2026-09-01, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Tack för tipsen. Ska se om jag hittar dem. Har redan läst lite om tolkningen av Hesekiel, om du syftar på ’märket på pannan’ och vilka som överlever Harmageddon. Men har inte riktigt fördjupat mig i det, eller resten av det du nämnde.

Har ju redan en del kunskap, som du vet. Men det skadar inte att läsa mer. Nu har jag en del tips att börja med. Nån dag kommer jag säkert fördjupa mig mer i deras historia, och alla ändringar i trosfrågor. Mest för att jag fortfarande tycker att det är svårt att förstå hur man kunde bli en utvald organisation 1919, och därefter genomföra flertal ändringar sedan dess.

Ärligt talat, så låter inte deras förkunnande som något för mig. Just dörrknackning i flera timmar låter värst. Bland annat för att risken finns att man knackar på hos någon man känner. Samt att många säkert inte är intresserade, och det kan vara jobbigt emellanåt. Även om man säkert blir härdad efter ett tag. Är säkert inte lättare för de som ringer istället. Att skriva brev (och alla ska vara handskrivna istället för att skriva ett och masskopiera det för att det ska ta längre tid), det låter tråkigt. De som står på gator och torg kanske har det bättre, men jag vet inte om det är roligare/trevligare.

Och så ska man upprepa det regelbundet. Det låter inte som något för mig. Men somliga uppskattar tydligen den sociala biten, och fikat efteråt med andra vittnen.

Tidigare, när man fortfarande körde med timrapporter, så kunde en del vittnen och fd vittnen klaga på att de egentligen hatade att gå ut i tjänsten. Men de kände sig tvungna. Så det verkar inte vara något för alla.

Och nej, jag är inte runt 18-20 år. Då hade jag skrivit det mer i nutid snarare än dåtid. Jag var i den åldern en gång i tiden, samtidigt som detta gifta par gifte sig tidigt. Drog upp det som exempel, men det verkar vara vanligt inom JV.

Om jag förstått det rätt så är det främst vissa utvalda JVn som står ute på gator och torg. De blir ju lite mer "officiella" representanter för organisationen. Många är s k pionjärer. De mer "kufaktiga" medlemmarna får nog andra uppgifter i tjänsten.

Påfallande många JVn ogillade att gå i tjänsten. Många av dessa gjorde någon timme i slutet av varje månad för att kunna rapportera tjänst. Sådana brukade skämtsamt kallas för "sista dagars heliga"😁

Vissa brukade också skämta om att JV tillämpar vuxendop och barnböllop.😀
Men, om man är ung och JV är det enda möjligheten att kunna ha ett sexliv. Stackars satar.
Citera
2026-09-01, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jesus utvalde hans lärjungar, ändå gjorde dom fel och hade felaktiga uppfattningar.
Och många andra som Gud har utvalt under historiens gång har inte varit fullkomliga och perfekta, t.ex. kung David som beställde i princip ett mord, och Saul, som senare kallade sig för Paulus, som förföljde och mördade kristna:

"»Herre«, svarade Ananias, »jag har hört från många håll om den mannen och allt ont han har gjort mot dina heliga i Jerusalem. Och nu är han här med fullmakt från översteprästerna att gripa alla som åkallar ditt namn.« Men Herren sade till honom: »Gå, honom har jag utvalt till mitt redskap. Han skall föra ut mitt namn till hedningar och kungar och Israels folk, " (Apg 9:13-15 Bibel2000)

En annan fråga är att Gud har använt sig av ofullkomliga människor för att inspirera till dom heliga skrifterna, men Jehovas vittnen har aldrig påstått sig kunna skriva inspirerade och ofelbara skrifter utan misstag, så som bibelskribenterna:

”Ej heller vill vi att det vi skriver skall vördas eller betraktas som ofelbart.” (15 december 1896, sidan 306, engelska utgåvan)

"Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15 september 1947, sidan 286)

”Vakttornet [gör] inte anspråk på att vara inspirerat i sina uttalanden, inte heller är det dogmatiserande.” (1 januari 1951, sidan 19)

