2012-02-07, 10:13
Medlem
Claritys avatar
Jag tyckte att det var helt okej. Hade en hel del ilska innan jag såg programmet pga av lite saker idag, men man smälte ganska snabbt av mannen i början! Sympatisk är väll bara förnamnet.

Sen var väll de andra karaktärerna inte allt för intressanta, men det kan nog arta sig senare i serien.

En annan sak som är anmärkningsvärt är hur mycket F&F faktiskt dricker. Inte undra på att Fredrik behövde ta Januari månad vit. Filip dricker ju rätt friskt nere i LA enligt egen utsago...
Citera
2012-02-07, 10:17
Medlem
Som någon nämnde tidigare så är det väldigt intressant att få ta del av platser och rum runt om i Sverige som man aldrig kommer att sätta sin fot i så det verkar ganska lovande. Men f&f ser jävligt slitna ut i övrigt.
Citera
2012-02-07, 10:38
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
När skämskudden åker fram, då vet man att det är bra tv!
Wow, det här kan vara det bästa uttalande jag hört i år
Citera
2012-02-07, 10:45
Medlem
Dr.Wöhlers avatar
finns det här på "play" någonstans?
Citera
2012-02-07, 11:02
Medlem
kedjas avatar
Riktig besvikelse tyvärr - man vill ju att det ska bli bra när de bara träffar slumpmässiga människor men det blir det ju inte. Det blir bara mest pinsamt och konstigt.
Citera
2012-02-07, 11:04
Medlem
Dr.Wöhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Wöhler
finns det här på "play" någonstans?

hittade själv:http://www.kanal5play.se/program/play/farvifoljamed-s01e01
Citera
2012-02-07, 11:28
Medlem
ICanHass avatar
Jag tyckte att programmet i allmänhet var över förväntan. Visst, det blev väl lite för lite "tokerier" egentligen, de bör kunnat ställa till med mer jävelskap och leta på ännu skummare människor, men det blir nog bättre ju längre serien går. Gillar att Filip säger att "Det här är det värsta sedan Ursäkta Röran" när de står utanför den där sångarens hus, så jag antar att de är en bit utanför sin egen comfort zone. Förhoppningsvis lyckas de släppa den känslan eftersom.

Men som sagt, över förväntan, och jag kommer garanterat att följa programmet

Citat:
Ursprungligen postat av Rodolfus
Tänkte precis samma sak! Det verkade ju bara vara udda människor där.

Några Gävlebor här på forumet som kan tala lite mer om Bilagan?
Jag har spenderat en hel del tid i Gävle, och har varit på Bilagan ett par gånger... Det är verkligen ett riktigt sunkhak, dock inte så illa som de får det att framstå i programmet. Klientelet består mestadels av medelålders människor, tjejgäng i 20-30års åldern som inte är allt för fagra och lite randomfolk som går dit bara som en kul grej. Att det bara är udda människor där är att överdriva, men de är helt klart överrepresenterade.
Citera
2012-02-07, 12:11
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Jag känner mig lite uppgiven inför "Får vi följa med". I sina tidiga program har de med värme, nyfikenhet och intresse träffat människor världen över och jag tittade som tonåring storögt på grattis världen och kände att, shit, fantastiska människor. Igår tyckte jag inte alls att de hade samma charm. Istället uppfattade jag någon form av föraktfull översittarattityd hos dem i bemötandet av sina medmänniskor.

De verkar ha anpassat sig efter den sociala kutym som råder på riche och anammat den i hela sitt förhållningssätt till social samvaro. Där de tidigare ställde frågor för att fördjupa sig i och hylla den något aparte människan fanns nu en hånfull och lite retlig ton hos dem jag fick lite ont i magen av.

Hur de med härskarteknik domderade över kvinnan i rött som inte alls tyckte att det var kul, eller bara hur Filip (lite spritig?) ställer frågan till BadenBadenfarbrorns fjälla och det bara osar hur opassande han är och att de inte alls vill ha honom där. Man tittar uppifrån sitt framgångsrika medieliv ner på de banala "vanliga människorna". Det blir bara så fruktansvärt fel!

Det kändes som när de tuffa killarna på högstadiet hittade sitt veckoliga mongo de hånfullt men uppmuntrande klappade i ryggen och hyllade, för att skratta åt bakom densamma tio minuter senare.

Programidén är genial, men hade gjorts bättre av två flummiga livsglada 20-åringar som ännu inte anammat citycynismen och är beredda att möta människor och deras livsöden på rätt nivå.
En intressantare spinoff hade varit att plocka ut de mest hånfulla ögonblicken i F&F:s beteende, hur de gått från de glada fyllona till alkissvinet och belysa hur de har förändrats sedan början av sin karriär, och deras reaktioner när de kritisk börjar granska sitt eget beteende och gör avbön inför svenska folket.

