• 1
  • 2
2011-05-24, 14:37
Medlem
ok.s avatar
Sökte runt men hittade ingenting kring just detta, så jag ger det ett försök!

Såg idag att Ung Vänster klistrat upp en del planscher med orden "Inga fler ursäkter -Lär ut självförsvar till flickor i skolan" i stan. Vet att det varit omtalat innan, men förstår inte varför. På vilket sätt skall det stoppa våldet mot kvinnor och våran "rädsla" för det? Ligger det verkliga problemet hos de utsatta?
Givetvis förstår jag att man kan förhindra en del otäcka saker om man klarar av att försvara sig själv, men problemet kommer fortfarande att kvarstå och dessutom tvivlar jag personligen på att några timmar/minuters undervisning i skolan ska göra så att tjejer, som inte har i närheten av samma fysiska förutsättningar som män, ska kunna känna sig säkrare och mindre begränsade så fort de vistas utomhus.

Jag är medveten om att det är en svår fråga och att det knappast finns någon enkel lösning, om ens någon alls. Men vore det inte smartare att göra en större satsning på att erbjuda "ännu bättre" hjälp för alla inblandade i våldsbrott och för män (kvinnor också, givetvis) som mår dåligt eller har psykiska problem (då jag anser att ingen frisk och välmående människa utsätter någon annan för såpass fruktansvärda saker) innan något händer?

Så som sagt, varför? Och ser det ut som om att det kan komma att bli så?

Edit; http://ungvanster.se/2011/01/22/inga-fler-ursakter/
Citera
2011-05-24, 15:08
Medlem
rosenrasandes avatar
Grejen är att man personer med dessa psykiska störningar (eller vad det nu är för något) oftast inte upptäcks förens skadan är skedd. Med ett förstört liv som följd.

Jag tycker definitivt att det här är ett bra förslag, jag ser mycket hellre att idrottsundervisningen ägnas åt det istället för de otaliga timmarna som spenderats i skogen för att lära sig orientering eller andra världelösa lekar som tex frisbee-golf.

Några timmar kan förändra en hel del.
Citera
2011-05-24, 15:36
Medlem
q2tz5s avatar
Jag tycker att TS har HELT rätt.

Kampanjen i sig är det inget direkt fel på. Ledorden "rätt till trygga jobb, rätt att må bra, rätt att vara trygg" går inte att ifrågasätta och den stödjer jag till fullo.

Däremot ser jag inte alls hur vår värd blir tryggare genom att undervisa unga otrygga människor i hur de försvarar sig mot våld av sådan karaktär som de ändå i slutändan har väldigt svårt att försvara sig mot.

Huvudfokus måste ligga på att få bort de strukturella problemen och inte enbart fokusera på kvinnor som en grupp offer som behöver hjälp - vilket jag tycker att feminister oftast paradoxalt nog gör.

Om vi ändå leker med tanken att självförsvar skulle in i läroplanen - varför isf bara för flickor och inte för pojkar? Det är trots allt pojkar som i vuxen ålder har störst chans att råka ut för våld. Antalet våldsbrott mot kvinnor är betydligt färre i jämförelse.

Otryggheten och rädslan kan säkert i många fall utbildas bort på samma sätt som flygrädsla kan utbildas bort.
Citera
2011-05-24, 16:26
Medlem
ok.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosenrasande
Grejen är att man personer med dessa psykiska störningar (eller vad det nu är för något). oftast inte upptäcks förens skadan är skedd. Med ett förstört liv som följd.

Jag tror att man som lärare i många fall kan avgöra om både killar och tjejer inte mår bra, och jag tycker att de borde ta sig samma rättigheter som de gärna gör när dom ringer föräldrarna då dess barn luktar lite rök, som att faktiskt prata med eleven om h*n visar tecken på psykisk obalans eller nedstämdhet.