”De bröder som framställer den här litteraturen är visserligen inte ofelbara. Det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev. (2 Tim. 3:16) Och därför har det ibland varit nödvändigt att rätta till olika uppfattningar, allteftersom förståelsen blivit klarare. (Ords. 4:18)” — 15 juni 1981, sidan 17.
Kommer du ihåg vad jag sade om att fundera på vilket resultat du vill ha, är det svar på bibliska frågor eller koncentrera dig på anklagelser mot Jehovas vittnen? Jämför i så fall anklagelserna med vad som står i bibeln, hur dom första kristna var, hur Gud har utvalt ofullkomliga, t.o.m. olärda enkla människor:

"När de såg hur frimodiga Petrus och Johannes var och märkte att båda var enkla och olärda män, förvånade de sig. De kände igen dem som följeslagare till Jesus" (Apg 4:13 Bibel2000)

Du glömde dock argumenten för att JV blev utvalda som Guds utvalda organisation just år 1919.
Citera
2026-09-01, 20:05
Medlem
Citat:

Kommer du ihåg vad jag sade om att fundera på vilket resultat du vill ha, är det svar på bibliska frågor eller koncentrera dig på anklagelser mot Jehovas vittnen? Jämför i så fall anklagelserna med vad som står i bibeln, hur dom första kristna var, hur Gud har utvalt ofullkomliga, t.o.m. olärda enkla människor.

Inget av dem, kanske.

Jag menar, jag har läst olika bibelöversättningar. Jag har varit antingen osäker på vissa bibeltolkningar, eller bara nyfiken på andra tolkningar. Gäller bland annat treenigheten, som kan vara svår för somliga att förstå och förklara. Men jag har ändå läst olika tolkningar, och argument för och emot osv. Nu är jag nöjd med de svar jag har angående Bibeln och olika frågor och tolkningar.

När jag efterfrågade tips om vad jag bör läsa när det gäller JV’s egna publikationer, samt att jag vill läsa mer om deras historia och ändringar i trosfrågor, så var det just ett intresse för att lära mig mer om dem på olika sätt. Och försöka förstå vissa saker. Skulle jag hellre vilja fokusera mer på anklagelser mot Jehovas vittnen, så finns det flertal böcker av fd vittnen och lite annat som jag skulle prioritera och läsa istället.

Jag påstår inte att det är fel att göra ändringar när det gäller hur man tolkar bibeln etc. Men om man nu blev en utvald organisation 1919, så borde ens läror och bibeltolkningar ha varit tillräckligt bra/korrekta för att bli godkända. Annars kunde väl Jehova och Jesus ha väntat med att välja ut dem som den utvalda organisationen? Varför välja dem 1919, om de skulle genomföra flertal ändringar med åren? För min del påverkar det trovärdigheten också.

Detta är för övrigt inte det enda som jag har reagerat på. Det finns lite trosfrågor etc där jag visserligen vet varför Jehovas Vittnen tror så, men för mig personligen så är det ändå svårt att förstå. Borde antagligen läsa på mer om dessa saker, så kanske jag förstår bättre. Eller kanske inte.
Senast redigerad av Amberfly 2026-09-01 kl. 20:23.
Citera
2026-09-01, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Om jag förstått det rätt så är det främst vissa utvalda JVn som står ute på gator och torg. De blir ju lite mer "officiella" representanter för organisationen. Många är s k pionjärer. De mer "kufaktiga" medlemmarna får nog andra uppgifter i tjänsten.

Påfallande många JVn ogillade att gå i tjänsten. Många av dessa gjorde någon timme i slutet av varje månad för att kunna rapportera tjänst. Sådana brukade skämtsamt kallas för "sista dagars heliga"😁

Vissa brukade också skämta om att JV tillämpar vuxendop och barnböllop.😀
Men, om man är ung och JV är det enda möjligheten att kunna ha ett sexliv. Stackars satar.

Nej, du har inte förstått det rätt, när det gäller vagntjänsten.
Man behöver först en kort genomgång, så man kan stå på ett säkert sätt.
Samt veta var man får stå och inte stå, när det gäller regler som kommun och företag har mm.
Alla som vill får stå med vagnar, efter att ha gått igenom den korta utbildningen/genomgången.
Med tankte på hur många vi kan vara ute i tjänsten, så faller även din kommentar om att många ogillar att gå i tjänsten, men det kanske var så på din tid i din tidigare församling.

