Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det är tydligt att Joels profetia uppfylldes bland dom kristna, det säger Petrus själv:
"Alla fylldes av helig ande och började tala andra tungomål, med de ord som Anden ingav dem....
Det är inte som ni tror, att de här männen är berusade, det är ju bara morgon. Nej, detta är vad som har sagts genom profeten Joel:
Det skall ske i de sista dagarna, säger Gud, att jag utgjuter min ande över alla människor. " (Apg 2:4, 15-17 Bibel2000)
Jesaja var den första profeten som fick veta. Sedan Hesekiel och sist Joel. Löftet till Jesaja var riktat till Israels folk och Jesaja personligen.
Jesaja 59
[21] Detta är mitt FÖRBUND med dem, säger Herren: Min ande som fyller dig och mina ord som jag har lagt i din mun skall alltid bli kvar hos dig och dina barn och dina barns barn, säger Herren, NU och för evigt.
dem syftar till Israels folk, från och med nu, inte pingsten år 33. Israels folk fick andra andliga gåvor: syner och drömmar, förutom förmågan att profetera. Kristna kan bota sjuka, driva ut demoner osv. Joels profetia visar att Gud visste att Israel skulle förkasta Messias, därför får "alla människor" Guds ande. Det hände pingsten år 33. Israel fick Guds ande mer än 700 år tidigare, under Jesajas livstid, efter önskemål från Moses.
4 Moseboken 11
[29] Men Mose svarade: »Blir du kränkt på mina vägnar? Om ändå hela Herrens folk vore profeter! Om Herren ändå ville låta sin ande komma över dem alla!«
Syftet är att alla människor ska lära sig Guds vilja.
Jeremia 31
[33] Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. [34] De skall inte längre behöva undervisa varandra och säga: »Lär känna Herren«, ty de skall alla känna mig, från den minste till den störste, säger Herren. Jag skall förlåta dem deras skuld, och deras synd skall jag inte längre minnas.
I stället för att läsa oss till Guds vilja (bokstaven) ska Guds ande lära oss Guds vilja. Men inte alla lyssnar till vad Guds ande säger.
https://www.bibeln.se/sok/ALL?query=Bokstaven&bibleId=1363c4d5885a1f7e-01&searchScope=testament&searchScopeId=NT
Felet Jv gör är att de försöker käsa sig till sanningen. Ni lyssnar inte på vad Guds ande säger.
Uppenbarelseboken 2
[29] Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna!
Jag skall inte mer dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels hus, säger Herren Gud. Hes 39:29
Har utgjutit. När Hesekiel skrev det hade Gud redan gjort som han sagt. Sluta säga emot Herren!