Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-10-14, 23:28
  #1
Medlem
Happ. Då har man sett denna svenska rysare. Har bara en sak att säga: jag är jävligt glad att jag inte betalade för att se skiten.
Värdelös stämning, taffligt manus och usla skådespelarinsatser på många håll.
Här lyckas Håfström pressa in det mesta från skräckfilms-klichéernas ABC. Vilsna ungdomar på internatskola istället för den amerikanska motsvarigheten college, mörka källare, löjliga "jaktscener" där den stackars söta blonda tjejen dras in i mördarens klor, stopp på skogsväg där strålkastare från bil slås av sådär härligt mystiskt...och såklart "fel mördare" utpekad av den smarta tjejen som är nära att avslöja den sanna historian om den gamla mördarens offer.
Slutscenen fick större delen av publiken att brista ut i skratt. En scen som närmast kan passa in i "Jag vet fortfarande vad du gjorde förra sommaren".

Spendera inte pengar på att se den här rullen. Det var det sämsta jag sett på länge.
Citera
2004-10-15, 00:26
  #2
Medlem
Var fick du tag i filmen ? Internet ? Promo-video?
Citera
2004-10-15, 00:44
  #3
Medlem
coyoteuglys avatar
Han trodde väl att han kunde skapa vad som helst för skit och ändå få bra kritik p.g.a. Ondskan
Citera
2004-10-15, 11:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban
Var fick du tag i filmen ? Internet ? Promo-video?
Förhandsvisning.
Citera
2004-10-15, 17:03
  #5
Banned
adaeris avatar
Det jobbiga är att så mycket ung skådespelartalang går åt till en så taskig produktion... Bra skådespelare borde lära sig att svenska skräckfilmer inte håller någon högre klass!
Citera
2004-10-15, 17:24
  #6
Banned
JohnnyTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaeri
Det jobbiga är att så mycket ung skådespelartalang går åt till en så taskig produktion... Bra skådespelare borde lära sig att svenska skräckfilmer inte håller någon högre klass!

vad är det för fel på Ondskan och Noll Tollerans/Livvakterna/Den Tredje Vågen
Citera
2004-10-15, 17:37
  #7
Medlem
P3tters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyT
vad är det för fel på Ondskan och Noll Tollerans/Livvakterna/Den Tredje Vågen
Skulle det där föreställa skräckfilmer?
Citera
2004-10-15, 18:31
  #8
Medlem
bfjs avatar
Jag ska se den enbart för att Jenny Ulving är med
Citera
2004-10-15, 18:34
  #9
Banned
JohnnyTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3tter
Skulle det där föreställa skräckfilmer?

jag läste fel, men den där dansk-svenska Midsommar är ganska bra
Citera
2004-10-15, 19:46
  #10
Medlem
Cineastens avatar
Vänta lite nu. Har Håfström gått ut och sagt att han har försökt undvika klischeerna inom skräckfilmsgenren? Såvitt jag har förstått är det meningen att Strandvaskaren ska vara någon sorts svensk motsvarighet till amerikanska filmer i samma genre. Eller har jag missat något?

Jag menar, går man och ser en svensk slasher som utspelar sig på en internatskola bör man veta ungefär vad man kan förvänta sig och då får man försöka titta på filmen med de förutsättningarna. Men det är kanske bara jag som tänker så?

Oavsett den ljumma kritiken från somliga tänker jag se den. Filmen har ju fler begåvade skådespelare och jag gillar både idén och miljön. Dessutom har jag alltid lockats av myten om strandvaskaren.

Jag har för mig att vålnaderna i Carpenter-skräckisen The Fog är just strandvaskare. Någon annan som minns?
Citera
2004-10-15, 20:23
  #11
Medlem
Djangos avatar
Lock your doors. Bolt your windows. There's something in THE FOG!
The Fog är en trevlig liten film och visst är den full med strandvaskare. Men Strandvaskaren tror jag inte mycket på. Slasher temat är lite uttjatat, det är lite svårt att få in nytt "blod" i den genre.
Citera
2004-10-15, 20:43
  #12
Banned
Caine_Gothenburgs avatar
När gjordes det senast en bra film i Sverige? Inse faktum, vi har världens sämsta filmindustri, världens sämsta manusförfattare (bortsett från "Fucking Åmål", när såg ni senast en film med trovärdig dialog?), världens sämsta regissörer och världens sämsta jävla "skådespelare".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback