2015-04-09, 18:41
Medlem
Ser att ni ändrat så att Avanza Zero inte längre följer OMXS30 dag för dag. Vad beror detta på och när uppdateras fondinnehavet dagligen (ISK)? Dvs från vilken tid på dag1 räknar ni, och till vilken tid på dag2?
Citera
2015-04-09, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User1980
Ser att ni ändrat så att Avanza Zero inte längre följer OMXS30 dag för dag. Vad beror detta på och när uppdateras fondinnehavet dagligen (ISK)? Dvs från vilken tid på dag1 räknar ni, och till vilken tid på dag2?

Avanza Zero följer visst OMXS30 men skillnaden är att utdelningar inte räknas med i OMXS30 medan de återinvesteras i Avanza Zero. Idag tex när Telia hade sin utdelning och sjönk nästan 7% så visade OMXS30 lägre än Avanza Zero, eftersom fonden fick ta del av utdelningen men inte indexet.
Citera
2015-04-09, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User1980

Avanza zero följer inte OMXS30, utan följer SIX30RX-index som inkluderar utdelningar.
Senast redigerad av lindome 2015-04-09 kl. 19:37.
Citera
2015-04-09, 20:59
Medlem
Ok, tack för infon. Tyckte det såg lite märkligt ut idag bara, men då är förklaringen en rejäl utdelningsdag
Citera
2015-04-09, 22:59
Medlem
Ni har en funktion för Fonder där man kan jämföra kurser och historik men jag saknar en liknande funktion för aktier, så att man kan jämföra P/E, direktavkastning, vinst/aktie etc
Vore det görbart ?
Citera
2015-04-10, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Jag har påpekat detta tidigare i tråden, det är numer ett relativt dåligt lån även om man är platinakund. Nordnets motsvarighet är bättre på varenda punkt idag samtidigt som Avanza gör större och större vinster och delar ut fina pengar till sina aktieägare. Det börjar lukta gammal storbank om mitt kära Avanza!

Nja, riktigt så illa är det väl inte, men visst har de blivit rejält från åkta av Nordnet när det gäller lån.

Nordnet erbjuder betydligt lägre ränta 0,99% mot Avanzas 1,75%

Nordnet erbjuder högre belåningsgrad 40% mot Avanzas 35%, vilket innebär större marginal vid kursfall givet samma belåningsgrad, exempelvis 20%

Alla belåningsbara aktier och fonder ingår i beräkningen för knockoutlånet, medan Avanza har bara utvalda aktier samt Avanza Zero som belåningsbara för superlånet. Detta medför att man kan med samma portfölj få ett betydligt högre kreditutrymme på Nordnet, vilket gör det betydligt större marginal vid kursfall givet att man belånat sig för samma summa.

Vidare vad jag har förstått är knockoutlånet inte villkorat till handel av värdepapper utan kan användas hur man behagar, iaf uppfatta jag det så när jag lyssna på sparpodden. Stämmer det så lär jag iaf flytta min ISK till nordnet när det är dags för nyare bil. Är vanligtvis ingen anhängare till lån när det gäller bil, men kan man låna till 0,99% tycker jag det är värt kostnaden för att slippa sälja av värdepapper.
Citera
2015-04-10, 00:57
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investeramera
Nja, riktigt så illa är det väl inte, men visst har de blivit rejält från åkta av Nordnet när det gäller lån.

Nordnet erbjuder betydligt lägre ränta 0,99% mot Avanzas 1,75%

Nordnet erbjuder högre belåningsgrad 40% mot Avanzas 35%, vilket innebär större marginal vid kursfall givet samma belåningsgrad, exempelvis 20%

Alla belåningsbara aktier och fonder ingår i beräkningen för knockoutlånet, medan Avanza har bara utvalda aktier samt Avanza Zero som belåningsbara för superlånet. Detta medför att man kan med samma portfölj få ett betydligt högre kreditutrymme på Nordnet, vilket gör det betydligt större marginal vid kursfall givet att man belånat sig för samma summa.

Vidare vad jag har förstått är knockoutlånet inte villkorat till handel av värdepapper utan kan användas hur man behagar, iaf uppfatta jag det så när jag lyssna på sparpodden. Stämmer det så lär jag iaf flytta min ISK till nordnet när det är dags för nyare bil. Är vanligtvis ingen anhängare till lån när det gäller bil, men kan man låna till 0,99% tycker jag det är värt kostnaden för att slippa sälja av värdepapper.

