2024-08-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Problemet med det är ju att om man frågar ett inbitet JV om en känslig fråga så får man organisationens inlärda papegojsvar, vilka inte nödvändigtvis är sanningsenliga, utan bara vad organisationen vill att medlemmarna ska svara på känsliga frågor.

Ta t.ex. frågan om varför ni inte kallar era Rikets salar för kyrkor. Då får man ett påhittat och felaktigt svar tillbaka, i alla fall om man får det svar som står på den svenska officiella webbplatsen:

"Det grekiska uttryck som i vissa biblar återges med ”kyrka” syftar på en grupp människor som tillber Gud, inte på den byggnad som de samlas i."
https://www.jw.org/sv/jehovas-vittne...ka-rikets-sal/

Det är ett helt felaktigt påstående.

Det grekiska ord som ligger till grund för "kyrka" betyder inte alls "en grupp människor som tillber Gud", utan den grekiska termen som ligger till grund för "kyrka" är kyriakon, som betyder "det som hör Herren till", vilket alltså skulle vara ett fullt tillämpligt namn för en byggnad där man håller sammankomster till Guds ära (eller hur man nu vill uttrycka det).

Men det vill man naturligtvis inte skriva eftersom det då inte skulle vara en förklaring på att man inte använder termen "kyrka", så därför har man istället hittat på att det uttryck som i vissa biblar återges med ”kyrka” skulle syfta på en grupp människor, men struntar då i att nämna att detta uttryck som de påstår i vissa biblar skulle återges med ”kyrka” egentligen är termen "ecklesia", som bara i de latinska språken används för den byggnad som på normal svenska vanligen kallas för kyrka.

Så, även om det är sant att den grekiska termen "ecklesia" vanligtvis översätts som "kyrka" snarare än församling i Bibeln, så är det en lögn att det grekiska ordet för kyrka skulle syfta på "en grupp människor som tillber Gud" och svaret som ges är då alltså inte alls något argument till varför termen "kyrka" inte borde användas som namn för deras lokal, utan det säger egentligen bara att där det står "ecklesia" så borde översättningen egentligen vara "församling" i stället för "kyrka", vilket är ett helt annat argument och inte alls svarar på varför en byggnad för Gudstjänster inte skulle kunna påstås höra Herren till.

Då JV anser sig representera den enda sanna krista tro vill de inte använda terminologi som andra samfund använder. Sedan Rutherfords tid har man på så många punkter som möjligt vela vara annorlunda än den s k avfallna kristenheten. Ord som kyrka, präst, biskop är synnerligen negativt associerade för ett JV.

Däremot har man översättningar av vissa grekiska ord, t ex bli episkopos tillsyningsman och daikonos blir biträdande tjänare.
Citera
2024-08-10, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
På punkt 2 kan man också tillägga att alla som kommer att uppstå ingår i den gruppen. Så JVs kämpande för att bli godkända får de som uppstår gratis. Hur många vittnen har inte offrat sin ungdom, giftermål, barn och utbildning mm totalt i onödan? Jag känner flera som offrat allt det där. Priset de har fâtt betala har varit högt.

Jag kommer ihåg en händelse som berörde mig djupt, men som jag slog bort när den inträffade. På 1980-talet var det en stor sammankomst i Arcus-hallen i Luleå. Många ungdomar ville givetvis åka upp dit. Men i min bil hade jag också en äldre broder, f d pionjär. Han var ogift, hade inte gift sig och jobbat som tidningsbud.
När vi åkte hem från Luleå passerade vi de norrländska kuststäderna. Vid en av dessa, jag har glömt vilken, berättade han att han funderat på att flytta dit när han var yngre.. Han nämnde att han kände en syster där. Sedan tillade han med gråten i halsen att livet nog blivit mycket annorlunda om han flyttat dit.

Det blev väldigt tyst i bilen i flera mil efter detta. Pionjär brodern bredvid mig satt och vred på sig gapade stort med tom blick.
Citera
2024-08-10, 20:53
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Då JV anser sig representera den enda sanna krista tro vill de inte använda terminologi som andra samfund använder. Sedan Rutherfords tid har man på så många punkter som möjligt vela vara annorlunda än den s k avfallna kristenheten. Ord som kyrka, präst, biskop är synnerligen negativt associerade för ett JV.

