2015-08-15, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
I raden längst ned hittar du "sök". Där söker du fram den aktie du vill handla och när du klickat in dig på den aktien så hittar du köp- och säljknappar uppe till höger.
Tack! Fattade inte att man skulle skriva längst upp där det står Sök värdepapper...
Citera
2015-08-16, 03:07
Medlem
Funkar det att ha flera stopploss i samma aktie?

På så sätt försäkrar man sig att man stoppas ut.
Om man inte stoppas ut första gången så har man en extra stopploss på lägre nivå.
Detta kan ske om det blir gap i aktien, tex när det blir ny dag.
Citera
2015-08-17, 11:19
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur ofta uppdateras informationen om de fonder man kan handla via Avanza? Tänker främst på informationen om fondernas olika innehav, fördelning mellan branscher osv.

Undrar även hur indelningen i olika kategorier fungerar. Om jag till exempel söker på begreppet "Indien", så får jag träff på fonder med det begreppet i namnet. Samma sak händer om jag istället söker på "India". Slutsatsen är med andra ord att sökfunktionen söker på namnet på fonden. Men hur fungerar kategoriindelningen? I vilken/eller vilka kategorier ingår till exempel indienfonderna? Och vad avgör i vilken eller vilka kategorier en fond ska "räknas in"?

Hej,

Bra fråga. Informationen uppdateras med olika intervall beroende på vilket fondbolag som det gäller. Många fondbolag uppdaterar listan över största ägare en gång i månaden. En del uppdaterar istället kvartalsvis och i vissa fall även halvårsvis. Morningstar har själva ambitionen att försöka få alla fondbolag att rapportera in en gång i månaden. Eftersom vi får all vår fonddata från Morningstar så innebär det att vår sajt automatiskt uppdaterar vid ev. förändringar.

När det gäller sökfunktionen så söker den efter namnet på fonden och vill man kategorisera så följer man de förvalda kategorierna som finns i rullgardinen. Det finns en PDF från Morningstar med mer information kring vilken kategori som respektive fond hamnar i, beroende på innehaven.

Klicka här för att läsa mer

Citat:
Ursprungligen postat av torsken321
Funkar det att ha flera stopploss i samma aktie?

På så sätt försäkrar man sig att man stoppas ut.
Om man inte stoppas ut första gången så har man en extra stopploss på lägre nivå.
Detta kan ske om det blir gap i aktien, tex när det blir ny dag.

Hej,

Det går bra att lägga flera stop loss-order i samma aktie. Det kan dock vara lite problematiskt om en order har triggas och då din andra order triggas så kommer det redan att finnas en order på marknaden, vilket blockerar. Det gör att det finns en risk att din andra order blir felaktig. Ett enkelt alternativ skulle kunna vara att du lägger en stop loss loss och anger att den "första" ordern ska ha en giltighetstid på 1 dag. Då tas den bort efter en dag och då har din andra order en möjlighet att triggas (om det blir gap från en dag till en annan).

Hoppas du är med på hur jag menar, återkom gärna annars!

/Dan, Avanza
Citera
2015-08-17, 21:41
Medlem
Bbobis avatar
Nån annan som har problem med laddningen på avanzas sida?

Idag när jag skulle ändra en order var det helt omöjligt för sidan kom aldrig upp. Förlorade ett par hundralappar på det. Inte hela världen men irriterande när man sitter där och inget händer.

Samtidigt satt jag och surfade på andra sidor utan problem. Inte första gången. 15:30 tiden.

Är det något hos mig eller avanza? Läste att en del andra haft problem också.
Senast redigerad av Bbobi 2015-08-17 kl. 21:43.
Citera
2015-08-18, 13:16
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Idag när jag skulle ändra en order var det helt omöjligt för sidan kom aldrig upp. Förlorade ett par hundralappar på det. Inte hela världen men irriterande när man sitter där och inget händer.

Samtidigt satt jag och surfade på andra sidor utan problem. Inte första gången. 15:30 tiden.

Hej!

Vad tråkigt att du upplever problem med hemsidan. Vi har dock inte fått in några felrapporter under gårdagen. Det generella rådet vi alltid börjar med att ge är att rensa cache/cookies om det blir problem, och eventuellt att testa med en annan webbläsare.

Om problemen var övergående lär det dock inte vara orsaken och på rak arm blir det svårt att felsöka om det fungerar felfritt idag. Mitt råd blir helt enkelt att slå oss en signal på 08-562 250 00 om du upplever problem, så kan vi koppla dig till mäklarbordet direkt och även hjälpa dig med felsökning när din order är lagd.

