2026-08-01, 12:29
Bannlyst
Avanza är dock fortfarande etta för mig. Bäst översikt och koll på vad som pågår. Skulle dock vilja ha tydlig graf över depåutvecklingen.
Citera
2026-08-02, 22:15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snakewatch
Avanza är dock fortfarande etta för mig. Bäst översikt och koll på vad som pågår. Skulle dock vilja ha tydlig graf över depåutvecklingen.
Hur man än vänder och vrider på det, dom tar för mycket betalt.
Citera
2026-08-04, 00:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Känslan en millisekund efter att man just skickat i väg en köporder på en halv mille och inser att man glömt att byta courtageklass till fast pris för 99 kr och i stället betalat 0,25 % för courtageklass Mini dvs 1 250 kr 😡😭

Det känns inte bättre av att veta att folket på Avanza jublar och öppnar champagnen efter att jag tabbat mig, för det är precis det här som är syftet och som de göder sig på.

Ett sånt kundförakt borde straffa sig i längden, men det verkar inte synas i siffrorna än i alla fall. Det faktum att jag nyligen flyttat halva sparkapitalet från Avanza till Montrose är tyvärr inte mer än ett sandkorn i öknen, men fler borde väl följa efter, eller är vanans makt så stor?

Visst är funktionaliteten ännu så länge mycket bättre än hos Montrose (och även SAVR vad jag förstår), men dessa förstår åtminstone att de inte vinner några nya kunder på att medvetet lura kunderna att betala mer än de måste, utan tvärtom trycker mycket på att det ska vara rimliga och begripliga avgifter.

För ett tag sen kunde du inte ens byta courtage samma dag du var fast men de tjänar ännu mera nu då alla glömmer byta de är rent av kriminella tycker alla ska anmäla till konsumentverket de jävlarna och byta i protest
Citera
2026-08-04, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snakewatch
Håller helt klart med dig, även om första meningen är lite svajig för min del. Om de börjar med att automatiskt ge bästa courtage skulle den dock vara tydligare.
Citera
2026-08-09, 21:50
Medlem
Avanza börjar nog bli lite nojiga över att folk flyttar ut sina pengar till billigare aktörer för jag fick en undersökning att fylla i med frågor som handlade om deras priser och hur man ser på dem jämfört med andra aktörer, vilka aktörer man jämför med, om man planerar flytta ut hela/delar av sitt kapital framöver, vilka priser man tycker är viktigast osv...
Citera
2026-08-09, 22:43
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Avanza börjar nog bli lite nojiga över att folk flyttar ut sina pengar till billigare aktörer för jag fick en undersökning att fylla i med frågor som handlade om deras priser och hur man ser på dem jämfört med andra aktörer, vilka aktörer man jämför med, om man planerar flytta ut hela/delar av sitt kapital framöver, vilka priser man tycker är viktigast osv...

Ja, det vore ju konstigt om de var helt opåverkade av vad som skrivs om dem på sociala medier och säkert i ett och annat mejl och direktmeddelande också. Den ganska arroganta attityd som de hittills visat upp när de fått kritik håller rimligtvis inte i längden, och när somliga av oss faktiskt gör slag i saken och börjar flytta över kapital till andra nätmäklare så blir det på riktigt även för dem. "Rösta med fötterna" är effektivare än aldrig så goda argument.

Det var ju rätt tydligt var fokus låg i den enkäten Jag saknade dock en fråga om automatiskt courtage, vilket jag misstänker är minst lika viktigt som lågt courtage för nya och gamla kunder. Fast egentligen är det ju samma sak - automatiskt bästa möjliga courtage utan att man ska behöva hålla på och trixa och riskera att betala för mycket.
Citera
2026-08-09, 22:52
Medlem
Citat:
...och när somliga av oss faktiskt gör slag i saken och börjar flytta över kapital till andra nätmäklare så blir det på riktigt även för dem. "Rösta med fötterna" är effektivare än aldrig så goda argument.
Dryga fem procent av mina innehav är redan hos Nordnet, men deras sajt är så mycket sämre än Avanzas. Sedan kan det bero på att jag sällan är där och inte riktigt lärt mig hur den fungerar.