Att förbättra situationen på kurator-fronten hade kunnat vara något, då jag tror att de med "riktiga", kanske just då okända, psykiska problem inte skulle få ut något av att prata med någon sympatisk tant som ändå är skyldig att kontakta föräldrarna om de anar minsta oro för barnets hälsa.
Sånt kan skapa hat
Citera
2011-05-24, 16:44
Medlem
sparrdals avatar
Jag såg oxå planscherna. Första jag tänkte... ha nu kommer fler brudar bli misshandlade/våldtagna än någonsin.

Man invaggar småbrudar i en sorts falsk trygghet. Småbrudarna blir kaxiga när dem knäckt 2 folköl, och provocerar fram brott.

För det andra... om brudar får försvara sig då vill jag oxå ha rätten att försvara mig och mina saker med seriös hårdvara. Själv är jag särskilt förtjust i Desert Eagle

Desert Eagle - Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/IMI_Desert_Eagle
Citera
2011-05-24, 17:48
Medlem
Komigen! detta är redan infört på flera skolor i Sverige redan. Mestadels då för tjejer (BARA) som går på mellan/högstadiet.

Kör en googling på "Självförsvar på schemat".

EDIT:
http://www.nsd.se/nyheter/gallivare/...icleId=6050798

"Självförsvar och feminism på schemat Gällivare. Hur knäar man en kille i skrevet så att han får så ont som möjligt?"
Senast redigerad av zLiMbiLLY 2011-05-24 kl. 18:00. Anledning: EDIT:
Citera
2011-05-24, 18:17
Medlem
ok.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zLiMbiLLY
Komigen! detta är redan infört på flera skolor i Sverige redan. Mestadels då för tjejer (BARA) som går på mellan/högstadiet.

Kör en googling på "Självförsvar på schemat".

EDIT:
http://www.nsd.se/nyheter/gallivare/...icleId=6050798

"Självförsvar och feminism på schemat Gällivare. Hur knäar man en kille i skrevet så att han får så ont som möjligt?"

Någon skola i Gällivare motsvarar väl inte hela Sveriges grundskolor, eller?
Att några enskilda skolor(privata sådana, kan jag tänka mig) låter några små brudar från ung vänster komma till skolan en liten stund och visa hur man utför ett vanligt klassiskt pungslag betyder ju inte att det är något som undervisas runtom i hela landet och faktiskt har införts på riktigt.
Senast redigerad av ok. 2011-05-24 kl. 18:20.
Citera
2011-05-24, 18:50
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparrdal
Jag såg oxå planscherna. Första jag tänkte... ha nu kommer fler brudar bli misshandlade/våldtagna än någonsin.

Man invaggar småbrudar i en sorts falsk trygghet. Småbrudarna blir kaxiga när dem knäckt 2 folköl, och provocerar fram brott.

För det andra... om brudar får försvara sig då vill jag oxå ha rätten att försvara mig och mina saker med seriös hårdvara. Själv är jag särskilt förtjust i Desert Eagle

Desert Eagle - Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/IMI_Desert_Eagle

Feministernas eviga könskrig gör mig nervös. Funderar på att skaffa denna,..

http://www.youtube.com/watch?v=mqDelOuvJaA
Senast redigerad av narlysimpelton 2011-05-24 kl. 18:53.
Citera
2011-05-24, 19:03
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ok.
Sökte runt men hittade ingenting kring just detta, så jag ger det ett försök!

Såg idag att Ung Vänster klistrat upp en del planscher med orden "Inga fler ursäkter -Lär ut självförsvar till flickor i skolan" i stan. Vet att det varit omtalat innan, men förstår inte varför. På vilket sätt skall det stoppa våldet mot kvinnor och våran "rädsla" för det? Ligger det verkliga problemet hos de utsatta?
Givetvis förstår jag att man kan förhindra en del otäcka saker om man klarar av att försvara sig själv, men problemet kommer fortfarande att kvarstå och dessutom tvivlar jag personligen på att några timmar/minuters undervisning i skolan ska göra så att tjejer, som inte har i närheten av samma fysiska förutsättningar som män, ska kunna känna sig säkrare och mindre begränsade så fort de vistas utomhus.

