2015-10-29, 14:45
Medlem
Jag är ny kund hos Avanza och undrar över mina första köp.

Jag köpte igår ANOT för 1,44 och FING B för 322.50 men i min kontoöversikt står det andra värden. T.ex. att jag skulle köpt ANOT för 1,53 vilket är omöjligt då den inte legat så högt sedan jag startade kontot igår. Även tiderna stämmer ej då det står att köpen gjordes med en minuts mellanrum medan jag egentligen gjorde köpen med flera timmars mellanrum. Vad beror detta på?
Citera
2015-10-29, 14:58
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simon.gunnut

Jag köpte igår ANOT för 1,44 och FING B för 322.50 men i min kontoöversikt står det andra värden. T.ex. att jag skulle köpt ANOT för 1,53 vilket är omöjligt då den inte legat så högt sedan jag startade kontot igår. Även tiderna stämmer ej då det står att köpen gjordes med en minuts mellanrum medan jag egentligen gjorde köpen med flera timmars mellanrum. Vad beror detta på?

Har du beaktat courtage?
Citera
2015-10-29, 15:04
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simon.gunnut

Hej!

Vad roligt att du gjort ditt första aktieköp Det du beskriver beror med största sannolikhet på att vi debiterat courtage för dina affärer. När notan skapas (natten efter affärsdagen) så lägger vi på courtagekostnaden. Courtaget bakas alltså in i ditt inköpsvärde och det innebär att inköpsvärdet ska ha ökat lite från igår till idag.

På notan så ser du den tidpunkt som dina avslut blev gjorda. Det kan dock vara en annan tidpunkt än när du faktiskt la din order. Om du har några frågor eller funderingar kring avsluten så tveka inte att slå en signal in! Tel. 08-562 250 00.

/Dan, Avanza
Citera
2015-10-29, 15:37
Medlem
Mercinhos avatar
Hej Avanza baroner,

Hur kan jag blanka? Hur lång tid tar det innan man är klar för att blanka?

Efter man har blivit klar med pappersarbetet, kan man själv välja vid vilken tidpunkt man kan blanka eller ska man anmäla tidspunkten för blankningen?

Kan man blank i ett investeringssparkonto? På Avanza står det man blanka i ett aktie - och fondkonto.

Jag har ingen erfarenhet utav blanka i aktier och funderar på att börja med lite små summor för att samla på erfarenhet.
Citera
2015-10-29, 16:40
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Hej Avanza baroner,

Hur kan jag blanka? Hur lång tid tar det innan man är klar för att blanka?

Efter man har blivit klar med pappersarbetet, kan man själv välja vid vilken tidpunkt man kan blanka eller ska man anmäla tidspunkten för blankningen?

Kan man blank i ett investeringssparkonto? På Avanza står det man blanka i ett aktie - och fondkonto.

Jag har ingen erfarenhet utav blanka i aktier och funderar på att börja med lite små summor för att samla på erfarenhet.

Tjena,

Du kan endast blanka på ett Aktie och fondkonto, anledningen till varför det inte går att blanka på ett ISK är att det inte är tillåtet enligt lag att ha en negativ position på kontot över natten. För att kunna blanka på ett Aktie och fondkonto så behöver du signera blankningsavtal, ramavtal för värdepapperslån samt ha en godkänd kredit på kontot. När detta är klart så går det att blanka de aktier som vi godkänt via hemsidan (det står om en aktie är blankningsbar vid aktieinformationen). Du säljer helt enkelt en aktie som du inte har.

Det kan vara värt att läsa igenom den information som vi har på vår hemsida under frågor och svar innan du sätter igång. Se denna länk. Självklart så är det bara att slå en signal in till oss vid oklarheter!

I övrigt så vill jag poängtera att många använder certifikat, exempelvis de från Avanza Markets , för att korta en aktie. Nordea har även en del certifikat som har "Blanka" i namnet. De är certifikat utan hävstång och som är tänkta att användas istället för att blanka en aktie (man slipper på så sätt mecket med avtal och kredit).

/Dan, Avanza
Citera
2015-10-30, 07:20
Medlem
skin666s avatar
Vilken tid stänger handeln med mini futures och certifikat dagar som denna då börsen stänger 13.00? I vanliga fall stänger ju handeln 5 minuter före börsen.
Citera
2015-10-30, 09:10
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skin666
Vilken tid stänger handeln med mini futures och certifikat dagar som denna då börsen stänger 13.00? I vanliga fall stänger ju handeln 5 minuter före börsen.

Det stämmer att det är 5 min innan stängning. Det vill säga 12.55 idag. Se handelskalendern på NGMs hemsida för mer info. http://www.ngm.se/handel/

/Dan, Avanza
Citera
2015-11-02, 09:10
Medlem
alienfins avatar
Vad händer med Avanza. Allt står still..
Citera
2015-11-02, 10:46
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Vad händer med Avanza. Allt står still..

Hej!

Vi upplevde problem med orderläggningen och orderdjupet för vissa aktier under morgonen. Nu fungerar allt som det ska igen. Vi beklagar verkligen att sådana här problem uppstår och jobbar på att det inte uppstår igen.

Återkom gärna om du har några frågor!

/Arvid, Avanza
Citera
2015-11-03, 12:41
Medlem
Grafen som syns under spara & placera/börsen idag realtidsuppdateras inte längre som den gjorde förut utan man måste göra en manuell refresh på sidan, varför?
Citera
2015-11-03, 12:49
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blablablubbla
Grafen som syns under spara & placera/börsen idag realtidsuppdateras inte längre som den gjorde förut utan man måste göra en manuell refresh på sidan, varför?

Hej!

Vi har rapporterat det vidare till vår IT-avdelning. Det verkar vara något som inte står rätt till. Jag kontrollerade även med den stora index-grafen som man kan lägga till på börsskärmen, och den uppdateras som den ska. Jag hoppas att vi kan fixa det hela snabbt, tack för att du sa till!

/Dan, Avanza
Citera
2015-11-03, 12:58
Medlem
Hej Avanza,

En fråga gällande köp av utländska aktier. Jag har aldrig köpt aktier på utländska marknader och därför skulle uppskatta lite hjälp.

Jag har en fast Courtage pris, dvs 99 kr.

Jag vill köpa aktier i OSEBX OSLO marknaden. Vilka avgifter tillkommer vid köp i OSEBX OSLO marknaden?

Jag hade redan läst lite grann på Avanza och det stod att även valutaspread skulle betalas.

Jag gissar att man betalar Courtage. Vad händer om Norska kronan stärks efter den preliminära kursen som jag köpte aktierna i? Annulleras mitt aktieköp eller skulle jag behöva kapital på kontot för att täcka mellanskillnaden från kurskonverseringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in