2024-04-09, 01:42
Medlem
Måste man själv ha stenkoll på att betala skatt eller går alltid per automatiskt, så länge man kör med ISK-konto?
Citera
2024-04-09, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Måste man själv ha stenkoll på att betala skatt eller går alltid per automatiskt, så länge man kör med ISK-konto?
Kommer automatiskt på deklarationen om du bara kör ISK. Man behöver alltså inte göra något själv.
Citera
2024-04-09, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Kommer automatiskt på deklarationen om du bara kör ISK. Man behöver alltså inte göra något själv.
Hur blir det med pengarna man får ifrån sparkonto+ via räntor? Det är ju relativt generös räntor, så jag kan tänka mig Skatteverket reagerar på de pengarna man tjänat därifrån med?

Det känns fortfarande overkligt.

Jag ställer frågan igen: Man får alltså pengarna månadsvis? För det står 30 April och sedan beloppet hur mycket jag kommer få. Det låter bara för bra för att vara sant. Det är därför jag dubbelkollar. Tack för svar!
Citera
2024-04-09, 08:04
Medlem
Citat:
Hur blir det med pengarna man får ifrån sparkonto+ via räntor? Det är ju relativt generös räntor, så jag kan tänka mig Skatteverket reagerar på de pengarna man tjänat därifrån med?

Jag ställer frågan igen: Man får alltså pengarna månadsvis? För det står 30 April och sedan beloppet hur mycket jag kommer få. Det låter bara för bra för att vara sant. Det är därför jag dubbelkollar. Tack för svar!
Samma där, Avanza drar skatt i samband med att räntan betalas ut. Det kommer sedan förtryckt på deklarationen. Du behöver inte göra något.
Citera
2024-04-09, 09:16
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Varför låter det för bra för att vara sant? Det är ju inga jättesummor man får om du inte planerar att ha miljoner på kontot.
Citera
2024-04-09, 10:25
Medlem
Citat:

Det dras skatt 30% om man är utanför ISK. Det gäller räntor och utdelningar.
Citera
2024-04-09, 12:46
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Idag den 25 mars är det utdelningsdags i AstraZeneca.

Det verkar dock som att Avanza kanske har tagit en liten siesta idag på utbetalningsdagen
eller så har de helt enkelt blivit för upptagna med att planera den nya VD:ns välkomstfest att de glömde bort den lilla detaljen med att faktiskt betala ut pengarna

Förhoppningsvis kommer utdelningen att landa hos kunderna senare under dagen.

AZ har ju ISIN GB, brukar ju alltid diffa någon dag för utländska aktier mot när slantarna väl dyker in på kontot.
Citera
2024-04-09, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
AZ har ju ISIN GB, brukar ju alltid diffa någon dag för utländska aktier mot när slantarna väl dyker in på kontot.
Avanza registrerade utdelningen den 25 mars, med samma datum som likviddag. Utdelningen blev dock inte tillgänglig på mitt konto förrän efter nattens systemkörningar den 26 mars.

I kontrast till detta, distribuerade Nordnet AstraZenecas utdelning korrekt den 25 mars.

Detta är inte första gången som Avanza missar att betala ut utdelningar i rätt tid.
Citera
2024-04-09, 20:28
Medlem
Hur ser man vilken aktier går upp? Jag tycker mig att jag köper det aktier som går upp, men så fort mitt köp gått igenom, så visar det sig att det istället går nedåt. Finns det något tips inom detta?

En grej som också gör mig förvirrad är ''Förväntande utdelningar'', så visar det 5kr. Och det innebär för min del att jag fått 5kr. Men hur kan jag fått gått upp, om mina aktier som jag köpt, gått ner så fort jag köpt dessa.

Jag tänker mig att jag skall låta aktierna skall få vara kvar. Så kanske det går upp igen.

Hursomhelst, så begriper jag inte hur jag kunnat få utdelning på 5kr, när mina aktier gått nedåt.

EDIT: Jag köpte aktier via ''Aktierlistan''. Men det kanske finns ett annat och bättre sätt att hitta en aktier som man vet går upp?

