2015-10-01, 13:45
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dajmglassen
Kan man anpassa översta menyn där det idag visas OMX och SP500? Skulle vilja exempelvis lägga till DAX där.

Hej!

Det går tyvärr inte, men vi har en diskussion kring huruvida vi ska göra sajten lättare att utforma efter egna behov. På börsskärmen kan du till exempel välja vad som syns och inte. Det finns för och nackdelar med möjligheten att göra sidan helt personlig men jag tar vidare din synpunkt!

/Arvid, Avanza
Citera
2015-10-06, 21:34
Medlem
Man loggades ut automatiskt efter 10-15 minuter förut, nu är jag inloggad hela tiden. Varför?
Så är det på min dator, men på min iphone blir jag automatiskt utloggad.
Citera
2015-10-06, 22:38
Medlem
Hur räknas utvecklingen i år ut och då tänker jag mest på i rena kronor.
För att få totalt hur mycket jag tjänat i rena pengar per år tar jag då det som står i grafen + eventuella utdelningar.
Eller är utdelningar inkluderade i grafen?
Citera
2015-10-07, 10:23
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Man loggades ut automatiskt efter 10-15 minuter förut, nu är jag inloggad hela tiden. Varför?
Så är det på min dator, men på min iphone blir jag automatiskt utloggad.

Hej!

Du kan själv ändra inloggningstiden under Mina sidor -> Profil ->Sajtinställningar, du kan även ändra på din iPhone kan du klicka på "Mer" och sedan ser du din aktuella tid längst ned, klickar du på tiden där så kan du välja tid för utloggning vid inaktivitet.

Vi ändrade inloggningstiden till 4h för alla våra kunder som tidigare hade 30min eller 60min efter att vi sett att fler kunder förlängt sin tid, appen och sajten är inte synkade i så du kan ha olika inloggningstider om du vill det.

Återkom gärna om du har några frågor.

/Arvid, Avanza
Citera
2015-10-07, 10:35
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BruuucE
Hur räknas utvecklingen i år ut och då tänker jag mest på i rena kronor.
För att få totalt hur mycket jag tjänat i rena pengar per år tar jag då det som står i grafen + eventuella utdelningar.
Eller är utdelningar inkluderade i grafen?

Hej!

Utdelningar är inkluderade i grafen så du behöver inte lägga till något själv, låt oss står för räkningen

/Arvid, Avanza
Citera
2015-10-07, 11:40
Medlem
Hur går det med räntan på "super" lånet i förhållande till knockoutlånet?
Citera
2015-10-07, 12:26
Medlem
findatas avatar
Är det som Avanza visar som avkastning missvisande, eller fattar jag fel?
Tar ett exempel hämtat från verkligheten

Köpt 420 st SSAB B för 29,4 kr = 12387 kr
Köpt 290 st SSAB B för 24,13 kr = 7015 kr

Totalt betalt = 19402 kr
GAV/inköp visas som 27,33 kr

Sålt 290 st SSAB B för 25,21 kr = 7293 kr

Läge idag: 420 st SSAB B för 29,66 = 12457,2 kr

Slår jag ihop min tidigare försäljning och nuvarande innehavs värde blir det 19750,2
Skulle jag sälja nu blir total vinst 19750,2-19402= 348, 2 kr
Avanza visar att min avkastning är: 980 kr

Någon som kan förklara skillnaden, räknar jag på fel sätt?
Citera
2015-10-07, 14:12
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Är det som Avanza visar som avkastning missvisande, eller fattar jag fel?
Tar ett exempel hämtat från verkligheten

Köpt 420 st SSAB B för 29,4 kr = 12387 kr
Köpt 290 st SSAB B för 24,13 kr = 7015 kr

Totalt betalt = 19402 kr
GAV/inköp visas som 27,33 kr

Sålt 290 st SSAB B för 25,21 kr = 7293 kr

Läge idag: 420 st SSAB B för 29,66 = 12457,2 kr

Slår jag ihop min tidigare försäljning och nuvarande innehavs värde blir det 19750,2
Skulle jag sälja nu blir total vinst 19750,2-19402= 348, 2 kr
Avanza visar att min avkastning är: 980 kr

Någon som kan förklara skillnaden, räknar jag på fel sätt?

