2015-10-08, 12:51
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesomorph-
Okej. De som det står Bull på i certifikatlistan kan endast långas eller? Och vice versa för de som det står bear på?

Ja, precis. Som det står på landningssidan. "När den underliggande tillgången stiger i värde utvecklas ett Bull-certifikat positivt och ett Bear-certifikat negativt. När den underliggande tillgången faller i värde utvecklas ett Bear-certifikat positivt och ett Bull-certifikat negativt."

Tveka inte att återkomma om det dyker upp några fler frågor!

/Dan, Avanza
Citera
2015-10-08, 17:52
Medlem

Hej, jag skulle likt någon skrivit tidigare uppskatta och rekommendera för er skull att ni erbjuder fler billiga/gratis indexfonder likt Avanza zero. Det här med att spara i indexfonder sprider sig mer och mer bland unga. Många lyssnar på era (huvud?)konkurrenters podcast "Sparpodden" där de försöker få alla att åtminstone spara i sådana. De har ett större utbud av dessa vilket även lockar mig till viss del. Till exempel har de gratis indexfonder för Danmark och Norge; indexfonder jag knappt ens hittar på Avanza. Tankar kring detta?

Mvh
Citera
2015-10-08, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomancer
Hej, jag skulle likt någon skrivit tidigare uppskatta och rekommendera för er skull att ni erbjuder fler billiga/gratis indexfonder likt Avanza zero. Det här med att spara i indexfonder sprider sig mer och mer bland unga. Många lyssnar på era (huvud?)konkurrenters podcast "Sparpodden" där de försöker få alla att åtminstone spara i sådana. De har ett större utbud av dessa vilket även lockar mig till viss del. Till exempel har de gratis indexfonder för Danmark och Norge; indexfonder jag knappt ens hittar på Avanza. Tankar kring detta?

Mvh
Beror nog en del på att Nordnet också har verksamhet i Norge, Danmark och Finland medan Avanza endast har verksamhet i Sverige
Citera
2015-10-09, 10:26
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomancer

Mvh

Hej!

När vi lanserade Avanza Zero 2006 var det den första fonden helt utan avgifter, det var ett sätt för oss att utmana marknaden och erbjuda våra kunder gratis sparande på börsen, nu har den växt och blivit större än vad vi kunnat tro när den kom.

I nuläget finns det dock inga planer på att lansera nya fonder, och det av flera anledningar. Vi är väldigt kostnadsmedvetna och strävar hela tiden efter att hålla ned våra kostnader för att på så sätt kunna erbjuda konton utan avgifter och låga priser på handel. För att kunna ha fonder som investerar i andra länder krävs även speciella avtal med de börserna, vilket såklart underlättas om man redan har verksamhet i de länderna.
Förutom kostnadsbiten så strävar vi efter att endast erbjuda produkter och lösningar som vi vet är bättre än de som redan finns på marknaden. Det var till exempel Avanza Zero år 2006, men nu är det svårt att lansera nya fonder som skiljer sig markant (till det bättre) från de som redan finns. Om vi kommer på en lösning för fonder som lever upp till det kravet så kommer vi givetvis kolla på det.

Återkom gärna om du har några frågor.

/Arvid, Avanza
Citera
2015-10-09, 21:12
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

När vi lanserade Avanza Zero 2006 var det den första fonden helt utan avgifter, det var ett sätt för oss att utmana marknaden och erbjuda våra kunder gratis sparande på börsen, nu har den växt och blivit större än vad vi kunnat tro när den kom.