Har gillat tjänsten från dag 1 och vagntänst är också kul, på en mindre ort där man känner många.
Citera
2026-09-01, 21:44
Medlem
Citat:
Jag påstår inte att det är fel att göra ändringar när det gäller hur man tolkar bibeln etc. Men om man nu blev en utvald organisation 1919, så borde ens läror och bibeltolkningar ha varit tillräckligt bra/korrekta för att bli godkända. Annars kunde väl Jehova och Jesus ha väntat med att välja ut dem som den utvalda organisationen? Varför välja dem 1919, om de skulle genomföra flertal ändringar med åren? För min del påverkar det trovärdigheten också.

Det är Gud som bestämmer om det är tillräckligt bra/korrekt för att bli utvalda. Gud valde ju t.ex. dom första kristna, trots att dom hade felaktiga föreställningar och mötte motstånd från omgivningen, dom behövde inte vara fullkomliga och ha perfekta förståelser av saker och ting. Och det är inte avgörande för Gud vad människor i omgivningen tycker och tänker är trovärdigt eller inte för att välja hans folk.

Och det är ju också profeterat att väldigt få bland människorna kommer att välja livets väg, så det är helt enligt bibeln:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matt 7:13-14 Bibel2000)

Även Jesus mötte motstånd, skulle han ha övergivit Gud bara för att alla människor övergav honom, t.o.m. hans lärjungar?

Så Jehovas vittnen bryr sig i slutändan inte vad andra tänker och tycker, utan bryr sig enbart om vad Gud tycker. Så om du tycker att det för din del påverkar trovärdigheten, så påverkar inte det min syn på det hela. Jag bryr mig helt enkelt inte att du tycker så, det är ditt val, och jag kan inte göra något åt det om du redan har bestämt dig.

För att kunna veta/tro att Gud har valt Jehovas vittnen eller inte, så måste man undersöka hur nära Jehovas vittnen är bibelns läror jämfört med andra. Och det känns som att du inte väljer den vägen, men det är upp till dig.

En viktig princip och största orsaken, som jag anser att Gud har följt när det gäller valet av Guds folk, är att man villigt vill forska i Guds ord bibeln och är villig och ödmjuk nog att ändra sig när man förstår att man har tolkat bibeln fel.

"De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde." (Apg 17:11 Bibel2000)

"Lycklig den som inte följer de gudlösa, inte går syndares väg eller sitter bland hädare utan har sin lust i Herrens lag och läser den dag och natt." (ps 1:1-2 Bibel2000)

" Ha alltid denna lag på dina läppar, läs lagens bok dag och natt, så att du troget följer allt som står skrivet där. Då kommer allt du gör att lyckas, då får du framgång." (Jos 1:8 Bibel2000)

"Läs högt ur skrifterna, förmana och undervisa, tills jag kommer." (1 Tim 4:13 Bibel2000)

Och jag tycker det är väldigt tydligt när man undersöker den tiden då bibelforskarna/Jehovas vittnen började församlas. Man följde i princip en vetenskaplig linje i att forska olika sakfrågor, undersöka metodiskt, forska i hela bibeln, för att sedan välja den tolkningen som är troligast. Och man gjorde det inte helt ensamma, utan tog till sig hjälp från andra församlingar/rörelser och personer för att försöka förstå vad som står i bibeln. Senare tackade man olika rörelser för att dom hjälpt till, t.ex. baptisterna som förstod att spädbarnsdop inte var bibelenligt.

Visa mig en annan rörelse som har fungerat på liknande sätt.

Citat:
Detta är för övrigt inte det enda som jag har reagerat på. Det finns lite trosfrågor etc där jag visserligen vet varför Jehovas Vittnen tror så, men för mig personligen så är det ändå svårt att förstå. Borde antagligen läsa på mer om dessa saker, så kanske jag förstår bättre. Eller kanske inte.

Menar du att det är svårt att förstå när du jämför med bibeln, eller svårt att förstå enligt dina egna moralnormer och tankar om vad som är sanningen?

Det är också bra att inte alltid fastna på vissa frågor, utan försöka se till helheten, det är så forskare arbetar också.
Senast redigerad av ttsp 2026-09-01 kl. 21:47.
Citera
2026-09-02, 00:44
Medlem
Citat:
Så Jehovas vittnen bryr sig i slutändan inte vad andra tänker och tycker, utan bryr sig enbart om vad Gud tycker. Så om du tycker att det för din del påverkar trovärdigheten, så påverkar inte det min syn på det hela. Jag bryr mig helt enkelt inte att du tycker så, det är ditt val, och jag kan inte göra något åt det om du redan har bestämt dig.