Åja, jag förstår att Avanza inte är min kompis och att de måste prioritera sina ägare men får man bättre lånevillkor på Elgiganten än man får från "Superlånet" är det såklart någonting som inte riktigt stämmer. Du räknar upp en hel radda fakta och som jag sa, på varenda punkt får Avanza på tafsen. De tjänar helt enkelt för mycket pengar på gamla lån för att ändra i villkoren och det är ett drag värdig en klassisk storbank!

Jag har startat ett ISK på Nordnet, det är tomt just nu och innan sommaren flyttar jag inte men skapar jag en avkastningsportfölj som jag ligger lång i och vill belåna denna för att skapa lite hävstång finns det ingen anledning att stanna kvar. Osäker just nu om man behöver en miljon för att hamna på 0.99% så som man behöver för att få Avanzas 1.75%, men det spelar egentligen ingen roll om det är lika på en punkt.
Citera
2015-04-10, 08:28
Medlem
farmias avatar
Varför går det inte att köpa vissa fonder ibland?

Är för tillfället sugen på att införskaffa följande fond:

Invesco Japanese Equity Advtg A JPY Acc

Men köp-knappen visar grå och citerare "Det går inte att köpa det här värdepappret."

?????
Citera
2015-04-10, 15:51
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Åja, jag förstår att Avanza inte är min kompis och att de måste prioritera sina ägare men får man bättre lånevillkor på Elgiganten än man får från "Superlånet" är det såklart någonting som inte riktigt stämmer. Du räknar upp en hel radda fakta och som jag sa, på varenda punkt får Avanza på tafsen. De tjänar helt enkelt för mycket pengar på gamla lån för att ändra i villkoren och det är ett drag värdig en klassisk storbank!

Jag har startat ett ISK på Nordnet, det är tomt just nu och innan sommaren flyttar jag inte men skapar jag en avkastningsportfölj som jag ligger lång i och vill belåna denna för att skapa lite hävstång finns det ingen anledning att stanna kvar. Osäker just nu om man behöver en miljon för att hamna på 0.99% så som man behöver för att få Avanzas 1.75%, men det spelar egentligen ingen roll om det är lika på en punkt.

Hej!

Om man endast ser till utlåningsräntan som Nordnet erbjuder och jämför med den som vi erbjuder så ser man direkt att de har en lägre ränta än vad vi har, det har ni helt rätt i. Det finns även en hel del skillnader i hur vi valt att utforma vår utlåning. Vi har till exempel valt att göra lånet vi erbjuder till ett rent värdepapperslån med stabila och stora bolag som säkerhet. Detta innebär att de bolag som är säkerhet för lånet är granskade och utvalda av vår kreditavdelning. Vår utformning av lånet ligger i linje med hur vi generellt ser på risk, och där är det möjligt att vi skiljer oss lite jämfört med Nordnet.

Du nämner att vi tjänar pengar och att vi prioriterar våra ägare. Det stämmer att både vi och Nordnet är noterade aktiebolag som självklart bryr sig om våra ägare. Vi har dock vi valt att fokusera på olika områden, och därmed även utformat våra tjänster något annorlunda. Vid en jämförelse tycker vi därför att det är relevant att ta upp delar såsom courtage, hemsidans funktionalitet och övriga kringtjänster – utöver krediträntan. När det exempelvis kommer till courtage vågar jag påstå att vi i dagsläget slår Nordnet på majoriteten av alla prispunkter om du exempelvis handlar i ett ISK.

Vi tror som sagt att de flesta av våra kunder ser till helheten i vårt erbjudande, men självklart så kommer vi att följa upp både all respons från våra kunder samt se hur vår belåning utvecklas framöver. Vi har för stunden valt att inte omedelbart sänka utlåningsräntan bara för att Nordnet lanserade Knock-outlånet, men vi stänger samtidigt inga dörrar för framtiden.

/Dan, Avanza

Citat:
Ursprungligen postat av farmia
Varför går det inte att köpa vissa fonder ibland?

Är för tillfället sugen på att införskaffa följande fond:

Invesco Japanese Equity Advtg A JPY Acc

Men köp-knappen visar grå och citerare "Det går inte att köpa det här värdepappret."

?????

Fonden är sedan 2013 stängd för ytterligare köp. Fonden uppnådde ett så pass stort kapital så att fondbolaget beslutade att stänga den för fortsatta investeringar. Den går dock självklart bra att sälja och NAV-kursen uppdateras givetvis som vanligt.

