Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-25, 21:17
  #1
Medlem
Tjena! Köpte för ett tag sen förstärkaren Yamaha RX-V367 och har två frågor angående den.

Fråga 1: Förstärkaren är på 5x100w i 8ohm och jag har 5st högtalare på 100w och 8ohm vardera (frontarna kanske är lite kraftigare, typ 120). Förstärkare överlag vad jag vet har ju alltid tex -80db och sen går man uppåt till max vilket är -0. Den här har dock även upp till +16. Dvs när man kommit till 0 kan man fortsätta o vrida upp till +16. Det jag undrar är om detta är nån slags "extra-power" som man bör undvika eller om det ingår inom dom 100w som den ger ut? Hittils har jag inte spelat högre än ca -5db. Det vore kul och bra att veta om man kan kräma på lite extra eller om man bör undvika det, både för högtalarna och förstärkarens skull.

Fråga 2: Fixade mig precis ett par rejäla högtalare (JWS C 81 XL Gold) som är på 300w men med 4 ohm. Vad jag läst ska man bara använda 6-8 ohms högtalare men vad kan hända om jag kopplar in och spelar dom på 4 ohm? Och om det är "farligt" är det isf för förstärkaren eller högtalarna?

Tacksam för svar!
Citera
2011-05-25, 23:15
  #2
Medlem
Angående fråga 2 kan jag lägga till att jag kommer fortfarande använda center och bakhögtalare som är på 8 ohm, om det isf gör någon skillnad att ha 2 högtalare på 4 ohm och 3 på 8ohm?

Ursäkta för att jag inte är helt insatt på ämnet!
Citera
2011-07-13, 19:32
  #3
Medlem
Vetefan om fråga 1. Men på fråga 2: Har samma stärkare jag också. Och om man kör på med 300 watts högtalare på ett 100 watts system så är det relativt skadligt. Samma princip om du har en stärkare på högre watt än högtalare. Men ontopic nu då, jag kör 5 stycken 4 ohms högtalare på mitt system. Det är inte skadligt i början. Men om si sådär 5-10 år så kan FÖRSTÄRKAREN ta stryck. Det som händer när du har högre ohm tal på högtalaren än stärkaren är att förstärkaren försöker trycka ut mer kraft till högtalaren(inte watt) och blir då varm. Och tar stryck i längden. Sammanfattning: Din förstärkare kommer nog att ta lika mycket stryck med 2 fyra ohms högtalare som med 5.

Hoppas du inte la ner för mycket pengar på JWS C 81 XL Gold högtalarna. För du borde inte köra med dom.
Citera
2011-07-13, 21:07
  #4
Medlem
Det du kan skada är högtalarna när du spelar så högt som +16.
Det finns absolut inga 100 watt eller ens i närheten av det och då du spelar högt tvingar du förstärakre att lämna sitt absoluta max effekt och får med massa dist på köpet och det kan förstöra högtalarna.

Spelar du innom rimliga gränser så spelar det ingen roll om förstärkaren är på 8000w och högtalarna 300w, eller om värdena är tvärt om. Så länge man anpassar sig efter förutsättningarn är allt relativt harmlöst.

Vill du spela riktigt högt föreslår jag att du skaffar betydligt kraftigare saker än 367.
Citera
2011-07-13, 21:36
  #5
Medlem
Tack för att du tillrättavisade LowTech
Citera
2011-07-15, 16:30
  #6
Medlem
Förlåt mig. Den förstärkaren du har som är ställd på 6 kan justera sig själv lägre. Så enligt yamahas hemsida och 3 försäljningsidor så ska 4 ohm inte vara något problem alls. Men jag skulle se till så att förstärkaren kan "andas" rejält.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback