2015-10-27, 09:38
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamladufria
Jag upplever? Läser man på erat forum så är det många som skriver om problemet. Ännu har ni inte löst det.
Tydligen får vi skriva här för att få svar, för eran kundservice svarar inte.
Överväger att flytta över till N.

Hej

Det var väldigt många som hörde av sig till oss igår så svarstiderna blev lite längre än normalt, jag beklagar att du inte fick svar på en gång. Problemet med kursuppdateringarna igår berodde på ett fel hos en underleverantör, tyvärr inget som vi kunde styra över men det är fortfarande oacceptabelt med fel under en hel handelsdag.

Nu är det åtgärdat och vi jobbar med underleverantören för att se till så att driftsäkerheten garanteras framöver.

/Arvid, Avanza
Citera
2015-10-27, 10:04
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiMeister
Alltså Avanza, vad håller ni på med? Kursuppdateringen fungerar ju FORTFARANDE INTE!

Vad är tidsuppskattningen för en lösning på detta?

Ska vi vänta oss att det kanske tar en vecka, en månad eller ett halvår? Sidan är så jävla värdelös och ostabil så man undrar hur någon som faktiskt driver bankverksamhet ens tillåts använda den och erbjuda den till sin kunder.

Jag menar hur bra är säkerheten, när man ser hur bra resten fungerar? Det är nog en berättigad frågeställning.

Hej!

Jag förstår din frustration och det är givetvis oacceptabelt att det strular under en hel handelsdag. Felet uppstod hos en underleverantör, alltså inte i våra system. Det innebar att arbetet med att lösa problemet inte kunde göras av oss utan av den berörda leverantören. Det är såklart ingen ursäkt och det är vårt ansvar att leverera en stabil produkt till våra kunder men jag tycker det är viktigt att förklara hur det låg till så att du kan lita på att vi tar sajtens driftsäkerhet på högsta allvar.

Problemet löstes sent igår kväll av den berörda leverantören och allt fungerar som det ska nu. Vi har blivit garanterade av leverantören att de ska förhindra att ett fel som detta sker igen. Vi betraktar säkerheten på sajten väldigt hög och stabiliteten likaså, som min kollega Dan skrev är de flesta fel som uppstår helt orelaterade till varandra även om det inte upplevs så från ert perspektiv. Jag kan också passa på att nämna att den applikationen som innehåller komponenten som felade igår (som vi får från underleverantören) kommer att tas bort då vi sedan en tid har ett projekt med syfte att bygga bort den.

/Arvid, Avanza
Citera
2015-10-27, 10:41
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
En uppskattad kundservice, vill jag replikera med. Uppskattar väldigt mycket att kunna ställa frågor här

Har en till fråga, som är lite mer relevant än mina tidigare...

När jag tar fram TA för OMXS30 på er sida, och tittar på SMA200, så får jag olika värden beroende på om jag väljer att titta på ett år, tre år osv. Borde inte moving average för 200 dagar vara detsamma oavsett om jag i diagrammet väljer att få se hur det sett ut för en kortare eller längre tid? Det jag menar är alltså att beräkningen borde vara densamma, oavsett om jag tittar en vecka, en månad, ett år osv bakåt. Eller har jag fel?

Hej!

Vad kul att du gillar att vi är här, det är väldigt roligt att vi får så mycket frågor och har en egen tråd!

Det vanligaste orsaken till det du beskriver är att mätpunkterna är olika beroende på tidsperioden du valt i grafen. Om du ändrar så att det är samma (till exempel "dag") i den lilla rullgardinsmenyn under grafen så kommer det visa korrekt.

/Arvid, Avanza
Citera
2015-10-27, 11:39
Medlem
Hej Avanza.
Varför går det inte att välja att man skall vara inloggad hela tiden i appen? Så man slipper ange lösenord hela tiden.
Dessutom hade jag och fler uppskattad en widget till android.
Tack
Citera
2015-10-27, 12:01
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexx0
Hej Avanza.
Varför går det inte att välja att man skall vara inloggad hela tiden i appen? Så man slipper ange lösenord hela tiden.
Dessutom hade jag och fler uppskattad en widget till android.
Tack

Hej!

Det är en begränsning som vi själva har valt. Det bottnar i att vi av säkerhetsskäl vill ha en bestämd längsta inloggningstid och inte låta appen vara inloggad på obestämd tid. Det går att sätta upp tiden så att man i princip är inloggad hela dagarna (under förutsättning att man kollar i appen någon gång under dagen).

Jag ska föra vidare ditt önskemål om en widget till Android till våra utvecklare!

