2024-03-04, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamtheone
Jaja, såklart, jag blandar ihop NYSE och NSE här.. Men man måste väl kunna handla på NSE genom avanzas mäklare med?
Nej och såvida det inte ändrats nyligen är det inte möjligt för utländska retailinvesterare att handla på indiska börsen. Vill du ha Indien-exponering är ditt bästa alternativ någon ETF såvida du inte kan hitta bolag som är dubbellistade i USA (men de verkar ju ha minskat till antalet).
Citera
2024-03-11, 22:05
Medlem
toalettrullen14s avatar
Är det någon som vet om man kan göra utlands-uttag från Avanza till Europeiskt bankkonto i samma namn (dvs mitt)?

Tack på förhand!
Citera
2024-03-25, 10:10
Medlem
Hej

köpte mig två fonder men sålde dem kort däreffer då jag ångrade mig (total värde 3800kr) detta var några dagar sedan och stod ”tidigast på konto 25/3,) när ärr senast då?
Citera
2024-03-25, 10:20
Medlem
Idag den 25 mars är det utdelningsdags i AstraZeneca.

Det verkar dock som att Avanza kanske har tagit en liten siesta idag på utbetalningsdagen
eller så har de helt enkelt blivit för upptagna med att planera den nya VD:ns välkomstfest att de glömde bort den lilla detaljen med att faktiskt betala ut pengarna.

Förhoppningsvis kommer utdelningen att landa hos kunderna senare under dagen.
Citera
2024-04-07, 15:25
Medlem
Hej,
jag har skaffat Avanza. Jag vill lägga pengarna på ett sparkonto, innan jag handlar Aktier. Men det jag inte förstår är tydligen som så att man kan endast skaffa sparkonto på ett s.k sparkonto+. Och det är då på deras samarbetspartners.

Kan man inte bara nöja sig med Avanza och lägga pengar någonstans där och därefter eventuellt handla Aktier?

Nu känns det som om jag skaffat två banker. Ett på Avanza och ett på en av deras samarbetspartner.

Finns det ingen motsvarighet som ''privatkonto''. Eller finns det endast sparkonto+?
Senast redigerad av Dukater 2024-04-07 kl. 15:29.
Citera
2024-04-07, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,
jag har skaffat Avanza. Jag vill lägga pengarna på ett sparkonto, innan jag handlar Aktier. Men det jag inte förstår är tydligen som så att man kan endast skaffa sparkonto på ett s.k sparkonto+. Och det är då på deras samarbetspartners.

Kan man inte bara nöja sig med Avanza och lägga pengar någonstans där och därefter eventuellt handla Aktier?

Nu känns det som om jag skaffat två banker. Ett på Avanza och ett på en av deras samarbetspartner.

Finns det ingen motsvarighet som ''privatkonto''. Eller finns det endast sparkonto+?
Avanza har ett eget sparkonto också, dock med något lägre ränta (3,50 %) än de Sparkonto Plus-aktörerna som har högst ränta. Se under "Vårt eget sparkonto" på https://www.avanza.se/sparkonto.html/list?filterLockIn=0
Citera
2024-04-07, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Avanza har ett eget sparkonto också, dock med något lägre ränta (3,50 %) än de Sparkonto Plus-aktörerna som har högst ränta. Se under "Vårt eget sparkonto" på https://www.avanza.se/sparkonto.html/list?filterLockIn=0
Dumfråga, men får man dessa räntor månadsvis eller årsvis. Försöker bara förstå hur mycket Avanza skiljer sig ifrån ''vanliga'' svenska bankerna.

Det finns ingen ''Privatkonto'' på Avanza och införskaffa bankkort och använda det, istället för att använda t.ex Swedbank bankkort?
Citera
2024-04-08, 00:03
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Dumfråga, men får man dessa räntor månadsvis eller årsvis. Försöker bara förstå hur mycket Avanza skiljer sig ifrån ''vanliga'' svenska bankerna.

Det finns ingen ''Privatkonto'' på Avanza och införskaffa bankkort och använda det, istället för att använda t.ex Swedbank bankkort?
Räntan är alltid på årsbasis, oavsett bank, om inget annat tydligt framgår. Dock betalar man ut 1/12 av räntan varje månad på Avanza.

Edit: well, inte exakt 1/12-del, utan snarare (räntan+1)^(1/12). Men ungefär samma sak.
Senast redigerad av Libertarismus 2024-04-08 kl. 00:49.
Citera
2024-04-08, 06:51
Medlem
Citat:

Om du har pengar på ett sparkonto hos Avanza kommer du se hur din intjänade ränta tickar upp varje dag samt en uppskattning av vilket belopp som kommer betalas ut i slutet av månaden.
Citera
2024-04-08, 09:10
Medlem
Citat:
Inte idag. Men det skulle inte vara så förvånande om Avanza går mot att vara en fullservicebank så småningom. Sven Hagströmer (grundare och ordförande i styrelsen) har gjort något uttalande som jag tyckte antydde det.
Citera
2024-04-08, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Om du har pengar på ett sparkonto hos Avanza kommer du se hur din intjänade ränta tickar upp varje dag samt en uppskattning av vilket belopp som kommer betalas ut i slutet av månaden.
Men vad kul att det betalas ut månadsvis. Känns bara så overkligt!

Det här med aktier. Jag har precis handlat min första aktier. Tydligen genomförs ordern kl 9 imorgon.

Hursomhelst, så undrar jag vad som händer om man har många aktier i en och samma bolag/verksamhet. Om man har aktiemajriotet, styr man mer i företaget då?

Jag är helt enkelt intresserad av att komma på olika möten m.m, eftersom jag är delägare. Tänker jag.
Citera
2024-04-08, 22:09
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Men vad kul att det betalas ut månadsvis. Känns bara så overkligt!

Det här med aktier. Jag har precis handlat min första aktier. Tydligen genomförs ordern kl 9 imorgon.

Hursomhelst, så undrar jag vad som händer om man har många aktier i en och samma bolag/verksamhet. Om man har aktiemajriotet, styr man mer i företaget då?

Jag är helt enkelt intresserad av att komma på olika möten m.m, eftersom jag är delägare. Tänker jag.

Lär bli tufft att konkurrera ut wallenbergarna eller Stefan Persson men du kan ju alltid köpa aktier o få komma på årsmötet.

Har du 500 aktier i ett bolag tror jag det syns mera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in