Däremot har man översättningar av vissa grekiska ord, t ex bli episkopos tillsyningsman och daikonos blir biträdande tjänare.

Och för att representera den enda sanna kristna tron så behöver man alltså ljuga?

Det är väl knappast ett bra sätt att representera "den sanna kristna tron"?

Att inte vilja använda "etablerade namn" på grund av deras associationer kan jag förstå, men då ska man i så fall också ge den förklaringen om det är därför som man inte vill kalla sina byggnader för kyrkor.

Värre är det med scientologikyrkor. Där gör man tvärtom och använder avsiktligt termen "kyrka" därför att den då gör att de låter både etablerade och religiösa. Och att de, dessutom inte har något som helst med Gud att göra gör det ännu värre att använda termen "kyrka".

Alltså, JV som helt korrekt skulle kunna kalla sina samlingslokaler för "kyrka" vill inte göra det, men scientologerna som absolut inte borde få ha någon rätt att kalla sina byggnader för kyrkor skulle å andra sidan kämpa med näbb och klor för sin rätt att få fortsätta att göra det.

Det är nästan kusligt ibland hur lika JV och scientologikyrkan är i hur de officiellt säger saker som vid ett första intryck verkar vara sant men som egentligen bara är en dimridå och om man verkligen börjar att faktagranska dessa påståenden så upptäcker man att de egentligen är antingen halvsanningar eller till och med rena rama lögner och helt falska påståenden. Det finns gott om exempel på det för båda organisationerna.
Citera
2024-08-10, 21:23
Medlem
Citat:
Och för att representera den enda sanna kristna tron så behöver man alltså ljuga?

Det är väl knappast ett bra sätt att representera "den sanna kristna tron"?

Att inte vilja använda "etablerade namn" på grund av deras associationer kan jag förstå, men då ska man i så fall också ge den förklaringen om det är därför som man inte vill kalla sina byggnader för kyrkor.

Värre är det med scientologikyrkor. Där gör man tvärtom och använder avsiktligt termen "kyrka" därför att den då gör att de låter både etablerade och religiösa. Och att de, dessutom inte har något som helst med Gud att göra gör det ännu värre att använda termen "kyrka".

Alltså, JV som helt korrekt skulle kunna kalla sina samlingslokaler för "kyrka" vill inte göra det, men scientologerna som absolut inte borde få ha någon rätt att kalla sina byggnader för kyrkor skulle å andra sidan kämpa med näbb och klor för sin rätt att få fortsätta att göra det.

Det är nästan kusligt ibland hur lika JV och scientologikyrkan är i hur de officiellt säger saker som vid ett första intryck verkar vara sant men som egentligen bara är en dimridå och om man verkligen börjar att faktagranska dessa påståenden så upptäcker man att de egentligen är antingen halvsanningar eller till och med rena rama lögner och helt falska påståenden. Det finns gott om exempel på det för båda organisationerna.

Ljuga och ljuga. JV kallar det för teokratisk krigsföring.

Om du kommer ihåg så diskuterade vi förhören som Royal Commission höll med företrädare för JV år 2015. Alltså förhören om de 1006 JV- profilerna. Det jag reagerade för (bortsett från huvudämnet) är dels att JV-företrädarna utan invändningar accepterade att rätten kallade organisationen för en kyrka. Men också att man gick med på att svära rättens sanningsed med bibeln i hand.
Hur mycket de sedan respekterade sanningen är förstås en annan fråga.😎
Citera
2024-08-11, 08:56
Medlem
Citat:
Nu ringer en klocka. Var denne Heath en väldigt förmögen man, jag vill minnas en koppling till familjen som äger företaget Coca-cola? Jag vill också minnas att jag läst att han dog under oklara omständigheter. Är jag helt fel ute?

Det är likväl anmärkningsvärt att det var Bonnie Heath som skrev under dödsattesten.
Om jag minns rätt så var den officiella dödsorsaken ändtarmscancer. Vill man spetsa till det en liten smula kan man säga att det var en synnerligen passande död för ett a**hole som Rutherford.

