2015-04-11, 21:39
Medlem
Snigelfars avatar
"Det finns redan en begäran om ett nytt autogiromedgivande på det angivna kontot. Du kan se status på din begäran under Pågående insättningar längst ner på denna sida. Vanligtvis tar det ca 6 bankdagar för ett medgivande att bli godkänt."

Var finns denna "Pågående insättningar"? Kan man avbryta detta helt och hållet för att göra ett nytt direkt? Hur länge behöver man annars vänta?
Citera
2015-04-11, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.oranje
Tänkte lägga in lite pengar på mitt nya avanza-konto. Är det några kostnader som man behöver veta? Och behöver man deklarera sina aktieförsäljningar på avanza eller gör man det direkt på avanza när man säljer?

Om du behöver deklarera beror på vilken typ av konto du använder.

Vilket courtage du får beror på vilken courtageklass du har inställt, se till att välja den som är mest förmånlig innan du börjar handla med aktier så slipper du förlora pengar. (Handlar du oftast poster för under 15000:- så är mini att föredra.)
Citera
2015-04-12, 06:59
Medlem
mr.oranjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Om du behöver deklarera beror på vilken typ av konto du använder.

Vilket courtage du får beror på vilken courtageklass du har inställt, se till att välja den som är mest förmånlig innan du börjar handla med aktier så slipper du förlora pengar. (Handlar du oftast poster för under 15000:- så är mini att föredra.)

Ställer man in på mini behöver man inte deklarera det?
Citera
2015-04-12, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.oranje
Ställer man in på mini behöver man inte deklarera det?

Courtageklassen avgör inte om du behöver deklarera eller inte.
Courtageklassen avgör vilka avgifter du får när du handlar med värdepapper.

Dom olika typer av aktiekonton du kan välja är tex isk, kapitalförsäkring och en vanlig aktiedepå.

En kapitalförsäkring och en isk schablonbeskattas och därför redovisas inte varje enskild aktieaffär i deklarationen.
Senast redigerad av lindome 2015-04-12 kl. 10:08.
Citera
2015-04-13, 16:41
Medlem
Är insättningar medräknade i den procentuella utvecklingen man kan se för sitt konto ? Jag har närmare 19% utveckling i år men 3% avkastning, så är dessa 19% aktiernas utveckling eller kontots utveckling med aktier och insatta pengar ?
Lite diffust kanske...
Citera
2015-04-13, 17:04
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Ja du säger ju inte emot mig direkt. Jag uppskattar det mesta och "helheten" med Avanza och det kontot som jag inte ska belåna kommer naturligtvis ligga kvar. Men om du tittar på min stabila/utdelningsportfölj som jag vill skapa så hög och så bra hävstång som möjligt med, gärna till 40% belåning, skulle du rekommendera mig stanna på Avanza:

Global X SuperIncome ETF 50.000:-
Handelsbanken B 50.000:-
Saltängen Property Invest 70.000:-
Delarka Holding 70.000:-
Coca Cola 75.000:-
Länsförsäkringar Global Index 80.000:-
Disney 100.000:-
Akelius Pref 100.000:-
SPP Aktiefond USA 100.000:-
BGF World Healthscience A2 100.000:-
Brummer Multi-Strategy 100.000:-
Atlant Stability 100.000:-

995.000:- och inte ett godkänt papper. Ska jag ligga kvar tycker du?

Det är klart jag kan tweaka till den lite, ersätt Länsförsäkringar och SPP med Zero och HM och Handelsbanken B med A och lägg till 5.000:-, blir det mer aktuellt att stanna kvar nu?

Det är exakt samma "gammelbanks"-retorik ni själva gör narr av (personlig bankman, servicekontor, specialsydda fondlösningar "De flesta av våra kunder är nöjda med detta" och så vidare) när ni drar upp andra punkter än den vi diskuterar. Ni har jättenöjda kunder och jag är en av dom, men ni är bortgjorda när det kommer till "Superlånet" och ni är SÄMRE än storbankerna som har sänkt sina räntor i TVÅ omgångar på sista tiden. Det måste vara jättesvårt för dig att försvara och det är ingen påhopp eller näthat eller vad Aschberg nu letar efter, det är bara ren fakta att ni erbjuder ett riktigt dåligt lån förpackat i namnet "Superlånet". Tyvärr.

