2012-02-23, 19:40
Bannlyst
Hur svårt är det att köpa som 19åring? Är de skithårda på 20årsgräns?
Citera
2012-02-23, 19:47
Medlem
ankan666s avatar
beställa via nätet

hejsan, har funderat på att beställa ganksa mycket via nätet, det finns massor med sidor att välja på ex vinsajten och tegalob.
Men är det så biligt som det står, eller kommer man att få skatta för dessa varor i tullen???
nån som testat att importera på detta vis?
Citera
2012-02-23, 20:34
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umadbraah
Hur svårt är det att köpa som 19åring? Är de skithårda på 20årsgräns?
Beror på vilka du menar med "de" ...fungerande alternativ för andra i din sits har tagits upp förut:
Citera
2012-02-23, 21:21
Medlem
hesons avatar
Ja, har provat. Köpte bara en kartong åt gången. Åkte inte dit.

Men det är häftigt att betala häftigt mycket skatt, exempel: 501kr (spritskatt)* 0.40 (procent) * 0.7 (liter) * 1.20 (tullverkets avgift för administration etc)* 1.25 (moms) = 210:- (ett häftigt påslag per flaska)

Häftigt var ordet sa Bull.
Citera
2012-02-24, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jungleboss
Tack för den viktiga infomationen!

Då kan man nog dra ett streck över butikerna som använder sig av sådana speditörer.

Fick själv ett sådant med mitt paket, det är ett transport dokument, och är och kommer alltid att ligga på den privata importörens ansvar att själv meddela detta till skatteverket i detta fall
Citera
2012-02-24, 11:08
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankan666
hejsan, har funderat på att beställa ganksa mycket via nätet, det finns massor med sidor att välja på ex vinsajten och tegalob.
Men är det så biligt som det står, eller kommer man att få skatta för dessa varor i tullen???
nån som testat att importera på detta vis?
Om du handlar från de som inte fraktar med Locadi eller har med Bussgods att göra så borde du slippa skatten eftersom tullen inte stoppat dom, gjorde en sammanställning ganska nyss:
https://www.flashback.org/sp34593722

vinosencasa
Eudrinks
Kan läggas till på listan.
Citera
2012-02-24, 12:09
Medlem
Vill dela med mig av mina positiva erfarenheter.

Beställde ca. 30 flaskor från Aretthom den 15/2 kl. 12.30. På kvällen samma dag hade såg jag att jag fått mail från Courfory angående betalning och beställning av frakten. Betalade direkt.

Den 22/2, sju dagar senare, hade de försökt lämna av hemma hos mig redan 08:30 på morgonen, men då var det ingen hemma. När jag kom hem låg det en avi i brevlådan, bara för mig att åka till postens företagscenter och hämta ut.

Hur enkelt och smidigt som helst, enbart 7 dagar, inga problem!.

Billig frakt dessutom anser jag. 460kr för 60kg...

Citera
2012-02-24, 14:34
Medlem
ankan666s avatar
aha okej, jag ska genast kolla upp detta, kunde ju vara bra att bunkra upp till sommaren osv, hur mycket tror ni man vågar beställa utan att väcka misstankar, om vidarförsäljning osv.
Jag ska INTE sälja vidare, tror inte det finns pengar att tjäna på det, utan ska ha för eget bruk så att säga.
desutom ett stort tack för infon frank pe.
Citera
2012-02-24, 14:43
Medlem
myh1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Ja, har provat. Köpte bara en kartong åt gången. Åkte inte dit.

Men det är häftigt att betala häftigt mycket skatt, exempel: 501kr (spritskatt)* 0.40 (procent) * 0.7 (liter) * 1.20 (tullverkets avgift för administration etc)* 1.25 (moms) = 210:- (ett häftigt påslag per flaska)

Häftigt var ordet sa Bull.
Häftiga påslag ja, men moms slipper man dock betala dubbelt om man har beställt från ett annat EU-land. (borde självfallet ochså gälla alkoholskatten, men Sverige tycker dom har rätt att ta ut sin egen punktskatt...)
Citera
2012-02-25, 11:34
Medlem
jj830131s avatar
Vill bara lämna en liten varning ang. Tegalob.

Story:

Beställning 1-4: Inga problem.

Beställning 5: Fick fel vara, en billig skitglögg när jag skulle haft Blossa 2L, inget svar från företaget.

Beställning 6: Tog 3 veckor innan de ens packade. Inga uppdateringar att varorna skickades men helt plötsligt fick jag ett sms att varorna fanns hos ombudet. 1 månad tog det.

Beställning 7: Detta blev min sista från Tegalob. Valde Formica som fraktbolag, betalade frakten och pengarna drogs. Sedan hände inget på 1 vecka så jag mailade och frågade. Igen och igen och igen tills de svarade att de inte fått någon bekräftelse från Formica att jag bokat frakt. Mailade tillbaka kvittot jag fick när jag betalade frakten och de svarade att de skulle prata med Formica. Beställningen skedde 10/1 och nu har jag inte hört något från varken Tegalob eller Formica på 4 veckor, ingen av dem svarar längre på mail.
Tack till Klarna som låste sin faktura från Tegalob så enda pengarna jag blev av med är för frakten.

Ett företag som inte är kontaktbart är inte seriöst så nu byter jag butik. Har beställt från Aretthom för andra gången nu, hoppas på det bästa så jag får mina singel malt nångång!
Citera
2012-02-25, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Beror på vilka du menar med "de" ...fungerande alternativ för andra i din sits har tagits upp förut:
Okej!
Kom dock på att jag har polare som är över 20 som kan hämta ut iofs
Är vinsajten bäst eller?

Fan känns risky att beställa över internet ändå
Vad händer om tullen stoppar ens transport?
Senast redigerad av umadbraah 2012-02-25 kl. 12:38.
Citera
2012-02-25, 13:08
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umadbraah
Okej!
Kom dock på att jag har polare som är över 20 som kan hämta ut iofs
Är vinsajten bäst eller?

Fan känns risky att beställa över internet ändå
Vad händer om tullen stoppar ens transport?
Om din polare skall hämta ut så måste beställningen stå i polarens namn.
Jag tycker Vinsajten är väldigt bra om man väljer E-Box Delivery för frakten som är billiga om man bara skall ha någon låda på 6 flaskor och tar knappt 1 vecka för leverans men man måste göra utlandsbetalning från banken till det fraktbolaget. Skall du beställa mer är Aretthom bättre eftersom 30kg kostar 229:- där.

Kändes väl risky första gången men jag har gjort många beställningar genom åren utan problem med tullen när man valt "säkra" fraktbolag ...OM tullen stoppar får man betala svensk punktskatt och alkoholen blir i princip lika dyr som hos Systembolaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in