• 1
  • 2
2011-05-24, 11:45
Medlem
carrooouws avatar
Hej alla fb:are!

Jag började förra veckan med LCHF-kost efter att ha läst om det en längre tid innan. Det kändes som en uppenbarelse och det kändes så självklart att det faktiskt är så vi är menade att äta, allt jag läste kändes så logiskt. Lite lustigt att ändra sin syn på mat så radikalt från vad man blivit inpräntad med hela livet.

För livshistoria och bakgrundsinfo:

Nu har jag alltså kört LCHF i en vecka och jag mår skit. Är inte hungrig och det har varit otroligt, äter mindre än innan men känner mig mätt länge. Dock har jag en extrem huvudvärk och har haft sedan dag 2, huvudvärkstabletter har inte hjälpt, hinkar vatten så jag tror inte på vattenbrist. Likaså har jag varit väldigt dålig i magen, lös avföring ena dagen och nästan förstoppad andra. Mådde fruktansvärt illa de första dagarna och kräktes till och med.
Nu är det riktigt jobbigt. Jag har inte fuskat med för mycket kolhydrater alls, förutom allra första dagen, sedan har det gått bra. Nu känner jag mig illamående när jag tänker på kött, bacon och feta såser och har inte gått ner än, kanske ett kilo.

Jag har läst att det kan vara "omställningsbesvär" eftersom att jag har gått från ett högt kolhydratsintag till max 20g om dagen, har legat under till och med, men HUR LÄNGE håller dessa besvär i sig? Huvudvärken är olidlig och jag tycker att det är tillräckligt att stå ut med den en vecka, jag upplever det dessutom bara som att den blivit värre och värre.
Någon annan här som kör eller har kört LCHF? Hur lång tid brukar det ta innan besvären ger med sig? Borde jag "börja om" och trappa ner på kolhydraterna innan jag nästan skippar dom? Hur lång tid brukar det ta innan man faktiskt går ner på riktigt?

Tacksam för alla svar och mod får gärna flytta tråden om den ligger fel!
2011-05-24, 11:53
Medlem
nikenboles avatar
jupp det är omställnings besvär.. din kropp skriker efter socker förmodligen.
kan ta några veckor innan det vänder till det bättre, beror på hur mycket kolhydrater din kropp är van vid.

Ge det en månad och se
2011-05-24, 11:53
Medlem
Tjena_67s avatar
Det kan vara andra faktorer i ditt liv som spelar in såsom sömn m.m

Men min teori är:
*Att du har huvudvärk kan bero på att du får lågt blodsocker.
*Huvudvärken indikerar att du gör något fel dvs kroppen går inte i ketosis pga t.ex för mycket kolhydrater.

Mitt förslag är att du drar ner ännu mer på Kolhydraterna. Se till att äta mindre än 20 g kolhydrater per dag och ät mer fett. T.ex kan du köpa hem riktigt smör och använda en osthyvel för att hyvla av ett par "smörblad" och käka dem lite då och då för att få din kropp till att vänja sig.

Går själv på LCHF sedan 6 månader tillbaka och känner igen dina besvär. Lovar dig att du kommer att må mycket bättre!
2011-05-24, 11:58
Medlem
prinsessanss avatar
Jag tror att det är kroppen som reagerar på så lite kolhydrater och möjligen abstinens efter socker. Det tar ett tag innan kroppen går in i ketos, sedan brukar det kännas mycket lättare. Man känner stor skillnad. Dock har jag inte varit med om så mycket som en vecka. Är du säker på att du inte fått i dig något? Äter man för mycket kolhydrater nån dag brukar man "gå ur" ketos o måste börja om. Det finns ketosstickor på apotek, om du vill testa. Och se till så att du inte äter för lite övrig mat! Drick mängder med vatten.
2011-05-24, 12:14
Medlem
Vivvis avatar
Det är garanterat omställningen.
Du ska få ett tips på ett kalasbra forum som jag gått med i sen jag började LCHF.
Jättegoa människor som ger massor med tips och peppning. Kolla in där så ska du se att du får hur mkt bra feedback som helst och råd när du går på LCHF.
Lycka till tjejen !

http://www.lchf-forum.se/index.php
2011-05-24, 12:17
Medlem
carrooouws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prinsessans
Jag tror att det är kroppen som reagerar på så lite kolhydrater och möjligen abstinens efter socker. Det tar ett tag innan kroppen går in i ketos, sedan brukar det kännas mycket lättare. Man känner stor skillnad. Dock har jag inte varit med om så mycket som en vecka. Är du säker på att du inte fått i dig något? Äter man för mycket kolhydrater nån dag brukar man "gå ur" ketos o måste börja om. Det finns ketosstickor på apotek, om du vill testa. Och se till så att du inte äter för lite övrig mat! Drick mängder med vatten.

Ja, alltså jag är rätt säker. Har iofs käkat sallad två dagar, men då har det varit sallad, tomat och gurka och det ska väl vara okej? En gång var det kycklingsallad och så nu tacos. Egen kryddning dessutom eftersom att jag vet att den färdiga innehåller mycket kolhydrater.
Till frukost äter jag bacon, ägg, idag t.ex ägghalvor med räkor och fet majonäs. Till middag har det blivit t.ex fläskfilé och vitlökssås gjord med 34% creme fraiche och tror det är cantadou vitlök & örter (4g kolhydrater/100g i alla fall).
Köttfärspaj med köttfärs stekt i smör, filadelfia-ost blandat med creme fraiche och sedan toppat med vanlig ost.
Åt paranötter på bio i fredags. Bara druckit vatten och kaffe (dryck är tråkigast att inte få någon variation i, men har klarat det). Jag har ätit korv och broccoli på kalas en dag också och det andra kalaset var det buffé med kyckling, fläskfilé, rostbiff m.m. Hoppade potatissalladen, körde iofs olja på salladen då (också bara sallad, gurka, tomat). Hur är det med matolja? Är det förbjudet?

Mamma kör xtravaganza och kör mellan "dryck-perioderna" lchf och hon förstår inte heller vad jag gör för fel, säger också bara att det är normalt med huvudvärk i början, men en vecka känns som lång tid för en sådan här extrem huvudvärk
2011-05-24, 12:32
Medlem
Reaper123s avatar
Låter jävligt märkligt, för i värsta fall bör detta "besvär" endast infinna sig tills du är i ketos! Ett varningens finger är att äta för mycket kött, då proteinet kan bli glykogen (om man äter för lite fett vill säga). Så har du kollat att du är i ketos?

Om du nu är i ketos och mår så här pass illa skulle iaf jag inte köra LCHF, för tanken är ju välmående samt viktnedgång!? Vilket går att lösa med vilken "diet" som helst bara man lär sig räkna kalorier!
2011-05-24, 13:14
Medlem
prinsessanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carrooouw
Ja, alltså jag är rätt säker. Har iofs käkat sallad två dagar, men då har det varit sallad, tomat och gurka och det ska väl vara okej? En gång var det kycklingsallad och så nu tacos. Egen kryddning dessutom eftersom att jag vet att den färdiga innehåller mycket kolhydrater.
Till frukost äter jag bacon, ägg, idag t.ex ägghalvor med räkor och fet majonäs. Till middag har det blivit t.ex fläskfilé och vitlökssås gjord med 34% creme fraiche och tror det är cantadou vitlök & örter (4g kolhydrater/100g i alla fall).
Köttfärspaj med köttfärs stekt i smör, filadelfia-ost blandat med creme fraiche och sedan toppat med vanlig ost.
Åt paranötter på bio i fredags. Bara druckit vatten och kaffe (dryck är tråkigast att inte få någon variation i, men har klarat det). Jag har ätit korv och broccoli på kalas en dag också och det andra kalaset var det buffé med kyckling, fläskfilé, rostbiff m.m. Hoppade potatissalladen, körde iofs olja på salladen då (också bara sallad, gurka, tomat). Hur är det med matolja? Är det förbjudet?

Mamma kör xtravaganza och kör mellan "dryck-perioderna" lchf och hon förstår inte heller vad jag gör för fel, säger också bara att det är normalt med huvudvärk i början, men en vecka känns som lång tid för en sådan här extrem huvudvärk
Nej olja är inte farligt! Men alltså, det "farligaste" med LCHF är att det är lätt att få i sig för mycket kalorier överhuvudtaget. Ett vanligt missförstånd är att man får vräka i sig av allt förutom kolhydrater. Det är fel. Du måste fortfarande hålla kalorierna nere. Tänk på att ett hekto nötter är över 600 kcal, vilket är väldigt mycket. Får man i sig för mkt kalorier med LCHF brukar man stå still. Så tänk på det.

Du äter väl inte frukt? Sallad kan man äta, tomat i begränsad mängd (ganska mkt kolisar). Korv kan innehålla mycket kolhydrater, det är olika. Kolla köttmängden, den ska vara hög.

Mineralvatten i alla dess olika smaker är väl gott?
2011-05-24, 13:46
Medlem
carrooouws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reaper123
Låter jävligt märkligt, för i värsta fall bör detta "besvär" endast infinna sig tills du är i ketos! Ett varningens finger är att äta för mycket kött, då proteinet kan bli glykogen (om man äter för lite fett vill säga). Så har du kollat att du är i ketos?

Om du nu är i ketos och mår så här pass illa skulle iaf jag inte köra LCHF, för tanken är ju välmående samt viktnedgång!? Vilket går att lösa med vilken "diet" som helst bara man lär sig räkna kalorier!

Jag misstänker att jag äter för lite fett, har jäkligt svårt för att trycka i mig det när man alltid lärt sig att det är "fel". Att käka bara smör och ost skulle jag inte klara av, inte idag i alla fall. Försöker ha grädde i kaffet och sådär (40%) men det är svårt att få in fett. Äter ju bacon iofs men börjar äcklas vid tanken på att äta ett paket till efter att ha ätit det till frukost de tre första dagarna

Ja, alltså, jag har ju gått ner av att räkna kalorier innan, men sedan gick jag upp igen för att jag var konstant hungrig. Misstänker att det var suget egentligen nu i efterhand med det upphör ju inte om man fortsätter äta socker liksom

Citat:
Ursprungligen postat av prinsessans
Nej olja är inte farligt! Men alltså, det "farligaste" med LCHF är att det är lätt att få i sig för mycket kalorier överhuvudtaget. Ett vanligt missförstånd är att man får vräka i sig av allt förutom kolhydrater. Det är fel. Du måste fortfarande hålla kalorierna nere. Tänk på att ett hekto nötter är över 600 kcal, vilket är väldigt mycket. Får man i sig för mkt kalorier med LCHF brukar man stå still. Så tänk på det.

Du äter väl inte frukt? Sallad kan man äta, tomat i begränsad mängd (ganska mkt kolisar). Korv kan innehålla mycket kolhydrater, det är olika. Kolla köttmängden, den ska vara hög.

Mineralvatten i alla dess olika smaker är väl gott?

Ja, jag har ju gått ner 1kg misstänker jag, 2kg kanske till och med på en vecka, svårt att säga eftersom att jag vägde mig lite fel kanske (hade ingen våg hemma men har köpt nu) olika vågarna kanske visar olika.
Kanske borde mäta också?

Ja, nötterna är det jag skulle kunna tänka mig, men det var kanske en tredjedel av paketet, eller säg 7st paranötter.
Kalorier är jag van att oroa mig över och tänker att det kanske är det, äter ändå mindre portioner nu än innan och innan så gick jag inte upp sista tiden, jag gick bara inte ner utan det var så att jag höll vikten.

Kanske ska ge det en vecka till och se om huvudvärken släpper? Undrade bara hur lång tid man kan tänkas behöva vänta innan omställningsbesvären släpper, dom är verkligen sjukt jobbiga!
2011-05-24, 14:06
Medlem
prinsessanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carrooouw
Ja, jag har ju gått ner 1kg misstänker jag, 2kg kanske till och med på en vecka, svårt att säga eftersom att jag vägde mig lite fel kanske (hade ingen våg hemma men har köpt nu) olika vågarna kanske visar olika.
Kanske borde mäta också?

Ja, nötterna är det jag skulle kunna tänka mig, men det var kanske en tredjedel av paketet, eller säg 7st paranötter.
Kalorier är jag van att oroa mig över och tänker att det kanske är det, äter ändå mindre portioner nu än innan och innan så gick jag inte upp sista tiden, jag gick bara inte ner utan det var så att jag höll vikten.

Kanske ska ge det en vecka till och se om huvudvärken släpper? Undrade bara hur lång tid man kan tänkas behöva vänta innan omställningsbesvären släpper, dom är verkligen sjukt jobbiga!
Ja, jag rekommenderar ketosstickor och testa i en vecka till! Jag brukar hamna i ketos på typ 3 dagar, men det är olika. Och kom ihåg att nästan allt innehåller kolhydrater! Lycka till
2011-05-24, 14:29
Medlem
Masterkrabbans avatar
Eller så kör du hederligt kaloriunderskott istället för ovetenskapligt hittepå Kaloriunderskott med en välbalanserad diet så mår du mycket bättre och går ner i vikt.
2011-05-24, 14:48
Medlem
carrooouws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masterkrabban
Eller så kör du hederligt kaloriunderskott istället för ovetenskapligt hittepå Kaloriunderskott med en välbalanserad diet så mår du mycket bättre och går ner i vikt.

Haha nej, nog för att man går ner i vikt, men när jag åt så och gick ner väldigt mycket så mådde jag skit. Jag kan nämligen inte äta mer än 1200kcal om dagen om jag vill gå ner med "blandad mat" så att säga.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in