/Kristoffer, Avanza
Citera
2015-08-18, 13:24
Medlem
Broheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Jag har inte upplevt några problem.
Citera
2015-08-18, 18:51
Medlem
KarlDenMindres avatar
Man kan ju göra egna börsskärmar på sidan Börsskärm. Det vore inte dumt om man på sidan Kontoöversikt kunde skapa egna kontoöversikter över sina innehav & sortera dessa i virtuella kategorier/portföljer t.ex Räntefonder, aktiefonder, aktier, utdelningsportföljen etc.
Citera
2015-08-19, 09:58
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenMindre
Man kan ju göra egna börsskärmar på sidan Börsskärm. Det vore inte dumt om man på sidan Kontoöversikt kunde skapa egna kontoöversikter över sina innehav & sortera dessa i virtuella kategorier/portföljer t.ex Räntefonder, aktiefonder, aktier, utdelningsportföljen etc.

Hej!

Jag förstår precis vad du menar. Vi har tidigare hört att en del kunder efterfrågar möjligheten att sortera in sina innehav i egna små delar och kanske också rubriksätta dessa, som en sorts miniportfölj som skapar mer struktur (och är flexibel). Vi få in en hel del feedback kring kontoöversikten och vi kommer faktiskt att kika närmare på hela kontoöversikten framåt hösten. Det är inte säkert att vi bygger om delarna så pass mycket som du är ute efter, men vi tar absolut med oss tanken i bakhuvudet då vi utvecklar sidan vidare. Jag tror att flera av våra kunder främst är ute efter möjligheten att styra sin kontoöversikt lite mer än vad som är möjligt idag.

Tack för att du delar med dig av dina tankar

/Dan, Avanza
Citera
2015-08-22, 16:03
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
./Dan, Avanza

Ett önskemål: Ni borde ha fler funktioner i aktielistorna, så som NN har. Exempelvis är det användbart att kunna lägga samma både Nasdaq, Aktietorget m.fl. och dela in bolagen i branscher och underkategorier. Ännu bättre vore om man därtill kunde addera även utländska börser i samma lista. Därutöver vore det bra med ännu fler funktioner, alltså fler än vad NN har. Till exempel skulle jag själv uppskatta om det framgick hur stor del av direktavkastningen som kommer från årets vinst och om det fanns funktioner så att man kunde klicka fram direktavkastning för flera år i rad, substansrabatt gentemot noterade innehav i investmentbolag (man får givetvis räkna bort eventuell andel som utgörs av onoterade innehav) med mera, med mera. Framför allt vore det trevligt om det gick att klicka fram fleråriga serier av allehanda information om olika bolag, en "ögonblicksbild" är ofta väldigt missvisande.

Och en annan sak: Det finns alldeles för få funktioner under avdelningen "Aktieinspiration" på er sida. Jag hoppas ni bygger ut den, för den är i dagsläget inte mer användbar än att man ser vilka branscher olika bolag hör hemma i.

Och en tredje sak: Jag märker att ni på er hemsida adderar allt fler visuella effekter, att man ska kunna klicka fram åskådliggörande bilder som visar olika saker, till exempel i ovan nämnda "Aktieinspiration" ett stapeldiagram som visar skillnader i kursutveckling mellan olika företag i en viss bransch. Ett mycket tydligt exempel är den så kallade "Portföljgeneratorn" för fonder, där mycket krut lagts på det visuella åskådliggörandet samtidigt som de funktioner som ska resultera i olika portföljupplägg är väldigt trubbiga instrument. Jag förstår att det säljer, det visuella intrycket ger sken av en mycket precis och avancerad funktion som ger väldigt exakta förslag. Men ärligt talat, jag tycker att ni borde lägga mer krut på att utveckla innehållet i funktionerna än på hur dom ser ut när användaren gör bruk av dom på sina datorskärm
Citera
2015-08-24, 14:09
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ett önskemål: Ni borde ha fler funktioner i aktielistorna, så som NN har. Exempelvis är det användbart att kunna lägga samma både Nasdaq, Aktietorget m.fl. och dela in bolagen i branscher och underkategorier. Ännu bättre vore om man därtill kunde addera även utländska börser i samma lista. Därutöver vore det bra med ännu fler funktioner, alltså fler än vad NN har. Till exempel skulle jag själv uppskatta om det framgick hur stor del av direktavkastningen som kommer från årets vinst och om det fanns funktioner så att man kunde klicka fram direktavkastning för flera år i rad, substansrabatt gentemot noterade innehav i investmentbolag (man får givetvis räkna bort eventuell andel som utgörs av onoterade innehav) med mera, med mera. Framför allt vore det trevligt om det gick att klicka fram fleråriga serier av allehanda information om olika bolag, en "ögonblicksbild" är ofta väldigt missvisande.

Och en annan sak: Det finns alldeles för få funktioner under avdelningen "Aktieinspiration" på er sida. Jag hoppas ni bygger ut den, för den är i dagsläget inte mer användbar än att man ser vilka branscher olika bolag hör hemma i.

