2017-01-06, 09:05
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwylaftr
Kan man köpa 1 st aktie från USA/Kanada/utlandet? Eller typ 10?

Har lite bolag i både USA och Canada jag skulle vilja investera i. Har svårt att hitta. Skulle vilja börja med någon liten testorder och inte slänga in t.ex 100 aktier. Ska hamna på mitt ISK. Givet att alla avtal är gjorda.

Ja går jättebra att bara köpa en enda aktie, men courtage måste du ju räkna med i totalkostnaden, vilket kanske inte är värt för 1 aktie. det är bara vid nyteckning man måste ta hela poster om typ 100st
Citera
2017-01-06, 11:43
Medlem
dwylaftrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Ja går jättebra att bara köpa en enda aktie, men courtage måste du ju räkna med i totalkostnaden, vilket kanske inte är värt för 1 aktie. det är bara vid nyteckning man måste ta hela poster om typ 100st

Ahh okej, ja det får man väl göra en liten balansräkning på. Det är samma courtage oavsett mängd aktier per köp va? Dvs samma courtage vid köp av 1 aktie eller 100 aktier?

Tack för svaret!
Citera
2017-01-06, 11:48
Medlem
Citat:
Ahh okej, ja det får man väl göra en liten balansräkning på. Det är samma courtage oavsett mängd aktier per köp va? Dvs samma courtage vid köp av 1 aktie eller 100 aktier?

Tack för svaret!
Nja, courtaget är en procentsats, dock med ett minimicourtage. Exempelvis att du betalar 0,15% men med ett "golv" på 39 kr.
Citera
2017-01-06, 12:23
Medlem
Hax.Pains avatar
Tråden är ganska stor, ska läsa igenom den under dagen. Men är det någon som kan ge mig några enkla nybörjarråd? Tänkte spara 4000kr i månaden hos avanza. Vad ska jag tänka på?
Citera
2017-01-06, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Tråden är ganska stor, ska läsa igenom den under dagen. Men är det någon som kan ge mig några enkla nybörjarråd? Tänkte spara 4000kr i månaden hos avanza. Vad ska jag tänka på?

1. Använd kontoformen ISK
2. Se till att välja rätt courtageklass: https://www.avanza.se/mina-sidor/min-profil/courtageklasser.html
3. Anpassa risknivån utifrån sparhorisont. Ju längre sparhorisont, desto högre risk, ju kortare sparhorisont, desto lägre risk. En bra tumregel är att ha 10 procentenheter aktie/aktiefondexponering för varje år det är kvar tills du ska använda pengarna. Om du sparar på 7 års sikt kan det alltså vara lagom att ha 70% i aktier/aktiefonder och resten på ett sparkonto eller korträntefonder.
4. Om du väljer fonder - köp billiga indexfonder och sprid riskerna geografiskt.
5. Om du väljer aktier - börja med investmentbolag, exempelvis Investor, Industrivärden, Latour o.s.v. Då får du automatisk riskspridning och lägre risk än om du köper ett enskilt vanligt bolag. Undvik alla former av förhoppningsbolag och tro inte ett dugg på vad du läser när någon på internet säger att "aktie X kommer rusa 100% imorgon" o.s.v.
Citera
2017-01-06, 12:46
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
2. Se till att välja rätt courtageklass: https://www.avanza.se/mina-sidor/min-profil/courtageklasser.html
3. Anpassa risknivån utifrån sparhorisont. Ju längre sparhorisont, desto högre risk, ju kortare sparhorisont, desto lägre risk. En bra tumregel är att ha 10 procentenheter aktie/aktiefondexponering för varje år det är kvar tills du ska använda pengarna. Om du sparar på 7 års sikt kan det alltså vara lagom att ha 70% i aktier/aktiefonder och resten på ett sparkonto eller korträntefonder.
4. Om du väljer fonder - köp billiga indexfonder och sprid riskerna geografiskt.
5. Om du väljer aktier - börja med investmentbolag, exempelvis Investor, Industrivärden, Latour o.s.v. Då får du automatisk riskspridning och lägre risk än om du köper ett enskilt vanligt bolag. Undvik alla former av förhoppningsbolag och tro inte ett dugg på vad du läser när någon på internet säger att "aktie X kommer rusa 100% imorgon" o.s.v.

Tusen tack!
Citera
2017-01-06, 15:36
Medlem
Citat:

Fina råd. Tackar!
Citera
2017-01-06, 16:31
Medlem
dwylaftrs avatar
Citat:
Nja, courtaget är en procentsats, dock med ett minimicourtage. Exempelvis att du betalar 0,15% men med ett "golv" på 39 kr.

ahh tackar för svaret
Citera
2017-01-08, 16:48
Medlem
%s avatar
Jag skulle vilja kunna se historiska utdelningar för aktierna. Typ 3 år tillbaka.
Citera
2017-01-08, 20:10
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
.
Jag tillhör dom kunder hos Avanza och Nordnet som alltmer blir före detta kunder hos Avanza och Nordnet, och istället väljer Degiro. Orsaken är enkel, att ni tar flera tusen kronor från mig i courtage varje år.

