2004-10-18, 13:10
Medlem
Tack för källorna!

Mvh
Citera
2004-10-18, 16:25
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Men det som står i Bibeln idag är ju inte det som stod i den ursprungliga Bibeln. Genom historien så har det ju hållits ekumeniska råd, där man beslutat om vad som skall vara med i Bibeln och vad som inte skall vara med! Ta apokryferna, till exempel, som inte är med i dagens Bibel. Hur kunde de för en massa hundra år sedan veta att just den delen av Biblen inte var på riktigt, men resten var det?

Apokryferna kan du läsa här: http://www.sacred-texts.com/chr/apo/

Jag tycker personligen (som en ateist intresserad mer av historia än religion) att dessa texter är de mest intressanta som finns (eller inte finns) i Bibeln.

De apokryfiska evangelierna skrevs betydligt senare än de evangelier vi har nu. De ger egentligen uttryck för en annan religion. Som bygger på gnosticism och elitism
Citera
2004-10-18, 18:50
Awaiting Email Confirmation
ZEUSENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asa_odem
Många frågor kan man ha om Kristendomen, men är den över huvudtaget sann?

Det finns väl oxå nåt som kan kallas "delvis sann", "symbolisk sann" eller "mestadels sann" "mestadels sann före första kyrkomötet i Konstantinopel" alternativt "mestadels fel" "nästan bara fel" o.s.v..
Citera
2004-10-19, 09:42
Medlem
nebutsdutss avatar
Det är inte bara Apokryferna som inte är med i Biblen det finns mängder av gammla texter som kan anses vara "kristna" men som inte är med.
En vanlig missuppfattning är att dessa texter blivit urtagna ur biblen för att de inte bör vara med, fel. Tusentals textsidor har blivit prövade för kanonisering och vad gäller NT i detta sammanhang har man valt att ta med så mycket som möjligt av de texter som talar specifikt om Kristus uppståndelse och gärning. Om alla texter från denna tid skulle kanoniseras så hade vi behövt en bibel flera meter tjock. Texterna finns dock att tillgå för den intresserade, även i kyrkor finns de. På intet sätt är dess nånting som man försöker dölja som vissa tycks tro, tvärtom, de kan vara nog så viktig och andlig spis

Edit; Det finns faktiskt de som hävdar att man borde även införliva Koranen och dess suror i ett enda stort bibliskt verk.
Citera
2004-10-19, 10:59
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nebutsduts
Det är inte bara Apokryferna som inte är med i Biblen det finns mängder av gammla texter som kan anses vara "kristna" men som inte är med.
En vanlig missuppfattning är att dessa texter blivit urtagna ur biblen för att de inte bör vara med, fel. Tusentals textsidor har blivit prövade för kanonisering och vad gäller NT i detta sammanhang har man valt att ta med så mycket som möjligt av de texter som talar specifikt om Kristus uppståndelse och gärning. Om alla texter från denna tid skulle kanoniseras så hade vi behövt en bibel flera meter tjock. Texterna finns dock att tillgå för den intresserade, även i kyrkor finns de. På intet sätt är dess nånting som man försöker dölja som vissa tycks tro, tvärtom, de kan vara nog så viktig och andlig spis

Edit; Det finns faktiskt de som hävdar att man borde även införliva Koranen och dess suror i ett enda stort bibliskt verk.

Det är ju väldigt populärt bland ickekristna att lyfta fram apokryfiska texter där Jesus framställs som syndig.

Visst lyft fram de berättelserna, men det har knappast något att göra med de kristna budskapet
Citera
2004-10-19, 18:31
Medlem
nebutsdutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Det är ju väldigt populärt bland ickekristna att lyfta fram apokryfiska texter där Jesus framställs som syndig.

Visst lyft fram de berättelserna, men det har knappast något att göra med de kristna budskapet
Nej, det är ju det jag säger!
Citera
2004-10-19, 23:07
Medlem
Kristendomen är alltid sann för den troende, men det finns många texter som pekar på att historien om Jesus inte hänger ihop. Som många skrivit så finns det bevis på att Jesus levt men sen hur pass mycket som är sant i bibeln kan man inte svara på.

Många menar på att Kristendomen är Paulus lära och dom saker undervärk Jesus har gjort är påhittade för att få kristendomen att gå ihop. Eftersom Jesus utgjorde ett hot emot Judarna och Rommarna så korsfästes han (Historiskt helt logiskt). Enligt dom Kristna (bibeln) så menar man på att Jesus betalde det ”Guds Brott” som människan begick när dom åt av äpplet i paradiset. (Helt logiskt för en kristen). Därav så hittade man på historien efter Jesus död, men! Bibeln är inte perfekt skriven som det vore om det hade legat en tanke bakom allt. Jesus sista ord på korset är ”Gud, min Gud, Varför har du lämnat mig?” Varför skulle man skriva något som motsäger att Jesus var Gud i människogestalt. Varför lämnade Gud Jesus om han själv var Gud? Eller va han inte Gud??

