Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Dryga fem procent av mina innehav är redan hos Nordnet, men deras sajt är så mycket sämre än Avanzas. Sedan kan det bero på att jag sällan är där och inte riktigt lärt mig hur den fungerar.
Har konto hos Montrose, men satte aldrig in något där eftersom de då endast hade en app. Hur ser det ut i dag?
Ett problem med att flytta är att den man flyttar till kanske inte har alla fonder man har hos den gamla mäklaren.
Visst kan man flytta utan att det påverkar isk-skatten?
Jag har flyttat hälften till Montrose, dels för att de har totalt sett lägst courtage och växlingsavgift, dels för att de verkar vara framåt och villiga att lyssna på kunderna. Vad gäller funktionalitet går det inte att komma runt att Avanza än så länge är överlägsna, men de har med åren förvandlats till en storbank med allt vad det innebär och har blivit för giriga för att jag bara ska tugga i mig och svälja. Deras kundtjänst är också klart långsammare än Montroses.
Vad gäller funktionalitet, layout och typsnitt är Avanza fortfarande klar etta, klart före Nordnet där jag också har ett konto men bara för att vara med på IPO:er.
Ska man handla hos Montrose bör man veta vad man vill ha från början, för de har inga regelrätta listor över tillgängliga aktier och fonder, bara samlingar typ "mest populära". Fondutbudet har jag ingen erfarenhet av, men ska ändå vara rätt bra, har jag hört. Handelsbanken (tror jag) hade visst nobbat dem, oklart varför men förmodligen för att Montroses förvaltningsavgifter ansågs för låga

. Deras kampanj under juli med courtagefritt på kapitalförsäkring var som klippt och skuret för mig, då jag kunde passa på att handla annars dyra polska aktier + lite annat smått och gott.
Montrose är hur som helst medvetna om att de har en bra bit kvar, och som kund kan man väl knappast begära att de ska nå upp till Avanzas/Nordnets funktionalitet redan nu. Men de verkar som sagt villiga att lära och lyssna, så förhoppningsvis kan de åtminstone komma så pass nära jättarna att man inte bara behöver trösta sig med de lägre avgifterna (som är desamma så länge man ligger kvar i samma kundkategori baserat på totalt kapital).
Jag har inte använt mobilappen öht, bara datorversionen.
Att flytta aktier och fonder påverkar inte skatten på ISK.