/Dan, Avanza
Citera
2015-04-10, 17:55
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Om man endast ser till utlåningsräntan som Nordnet erbjuder och jämför med den som vi erbjuder så ser man direkt att de har en lägre ränta än vad vi har, det har ni helt rätt i. Det finns även en hel del skillnader i hur vi valt att utforma vår utlåning. Vi har till exempel valt att göra lånet vi erbjuder till ett rent värdepapperslån med stabila och stora bolag som säkerhet. Detta innebär att de bolag som är säkerhet för lånet är granskade och utvalda av vår kreditavdelning. Vår utformning av lånet ligger i linje med hur vi generellt ser på risk, och där är det möjligt att vi skiljer oss lite jämfört med Nordnet.

Du nämner att vi tjänar pengar och att vi prioriterar våra ägare. Det stämmer att både vi och Nordnet är noterade aktiebolag som självklart bryr sig om våra ägare. Vi har dock vi valt att fokusera på olika områden, och därmed även utformat våra tjänster något annorlunda. Vid en jämförelse tycker vi därför att det är relevant att ta upp delar såsom courtage, hemsidans funktionalitet och övriga kringtjänster – utöver krediträntan. När det exempelvis kommer till courtage vågar jag påstå att vi i dagsläget slår Nordnet på majoriteten av alla prispunkter om du exempelvis handlar i ett ISK.

Vi tror som sagt att de flesta av våra kunder ser till helheten i vårt erbjudande, men självklart så kommer vi att följa upp både all respons från våra kunder samt se hur vår belåning utvecklas framöver. Vi har för stunden valt att inte omedelbart sänka utlåningsräntan bara för att Nordnet lanserade Knock-outlånet, men vi stänger samtidigt inga dörrar för framtiden.

/Dan, Avanza

/Dan, Avanza

Ja du säger ju inte emot mig direkt. Jag uppskattar det mesta och "helheten" med Avanza och det kontot som jag inte ska belåna kommer naturligtvis ligga kvar. Men om du tittar på min stabila/utdelningsportfölj som jag vill skapa så hög och så bra hävstång som möjligt med, gärna till 40% belåning, skulle du rekommendera mig stanna på Avanza:

Global X SuperIncome ETF 50.000:-
Handelsbanken B 50.000:-
Saltängen Property Invest 70.000:-
Delarka Holding 70.000:-
Coca Cola 75.000:-
Länsförsäkringar Global Index 80.000:-
Disney 100.000:-
Akelius Pref 100.000:-
SPP Aktiefond USA 100.000:-
BGF World Healthscience A2 100.000:-
Brummer Multi-Strategy 100.000:-
Atlant Stability 100.000:-

995.000:- och inte ett godkänt papper. Ska jag ligga kvar tycker du?

Det är klart jag kan tweaka till den lite, ersätt Länsförsäkringar och SPP med Zero och HM och Handelsbanken B med A och lägg till 5.000:-, blir det mer aktuellt att stanna kvar nu?

Det är exakt samma "gammelbanks"-retorik ni själva gör narr av (personlig bankman, servicekontor, specialsydda fondlösningar "De flesta av våra kunder är nöjda med detta" och så vidare) när ni drar upp andra punkter än den vi diskuterar. Ni har jättenöjda kunder och jag är en av dom, men ni är bortgjorda när det kommer till "Superlånet" och ni är SÄMRE än storbankerna som har sänkt sina räntor i TVÅ omgångar på sista tiden. Det måste vara jättesvårt för dig att försvara och det är ingen påhopp eller näthat eller vad Aschberg nu letar efter, det är bara ren fakta att ni erbjuder ett riktigt dåligt lån förpackat i namnet "Superlånet". Tyvärr.
Citera
2015-04-11, 18:00
Medlem
mr.oranjes avatar
Tänkte lägga in lite pengar på mitt nya avanza-konto. Är det några kostnader som man behöver veta? Och behöver man deklarera sina aktieförsäljningar på avanza eller gör man det direkt på avanza när man säljer?
Citera
2015-04-11, 18:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Vid en jämförelse tycker vi därför att det är relevant att ta upp delar såsom courtage, hemsidans funktionalitet och övriga kringtjänster – utöver krediträntan. När det exempelvis kommer till courtage vågar jag påstå att vi i dagsläget slår Nordnet på majoriteten av alla prispunkter om du exempelvis handlar i ett ISK.

/Dan, Avanza

Jag använder både Avanza och Nordnet och förstår inte vilka prispunkter du syftar på. Vad menar du att ni är billigare på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in