Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
Ett önskemål: Ni borde ha fler funktioner i aktielistorna, så som NN har. Exempelvis är det användbart att kunna lägga samma både Nasdaq, Aktietorget m.fl. och dela in bolagen i branscher och underkategorier. Ännu bättre vore om man därtill kunde addera även utländska börser i samma lista. Därutöver vore det bra med ännu fler funktioner, alltså fler än vad NN har. Till exempel skulle jag själv uppskatta om det framgick hur stor del av direktavkastningen som kommer från årets vinst och om det fanns funktioner så att man kunde klicka fram direktavkastning för flera år i rad, substansrabatt gentemot noterade innehav i investmentbolag (man får givetvis räkna bort eventuell andel som utgörs av onoterade innehav) med mera, med mera. Framför allt vore det trevligt om det gick att klicka fram fleråriga serier av allehanda information om olika bolag, en "ögonblicksbild" är ofta väldigt missvisande.
Och en annan sak: Det finns alldeles för få funktioner under avdelningen "Aktieinspiration" på er sida. Jag hoppas ni bygger ut den, för den är i dagsläget inte mer användbar än att man ser vilka branscher olika bolag hör hemma i.
Och en tredje sak: Jag märker att ni på er hemsida adderar allt fler visuella effekter, att man ska kunna klicka fram åskådliggörande bilder som visar olika saker, till exempel i ovan nämnda "Aktieinspiration" ett stapeldiagram som visar skillnader i kursutveckling mellan olika företag i en viss bransch. Ett mycket tydligt exempel är den så kallade "Portföljgeneratorn" för fonder, där mycket krut lagts på det visuella åskådliggörandet samtidigt som de funktioner som ska resultera i olika portföljupplägg är väldigt trubbiga instrument. Jag förstår att det säljer, det visuella intrycket ger sken av en mycket precis och avancerad funktion som ger väldigt exakta förslag. Men ärligt talat, jag tycker att ni borde lägga mer krut på att utveckla innehållet i funktionerna än på hur dom ser ut när användaren gör bruk av dom på sina datorskärm

Hej!
Tack för all feedback. Det var bra förslag och idéer.
Vi har nyligen lagt in ett nytt avsnitt under aktiedata där det finns länk till mer information om aktien samt nyckeltal och historisk data. Informationen kommer från Morningstar och är lite mer ingående än den som vi har på aktieöversikten på vår hemsida. Att räkna fram substansrabatt är inte helt enkelt men det görs med jämna mellanrum och det brukar varje månad skickas ut ett pressmeddelanden och telegram med susbstansvärde för investmentbolagen.
Vi har kontinuerligt lagt till fler listor under fliken aktieinspiration, men det är även så att ni kunder får önska ytterligare listor eller komma med input om bolag saknas. Listorna är främst tänkt som inspiration och för de kunder om har svårt att hitta bolag eller områden som de vill investera i.
När det kommer till de visuella effekterna som du beskriver så förstår jag absolut vad du är ute efter. Samtidigt så vill jag poängtera att vi har ett starkt inflöde av nya kunder som inte har speciellt stor kännedom om hur man månadssparar eller hur man skapar en balanserad portfölj. För de kunder som för första gången har hittat till vår hemsida och för första gången vill handla fonder eller aktier så är det viktigt att det är enkelt och lätt samt att det är visuellt tilltalande. Det kan vara skillnaden mellan att orka gå igenom 3-4 steg eller att avbryta flödet och strunta i att månadsspara.
Vi försöker att blanda utvecklingen av "visuellt tilltalande" funktioner med utvecklingen av funktioner som är lite mer avancerade att hantera, eller exempelvis funktioner som gör det lättare för en riktigt inbiten sparare att spara tid när den navigerar. Allt sammantaget så vill vi självklart att fler sparare ska tycka att det är roligt att sköta om sitt sparande samtidigt som vi vill att de som verkligen är intresserade av sitt sparande ska känna att det finns väldigt mycket användbart hos oss!
Det är alltid svårt att hitta den perfekta balansen, men jag tror att vi har klarat det rätt bra hittills (med stor hjälp på vägen av våra kunder). Det är en enorm glädje men samtidigt också en utmaning att vår kundbas växer så mycket som den gör just nu. Vem vågar gissa hur vår hemsida ser ut om 5 år?
/Dan, Avanza