Ja denne Heath var Coca-cola mannen och han hade det synnerligen gott ställt, vilket delvis kan förklara varför Rutherford fick in honom i styrelsen. Han tycks ha försvunnit ur styrelsen utan att det förklarades varför. Heath vittnade under Moyle-rättegången, vars protokoll fotografiskt publicerades på 80-talet.
Citera
2024-08-11, 09:53
Medlem
Återigen sprids det en massa osanningar om Jehovas vittnen (jag kan inte säga lögner eftersom jag inte vet deras avsikter med dessa osanningar).

Jehovas vittnen får INTE ljuga. Varken dom som har ledningen eller alla andra.

Dom här individerna på FB som talar osanning(milt sagt), förvränger vad Jehovas vittnen menar med "andlig krigföring" eller "teokratisk krigföring".

Att undanhålla sanningen är inte samma sak som att ljuga. Att ljuga är att medvetet tala osanning, inte att undanhålla sanningen.

Ett exempel: Under Hitler-Tyskland så förföljdes Jehovas vittnen av nazisterna, och nazisterna försökte t.ex. hitta tryckpressarna som Jehovas vittnen använde för att trycka litteratur. Om nazisterna gjorde en räd i ett hem för att hitta tryckpressarna, är man då tvungen som kristen att berätta vart tryckpressarna är? Om man är tyst och säger ingenting, ljuger man då?

Nej, man ljuger inte! Men man berättar inte heller sanningen. Men det är inte en synd att inte berätta sanningen, det är bara en synd om man berättar osanningar.

Det här är orsaken till att jag inte svarar dom som förvränger det ena och det andra om Jehovas vittnen. Jag har gjort det i en massa år, ända sedan 2011, och jag märker att det inte hjälper, utan dom fortsätter att sprida osanningar om Jehovas vittnen.

Jag vill hellre koncentrera mig på bibliska frågor, men det är tydligt att t.ex. Berossos inte vågar ställa upp på en debatt om bibeln:

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Är du troende?

Jag ställer upp på debatt med dig i bibliska frågor, så länge du är respektfull.
Citat:
Ursprungligen postat av Berossos
Jag är absolut troende och har fullt förtroende för Bibeln.
Citat:
Ok, ta upp en biblisk fråga som du anser att Jehovas vittnen har fel i.
Citera
2024-08-11, 09:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jehovas vittnen får INTE ljuga. Varken dom som har ledningen eller alla andra.

Varför ljuger de då om varför ni inte vill kalla era byggnader för kyrkor?

Bara ett exempel, vill du ha fler?
Citera
2024-08-11, 09:57
Medlem
Citat:
Detta torde vara tämligen uppenbart för en yttre betraktare.
Det är också som så att många videor med Morris tagits bort från organisationens hemsida. Tror du att en av anledningarna till att Morris avlägsnades var att han varit lite för outspoken i frågor som är juridiskt känsliga, t ex i vissa rättsfall som pågår eller som skett. Då blev Morris en belastning för organisationen.
Är det så att den nya styrande kretsen gör dess uppmjukning är av taktiska och juridiska skäl, detta i syfte att få organisationen att framstå som mindre sektaktig? Eller gör de detta med uppriktigt hjärta för att de finner uppmjukningarma läromäsigt korrekta i sig?

Det kan vara av båda dessa anledningar, både att man vill framstå som mindre konstiga och att man tror att ändringarna är korrekta i sig. Men om man inte känt sig så pressade hade det nog dröjt med dessa ändringar. Beträffande Morris är det enda jag vågar säga att han måste ha gjort sig omöjlig i de andras ögon.
Citera
2024-08-11, 10:04
Medlem
Citat:
Varför ljuger de då om varför ni inte vill kalla era byggnader för kyrkor?

Bara ett exempel, vill du ha fler?

Förklara först hur du vet att ledningen talar osanning medvetet, med andra ord: Vad har du för bevis för att dom ljuger?
Citera
2024-08-11, 10:26
Medlem
Citat:
Du gav inget exempel på när Jehovas vittnen har begått personangrepp.

