2026-08-31, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Har jag tur så kanske det finns online. Två personer rekommenderar "Du kan få leva för evigt i paradiset på jorden", och jag fick även en länk till JW.org där den finns. Ska tydligen finnas som fysisk bok med bilder också.

Nu har jag den fysiska pappersboken för Jehovas vittnen – förkunnare av Guds kungarike. Men den finns också tillgänglig på deras hemsida.

Så det kan finnas mer tillgängligt på nätet. Om inte på deras hemsida, kanske någon annanstans. Om pappersböcker är svåra att få tag på.

Får kolla vad de släppte för böcker på 60-talet och 70-talet, och se om jag får tag på någon av dem.

Paradisboken från tidigt 80-tal är för teologiskt okunniga. Den användes för att studera in nykonverterade. Den kommer inte att ge dig något eftersom du känner till det basala inom JVs teologi.
Dessutom är tegelstenarna som kom ut före 1975 formulerade mer i klartext.

Lets istället efter t ex "Må ditt namn bliv helgat" om tolkningen av Daniels profetior.
Sedan har du "Guds hemlighet är fullbordad" och "Det stora Babylon har fallit" som handlar om JVs tolkning av Uppenbarelseboken. Och inte minst "Nationerna ska förnimma" som kom ut lagom inför 1975. Den handlar om tolkningen av Hesekiel.
Citera
2026-08-31, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Tack för utförligt svar!
Det låter som att du funderar på skillnaden mellan religion som troslära och religion som socialt system… (?).

Vad söker man om man går till olika kyrkor? Vilka frågor vill man ha svar på? Måste svaren stämma med ens egen förståelse av Bibeln om det som det verkar är kristendomen som åsyftas? Vad händer inom dig om dina frågor besvaras på ett bra sätt av samfundet? Tror du att det måste finnas en enda sann religion som är organiserad eller att vetet växer bland ogräset? Måste man tillhöra någon form av organiserad religion?

Det kanske inte är dessa frågor du funderar på men jag frågar då jag själv är uppriktigt intresserad av hur man kan välja att bli ett vittne med tanke på hur enkelt det är genomskåda deras trossystem med hjälp av all information som är tillgänglig. Jag förstår det verkligen inte.

Men vänta nu. Som gamla f d JV är vi präglade av att se en religion som sanningen med stort S. Så fungerar det inte i verkligheten utanför destruktiva sekter. Ett samfund viktigaste funktion är för de flesta medlemmar främst som identifikation och sällskapsklubb.
Ska man gå med i JV så är det för att ragga desperata systrar som är oskulder upp i medelåldern. Det gör att det är lätt raggar, även om JVs sociala funktioner är urusla jämfört med de flesta andra samfund.
Nu rekommenderar jag inte JV för att ragga kvinnor. Men,.....pingsttjejer är på hugget.😁😜
Citera
2026-08-31, 18:25
Medlem
Citat:
Vad jag har hört, framförallt av vittnen som jag har varit bekant med irl, så pratar de gärna positivt om det sociala. Sedan finns det folk (både irl och på nätet) som pratar positivt om det också. Även om det varierar exakt vad de menar. En del pratar om folk som de förkunnar tillsammans med, och att de fortsätter att umgås en stund när de är klara med att gå ut i tjänsten. Andra pratar positivt om sammankomster och veckomöten. Somliga pratar om umgänge på fritiden också.

Sedan säger somliga att de har umgänge med icke vittnen. Jag vet att det stämmer för en person åtminstone.

Det är lätt att få intrycket att det är socialt på olika sätt. Men det är säkert olika för folk.

Vad brukar vara ”giftermålsåldern”? Många vittnen verkar gifta sig unga. Jag vet tex ett vittne som gifte sig som 18-åring, och partnern är några år äldre. Jag vet det eftersom vi gick i skolan tillsammans etc. De fick barn snabbt med. Vet att andra reagerade över att de gifte sig så tidigt.

Detta med barn- och ungdomsverksamhet samt även kör (för vuxna med) finns ju även hos tex svenska kyrkan. Jag har gått till några frikyrkor med. Detta med matsal/cafeteria är särskilt något som jag förknippar med en av dem.

Om du vill knacka dörr i tre-fyra timmar för att ta en fika på 10 minuter......Tja, då kanske JV kan vara något.

Många JVn gifter sig unga för att kunna ha sex utan att bli uteslutna och förskjutna. Det är helt korrekt. Men kanske inte så sunt.
Nu tror jag inte att du är i 18-20-årsåldern.
Citera
2026-08-31, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Paradisboken från tidigt 80-tal är för teologiskt okunniga. Den användes för att studera in nykonverterade. Den kommer inte att ge dig något eftersom du känner till det basala inom JVs teologi.
Dessutom är tegelstenarna som kom ut före 1975 formulerade mer i klartext.