För att kunna veta/tro att Gud har valt Jehovas vittnen eller inte, så måste man undersöka hur nära Jehovas vittnen är bibelns läror jämfört med andra. Och det känns som att du inte väljer den vägen, men det är upp till dig.

Som sagt, jag ska läsa olika publikationer av JV. För att få mer kännedom om deras läror, och annat. Du vet det redan.

Jag har inte bestämt mig redan. Jag har en uppfattning nu, men inget säger att det är permanent. Inget är hugget i sten. Det kan vara så att jag ändrar uppfattning senare, när jag får mer information om 1919 och annat. Och jag vet inte hur du anser att man ska undersöka hur nära Jehovas vittnen är bibelns läror jämfört med andra. Jag ska som sagt läsa en del publikationer. Inklusive "Du kan få leva för evigt i paradiset på jorden", som du rekommenderade nyligen.

Du verkar tro att jag inte vill undersöka det. Men du har fel.

Citat:
Menar du att det är svårt att förstå när du jämför med bibeln, eller svårt att förstå enligt dina egna moralnormer och tankar om vad som är sanningen?

Det är också bra att inte alltid fastna på vissa frågor, utan försöka se till helheten, det är så forskare arbetar också.

Jag skulle inte säga att jag har fastnat på något.

Dessutom är det nog svårt att förstå när jag jämför med Bibeln, antar jag. Det är inget som har med moral eller mina tankar om sanningen att göra i alla fall. Om det ens finns en rätt och fel tolkning av Bibeln.

Jag menar, efter att ha läst bibeln flera gånger och olika översättningar, så skulle jag aldrig dra slutsatsen att Jesus och ärkeängeln Mikael är en och samma person. Jag har fått läsa olika publikationer av JV för att få kännedom om varför de tror så. Och har fått läsa om detta med blodbeståndsdelar och uppdelningen i vad som är en samvetsfråga och vad som är förbjudet. När det inte är så enligt Bibeln.

Som några exempel.
Citera
2026-09-02, 09:42
Medlem
Citat:
Som sagt, jag ska läsa olika publikationer av JV. För att få mer kännedom om deras läror, och annat. Du vet det redan.

Jo, jag vet, och du vet att jag vill att du har fokus på bibeln, vad bibeln säger.

Citat:
Jag har inte bestämt mig redan. Jag har en uppfattning nu, men inget säger att det är permanent. Inget är hugget i sten. Det kan vara så att jag ändrar uppfattning senare, när jag får mer information om 1919 och annat.

Ok, men fokus på bibeln.

Citat:
Och jag vet inte hur du anser att man ska undersöka hur nära Jehovas vittnen är bibelns läror jämfört med andra.

T.ex. vad Jesus säger här:
"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er." (Matt 28:19-20 Bibel2000)

"Dessa tolv sände Jesus ut... I varje stad eller by ni kommer till skall ni ta reda på vem som är värdig där och stanna hos honom tills ni skall vidare. Stig in i huset med en fridshälsning, och om huset är värdigt skall det få den frid ni önskar det. Men om det inte är värdigt skall den friden vända tillbaka till er. Om man inte tar emot er eller lyssnar till era ord, så lämna det huset eller den staden och skaka bort dess damm från era fötter. " (Matt 10:5,11-14 Bibel2000)

Vilka är kända för att besöka och predika för människor? Det faller under "kärlek för sin nästa".

Och det här:
"Alla skall förstå att ni är mina lärjungar om ni visar varandra kärlek.«" (Joh 13:34-35 Bibel2000)

Jehovas vittnen finns i nästan alla länder på jorden, och dom känner gemenskap och kärlek när dom t.ex. träffar varandra i internationella sammankomster trots olika bakgrunder, kulturer och folkgrupper.
Du kan kolla på det här filmklippet på 6 minuter:
https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/sammankomster/filmklipp-rapport-om-internationella-sammankomster/

Och Jehovas vittnen älskar sin nästa och älskar sina fiender, och vänder andra kinden till, så pass mycket att dom inte vill delta i krig och döda andra människor, utan låter Gud ta hand om det när tidpunkten kommer. Jehovas vittnen har förföljts på grund av detta i många länder. Under 2:a världskriget blev dom förföljda på båda sidor av dom stridande, t.ex. både i USA och i Hitler Tyskland. Kan du hitta någon sammanhängande grupp som ha gjort något liknande? Inte bara enstaka personer i kyrkor och rörelser, för i princip alla bland Jehovas vittnen följde detta på grund av undervisningen från bibeln. Medans i Katolska Kyrkan t.ex. har dom flesta deltagit i båda sidor och t.o.m. dödat sina egna medbröder.

