag där Jehovas vittnen är skyldiga att anmäla alla brott, inga andra? Som tur är så håller inte den svenska demokratin med dig. Om det skulle komma en allmän lag om att man är tvungen att anmäla alla brott, så kommer det att innebära många svårigheter, även för dig.

Du är en inskränkt förståsigpåare.

Här i USA har orgen försvarat sig med prästerskaps tystnadsplikt, som under bikt. Men det har de fått avslag på eftersom allt dokumenteras och bevittnas av många personer inom orgen innan det göms undan.
Dessutom så hävdar ju orgen att dom inte har en prästerskapsanordning (det har dom, men det kallas bara vid annat namn) men om alltid så vänder dom kappan efter vinden.
Deras tvetydiga uttalanden har funkat i många år i de amerikanska domstolarna, mycket pga okunniga och opålästa DA's och advokater/domare och även pga de är så rädda att stöta sig med deras first amendment vilket är heligare än Gud själv. Men nu har slöjan lyfts och det kommer bli mycket, mycket svårare i framtiden, mycket tack vare ARC. Även om den inte kan användas officiellt i tex amerikanska domstolar kan den användas som studiematerial för advokater.

JV org rättsliga teams strategi nu är att bromsa rättsliga processer genom att ta så lång tid på sig som möjligt och genom att överklaga och överklaga men även att göra upp utanför domstolarna. De vägrar även att överlämna dokument även fast dom blivit beordrade av högsta domstol. Endast för ca 2 månader sen, efter att dom vägrat överlämna en lista på pedofiler till en San Diego domstol så blev dom beordrade att böta $4000/dag tills dokumenten överlämnades. De vägrade fortfarande och tog hellre böter. Tyvärr har jag ingen uppdatering hur läget är idag, om de har gett upp eller ej. Men så pass illa är det att dom spenderar hellre donationskassan på att skydda namnlistorna på sina pedofiler och trotsar högsta domstolen här!! Jag tror inte att det gemene vittnen vet om att denna utgift tillhör det "världsvida arbetet"?

Sluta älska pedofiler!!
Citera
2016-12-16, 20:08
Medlem
Citat:
Är det olagligt att anmäla? Tänk på det istället.

Nej det är inte olagligt, och det har inte Jehovas vittnen ens tänkt sig, däremot påstår ni att Jehovas vittnen är mindre benägna att polisanmäla än medelsvensson, men vilka bevis har ni för det?

Varför är Jehovas vittnen ett paradis för pedofiler, det har du ännu inte svarat på. Kan du inte vara ärlig och uppriktig istället?
Citera
2016-12-16, 20:11
Medlem
Citat:
Nej det är inte olagligt, och det har inte Jehovas vittnen ens tänkt sig, däremot påstår ni att Jehovas vittnen är mindre benägna att polisanmäla än medelsvensson, men vilka bevis har ni för det?

Varför är Jehovas vittnen ett paradis för pedofiler, det har du ännu inte svarat på. Kan du inte vara ärlig och uppriktig istället?
När har jag påstått något sådant? Jag har inte skrivit det du påstår.
Det jag däremot påstått är att sexbrott ska anmälas, och man ska inte hindra utredningen. Man ska absolut inte blanda in sin förenings regler, och absolut ingen gud.
Citera
2016-12-16, 20:16
Medlem
Citat:
Det lärs ju inte ut att pedofiler ska skyddas, förstår du? Att vissa individer ändå skyddar pedofiler på grund av att det är en bror, en far, en församlingsmedlem är ju en helt annan sak, som även samhället i övrigt har problem med. Det är inte ett specifikt Jehovas vittne problem.

Man skyddar inte pedofiler organisatoriskt, förstår du skillnaden?

Ändå är det en äldste som erkänner att de gjorde fel när de inte anmälde en församlingsmedlem, som förgripit sig på barn. Han är den ende äldste som stannar kvar i rikets sal när Janne Josefsson börjar ställa frågor.

Vet den äldsten ingenting och står och ljuger menar du? I så fall borde det vara allvarligt, att du anklagar en äldste som är medlem i församlingen för att ljuga.
Citera
2016-12-16, 20:19
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Om orgen är så oskyldig som du vill ge sken av, varför då detta systemiska pedofiliproblem utmed hela världen? Tusentals skilda fall med identiska steg som lett till identiska slutresultat.

Om G. Jackson kan erkänna under ed att orgen har problem med pedofili, varför kan du då inte göra detsamma?
Citera
2016-12-16, 20:22
Medlem
Citat:

Det var jag som skrev det och skrev varför i inlägget.
Citera
2016-12-16, 20:27
Medlem
Citat:
När har jag påstått något sådant? Jag har inte skrivit det du påstår.
Det jag däremot påstått är att sexbrott ska anmälas, och man ska inte hindra utredningen. Man ska absolut inte blanda in sin förenings regler, och absolut ingen gud.

Men jag har frågat dig när man ska anmäla sexbrott, jag frågade om du skulle anmäla din far så fort du misstänker honom, jag har ännu inte fått svar från dig, beror det på att frågan är känslig för dig?

Har du samma moralnormer för Jehovas vittnen som du har för din egen familj och släkt? Jag tror knappast det, men jag kan ha fel?
Citera
2016-12-16, 20:39
Medlem
Citat:
Detta är ingen annons, det är en utredning av Granskningsnämnden för radio och Tv. Och dom fällde programmet för osaklighet och vilseledande.

Det de skrev om övergreppen stämde ju inte, eftersom övergrepp inte slutade vid den tidpunkte de påstår.
Om de ljuger eller om de är korkade och tror på förövaren, det vill jag ha osagt.

Eftersom det krävs att 2 stycken måste bevittna händelsen, så är det omöjligt för offret att bevisa gärmingen.

Tur att våra domstolar inte är lika omänskliga mot offren.
Citera
2016-12-16, 20:43
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Men jag har frågat dig när man ska anmäla sexbrott, jag frågade om du skulle anmäla din far så fort du misstänker honom, jag har ännu inte fått svar från dig, beror det på att frågan är känslig för dig?

Har du samma moralnormer för Jehovas vittnen som du har för din egen familj och släkt? Jag tror knappast det, men jag kan ha fel?

Sitt inte och kräv svar på frågor när du själv vägrar att ens uppmärksamma de kritiska frågor som ställs till dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in