Citat:
Ursprungligen postat av
Dukater
Hur ser man vilken aktier går upp? Jag tycker mig att jag köper det aktier som går upp, men så fort mitt köp gått igenom, så visar det sig att det istället går nedåt. Finns det något tips inom detta?
En grej som också gör mig förvirrad är ''Förväntande utdelningar'', så visar det 5kr. Och det innebär för min del att jag fått 5kr. Men hur kan jag fått gått upp, om mina aktier som jag köpt, gått ner så fort jag köpt dessa.
Jag tänker mig att jag skall låta aktierna skall få vara kvar. Så kanske det går upp igen.
Hursomhelst, så begriper jag inte hur jag kunnat få utdelning på 5kr, när mina aktier gått nedåt.
EDIT: Jag köpte aktier via ''Aktierlistan''. Men det kanske finns ett annat och bättre sätt att hitta en aktier som man vet går upp?
Jag är nybörjare och bara valde det som gick upp, innan jag köpte det.
Vad gör ni innan ni köper aktier?
Tips?
Tack för svar!
Kort förenklat, bara för att en aktie går upp innebär det inte att det kommer fortsätta så. Den kan gå ner 25% imorn om du har otur. Du ska sätta dig in i de företag du tänkt investera i så att du bara investerar i de företag du kan mycket om och tror har en bra framtid och kommer utöka sina intäkter.
Sen kan det vara så att du har säg 10 000 i en aktie ena dagen och en vecka senare har den varken gått upp eller ner, men du har fått mer eller mindre värde.
Det har så oftast att göra med att du köpt en aktie i en annan valuta, som dollar t.ex, för att dra ett exempel. Köper du Tesla som är i dollar och sen ökar värdet på dollarn utan att aktien går upp den minsta lilla procent, så har du mer pengar än innan för att dollar är värt mer än det var innan.