Hej!

Avkastningen vi redovisar på sajten är endast baserad på ditt nuvarande innehav, när du räknar med aktier du redan sålt får du ett annat värde.

Återkom gärna om du har några frågor

/Arvid, Avanza
Citera
2015-10-07, 15:12
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Hur går det med räntan på "super" lånet i förhållande till knockoutlånet?

Hej!

Tack för feedback! Vi kollar hela tiden på våra erbjudanden och vad vi kan göra bättre. I nuläget finns det utrymme för förbättring, det håller jag med dig om och jag ska föra vidare din feedback till kreditavdelningen.

Återkom gärna om du har fler frågor

/Arvid, Avanza
Citera
2015-10-07, 18:16
Bannlyst
Vad är skillnaden mellan att korta vanligt, eller korta genom ett certifikat? Har handlat cfd tidigare, men certifikat har jag inte helt greppat vad det är.
Citera
2015-10-08, 10:41
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesomorph-
Vad är skillnaden mellan att korta vanligt, eller korta genom ett certifikat? Har handlat cfd tidigare, men certifikat har jag inte helt greppat vad det är.

Hej!

En av skillnaderna är att du varken behöver skicka in blankningsavtal eller ha kredit på kontot då du handlar med certifikat. Det är också avsevärt lättare att korta utländska aktier via ett cert än via blankning (eftersom Avanza inte erbjuder blankning i utländska aktier).

Eftersom blankning innebär att du lånar en aktie för att sälja den och köpa tillbaka den billigare, så är det en position som du tar rakt av med X antal aktier, utan hävstång. I certifikat så har du ofta en möjlighet att ta en kort position men med en liten hävstång. Det innebär att du har en inbyggd lånedel som du slipper ombesörja själv.

Avgiftsstrukturen ser lite annorlunda ut för certifikat och om du vill läsa mer om hur certifikatens avgifter fungerar så kan du läsa mer här. För blankning så har du först och främst en fast kostnad för själva aktielånet, och sen så betalar du självklart också en ränta för varje dag som du lånar aktierna. Du kan läsa mer om blankning på denna länk. I regel så brukar man säga att det oftast inte är fördelaktigt att blanka för mindre summor, eftersom avgifterna då "äter upp" en stor del av affären.

/Dan, Avanza
Citera
2015-10-08, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

En av skillnaderna är att du varken behöver skicka in blankningsavtal eller ha kredit på kontot då du handlar med certifikat. Det är också avsevärt lättare att korta utländska aktier via ett cert än via blankning (eftersom Avanza inte erbjuder blankning i utländska aktier).

Eftersom blankning innebär att du lånar en aktie för att sälja den och köpa tillbaka den billigare, så är det en position som du tar rakt av med X antal aktier, utan hävstång. I certifikat så har du ofta en möjlighet att ta en kort position men med en liten hävstång. Det innebär att du har en inbyggd lånedel som du slipper ombesörja själv.

Avgiftsstrukturen ser lite annorlunda ut för certifikat och om du vill läsa mer om hur certifikatens avgifter fungerar så kan du läsa mer här. För blankning så har du först och främst en fast kostnad för själva aktielånet, och sen så betalar du självklart också en ränta för varje dag som du lånar aktierna. Du kan läsa mer om blankning på denna länk. I regel så brukar man säga att det oftast inte är fördelaktigt att blanka för mindre summor, eftersom avgifterna då "äter upp" en stor del av affären.

/Dan, Avanza
Okej. De som det står Bull på i certifikatlistan kan endast långas eller? Och vice versa för de som det står bear på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in