All right. Jag skall ge några av de exempel som stod i Vakna! 22 maj 1963 i artikeln "Dessa var kyrkans överhuvud". Sid. 17: "Påven Johannes VIII (872-882), som räknas såsom "en av de största av de stora påvar" som regerade under 800-talet, betraktas av en del historiker, enligt The Catholic Encyclopedia, "såsom grym, lidelsefull, världsligt sinnad och inkonsekvent.""

Sid. 18: ""Marozia blev mördad av sin egen katolske son Alberik. Mellan åren 946 och 955 insatte denne onde mördare fyra påvar i ämbetet, och sedan utsåg han sin egen sexton år gamle son till påvevärdigheten innan företrädaren hade hunnit dö. Sonen, Octavianus, tog namnet Johannes XII. En synod bestående av femtio italienska och tyska romersk-katolska biskopar ankagade honom för "helgerån, simoni, mened, mord, hor och blodskam". I utkrävandet av en "blodig hämnd" for han illa fram med sina katolska motståndare. Han lät hugga av högra handen på en kardinaldiakon och näsan och öronen på en hög palatin."

Liknande omdömen framfördes i artikeln om Benedictus IX, Bonifatius VIII, Urban VI, Pius II, Innocentius VIII och Alexander VI. Fastän de gjorda påståendena kan ha varit riktiga är det solklart enligt min mening att beskrivningarna inbegrep PERSONANGREPP. Och det var Jehovas Vittnen som från högsta nivå gjorde dessa personangrepp.
Citera
2024-08-11, 10:45
Medlem
Jag vill hellre koncentrera mig på bibliska frågor, men det är tydligt att t.ex. Berossos inte vågar ställa upp på en debatt om bibeln:[/quote]

Ha! Detta får väl klassas som ett personangrepp, men strunt i det. Att jag inte ännu tagit upp någon biblisk fråga beror på att jag har haft gäster i helgen och inte haft tid att skriva här. Nu idag går jag tillbaka och svarar efter hand på relevanta inlägg. Och det dröjer inte särskilt länge innan jag tar upp JVs lära om "de endra fåren" här. Att jag inte vågar ställa upp är rent struntprat.
Citera
2024-08-11, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berossos
All right. Jag skall ge några av de exempel som stod i Vakna! 22 maj 1963 i artikeln "Dessa var kyrkans överhuvud". Sid. 17: "Påven Johannes VIII (872-882), som räknas såsom "en av de största av de stora påvar" som regerade under 800-talet, betraktas av en del historiker, enligt The Catholic Encyclopedia, "såsom grym, lidelsefull, världsligt sinnad och inkonsekvent.""

Sid. 18: ""Marozia blev mördad av sin egen katolske son Alberik. Mellan åren 946 och 955 insatte denne onde mördare fyra påvar i ämbetet, och sedan utsåg han sin egen sexton år gamle son till påvevärdigheten innan företrädaren hade hunnit dö. Sonen, Octavianus, tog namnet Johannes XII. En synod bestående av femtio italienska och tyska romersk-katolska biskopar ankagade honom för "helgerån, simoni, mened, mord, hor och blodskam". I utkrävandet av en "blodig hämnd" for han illa fram med sina katolska motståndare. Han lät hugga av högra handen på en kardinaldiakon och näsan och öronen på en hög palatin."

Liknande omdömen framfördes i artikeln om Benedictus IX, Bonifatius VIII, Urban VI, Pius II, Innocentius VIII och Alexander VI. Fastän de gjorda påståendena kan ha varit riktiga är det solklart enligt min mening att beskrivningarna inbegrep PERSONANGREPP. Och det var Jehovas Vittnen som från högsta nivå gjorde dessa personangrepp.

Du skämtar väl?

Kan man inte ta upp att påvar dödar sina motståndare utan att bli anklagad för personangrepp?

Det här är väl en sakfråga/ fakta att påvar var maktinriktade och dödade sina motståndare?

Kan jag ta upp om t.ex. inkvisitionen där man torterade människor, utan att du anklagar mig för personangrepp?

Det är väl en otrolig skillnad om en person är alkoholist(om det nu stämmer), och är otrogen, och om en person ser till att människor blir mördade och torterade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in