I nuläget finns det dock inga planer på att lansera nya fonder, och det av flera anledningar. Vi är väldigt kostnadsmedvetna och strävar hela tiden efter att hålla ned våra kostnader för att på så sätt kunna erbjuda konton utan avgifter och låga priser på handel. För att kunna ha fonder som investerar i andra länder krävs även speciella avtal med de börserna, vilket såklart underlättas om man redan har verksamhet i de länderna.
Förutom kostnadsbiten så strävar vi efter att endast erbjuda produkter och lösningar som vi vet är bättre än de som redan finns på marknaden. Det var till exempel Avanza Zero år 2006, men nu är det svårt att lansera nya fonder som skiljer sig markant (till det bättre) från de som redan finns. Om vi kommer på en lösning för fonder som lever upp till det kravet så kommer vi givetvis kolla på det.

/Arvid, Avanza

Har ett antal tips till er på fondvarianter som jag är intresserad av, men som inte verkar finnas i nämnvärd utsträckning på marknaden. Och som du skrev, ni vill leverera sådant som inte redan finns. Så här är några uppslag som det säkert går att skapa lättkommunicerade och säljbara varianter av.

- Fond vars köp- och säljbeslut genereras av i förväg bestämda faktorer, tekniska eller fundamentala. De fonder som finns på marknaden ger inte spararen någon information om vad köp- och säljbesluten baseras på, utöver ytterst översiktlig information om inom vilka ramar fonden håller sig. En fond vars köp- och säljbeslut genereras automatiskt, utifrån verktyg skapade baserade på analyser av historiska data. Det kan handla om såväl tekniska som fundamentala data, men verktygen bör vara enkla att förstå så att spararen kan informeras om dem och veta vad det är för produkt hen köper. En sådan fond borde kunna bli populär eftersom spararen upplever sig förstå vad hen köpt och att fonden gör det som spararen själv hade velat göra med en egen välkomponerad aktieportfölj, ta rationella beslut baserade på professionell analys av fakta, och ta besluten när de bör tas. Eftersom den genomsnittlige spararen knegar och inte hinner med det, betalar hen gärna en rimlig slant för det (och kanske främst för känslan av att rationellt förvalta sitt kapital).

- Fond bestående av investmentbolag. Känner för egen del bara till Spiltans, men det borde finnas utrymme både för fler varianter och för en liknande Spiltans, men till lägre avgift.

- Fond med få innehav. Kan givetvis kombineras med förslagen ovan. Generellt sett innehåller fonder ett stort antal aktier och blir oftast en indexliknande soppa. Det vore kul om det fanns fler fonder med endast ett 10-tal väl utvalda innehav, precis som en god aktieportfölj. Om man kombinerar det med att på annat sätt nischa fonden, till exempel att den innehåller de tio företag på Stockholmsbörsen med högst direktavkastning (enligt viss på förhand fastställda parametrar) så får man en tydlig och lättförståelig produkt som borde kunna bli ett populärt alternativ till en aktieportfölj med avkastningsinriktning. Givetvis kan man även tänka sig andra upplägg, till exempel en fond bestående av fem-tio investmentbolag, utvalda utifrån vissa fastställda parametrar eller en fond bestående av de tio företag på börsen med starkast varumärke. Ja det går säkert komma på flera alternativ.

Jag är för övrigt medveten om att med nischningar likt ovan beskrivna kan fonderna bara tillåtas växa till viss begränsad storlek, men med tanke på hur mycket kapital det finns ute på marknaden som jagar avkastning (vilket återspeglar sig i p/e-talen), så borde det hos det hos småsparare finnas efterfrågan på fler alternativ och nya idéer. Så om man erbjuder några nytänkande spännande alternativ borde man sammantaget kunna locka till sig en hel del kapital, och givetvis på köpet även knyta till sig dessa kunder för andra produkter.
Senast redigerad av Bunny 2015-10-09 kl. 21:24.
Citera
2015-10-10, 16:25
Medlem
Isnatts avatar
Jag loggade in via appen igår och fick upp 'Ditt konto saknar innehåll' eller liknande, alla mina aktier och fonder var borta. Hjärtklappning under den minut det tog innan jag kom in via vanliga webben och såg att allt var i sin ordning. Vad var det frågan om? Har aldrig sett det förut.
Citera
2015-10-10, 16:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hej!