Jag är nybörjare och bara valde det som gick upp, innan jag köpte det.

Vad gör ni innan ni köper aktier?

Tips?

Tack för svar!
Citera
2024-04-09, 21:47
Medlem
Citat:
Hur ser man vilken aktier går upp? Jag tycker mig att jag köper det aktier som går upp, men så fort mitt köp gått igenom, så visar det sig att det istället går nedåt. Finns det något tips inom detta?

En grej som också gör mig förvirrad är ''Förväntande utdelningar'', så visar det 5kr. Och det innebär för min del att jag fått 5kr. Men hur kan jag fått gått upp, om mina aktier som jag köpt, gått ner så fort jag köpt dessa.

Jag tänker mig att jag skall låta aktierna skall få vara kvar. Så kanske det går upp igen.

Hursomhelst, så begriper jag inte hur jag kunnat få utdelning på 5kr, när mina aktier gått nedåt.

EDIT: Jag köpte aktier via ''Aktierlistan''. Men det kanske finns ett annat och bättre sätt att hitta en aktier som man vet går upp?

Jag är nybörjare och bara valde det som gick upp, innan jag köpte det.

Vad gör ni innan ni köper aktier?

Tips?

Tack för svar!

Kort förenklat, bara för att en aktie går upp innebär det inte att det kommer fortsätta så. Den kan gå ner 25% imorn om du har otur. Du ska sätta dig in i de företag du tänkt investera i så att du bara investerar i de företag du kan mycket om och tror har en bra framtid och kommer utöka sina intäkter.

Sen kan det vara så att du har säg 10 000 i en aktie ena dagen och en vecka senare har den varken gått upp eller ner, men du har fått mer eller mindre värde.
Det har så oftast att göra med att du köpt en aktie i en annan valuta, som dollar t.ex, för att dra ett exempel. Köper du Tesla som är i dollar och sen ökar värdet på dollarn utan att aktien går upp den minsta lilla procent, så har du mer pengar än innan för att dollar är värt mer än det var innan.
Citera
2024-04-11, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Avanza registrerade utdelningen den 25 mars, med samma datum som likviddag. Utdelningen blev dock inte tillgänglig på mitt konto förrän efter nattens systemkörningar den 26 mars.

I kontrast till detta, distribuerade Nordnet AstraZenecas utdelning korrekt den 25 mars.

Detta är inte första gången som Avanza missar att betala ut utdelningar i rätt tid.

Det är en utländsk aktie. De har inte missat något. De betalar när pengarna kommer in.. Nordnet kanske betalar ut ändå med en helt annan valutakurs eller tar en högre risk.
Citera
2024-04-12, 08:14
Medlem
Är det varje dag på morgonen klockan 09:00 som allt uppdateras med aktierna, så ser man om det går upp eller ner?

Jag tycker ibland att det ''fastnar''. Liksom att det kanske visar att det går upp, men i kronor, så har det inte gjort någon skillnad alls, trots att det visar att det går uppåt.

Men då borde det ju visa aktie-värdet. Om det rör sig om att det var för två dagar sedan 22kr. Men sedan visar det fortfarande att det är värde på 22kr, trots att det visar att det ''går upp''.

EDIT: Jag har glömt det här med skatten delvis. ISK-konto förstått jag som att skatten dras per automatik. Man behöver inte oroa sig att Skatteverket kommer vara på en, eftersom det dras automatiskt?

Men det jag inte riktigt tänkt igenom var detta: Jag köper en aktier för kanske 22kr. Om det går upp kanske till 24kr och jag nöjer mig. Drar ut aktien. Men då måste jag ändå skatta..Låt oss säga, 375kr. Då går jag bara förlust och det var bara onödigt alltihop?

Eller hur fungerar allt?

Jag är ledsen, men jag har en släng av ADHD och svårt att tänka ibland och förstå. . Så om någon kunde förklara det så simpelt som möjligt, vore jag jätte tacksam!

STORT TACK PÅ FÖRHAND!
Senast redigerad av Dukater 2024-04-12 kl. 08:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in