För de kunder som handlar väldigt lite, gör väldigt få affärer per år, spelar courtagekostnaden inte någon större roll. Men för oss aktiva sparare blir det snabbt summor av betydelse. Till exempel gör jag själv under en genomsnittsvecka runt 4-6 affärer (köp eller sälj), med en courtagekostnad som snittar 39-50 kr per affär. Räknar man det på helåret, drar ifrån lite högtider och semester då man är mindre aktiv, så blir det på 45 veckor 7020 - 13500 kr )

Givetvis är det här bara beräkningar på vissa antagna förutsättningar, men det visar likväl hur j-vla dyrt det är, och varför aktiva sparare byter till Degiro. Min fråga är - gör ni något för att motverka detta, för att vi som egentligen vill stanna som kunder hos Avanza ska kunna göra det? Eller planerar ni, tillsammans med Nordnet, att fortsätta att tvinga iväg oss till Degiro?

Och nej, kostnaden beror inte på min courtageklass, jag kör det som är mest förmånligt för mig.
Citera
2017-01-09, 03:31
Medlem
Citat:
Kan man köpa 1 st aktie från USA/Kanada/utlandet? Eller typ 10?

Har lite bolag i både USA och Canada jag skulle vilja investera i. Har svårt att hitta. Skulle vilja börja med någon liten testorder och inte slänga in t.ex 100 aktier. Ska hamna på mitt ISK. Givet att alla avtal är gjorda.

KF är bättre än isk vid utländska aktier. Då jämkas utbetalningar automatiskt. Tar dock något år innan du får dom. Sen isk till alla svenska innehav.
Citera
2017-01-09, 13:43
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Jag tillhör dom kunder hos Avanza och Nordnet som alltmer blir före detta kunder hos Avanza och Nordnet, och istället väljer Degiro. Orsaken är enkel, att ni tar flera tusen kronor från mig i courtage varje år.

För de kunder som handlar väldigt lite, gör väldigt få affärer per år, spelar courtagekostnaden inte någon större roll. Men för oss aktiva sparare blir det snabbt summor av betydelse. Till exempel gör jag själv under en genomsnittsvecka runt 4-6 affärer (köp eller sälj), med en courtagekostnad som snittar 39-50 kr per affär. Räknar man det på helåret, drar ifrån lite högtider och semester då man är mindre aktiv, så blir det på 45 veckor 7020 - 13500 kr )

Givetvis är det här bara beräkningar på vissa antagna förutsättningar, men det visar likväl hur j-vla dyrt det är, och varför aktiva sparare byter till Degiro. Min fråga är - gör ni något för att motverka detta, för att vi som egentligen vill stanna som kunder hos Avanza ska kunna göra det? Eller planerar ni, tillsammans med Nordnet, att fortsätta att tvinga iväg oss till Degiro?

Och nej, kostnaden beror inte på min courtageklass, jag kör det som är mest förmånligt för mig.

Hej!

Tråkigt att höra!

Vi försöker alltid att ligga bäst till prismässigt och vi vill att våra kunder ska känna att de får mer över hos oss än hos någon annan bank. Samtidigt så vill vi vara innovativa och skapa nya bra beslutsstöd och funktioner som gör det enklare för fler att sköta om sitt sparande.

När det kommer till Degiro så anser vi inte riktigt att de är ett fullgott alternativ till oss. Rent prismässigt så kan de matcha våra priser samt även prestera väldigt bra när det gäller utlandshandeln. Vi ser dock att många som har testat Degiro inte anser att deras service eller plattform är så utvecklad som vår är. Många av våra kunder väljer även att vara kunder hos oss just för att vi har en starkt kundorienterad kultur som driver oss framåt. Vi lyssnar på våra kunder och tror att vår service är central för att lyckas även i framtiden. Många av våra kunder önskar faktiskt inte att vi sänker priserna mer utan snarare att vi utvecklar fler banktjänster så som betal-/korttjänster samt exempelvis bolån för alla. I sammanhanget så bör man nog inte heller bara titta på det absoluta summan som man betalar i courtage, utan även vilken del den har i en framgångsrik tradingstrategi och dess totalavkastning.

Jag vill absolut inte mena att det inte finns de som vill ha det väldigt avskalat och endast de nödvändiga funktionerna till ett väldigt lågt pris. Det kunderna finns och kan mycket väl anse att Degiro är ett bra alternativ.

Jag antar att du redan har undersökt möjligheterna med att vara Pro-kund hos oss. Det är något som i många fall kan vara attraktivt vid relativt aktiv handel.

/Dan, Avanza
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in