/Dan, Avanza
Citera
2015-10-27, 20:34
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Vad kul att du gillar att vi är här, det är väldigt roligt att vi får så mycket frågor och har en egen tråd!

Det vanligaste orsaken till det du beskriver är att mätpunkterna är olika beroende på tidsperioden du valt i grafen. Om du ändrar så att det är samma (till exempel "dag") i den lilla rullgardinsmenyn under grafen så kommer det visa korrekt.

/Arvid, Avanza

Aj f-n, trodde att jag alltid varit noga med att ändra till dagsbaserat, men har nog ofta missat det. Har nämligen funderat över det hr "felet" ett tag, även om jag inte kommit mig för att ställa frågan förrän nu. Men tack för svar
Citera
2015-10-28, 16:52
Medlem
Netfonds tillåter sina användarna att lån ut aktier de har i sin portfölj till blankning för upp till 4,5% i ränta. Kan även Avanza göra detta? skulle vara perfekt för oss som har långsiktiga innehav.
Citera
2015-10-28, 17:04
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Netfonds tillåter sina användarna att lån ut aktier de har i sin portfölj till blankning för upp till 4,5% i ränta. Kan även Avanza göra detta? skulle vara perfekt för oss som har långsiktiga innehav.

Hej!

Vi har rent tekniskt en möjlighet att göra det, men det är tyvärr inte något som vi erbjuder i dagsläget. Det innebär mycket administrativt arbete för oss samt vi måste ha en speciell bevakning för de värdepapper som lånas ut.

Jag ska framföra önskemålet och kika på om det är något som vi kan automatisera och göra möjligt framöver.

/Dan, Avanza
Citera
2015-10-28, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Vi har rent tekniskt en möjlighet att göra det, men det är tyvärr inte något som vi erbjuder i dagsläget. Det innebär mycket administrativt arbete för oss samt vi måste ha en speciell bevakning för de värdepapper som lånas ut.

Jag ska framföra önskemålet och kika på om det är något som vi kan automatisera och göra möjligt framöver.

/Dan, Avanza

Men finns det inte ett ekonomiskt incitament att agera som mellan hand för kunderna och blankare? Vissa av dessa värdepappren betalas det otroligt mycket på marknaden för, ni tar en dela och en del få ägarna.
Citera
2015-10-29, 10:33
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Men finns det inte ett ekonomiskt incitament att agera som mellan hand för kunderna och blankare? Vissa av dessa värdepappren betalas det otroligt mycket på marknaden för, ni tar en dela och en del få ägarna.

Det skulle absolut finnas ett ekonomiskt incitament för både våra aktieägare och för oss. Hur starkt incitament det är för kunderna beror nog till stor del på vilka värdepapper som man som kund tänkt att låna ut samt hur enkelt man upplever att det skulle gå att göra det via vår sajt. Av naturliga skäl så vill man som kund troligen låna ut aktier med hög risk och de som efterfrågas för stunden. Själva aktielånet måste i sin tur "prissättas" med en ränta som rör sig beroende på utbud och efterfrågan. Det kanske största hindret just nu för att vi ska se de ekonomiska fördelarna i stort är att vi behöver göra processen automatiserad och enkel för våra kunder att förstå. Så att man i princip kan klicka på en knapp och på så vis se vilken ränta man kan få samt på ett enkelt sätt ta tillbaka aktierna då man inte önskar låna ut dem längre.

Jag tycker absolut att det är en intressant ide och jag ska bolla förlaget internt och se om det är något som vi kan fila på till framtiden.

/Dan, Avanza
Citera
2015-10-29, 10:43
Medlem
Hej Avanza, vill blanka svenska statsobligationer. Hittar dock inte något sådant på er site. Vad ska jag söka på?
Citera
2015-10-29, 10:56
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .txt
Hej Avanza, vill blanka svenska statsobligationer. Hittar dock inte något sådant på er site. Vad ska jag söka på?

Hej!

Mig veterligen så finns inte inte några bra alternativ för just de svenska statsobligationerna. Vill man investera för ett allmänt ändrat ränteläge framöver så kan man alltid kika på de ETFer som har amerikanska räntepapper som underliggande. Det finns en del ETFer från ProShares bla. ProShares Short 7-10 Year Treasury samt ProShares UltraShort 20+ Treasury. Det finns även en del warranter som har både Tysklands samt USAs 10åring som underliggande. Se exempelvis denna länk:

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/lista.html?name=&underlyingInstruments=54527&under lyingInstruments=153621&directions=SHORT&sortField =NAME&sortOrder=ASCENDING&activeTab=quote

/Dan, Avanza
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in