Och en tredje sak: Jag märker att ni på er hemsida adderar allt fler visuella effekter, att man ska kunna klicka fram åskådliggörande bilder som visar olika saker, till exempel i ovan nämnda "Aktieinspiration" ett stapeldiagram som visar skillnader i kursutveckling mellan olika företag i en viss bransch. Ett mycket tydligt exempel är den så kallade "Portföljgeneratorn" för fonder, där mycket krut lagts på det visuella åskådliggörandet samtidigt som de funktioner som ska resultera i olika portföljupplägg är väldigt trubbiga instrument. Jag förstår att det säljer, det visuella intrycket ger sken av en mycket precis och avancerad funktion som ger väldigt exakta förslag. Men ärligt talat, jag tycker att ni borde lägga mer krut på att utveckla innehållet i funktionerna än på hur dom ser ut när användaren gör bruk av dom på sina datorskärm

Hej!

Tack för all feedback. Det var bra förslag och idéer.

Vi har nyligen lagt in ett nytt avsnitt under aktiedata där det finns länk till mer information om aktien samt nyckeltal och historisk data. Informationen kommer från Morningstar och är lite mer ingående än den som vi har på aktieöversikten på vår hemsida. Att räkna fram substansrabatt är inte helt enkelt men det görs med jämna mellanrum och det brukar varje månad skickas ut ett pressmeddelanden och telegram med susbstansvärde för investmentbolagen.

Vi har kontinuerligt lagt till fler listor under fliken aktieinspiration, men det är även så att ni kunder får önska ytterligare listor eller komma med input om bolag saknas. Listorna är främst tänkt som inspiration och för de kunder om har svårt att hitta bolag eller områden som de vill investera i.

När det kommer till de visuella effekterna som du beskriver så förstår jag absolut vad du är ute efter. Samtidigt så vill jag poängtera att vi har ett starkt inflöde av nya kunder som inte har speciellt stor kännedom om hur man månadssparar eller hur man skapar en balanserad portfölj. För de kunder som för första gången har hittat till vår hemsida och för första gången vill handla fonder eller aktier så är det viktigt att det är enkelt och lätt samt att det är visuellt tilltalande. Det kan vara skillnaden mellan att orka gå igenom 3-4 steg eller att avbryta flödet och strunta i att månadsspara.

Vi försöker att blanda utvecklingen av "visuellt tilltalande" funktioner med utvecklingen av funktioner som är lite mer avancerade att hantera, eller exempelvis funktioner som gör det lättare för en riktigt inbiten sparare att spara tid när den navigerar. Allt sammantaget så vill vi självklart att fler sparare ska tycka att det är roligt att sköta om sitt sparande samtidigt som vi vill att de som verkligen är intresserade av sitt sparande ska känna att det finns väldigt mycket användbart hos oss!

Det är alltid svårt att hitta den perfekta balansen, men jag tror att vi har klarat det rätt bra hittills (med stor hjälp på vägen av våra kunder). Det är en enorm glädje men samtidigt också en utmaning att vår kundbas växer så mycket som den gör just nu. Vem vågar gissa hur vår hemsida ser ut om 5 år?

/Dan, Avanza
Citera
2015-08-24, 16:45
Medlem
Avanza kan du förklara hur glidande stopp loss funkar?
Det som stod på hemsidan, var för rörigt för att orka förstå.

1.Om jag spelar på uppgång och jag vill sälja av när kursen går ner x antal kronner. Ska jag välja "Följ kurs" uppåt eller nåråt då? Ska de vara 95%?

2. Triggertyp: glidande. Det är det ÄNDA jag behöver ha? och så funkar de?
Citera
2015-08-24, 17:23
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torsken321
Avanza kan du förklara hur glidande stopp loss funkar?
Det som stod på hemsidan, var för rörigt för att orka förstå.

1.Om jag spelar på uppgång och jag vill sälja av när kursen går ner x antal kronner. Ska jag välja "Följ kurs" uppåt eller nåråt då? Ska de vara 95%?

2. Triggertyp: glidande. Det är det ÄNDA jag behöver ha? och så funkar de?

Hej,

En glidande stop loss fungerar som så att den följer med aktien åt ett visst håll och då aktien vänder åt motsatt håll så skickas det ut en order på marknaden. Tanken är att man vill köpa på sig en aktie som precis vänt upp eller att man kanske vill sälja en aktie då den börjar vända neråt. Det ska dock poängteras att det ibland är svårt att automatisera samt att det inte alltid går att hinna med vid vändningar.

1, Du ska du välja "följ kurs uppåt" och sedan vid "max förändring ner" så anger du hur mycket aktien får gå ned innan du ska skicka ut en order på marknaden.

2, Om triggern är glidande så kommer den att följa med en bit åt något håll. Om du istället vill ha en fast målkurs som du vill sälja/köpa vid så är det bättre att använda en vanlig stop loss.

Jag vill dock poängtera att just en stop loss inte behöver betyda att du garanterat kommer att köpa eller sälja en aktie vid en viss punkt. Det kan exempelvis vara så att du lägger ut en säljorder på marknaden, men att aktien redan har fallit vidare så att det inte är några som vill köpa din aktie.

Du kan läsa mer om stop loss på länken här under eller så är det bara att återkomma om du har fler frågor!

https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/handel-vardepapper/stoploss.html

/Dan, Avanza
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in