Citat:
Jag ska som sagt läsa en del publikationer. Inklusive "Du kan få leva för evigt i paradiset på jorden", som du rekommenderade nyligen.

Ok, det låter bra.

Citat:

Dessutom är det nog svårt att förstå när jag jämför med Bibeln, antar jag. Det är inget som har med moral eller mina tankar om sanningen att göra i alla fall.

Ok, bra.

Citat:
Om det ens finns en rätt och fel tolkning av Bibeln.

Det finns i alla fall mer eller mindre logiska och mer eller mindre troliga rätta tolkningar.

Citat:
Jag menar, efter att ha läst bibeln flera gånger och olika översättningar, så skulle jag aldrig dra slutsatsen att Jesus och ärkeängeln Mikael är en och samma person. Jag har fått läsa olika publikationer av JV för att få kännedom om varför de tror så.

Jag ser det som en mindre viktig fråga, även frågan om 1919, och många andra saker, man behöver inte som ett Jehovas vittne tro på det, så länge man inte förespråkar och agiterar för den frågan så att församlingen riskerar att bli oense och splittras.
Att vara eniga genom kärlek och goda gärningar är mycket viktigare än att ha rätt i och strida för mindre viktiga läror och uppfattningar:

"Jag vill att du skall inskärpa detta, så att de som tror på Gud vinnlägger sig om att utföra goda gärningar. Dessa föreskrifter är bra och nyttiga för alla människor. Men dumma dispyter om förfäderna och strider och tvister om lagen skall du hålla dig ifrån; de är onyttiga och leder ingenstans. Den som vållar splittring skall du vägra att befatta dig med, efter en första och en andra tillrättavisning. Du kan vara säker på att han har gått vilse och är en syndare som har dömt sig själv." (Titus 3:8-11 Bibel2000)

Frågan om 1919 är mer av en trosstärkande fråga, än kärlek till Gud och sin nästa.

Citat:
Och har fått läsa om detta med blodbeståndsdelar och uppdelningen i vad som är en samvetsfråga och vad som är förbjudet. När det inte är så enligt Bibeln.

Det du måste förstå är att organisationen har släppt den frågan till enskilda Jehovas vittnen samvete att avgöra. Men det betyder inte automatiskt att det är rätt enligt Gud att ta emot blodbeståndsdelar. Det kan ju vara så att Gud inte tillåter det, men det är upp till var och ens samvete om dom tror att dom gör rätt eller fel.

Jag vet inte vad du anser i blodfrågan, om du t.ex. menar att man enbart inte ska äta blod, för det är väl väldigt tydligt i bibeln att man ska avhålla sig från blod enligt Apg 15 och att inte äta blod enligt skriftställen i GT?

Om man då t.ex. utvinner salt från blod, så att du enbart har upplöst salt i ett glas, kan man dricka det? Är saltet = blod? Eller ska man tänka att saltet är utvunnet ur blod, och Apg 15 säger att man ska avhålla sig från blod, avhåller man sig från blod om man utvinner salt från blod och äter/dricker det?

Det står inte helt tydligt i bibeln, och hellre då släpper man den frågan och låter individer avgöra det.
Citera
2026-09-02, 11:41
Medlem
Citat:

Jag har inte bestämt mig redan. Jag har en uppfattning nu, men inget säger att det är permanent. Inget är hugget i sten. Det kan vara så att jag ändrar uppfattning senare, när jag får mer information om 1919 och annat. Och jag vet inte hur du anser att man ska undersöka hur nära Jehovas vittnen är bibelns läror jämfört med andra. Jag ska som sagt läsa en del publikationer. Inklusive "Du kan få leva för evigt i paradiset på jorden", som du rekommenderade nyligen.

Dessutom är det nog svårt att förstå när jag jämför med Bibeln, antar jag. Det är inget som har med moral eller mina tankar om sanningen att göra i alla fall. Om det ens finns en rätt och fel tolkning av Bibeln.