Har konto hos Montrose, men satte aldrig in något där eftersom de då endast hade en app. Hur ser det ut i dag?

Ett problem med att flytta är att den man flyttar till kanske inte har alla fonder man har hos den gamla mäklaren.

Visst kan man flytta utan att det påverkar isk-skatten?
Citera
2026-08-09, 23:27
Medlem
Citat:
Det var ju rätt tydligt var fokus låg i den enkäten Jag saknade dock en fråga om automatiskt courtage, vilket jag misstänker är minst lika viktigt som lågt courtage för nya och gamla kunder. Fast egentligen är det ju samma sak - automatiskt bästa möjliga courtage utan att man ska behöva hålla på och trixa och riskera att betala för mycket.
Håller med om det, de ville kanske inte riskera påminna kunder om att man kan ändra courtage-klass så de som är omedvetna om det fortsätter göda dem med att betala för mycket... Jag gav iaf bottenbetyg på "Avanzas prissättning är rättvis och transparent" av den anledningen. Tror iofs inte jag missat att byta mer än ett par gånger, och då diffade det inte alltför mycket, men det är likväl ett irriterande moment och en påminnelse om att Avanza försöker blåsa en på pengar.
Citera
2026-08-10, 00:08
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Dryga fem procent av mina innehav är redan hos Nordnet, men deras sajt är så mycket sämre än Avanzas. Sedan kan det bero på att jag sällan är där och inte riktigt lärt mig hur den fungerar.

Har konto hos Montrose, men satte aldrig in något där eftersom de då endast hade en app. Hur ser det ut i dag?

Ett problem med att flytta är att den man flyttar till kanske inte har alla fonder man har hos den gamla mäklaren.

Visst kan man flytta utan att det påverkar isk-skatten?

Jag har flyttat hälften till Montrose, dels för att de har totalt sett lägst courtage och växlingsavgift, dels för att de verkar vara framåt och villiga att lyssna på kunderna. Vad gäller funktionalitet går det inte att komma runt att Avanza än så länge är överlägsna, men de har med åren förvandlats till en storbank med allt vad det innebär och har blivit för giriga för att jag bara ska tugga i mig och svälja. Deras kundtjänst är också klart långsammare än Montroses.

Vad gäller funktionalitet, layout och typsnitt är Avanza fortfarande klar etta, klart före Nordnet där jag också har ett konto men bara för att vara med på IPO:er.

Ska man handla hos Montrose bör man veta vad man vill ha från början, för de har inga regelrätta listor över tillgängliga aktier och fonder, bara samlingar typ "mest populära". Fondutbudet har jag ingen erfarenhet av, men ska ändå vara rätt bra, har jag hört. Handelsbanken (tror jag) hade visst nobbat dem, oklart varför men förmodligen för att Montroses förvaltningsavgifter ansågs för låga . Deras kampanj under juli med courtagefritt på kapitalförsäkring var som klippt och skuret för mig, då jag kunde passa på att handla annars dyra polska aktier + lite annat smått och gott.

Montrose är hur som helst medvetna om att de har en bra bit kvar, och som kund kan man väl knappast begära att de ska nå upp till Avanzas/Nordnets funktionalitet redan nu. Men de verkar som sagt villiga att lära och lyssna, så förhoppningsvis kan de åtminstone komma så pass nära jättarna att man inte bara behöver trösta sig med de lägre avgifterna (som är desamma så länge man ligger kvar i samma kundkategori baserat på totalt kapital).

Jag har inte använt mobilappen öht, bara datorversionen.

Att flytta aktier och fonder påverkar inte skatten på ISK.
Citera
2026-08-10, 00:29
Medlem
Tolkar det som att Montrose numera har en sida och inte bara en app. Ska kolla.

Gällande storbanker och aktieaffärer, herre gud. Jag har en del i min lönebank, jag kan se mitt saldo, men fan där är det stopp. Danske bank. Vet inte ens varför jag har ett isk där, som får i alla fall en femhundring varje månad. Möjligt att jag får lägre ränta på mitt bostadslån. Villkoren hos storbankerna är minst sagt jättekonstiga och sjukt svåra att förstå sig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in