2004-10-23, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cain_
Marmor (spell?) kyrkan som idag har ca 2miljoner anhängare och ca 10.000 i Sverige är enligt dom den närmsta kyrkan till Jesus. En man vid 1780 började fundera varför det fanns så många olika kyrkor och vilken av dom hade rätt. Enligt han så uppenbarade sig Gud och svarade honom. Han vart då den första profeten på nästan 2000 år och började ett nytt kapitel i Kristendomen.

Så denna man skapade en helt ny kyrka där dom utgick ifrån ”marmor” skrifterna från 600 före Kristus till 400 efter.(Dom använder bibeln men denna skrift ska vara mer exakt) Enligt dom så finns det alltid en profet som ständigt förmedlar guds ord.

Denna kyrka går under ett annat namn i Sverige men rätt intressant att det finns vissa kristna som påstås vara Profeter än idag
Hmm, vad är det här för kyrka egentligen? Tror aldrig jag hört talas om den. Låter lite som mormonerna (Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga), förutom att de bildades senare och har betydligt mer än 2 miljoner anhängare i världen.
Citera
2004-10-23, 05:29
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Padme
Hmm, vad är det här för kyrka egentligen? Tror aldrig jag hört talas om den. Låter lite som mormonerna (Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga), förutom att de bildades senare och har betydligt mer än 2 miljoner anhängare i världen.

Jag tror han snackar om mormonerna.

http://www.susning.nu/Mormoner
Citera
2004-10-23, 11:19
Medlem
falsk. precis som alla andra religioner i världen.
Citera
2004-10-23, 17:01
Medlem
Ahh Mormonerna hette dom! Men frågan är om dom är det närmsta? Dvs alla kyrkor hävdar det.
Citera
2004-10-24, 02:25
Medlem
lonbas avatar
Falsk
Citera
2004-10-24, 20:20
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asa_odem
Den Judiske Historieskrivaren Josefus, född år 37 efter kristus beskrev jesus i sina texter.
Ett litet utdrag:

Vid den tiden fanns en vis man, jesus - om det nu är korrekt att kalla honom "man", för han gjorde underbara ting - en lärare för människor som tar emot sanningen med glädje. Han fick med sig många människor, både judar och hedningar. Han var kristus, och när Pilatus på förslag från de ledande männen ibland oss hade dömt honom att korsfästas, övergavs han inte av dem som först älskat honom, och han visade sig levande för dom på den tredje dagen, såsom de heliga profeterna hade förutsagt.
Det är mycket osannolikt att Josefus skulle ha kallat Jesus för Messias=Kristus. Om Josephus överhuvudtaget har skrivit något om Jesus, så har passagen nog "förbättrats" av kristna avskrivare.

För en utförlig diskussion om passagens äkthet:
http://www.earlychristianwritings.com/testimonium.html
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Jag tvivlar inte på böckerna i Nya Testamentet. Paulus brev nedtecknades cirka 20 år efter Jesus död. Och det första evangeliet: Markus-evangeliet nedtecknades cirka 40 år efter Jesu död.

Jag har svårt att tvivla på Jesus äkthet som historisk person när jag läser böckerna i nya testamentet. Huruvida han är gudomlig eller ej anser jag att det är upp till var och en att tro
Paulus har ju inte träffat Jesus i livet. Men det finns även människor som betvivlar om Paulus brev är äkta: http://www.radikalkritik.de/
Citera
2004-10-25, 16:55
Medlem
Nockes avatar
Bibeln(NT) är skapad/redigerad av den falang av de kristna som vill hålla sig väl med Romarna. De vann "striden" därav Romersk katolska kyrkan.

Hade läran spridit sig utan denna anpassning? Knappast....

Sann eller falsk? Ointressant i och med att det handlar om en tro. Själv tror jag inte på någon gud eller gudar....

/Nocke
Citera
2004-10-27, 08:22
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nocke
Bibeln(NT) är skapad/redigerad av den falang av de kristna som vill hålla sig väl med Romarna. De vann "striden" därav Romersk katolska kyrkan.

Hade läran spridit sig utan denna anpassning? Knappast....

Sann eller falsk? Ointressant i och med att det handlar om en tro. Själv tror jag inte på någon gud eller gudar....

/Nocke

När skrevs då de olika evangelierna och hur länge fortgick romarnas förföljelsen av de kristna ?
Citera
2004-10-28, 23:13
Medlem
Nockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
När skrevs då de olika evangelierna och hur länge fortgick romarnas förföljelsen av de kristna ?

De skrevs ca 35-60 år efter Jesu död, mao så vet man inte speciellt exakt. Med tanke på hur snabb historier kan ändras om de förs vidare muntligt så har de nog "friserats" en hel del.

Rom, Konstantin, erkände Kristendomen som religon år 313 och år 380 blev det statsreligon. Snabbt marcherat efter att förföljts, men de såg väl hur effektivt religion kan användas för att styra medborgarna .

/Nocke
Citera
2004-10-29, 14:07
Medlem
Exteruss avatar
Citat:
"Nearly all peoples have developed their own creation myth, and the Genesis story is just the one that happened to have been adopted by one particular tribe of Middle Eastern herders. It has no more special status than the belief of a particular West African tribe that the world was created from the excrement of ants. All these myths have in common that they depend upon the deliberate intentions of some kind of supernatural being."
- Richard Dawkins

En av mina favoritcitat i ämnet.
Citera
2004-10-29, 14:28
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Det är mycket osannolikt att Josefus skulle ha kallat Jesus för Messias=Kristus. Om Josephus överhuvudtaget har skrivit något om Jesus, så har passagen nog "förbättrats" av kristna avskrivare.

För en utförlig diskussion om passagens äkthet:
http://www.earlychristianwritings.com/testimonium.html
Paulus har ju inte träffat Jesus i livet. Men det finns även människor som betvivlar om Paulus brev är äkta: http://www.radikalkritik.de/

Paulus blev i alla fall inte omvänd till kristen för en några år efter Jesu död. Innan dess var han en syndare.

Annars är det väl allmänt vedertaget att flertalet av de paulinska breven inte skrevs av Paulus själv utan av hans lärljungar
Citera
2004-10-29, 15:11
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Annars är det väl allmänt vedertaget att flertalet av de paulinska breven inte skrevs av Paulus själv utan av hans lärljungar
Jovisst. Men radikalkritiken gick längre. De ansåg att alla paulinska breven uppkom i kretsen kring Marcion, ungefär hundra år senare än om man bara rakt av accepterar vad som står i texten.
Citat:
Every reader of the Bible can see for himself that in Acts, though Paul’s achievements are described in extenso, there is nowhere word of his letters. That’s odd, as in these letters a person of great authority comforts, admonishes, instructs and criticizes his followers. Moreover 1 Cor. 14 : 26–40 obviously does not speak of a community recently founded by Paul, but of a Church that must already have had a long tradition at the time and in which for example at its meetings it was not unusual for women to address the members. The Radicals concluded that Paul’s letters were not written before the middle of the second century. They consequently differentiated between the historical Paul of Acts and the canonical Paul of the Epistles.
http://www.radikalkritik.de/A_forgotten_chapter.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in