Jag menar, efter att ha läst bibeln flera gånger och olika översättningar, så skulle jag aldrig dra slutsatsen att Jesus och ärkeängeln Mikael är en och samma person. Jag har fått läsa olika publikationer av JV för att få kännedom om varför de tror så. Och har fått läsa om detta med blodbeståndsdelar och uppdelningen i vad som är en samvetsfråga och vad som är förbjudet. När det inte är så enligt Bibeln.

Som några exempel.
Markus 13
[32] Dagen och timmen känner ingen, inte ens änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern. [33] Se till att ni håller er vakna, ni vet inte när tiden är inne.

Trots att Jesus sa detta tror dumma Jv att de minsann kan räkna ut när olika saker händer, med helvilda tolkningar där veckor blir år m m. Håll er till skriften! Jv predikar INTE evangeliet!
Citera
2026-09-02, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Markus 13
[32] Dagen och timmen känner ingen, inte ens änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern. [33] Se till att ni håller er vakna, ni vet inte när tiden är inne.

Trots att Jesus sa detta tror dumma Jv att de minsann kan räkna ut när olika saker händer, med helvilda tolkningar där veckor blir år m m. Håll er till skriften! Jv predikar INTE evangeliet!

Jehovas vittnen förstod detta senare, att ingen kunde veta exakt när ingripandet på jorden skulle komma, inte ens Jesus skulle veta detta, bara Gud.
Men fortfarande skulle man veta när den dagen var nära på grund av alla tecken på jorden:

"Lär av en jämförelse med fikonträdet. När kvisten blir mjuk och bladen spricker ut vet ni att sommaren är nära. På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför dörren. " (Matt 24:32-33 Bibel2000)
Citera
2026-09-02, 13:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jehovas vittnen förstod detta senare, att ingen kunde veta exakt när ingripandet på jorden skulle komma, inte ens Jesus skulle veta detta, bara Gud.
Men fortfarande skulle man veta när den dagen var nära på grund av alla tecken på jorden:

"Lär av en jämförelse med fikonträdet. När kvisten blir mjuk och bladen spricker ut vet ni att sommaren är nära. På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför dörren. " (Matt 24:32-33 Bibel2000)
Tecken som alla kommer att se:

Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. Och om den tiden icke bleve förkortad, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad. — Matteus 24:21-22

Men strax efter den tidens vedermöda skall solen förmörkas och månen upphöra att giva sitt sken, och stjärnorna skola falla ifrån himmelen, och himmelens makter skola bäva. Och då skall Människosonens tecken visa sig på himmelen, och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se 'Människosonen komma på himmelens skyar' med stor makt och härlighet. — Matteus 24:29-30

Det blir svårt att missta sig.
Citera
2026-09-02, 13:38
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Som några exempel.

Blinka tre gånger om allas vår Flashback-JDUB-in-name-only håller en puffra mot ditt huvud! Det här låter forcerat.
Citera
2026-09-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Tecken som alla kommer att se:

Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. Och om den tiden icke bleve förkortad, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad. — Matteus 24:21-22

Men strax efter den tidens vedermöda skall solen förmörkas och månen upphöra att giva sitt sken, och stjärnorna skola falla ifrån himmelen, och himmelens makter skola bäva. Och då skall Människosonens tecken visa sig på himmelen, och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se 'Människosonen komma på himmelens skyar' med stor makt och härlighet. — Matteus 24:29-30

Det blir svårt att missta sig.

Fast det här skriftstället talar om ankomsten, och då är det ju svårt att missa, och då behövs ju inga tecken heller.
Det är dom här tecknen som händer innan, när det är nära:

"Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?«
Jesus svarade: »Se upp så att ingen bedrar er. Många kommer att uppträda under mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall bedra många.

Ni kommer att få höra stridslarm och krigsrykten. Se till att ni inte låter skrämma er. Sådant måste hända, men det är ännu inte slutet.

Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det blir hungersnöd och jordbävning på den ena platsen efter den andra. Allt detta är början på födslovärkarna.

Då skall man utlämna er till att plågas och dödas, och alla folk skall hata er för mitt namns skull.

Då skall många komma på fall och ange varandra och hata varandra.

Många falska profeter skall framträda och bedra många.

Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta.
Men den som håller ut till slutet skall bli räddad.

Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma.
" (Matt 24:3-14 Bibel2000)

Dessa tecken har vi sett sedan 1:a världskriget, och världen är närmare än någonsin midnatt enligt domedagsklockan enligt "Bulletin of the Atomic Scientists":

https://thebulletin.org/doomsday-clock/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in