Jag är medveten om att det är en svår fråga och att det knappast finns någon enkel lösning, om ens någon alls. Men vore det inte smartare att göra en större satsning på att erbjuda "ännu bättre" hjälp för alla inblandade i våldsbrott och för män (kvinnor också, givetvis) som mår dåligt eller har psykiska problem (då jag anser att ingen frisk och välmående människa utsätter någon annan för såpass fruktansvärda saker) innan något händer?

Så som sagt, varför? Och ser det ut som om att det kan komma att bli så?

Edit; http://ungvanster.se/2011/01/22/inga-fler-ursakter/

Läs gärna det här och ge en kommentar.

http://inteutanminasoner.wordpress.c...-vald-mot-man/
Citera
2011-05-24, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ok.
Någon skola i Gällivare motsvarar väl inte hela Sveriges grundskolor, eller?
Att några enskilda skolor(privata sådana, kan jag tänka mig) låter några små brudar från ung vänster komma till skolan en liten stund och visa hur man utför ett vanligt klassiskt pungslag betyder ju inte att det är något som undervisas runtom i hela landet och faktiskt har införts på riktigt.

Okej, ska det vara på det viset så.
Du kan ju till att börja med gå runt till ett par skolor och fråga om de någonsin har haft, eller kan tänkas ha lektioner i självförsvar för tjejer någon gång.
Ta reda på fakta själv, läs och ta till dig media och samhällsfakta så som jag har gjort. Vad jag vet så är det flera skolor som JUST kör med det, här i Södermanland där jag bor så har det prövats iaf vissa dagar, (vad jag vet), dock inget som står på schemat.

Självklart att det inte är en majoritet, men det är principen som gör det, PRINCIPEN och signalerna det ger.
Citera
2011-05-24, 19:17
Moderator
sosweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton

Mmm. Va ska man säga? Jag ställer mej två frågor. Den första är om det stämmer att 7 av 10 är kvinnor så undrar man ju varför man får en så annorlunda bild i huvudet när man tänker på relationsvåld. Den andra frågan är - vilken typ av kvinnor är det som slår? Finns det någon gemensam nämnare.
Citera
2011-05-24, 19:40
Medlem
ok.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton

Intressant skrivet. Hon har rätt i mycket. Gillade speciellt; Tror ni amerikanska och brittiska politiker har jublat och börjat jobba efter fakta i stället för fördomar? Öppnat männniskojourer dit alla som misshandlats av en partner kan vända sig?Stoppat utmålandet av män som våldsamma monster och försökt hitta de verkliga orsakerna till varför vissa människor slår den de säger sig älska? Givetvis inte

Klart att man lätt kan tycka att om man själv har gett sig in i "leken" och satt reglerna så borde man kunna tåla att få igen det. Det kan hon givetvis inte i och med att vi inte har samma förutsättningar fysiskt som män har. Det givetvis lättare att hon tar (mer) skada och inte (än)han. Det gör det inte så svårt för de som hela tiden söker problemen att bara se bara just det, och sedan kämpa för kung och fosterland för att övertyga omvärlden missvisande siffror.

Min uppfattning av tyvärr alldeles för många utav de jag känner som är med i Ung Vänster (eller som är allmänt väldigt vänster) är att de pratar intensivt om att vi hela tiden ska vara kritiska till allt och inte lita på någon. De själva litar blint på allt hemskt som skrivs om jämställdheten och våld mot kvinnan. Så det är svårt det där men vad man ska välja att tro på
Tvivlar på att kvinnorna efter att själv ha utsatt sin partner för våld skulle göra ett judogrepp och gå raka vägen till polisen, det är inte här problemet ligger.
Senast redigerad av ok. 2011-05-24 kl. 19:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in