Lets istället efter t ex "Må ditt namn bliv helgat" om tolkningen av Daniels profetior.
Sedan har du "Guds hemlighet är fullbordad" och "Det stora Babylon har fallit" som handlar om JVs tolkning av Uppenbarelseboken. Och inte minst "Nationerna ska förnimma" som kom ut lagom inför 1975. Den handlar om tolkningen av Hesekiel.

Tack för tipsen. Ska se om jag hittar dem. Har redan läst lite om tolkningen av Hesekiel, om du syftar på ’märket på pannan’ och vilka som överlever Harmageddon. Men har inte riktigt fördjupat mig i det, eller resten av det du nämnde.

Har ju redan en del kunskap, som du vet. Men det skadar inte att läsa mer. Nu har jag en del tips att börja med. Nån dag kommer jag säkert fördjupa mig mer i deras historia, och alla ändringar i trosfrågor. Mest för att jag fortfarande tycker att det är svårt att förstå hur man kunde bli en utvald organisation 1919, och därefter genomföra flertal ändringar sedan dess.

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Om du vill knacka dörr i tre-fyra timmar för att ta en fika på 10 minuter......Tja, då kanske JV kan vara något.

Många JVn gifter sig unga för att kunna ha sex utan att bli uteslutna och förskjutna. Det är helt korrekt. Men kanske inte så sunt.
Nu tror jag inte att du är i 18-20-årsåldern.

Ärligt talat, så låter inte deras förkunnande som något för mig. Just dörrknackning i flera timmar låter värst. Bland annat för att risken finns att man knackar på hos någon man känner. Samt att många säkert inte är intresserade, och det kan vara jobbigt emellanåt. Även om man säkert blir härdad efter ett tag. Är säkert inte lättare för de som ringer istället. Att skriva brev (och alla ska vara handskrivna istället för att skriva ett och masskopiera det för att det ska ta längre tid), det låter tråkigt. De som står på gator och torg kanske har det bättre, men jag vet inte om det är roligare/trevligare.

Och så ska man upprepa det regelbundet. Det låter inte som något för mig. Men somliga uppskattar tydligen den sociala biten, och fikat efteråt med andra vittnen.

Tidigare, när man fortfarande körde med timrapporter, så kunde en del vittnen och fd vittnen klaga på att de egentligen hatade att gå ut i tjänsten. Men de kände sig tvungna. Så det verkar inte vara något för alla.

Och nej, jag är inte runt 18-20 år. Då hade jag skrivit det mer i nutid snarare än dåtid. Jag var i den åldern en gång i tiden, samtidigt som detta gifta par gifte sig tidigt. Drog upp det som exempel, men det verkar vara vanligt inom JV.
Citera
2026-09-01, 07:30
Medlem
Citat:
Nån dag kommer jag säkert fördjupa mig mer i deras historia, och alla ändringar i trosfrågor. Mest för att jag fortfarande tycker att det är svårt att förstå hur man kunde bli en utvald organisation 1919, och därefter genomföra flertal ändringar sedan dess.

Jesus utvalde hans lärjungar, ändå gjorde dom fel och hade felaktiga uppfattningar.
Och många andra som Gud har utvalt under historiens gång har inte varit fullkomliga och perfekta, t.ex. kung David som beställde i princip ett mord, och Saul, som senare kallade sig för Paulus, som förföljde och mördade kristna:

"»Herre«, svarade Ananias, »jag har hört från många håll om den mannen och allt ont han har gjort mot dina heliga i Jerusalem. Och nu är han här med fullmakt från översteprästerna att gripa alla som åkallar ditt namn.« Men Herren sade till honom: »Gå, honom har jag utvalt till mitt redskap. Han skall föra ut mitt namn till hedningar och kungar och Israels folk, " (Apg 9:13-15 Bibel2000)

En annan fråga är att Gud har använt sig av ofullkomliga människor för att inspirera till dom heliga skrifterna, men Jehovas vittnen har aldrig påstått sig kunna skriva inspirerade och ofelbara skrifter utan misstag, så som bibelskribenterna:

”Ej heller vill vi att det vi skriver skall vördas eller betraktas som ofelbart.” (15 december 1896, sidan 306, engelska utgåvan)

"Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15 september 1947, sidan 286)

”Vakttornet [gör] inte anspråk på att vara inspirerat i sina uttalanden, inte heller är det dogmatiserande.” (1 januari 1951, sidan 19)

”De bröder som framställer den här litteraturen är visserligen inte ofelbara. Det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev. (2 Tim. 3:16) Och därför har det ibland varit nödvändigt att rätta till olika uppfattningar, allteftersom förståelsen blivit klarare. (Ords. 4:18)” — 15 juni 1981, sidan 17.
Kommer du ihåg vad jag sade om att fundera på vilket resultat du vill ha, är det svar på bibliska frågor eller koncentrera dig på anklagelser mot Jehovas vittnen? Jämför i så fall anklagelserna med vad som står i bibeln, hur dom första kristna var, hur Gud har utvalt ofullkomliga, t.o.m. olärda enkla människor:

"När de såg hur frimodiga Petrus och Johannes var och märkte att båda var enkla och olärda män, förvånade de sig. De kände igen dem som följeslagare till Jesus" (Apg 4:13 Bibel2000)
Citera
2026-09-01, 12:41
Medlem
Gud säger:

Apostlagärningarna 2
[17] Det skall ske i de SISTA dagarna, säger Gud, att jag utgjuter min ande över alla människor. Era söner och döttrar skall PROFETERA, era unga män skall se syner och era gamla män ha drömmar.

Jv lär att profeterandet UPPHÖRDE när apostlarna dog för nästan 2000 år sedan! Lever vi inte i de sista dagarna nu mer än för 2000 år sedan?

Jv är så dumma att jag får ont i huvudet!
Citera
2026-09-01, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Gud säger:

Apostlagärningarna 2
[17] Det skall ske i de SISTA dagarna, säger Gud, att jag utgjuter min ande över alla människor. Era söner och döttrar skall PROFETERA, era unga män skall se syner och era gamla män ha drömmar.

Jv lär att profeterandet UPPHÖRDE när apostlarna dog för nästan 2000 år sedan! Lever vi inte i de sista dagarna nu mer än för 2000 år sedan?

Jv är så dumma att jag får ont i huvudet!

Det var "de sista dagarna" för det judiska systemet, vilket Daniel profeterar om för den exakta tidpunkten då "staden och helgedomen blir förstörda" år 70 e.Kr. (Daniel 9:26 Bibel2000)

Vilket också Jesus profeterade om:

"När Jesus lämnade templet och var på väg därifrån kom hans lärjungar fram till honom och pekade på tempelbyggnaderna. Då sade han till dem: »Se på allt detta – sannerligen, här kommer inte att lämnas sten på sten, allt skall brytas ner.«" (Matt 24:1-2 Bibel2000)

Och det är två frågor som lärjungarna ställer:

1) "Säg oss när det skall hända.2) Och vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?" (Matt 24:3 Bibel2000)

Jesu återkomst (2) skedde inte när Jerusalem förstördes(1),så del två är en senare händelse. Detta bekräftas också med Daniels profetia i kapitel 2, där han pratar om fem kroppsdelar där den fjärde är väldigt tydligt romarriket, och efter romarriket, kom det ett till rike skulle Gud ingripa på jorden, alltså "de sista dagarna".

"Under dessa kungars tid(femte riket) skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

Du kan alltså inte anta att "sista dagarna" betyder samma händelse.
Citera
2026-09-01, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det var "de sista dagarna" för det judiska systemet, vilket Daniel profeterar om för den exakta tidpunkten då "sta den och helgedomen blir förstörda" år 70 e.Kr. (Daniel 9:26 Bibel2000)

Vilket också Jesus profeterade om:

"När Jesus lämnade templet och var på väg därifrån kom hans lärjungar fram till honom och pekade på tempelbyggnaderna. Då sade han till dem: »Se på allt detta – sannerligen, här kommer inte att lämnas sten på sten, allt skall brytas ner.«" (Matt 24:1-2 Bibel2000)

Och det är två frågor som lärjungarna ställer:

1) "Säg oss när det skall hända.2) Och vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?" (Matt 24:3 Bibel2000)

Jesu återkomst (2) skedde inte när Jerusalem förstördes(1),så del två är en senare händelse. Detta bekräftas också med Daniels profetia i kapitel 2, där han pratar om fem kroppsdelar där den fjärde är väldigt tydligt romarriket, och efter romarriket, kom det ett till rike skulle Gud ingripa på jorden, alltså "de sista dagarna".

"Under dessa kungars tid(femte riket) skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

Du kan alltså inte anta att "sista dagarna" betyder samma händelse.
Fel! Jag har redan talat om för dig att Gud utgjöt sin ande över Israel långt innan Jesus föddes.

Jesaja 44
[3] Jag skall gjuta vatten över törstande mark,
floder av vatten över torrt land,
och jag skall utgjuta min ande över dina barn,
min välsignelse över dina ättlingar.

Hesekiel 39
[29] Sedan jag utgjutit min ande över Israels folk skall jag aldrig mer dölja mitt ansikte för dem, säger Herren Gud.

Hesekiel 36
[27] Med min egen ande skall jag fylla er. Jag skall se till att ni följer mina bud och håller er till mina stadgar och lever efter dem.

Dessa profeter levde flera hundra år innan pingsten år 33. Din tolkning är fel. Profetiorna du nämner har ingenting med andens utgjutelse att göra.