Kristendomen är svår och ologisk, därför är den så pass uppdelad idag. Som sagt, kristendomen är bara sann för dom kristna. Ej Kristen, ej sann. Om allt gick att bevisa så skulle man inte kalla det tro!

Rätta mig gärna, har precis läst om kristendomen
Citera
2004-10-20, 00:44
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cain_

Kristendomen är svår och ologisk, därför är den så pass uppdelad idag. Som sagt, kristendomen är bara sann för dom kristna. Ej Kristen, ej sann. Om allt gick att bevisa så skulle man inte kalla det tro!

Kristendomen är visserligen uppdelad, men alla delar i princip samma tro på att Jesus kom för att sona våra synder. Det är ju det viktigaste och centrala. Vi fräls från vår synd av Kristus som återupprättar förhållandet mellan gud och människa.

De under han gjorde är väl förvisso viktiga men inte nödvändiga för den kristna tron
Citera
2004-10-20, 21:40
Medlem
Jag tror att dagens katolska/protestanta kristna (vilka mer?) är långt ifrån de tankar Jesus hade när han levde. Dvs Kyrkan har andvänd kristendomen som ett makt medel i Europa tills Luther sa ifrån. Dvs om jag var djupt kristen så skulle jag börja tvivla på min tro! Såg en film baserad på texter ifrån 1200-talet där en präst och en Rabbin samtalade om olika frågar. Dvs dom kristna försökte omvände Rabbinen så Judar skulle följa med. Han fick kristendomen att framstå som att den vore baserad på en enda lögn osv.

Det roliga var att enligt biblen så var det Jesus som totalt sågade judendomen. Man är kristen för det underlättar ens liv, inte för man tror på allt som hände och varför Jesus var tvungen och dö osv.

Om jag fick välja så är det judendomen framför kristendomen.
Citera
2004-10-21, 00:17
Medlem
Nadines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asa_odem
Nja...Evangelierna är skrivna utav Markus, Lukas, Johannes och Matheus, fyra utav hans närmaste Lärjungar som bodde tillsammans med och levde med Jesus i många år. Det Första Evangeliet skrevs ca 40 år efter kristi födelse sen skrev det sista någonstans vid 100 års strecket efter Jesus födelse Det skiljer alltså inte ens 100 år efter det att Jesus dog på korset så skapades Evangelierna som är en dokumentation över Jesus tid på jorden. Dessa dokumentaioner är alltså skapade utav människor som kände Jesus väl.

Nu är jag trött och har dessutom inte läst hela tråden...

Men hur i allsin dar lyckades man skriva evangelierna 40-100 år efter? Inte så troligt att man levde 100 år på den tiden och hade orken att skriva..

Edit: Oj. Såg nu att jag kanske var lite för trött ändå. 100 år efter jesu födelse står det. Lärjungarna kan ju ha varit yngre än Jesus.. Jag är inte så insatt i hur gamla de var när Jesus dog...
Citera
2004-10-21, 09:53
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cain_
Jag tror att dagens katolska/protestanta kristna (vilka mer?) är långt ifrån de tankar Jesus hade när han levde. Dvs Kyrkan har andvänd kristendomen som ett makt medel i Europa tills Luther sa ifrån. Dvs om jag var djupt kristen så skulle jag börja tvivla på min tro! Såg en film baserad på texter ifrån 1200-talet där en präst och en Rabbin samtalade om olika frågar. Dvs dom kristna försökte omvände Rabbinen så Judar skulle följa med. Han fick kristendomen att framstå som att den vore baserad på en enda lögn osv.

Det roliga var att enligt biblen så var det Jesus som totalt sågade judendomen. Man är kristen för det underlättar ens liv, inte för man tror på allt som hände och varför Jesus var tvungen och dö osv.

Om jag fick välja så är det judendomen framför kristendomen.

Jag tror framförallt Jesus är besviken på uppdelningen av kristna. Han ville nog att alla skulle samsas i en kyrka
Citera
2004-10-22, 19:34
Medlem
Marmor (spell?) kyrkan som idag har ca 2miljoner anhängare och ca 10.000 i Sverige är enligt dom den närmsta kyrkan till Jesus. En man vid 1780 började fundera varför det fanns så många olika kyrkor och vilken av dom hade rätt. Enligt han så uppenbarade sig Gud och svarade honom. Han vart då den första profeten på nästan 2000 år och började ett nytt kapitel i Kristendomen.

Så denna man skapade en helt ny kyrka där dom utgick ifrån ”marmor” skrifterna från 600 före Kristus till 400 efter.(Dom använder bibeln men denna skrift ska vara mer exakt) Enligt dom så finns det alltid en profet som ständigt förmedlar guds ord.

Denna kyrka går under ett annat namn i Sverige men rätt intressant att det finns vissa kristna som påstås vara Profeter än idag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in