Citat:
Ursprungligen postat av
AvanzaBank
.
Jag tillhör dom kunder hos Avanza och Nordnet som alltmer blir före detta kunder hos Avanza och Nordnet, och istället väljer Degiro. Orsaken är enkel, att ni tar flera tusen kronor från mig i courtage varje år.
För de kunder som handlar väldigt lite, gör väldigt få affärer per år, spelar courtagekostnaden inte någon större roll. Men för oss aktiva sparare blir det snabbt summor av betydelse. Till exempel gör jag själv under en genomsnittsvecka runt 4-6 affärer (köp eller sälj), med en courtagekostnad som snittar 39-50 kr per affär. Räknar man det på helåret, drar ifrån lite högtider och semester då man är mindre aktiv, så blir det på 45 veckor 7020 - 13500 kr

)
Givetvis är det här bara beräkningar på vissa antagna förutsättningar, men det visar likväl hur j-vla dyrt det är, och varför aktiva sparare byter till Degiro.
Min fråga är - gör ni något för att motverka detta, för att vi som egentligen vill stanna som kunder hos Avanza ska kunna göra det? Eller planerar ni, tillsammans med Nordnet, att fortsätta att tvinga iväg oss till Degiro?
Och nej, kostnaden beror inte på min courtageklass, jag kör det som är mest förmånligt för mig.