Hej!

Du sätter fingret på det som många kunder förhoppningsvis känner då de använder våra tjänster. De uppskattar helheten med Avanza. Vi kämpar hårt för att leverera maximal kundnytta till våra kunder och det krävs mycket översyn och löpande förändringar från oss för att ligga på topp på alla områden. Just nu så har vi inte gjort något åt Superlånets ränta, men det betyder inte att vi inte kommer att justera räntan framöver.

När du nämner de räntesänkningar som storbankerna gjort så är det viktigt att känna till att det främst rört sig om bolåneräntor. Det blir alltså lite som att jämföra äpplen och päron eftersom storbankerna inte har något som är i närheten av varken Superlånet eller Knock out-lånet. Det ska även tilläggas att de bolån som storbankerna har är finansierade på ett helt annat sätt än hur vårt Superbolån är finansierat.

Jag kan tyvärr inte råda dig till vad du ska göra, men det låter som att det är lockade för dig att nyttja belåningsmöjligheten hos Nordnet, och med tanke på att du inte har några innehav som kvalificerar dig för Superlånet hos oss så är det fullt förståeligt.

Anledningen till varför jag tog upp hemsidan som sådan är för att du med största sannolikhet kommer använda den då du handlar de värdepapper du tänkt äga, oavsett om du handlar med eller utan belåning.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag använder både Avanza och Nordnet och förstår inte vilka prispunkter du syftar på. Vad menar du att ni är billigare på?

Det beror alltid på hur man jämför men har du tänkt handla via ett ISK så finns det väldigt få anledningar rent ekonomiskt att använda Nordnet. På de flesta prispunkter så har vi ett lägre courtage och på de som vi inte har det så ligger vi lika. Nordnet har även med en courtagenivå som heter Pro i sin generella prislista, men den ska snarare jämföras med vår Pro-avdelnings courtagenivåer i så fall. Jag hittade ett blogginlägg som tog upp hela prislistan, läs gärna på länken nedan:

http://pensionarsmiljonaren.blogspot.se/2015/04/courtageduellen.html

Citat:
Ursprungligen postat av Snigelfar
"Det finns redan en begäran om ett nytt autogiromedgivande på det angivna kontot. Du kan se status på din begäran under Pågående insättningar längst ner på denna sida. Vanligtvis tar det ca 6 bankdagar för ett medgivande att bli godkänt."

Var finns denna "Pågående insättningar"? Kan man avbryta detta helt och hållet för att göra ett nytt direkt? Hur länge behöver man annars vänta?

Det tar normalt 4-6 dagar för ett autogiro att läggas upp och om du inte ser att det blivit godkänt och du ändå vill sätta in pengar att handla för så kan du göra en vanlig insättning på det kontonummer som du har tillsammans med det clearingnummer som du har fått. En sådan, vanlig banköverföring, tar normalt 1 bankdag.

/Dan, Avanza
Citera
2015-04-13, 21:16
Medlem
Hej!

När uppdaterar ni appen till iPhone så man kan logga in med mobilt bank id?
Citera
2015-04-13, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperHenke
Hej!

När uppdaterar ni appen till iPhone så man kan logga in med mobilt bank id?
Till sommaren har de sagt ca 4635,5 gånger.
Citera
2015-04-14, 10:15
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkiller
Är insättningar medräknade i den procentuella utvecklingen man kan se för sitt konto ? Jag har närmare 19% utveckling i år men 3% avkastning, så är dessa 19% aktiernas utveckling eller kontots utveckling med aktier och insatta pengar ?
Lite diffust kanske...

Hej,

Missade din fråga igår eftermiddag, sorry för det.