Dan 2:44 handlar om Guds rike, det nya Jerusalem i himlen. I dessa kungars dagar handlar om tiden före Jesu födelse, annars hade han inte kunnat säga:

Johannes 18
[36] Jesus svarade: »Mitt rike hör inte till denna världen. Om mitt rike hörde till denna världen hade mina följeslagare kämpat för att jag inte skulle bli utlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike av annat slag.«

Han var på jorden när han sade det, och riket hade redan etablerats i himlen då. Så han installerades inte som kung 1914.
Citera
2026-09-01, 14:59
Medlem
Citat:
Fel! Jag har redan talat om för dig att Gud utgjöt sin ande över Israel långt innan Jesus föddes...

Dessa profeter levde flera hundra år innan pingsten år 33. Din tolkning är fel.

Det är tydligt att Joels profetia uppfylldes bland dom kristna, det säger Petrus själv:

"Alla fylldes av helig ande och började tala andra tungomål, med de ord som Anden ingav dem....
Det är inte som ni tror, att de här männen är berusade, det är ju bara morgon. Nej, detta är vad som har sagts genom profeten Joel:
Det skall ske i de sista dagarna, säger Gud, att jag utgjuter min ande över alla människor.
" (Apg 2:4, 15-17 Bibel2000)
Citera
2026-09-01, 17:19
Medlem
Citat:
Det är tydligt att Joels profetia uppfylldes bland dom kristna, det säger Petrus själv:

"Alla fylldes av helig ande och började tala andra tungomål, med de ord som Anden ingav dem....
Det är inte som ni tror, att de här männen är berusade, det är ju bara morgon. Nej, detta är vad som har sagts genom profeten Joel:
Det skall ske i de sista dagarna, säger Gud, att jag utgjuter min ande över alla människor.
" (Apg 2:4, 15-17 Bibel2000)
Jesaja var den första profeten som fick veta. Sedan Hesekiel och sist Joel. Löftet till Jesaja var riktat till Israels folk och Jesaja personligen.

Jesaja 59
[21] Detta är mitt FÖRBUND med dem, säger Herren: Min ande som fyller dig och mina ord som jag har lagt i din mun skall alltid bli kvar hos dig och dina barn och dina barns barn, säger Herren, NU och för evigt.

dem syftar till Israels folk, från och med nu, inte pingsten år 33. Israels folk fick andra andliga gåvor: syner och drömmar, förutom förmågan att profetera. Kristna kan bota sjuka, driva ut demoner osv. Joels profetia visar att Gud visste att Israel skulle förkasta Messias, därför får "alla människor" Guds ande. Det hände pingsten år 33. Israel fick Guds ande mer än 700 år tidigare, under Jesajas livstid, efter önskemål från Moses.

4 Moseboken 11
[29] Men Mose svarade: »Blir du kränkt på mina vägnar? Om ändå hela Herrens folk vore profeter! Om Herren ändå ville låta sin ande komma över dem alla!«

Syftet är att alla människor ska lära sig Guds vilja.

Jeremia 31
[33] Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. [34] De skall inte längre behöva undervisa varandra och säga: »Lär känna Herren«, ty de skall alla känna mig, från den minste till den störste, säger Herren. Jag skall förlåta dem deras skuld, och deras synd skall jag inte längre minnas.

I stället för att läsa oss till Guds vilja (bokstaven) ska Guds ande lära oss Guds vilja. Men inte alla lyssnar till vad Guds ande säger.

https://www.bibeln.se/sok/ALL?query=Bokstaven&bibleId=1363c4d5885a1f7e-01&searchScope=testament&searchScopeId=NT

Felet Jv gör är att de försöker käsa sig till sanningen. Ni lyssnar inte på vad Guds ande säger.

Uppenbarelseboken 2
[29] Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna!

Jag skall inte mer dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels hus, säger Herren Gud. Hes 39:29

Har utgjutit. När Hesekiel skrev det hade Gud redan gjort som han sagt. Sluta säga emot Herren!
Citera
2026-09-01, 18:04
Medlem
Citat:
I stället för att läsa oss till Guds vilja (bokstaven) ska Guds ande lära oss Guds vilja. Men inte alla lyssnar till vad Guds ande säger.

Så varför använder du och hänvisar du till bibeln överhuvudtaget?
Citera
2026-09-01, 19:30
Medlem
Citat:
Så varför använder du och hänvisar du till bibeln överhuvudtaget?
Som Paulus skriver kan vi lära oss av lagen. Men vi står inte under lagen, utan undet nåden. Med bokstaven menas Moses lag.

Romarbrevet 7
[6] Men nu har vi blivit fria från lagen, sedan vi dött bort från det som höll oss bundna, och kan tjäna på ett nytt sätt, med vår ande, och inte på det gamla, efter bokstaven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in