Är det bara jag eller finns det fler vuxna människor med samma uppfattning?
Citera
2012-02-07, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kedja
Riktig besvikelse tyvärr - man vill ju att det ska bli bra när de bara träffar slumpmässiga människor men det blir det ju inte. Det blir bara mest pinsamt och konstigt.
Hur ska det bli då? Människan dom träffar har ju inte en aning om att det skulle hända, tänk dig själv i situationen.

Tyckte förövrigt programmet var riktigt roligt, kommer definitivt att följa det Förresten, Bilagan, värsta WT-Puben i Sverige?
Citera
2012-02-07, 12:24
Medlem
Lightnights avatar
Hade förväntat mig att de skulle följa en person per program på en "riktig" resa någonstans, men de har redan hunnit avhandla ett flertal personer. Jag tror att programmet kommer att ta sig om 1-2 avsnitt. Det känns som att detta var en mjukstart, och att de snart kommer att möta riktigt konstiga människor.
Citera
2012-02-07, 12:42
Medlem
GoogleThats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetdetduinte
Jag känner mig lite uppgiven inför "Får vi följa med". I sina tidiga program har de med värme, nyfikenhet och intresse träffat människor världen över och jag tittade som tonåring storögt på grattis världen och kände att, shit, fantastiska människor. Igår tyckte jag inte alls att de hade samma charm. Istället uppfattade jag någon form av föraktfull översittarattityd hos dem i bemötandet av sina medmänniskor.

De verkar ha anpassat sig efter den sociala kutym som råder på riche och anammat den i hela sitt förhållningssätt till social samvaro. Där de tidigare ställde frågor för att fördjupa sig i och hylla den något aparte människan fanns nu en hånfull och lite retlig ton hos dem jag fick lite ont i magen av.

Hur de med härskarteknik domderade över kvinnan i rött som inte alls tyckte att det var kul, eller bara hur Filip (lite spritig?) ställer frågan till BadenBadenfarbrorns fjälla och det bara osar hur opassande han är och att de inte alls vill ha honom där. Man tittar uppifrån sitt framgångsrika medieliv ner på de banala "vanliga människorna". Det blir bara så fruktansvärt fel!

Det kändes som när de tuffa killarna på högstadiet hittade sitt veckoliga mongo de hånfullt men uppmuntrande klappade i ryggen och hyllade, för att skratta åt bakom densamma tio minuter senare.

Programidén är genial, men hade gjorts bättre av två flummiga livsglada 20-åringar som ännu inte anammat citycynismen och är beredda att möta människor och deras livsöden på rätt nivå.
En intressantare spinoff hade varit att plocka ut de mest hånfulla ögonblicken i F&F:s beteende, hur de gått från de glada fyllona till alkissvinet och belysa hur de har förändrats sedan början av sin karriär, och deras reaktioner när de kritisk börjar granska sitt eget beteende och gör avbön inför svenska folket.

Är det bara jag eller finns det fler vuxna människor med samma uppfattning?

Jag håller inte alls med dig, jag får inte alls den känslan av att kolla på F&F program. Det känns mer som att det beror på vilken inställning man har innan man börjar titta på programmet. På något sätt får jag känslan av att du redan har en negativ inställning till hur dessa herrarna har utvecklats redan innan programmets start å därefter försöker, förmodligen omedvetet, analysera deras så kallade "överklassattityd" som dem egentligen inte besitter.
Citera
2012-02-07, 13:13
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleThat
Jag håller inte alls med dig, jag får inte alls den känslan av att kolla på F&F program. Det känns mer som att det beror på vilken inställning man har innan man börjar titta på programmet. På något sätt får jag känslan av att du redan har en negativ inställning till hur dessa herrarna har utvecklats redan innan programmets start å därefter försöker, förmodligen omedvetet, analysera deras så kallade "överklassattityd" som dem egentligen inte besitter.

Jag har aldrig sagt något om överklassattityd, jag pratade om översittare. Jag hade dessutom absolut ingen förutfattad mening, utan satt bara i soffan med min partner som reagerade på samma sätt. Jag tror dock att det kan krävas en viss empatisk mognad för att uppfatta detta, idag ses det kanske som vardagsmat med tanke på hur mycket skäms-tv som görs där man frossar i andra människors udda beteende.

Det som är uppseendeväckande i det här fallet är att F&F tidigare aldrig exploaterat sina programdeltagare, utan istället höjt dem. De har dessutom gjort en hel del riktigt bra journalistik tidigare, och är inga vanliga programledare.
Senast redigerad av jagvetdetduinte 2012-02-07 kl. 13:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in