Citat:
Ursprungligen postat av
AvanzaBank
Hej!
Om man endast ser till utlåningsräntan som Nordnet erbjuder och jämför med den som vi erbjuder så ser man direkt att de har en lägre ränta än vad vi har, det har ni helt rätt i. Det finns även en hel del skillnader i hur vi valt att utforma vår utlåning. Vi har till exempel valt att göra lånet vi erbjuder till ett rent värdepapperslån med stabila och stora bolag som säkerhet. Detta innebär att de bolag som är säkerhet för lånet är granskade och utvalda av vår kreditavdelning. Vår utformning av lånet ligger i linje med hur vi generellt ser på risk, och där är det möjligt att vi skiljer oss lite jämfört med Nordnet.
Du nämner att vi tjänar pengar och att vi prioriterar våra ägare. Det stämmer att både vi och Nordnet är noterade aktiebolag som självklart bryr sig om våra ägare. Vi har dock vi valt att fokusera på olika områden, och därmed även utformat våra tjänster något annorlunda. Vid en jämförelse tycker vi därför att det är relevant att ta upp delar såsom courtage, hemsidans funktionalitet och övriga kringtjänster – utöver krediträntan. När det exempelvis kommer till courtage vågar jag påstå att vi i dagsläget slår Nordnet på majoriteten av alla prispunkter om du exempelvis handlar i ett ISK.
Vi tror som sagt att de flesta av våra kunder ser till helheten i vårt erbjudande, men självklart så kommer vi att följa upp både all respons från våra kunder samt se hur vår belåning utvecklas framöver. Vi har för stunden valt att inte omedelbart sänka utlåningsräntan bara för att Nordnet lanserade Knock-outlånet, men vi stänger samtidigt inga dörrar för framtiden.
/Dan, Avanza
/Dan, Avanza
Ja du säger ju inte emot mig direkt. Jag uppskattar det mesta och "helheten" med Avanza och det kontot som jag inte ska belåna kommer naturligtvis ligga kvar. Men om du tittar på min stabila/utdelningsportfölj som jag vill skapa så hög och så bra hävstång som möjligt med, gärna till 40% belåning, skulle du rekommendera mig stanna på Avanza:
Global X SuperIncome ETF 50.000:-
Handelsbanken B 50.000:-
Saltängen Property Invest 70.000:-
Delarka Holding 70.000:-
Coca Cola 75.000:-
Länsförsäkringar Global Index 80.000:-
Disney 100.000:-
Akelius Pref 100.000:-
SPP Aktiefond USA 100.000:-
BGF World Healthscience A2 100.000:-
Brummer Multi-Strategy 100.000:-
Atlant Stability 100.000:-
995.000:- och inte ett godkänt papper. Ska jag ligga kvar tycker du?
Det är klart jag kan tweaka till den lite, ersätt Länsförsäkringar och SPP med Zero och HM och Handelsbanken B med A och lägg till 5.000:-, blir det mer aktuellt att stanna kvar nu?
Det är exakt samma "gammelbanks"-retorik ni själva gör narr av (personlig bankman, servicekontor, specialsydda fondlösningar "De flesta av våra kunder är nöjda med detta" och så vidare) när ni drar upp andra punkter än den vi diskuterar. Ni har jättenöjda kunder och jag är en av dom, men ni är bortgjorda när det kommer till "Superlånet" och ni är SÄMRE än storbankerna som har sänkt sina räntor i TVÅ omgångar på sista tiden. Det måste vara jättesvårt för dig att försvara och det är ingen påhopp eller näthat eller vad Aschberg nu letar efter, det är bara ren fakta att ni erbjuder ett riktigt dåligt lån förpackat i namnet "Superlånet". Tyvärr.