Du kan själv ändra inloggningstiden under Mina sidor -> Profil ->Sajtinställningar, du kan även ändra på din iPhone kan du klicka på "Mer" och sedan ser du din aktuella tid längst ned, klickar du på tiden där så kan du välja tid för utloggning vid inaktivitet.

Vi ändrade inloggningstiden till 4h för alla våra kunder som tidigare hade 30min eller 60min efter att vi sett att fler kunder förlängt sin tid, appen och sajten är inte synkade i så du kan ha olika inloggningstider om du vill det.

/Arvid, Avanza

Det funkar inget vidare för mig under android. Jag har ställt in 4h men blir ofta utloggad efter bara runt 10 min. Med datorn fungerar det däremot som det ska.
Citera
2015-10-10, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag loggade in via appen igår och fick upp 'Ditt konto saknar innehåll' eller liknande, alla mina aktier och fonder var borta. Hjärtklappning under den minut det tog innan jag kom in via vanliga webben och såg att allt var i sin ordning. Vad var det frågan om? Har aldrig sett det förut.

Har hänt mig också någon gång, framförallt under helger. Som jag förstått det så kör de alla uppdateringar och sånt under helgen (när börsen är stängd) vilket gör att kontot ser konstigt ut.
Citera
2015-10-10, 22:30
Medlem
Citat:
Hej!

Avkastningen vi redovisar på sajten är endast baserad på ditt nuvarande innehav, när du räknar med aktier du redan sålt får du ett annat värde.

Återkom gärna om du har några frågor

/Arvid, Avanza

Hej Arvid.
Utveckla gärna din text ovan

Har flera gånger blivit 'lurad' då man via Avanza-appen handlat en större post värdepapper, snittat in sig med ytterligare några köp- och säljorders, samtidigt som grundpositionen legat kvar i depån.

När avkastningen blir positiv säljs hela innehavet av detta värdepapper, och sedan visar det sig att man gått back..

Fixa algoritmen eller ta bort denna 'funktion'.

Tack för att du finns här på fb.
Mvh.
Senast redigerad av ProPapa 2015-10-10 kl. 22:49.
Citera
2015-10-11, 02:27
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Hej Arvid.
Utveckla gärna din text ovan

Har flera gånger blivit 'lurad' då man via Avanza-appen handlat en större post värdepapper, snittat in sig med ytterligare några köp- och säljorders, samtidigt som grundpositionen legat kvar i depån.

När avkastningen blir positiv säljs hela innehavet av detta värdepapper, och sedan visar det sig att man gått back..

Fixa algoritmen eller ta bort denna 'funktion'.

Tack för att du finns här på fb.
Mvh.
En smådum fråga...varför genomförs automatisk försäljning när innehavet hamnar på +-0?

Även jag har för övrigt stört mig på hur +/- för ett innehav i depån visas efter flera köp och sen försäljning men andra upplägg än att visa just aktuell status för depån skulle te sig märkliga. Själv skulle jag gärna ha en funktion att kunna lägga till att depån även visade fler varianter av +/-.
Citera
2015-10-11, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
En smådum fråga...varför genomförs automatisk försäljning när innehavet hamnar på +-0?

Även jag har för övrigt stört mig på hur +/- för ett innehav i depån visas efter flera köp och sen försäljning men andra upplägg än att visa just aktuell status för depån skulle te sig märkliga. Själv skulle jag gärna ha en funktion att kunna lägga till att depån även visade fler varianter av +/-.

Angående försäljningen så var jag otydlig.

Jag genomför försäljningen manuellt genom att lägga en säljorder.

Mvh.
Citera
2015-10-11, 22:34
Medlem
Reevess avatar
Hur troligt är det att handel via sajt blir aktuellt för marknader som idag handlas genom mäklare? Allra helst skulle jag vilja se brittiska värdepapper härnäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in