Insättningar och uttag påverkar inte din utveckling eller din kontograf på något sätt. Tänk dock på att utvecklingen som presenteras vid din graf anges i både procent och i siffror. Det är en viss skillnad, speciellt om du först satt in en liten summa och sedan fyllt på kontot med en avsevärt större summa. Den utveckling som presenteras i procent kan då skilja sig från den som visas i kronor.

Det är även en viss skillnad om du jämför med de siffror som står längre ned, under dina innehav. Den procentsiffran är dina värdepappers utveckling sedan du köpte dem. Den kan påverkas av ytterligare köp och det kan vara värt att tänka på att eventuella utdelningar inte räknas in i den procentuella siffran (utdelningar räknas dock med i kontografen).

Du kan läsa mer om kontografen och hur den beräknas om du klickar på länken nedan:

https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/inloggning-teknik/grafer-avkastning.html

/Dan, Avanza
Citera
2015-04-14, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,

Missade din fråga igår eftermiddag, sorry för det.

Insättningar och uttag påverkar inte din utveckling eller din kontograf på något sätt. Tänk dock på att utvecklingen som presenteras vid din graf anges i både procent och i siffror. Det är en viss skillnad, speciellt om du först satt in en liten summa och sedan fyllt på kontot med en avsevärt större summa. Den utveckling som presenteras i procent kan då skilja sig från den som visas i kronor.

Det är även en viss skillnad om du jämför med de siffror som står längre ned, under dina innehav. Den procentsiffran är dina värdepappers utveckling sedan du köpte dem. Den kan påverkas av ytterligare köp och det kan vara värt att tänka på att eventuella utdelningar inte räknas in i den procentuella siffran (utdelningar räknas dock med i kontografen).

Du kan läsa mer om kontografen och hur den beräknas om du klickar på länken nedan:

https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/inloggning-teknik/grafer-avkastning.html

/Dan, Avanza
Perfekt, stort tack för svaret!
Citera
2015-04-14, 18:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Det beror alltid på hur man jämför men har du tänkt handla via ett ISK så finns det väldigt få anledningar rent ekonomiskt att använda Nordnet. På de flesta prispunkter så har vi ett lägre courtage och på de som vi inte har det så ligger vi lika. Nordnet har även med en courtagenivå som heter Pro i sin generella prislista, men den ska snarare jämföras med vår Pro-avdelnings courtagenivåer i så fall. Jag hittade ett blogginlägg som tog upp hela prislistan, läs gärna på länken nedan:

http://pensionarsmiljonaren.blogspot.se/2015/04/courtageduellen.html

Det kan tyckas så om man ser på vad varje order kostar med den mest lämpliga courtagemodellen men ett problem är att jag måste använda samma courtagemodell för samtliga order (eftersom man bara kan byta en gång per månad).

Själv gör jag både stora och små avslut, speciellt när det är många nyintroduktioner. Att då tvingas betala 99 kr när man säljer av småposter som man fått via nyintroduktioner blir ordentligt dyrt. Att inte gruppera flera avslut under dagen till en transaktion är också något som gör det dyrare.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-04-14 kl. 18:38.
Citera
2015-04-15, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det kan tyckas så om man ser på vad varje order kostar med den mest lämpliga courtagemodellen men ett problem är att jag måste använda samma courtagemodell för samtliga order (eftersom man bara kan byta en gång per månad).

Själv gör jag både stora och små avslut, speciellt när det är många nyintroduktioner. Att då tvingas betala 99 kr när man säljer av småposter som man fått via nyintroduktioner blir ordentligt dyrt. Att inte gruppera flera avslut under dagen till en transaktion är också något som gör det dyrare.

Om du tycker att Nordnets prislista passar dig bättre är det väl bara att använda Nordnet istället.

Du säger ju att du har konto hos både Nordnet och Avanza, använd ditt Nordnetkonto för dom affärerna som är mest lönsamma att göra där, alla avtal kan kanske inte passa alla.
Senast redigerad av lindome 2015-04-15 kl. 08:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in