2012-02-07, 14:03
Bannlyst
Kassare än kassast. Skulle inte han sångaren i badenbaden leda dem vidare till nästa. Nej istället åkte de bara till gävle. Vad fick de det ifrån att de skulle dit?
Citera
2012-02-07, 14:09
Medlem
CaskRatlinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FantaNaranja
Kassare än kassast. Skulle inte han sångaren i badenbaden leda dem vidare till nästa. Nej istället åkte de bara till gävle. Vad fick de det ifrån att de skulle dit?

Baden Baden gjorde tydligen nån katastrofspelning där nån gång där det hände något, som man aldrig fick reda på. Därför åkte de till Gävle.
Citera
2012-02-07, 14:23
Medlem
ShogunAssasins avatar
Det var väl underhållande men inte så mycket mer än så, jag tycker nästan att det är jobbigt att titta på människor som är såpass oslipade i TV som den där Johan killen var t.ex, behövde pausa flera gånger.
Höjdpunkten i programet var när Filip kallade tanten Jana för drinkluder.
Citera
2012-02-07, 14:24
Medlem
zBr9s avatar
Deras bästa program på väldigt väldigt länge. Det är något med FF i Sommarsverige fyllt av spontana möten med vanliga människor som inte kan gå fel. Samma sak i Lite Sällskap och 100 Höjdare.
Citera
2012-02-07, 15:37
Medlem
Rodolfuss avatar
Någon som vet var man kan hitta musiken som användes i programmet?
Citera
2012-02-07, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Var det bara jag som tyckte att Stefan "Baden-Baden" Edlund kändes obehaglig?
Nej, instämmer helt och hållet. Förstod nästan hur det skulle sluta när snubben som stod vid dörren tog gott om tid på sig innan han öppnade.

Helt okej första avsnitt men som alltid är det de små detaljerna som gör F&F sevärda.
Citera
2012-02-07, 16:12
Medlem
ankuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetdetduinte
Jag har aldrig sagt något om överklassattityd, jag pratade om översittare. Jag hade dessutom absolut ingen förutfattad mening, utan satt bara i soffan med min partner som reagerade på samma sätt. Jag tror dock att det kan krävas en viss empatisk mognad för att uppfatta detta, idag ses det kanske som vardagsmat med tanke på hur mycket skäms-tv som görs där man frossar i andra människors udda beteende.

Det som är uppseendeväckande i det här fallet är att F&F tidigare aldrig exploaterat sina programdeltagare, utan istället höjt dem. De har dessutom gjort en hel del riktigt bra journalistik tidigare, och är inga vanliga programledare.

När menar du att dom gör sig skyldiga till översitteri? Kan du ge ett konkret exempel från programmet?

Det gör sig bäst när det träffar udda människor, alternativt människor med gripande livsöden bakom sig. Med baden-baden-svenssons blir det mest trist och färglöst. Tycker det har en jävla förmåga att få folk att öppna sig, dom liksom vaggar in sin främling i ett lugn tills dom känner hur harmlösa och godhjärtade det är.
Citera
2012-02-07, 16:47
Medlem
gebbeths avatar
Känns som om F&F inte riktigt får till det i tv rutan. Deras shower är lite granna som att knulla en dvärg; själva idén låter jävligt rolig när man pratar om det, men men när det väl kommer till kritan är det bara ett fåtal som finner den tilltalande.
Citera
2012-02-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodolfus
Någon som vet var man kan hitta musiken som användes i programmet?
Om du vet vad som sjungs är det ganska så enkelt att googla fram. Annars maila kanal 5.
Citera
2012-02-07, 17:13
Medlem
Hakapelitas avatar
Var rätt bra faktiskt, han Jimmy var så sjukt trött.
Kommer se det nästa gång med, kan vara ett riktigt skadat avsnitt när de besöker skabbiga ställen.
Citera
2012-02-07, 18:21
Medlem
SiSeniors avatar
F&F är tillbaka på banan. Detta programmet har ett helskönt upplägg och kan bli hur bra som helst.
Citera
2012-02-07, 19:07
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetdetduinte
Jag känner mig lite uppgiven inför "Får vi följa med". I sina tidiga program har de med värme, nyfikenhet och intresse träffat människor världen över och jag tittade som tonåring storögt på grattis världen och kände att, shit, fantastiska människor. Igår tyckte jag inte alls att de hade samma charm. Istället uppfattade jag någon form av föraktfull översittarattityd hos dem i bemötandet av sina medmänniskor.

De verkar ha anpassat sig efter den sociala kutym som råder på riche och anammat den i hela sitt förhållningssätt till social samvaro. Där de tidigare ställde frågor för att fördjupa sig i och hylla den något aparte människan fanns nu en hånfull och lite retlig ton hos dem jag fick lite ont i magen av.

Hur de med härskarteknik domderade över kvinnan i rött som inte alls tyckte att det var kul, eller bara hur Filip (lite spritig?) ställer frågan till BadenBadenfarbrorns fjälla och det bara osar hur opassande han är och att de inte alls vill ha honom där. Man tittar uppifrån sitt framgångsrika medieliv ner på de banala "vanliga människorna". Det blir bara så fruktansvärt fel!

Det kändes som när de tuffa killarna på högstadiet hittade sitt veckoliga mongo de hånfullt men uppmuntrande klappade i ryggen och hyllade, för att skratta åt bakom densamma tio minuter senare.

Programidén är genial, men hade gjorts bättre av två flummiga livsglada 20-åringar som ännu inte anammat citycynismen och är beredda att möta människor och deras livsöden på rätt nivå.
En intressantare spinoff hade varit att plocka ut de mest hånfulla ögonblicken i F&F:s beteende, hur de gått från de glada fyllona till alkissvinet och belysa hur de har förändrats sedan början av sin karriär, och deras reaktioner när de kritisk börjar granska sitt eget beteende och gör avbön inför svenska folket.

Är det bara jag eller finns det fler vuxna människor med samma uppfattning?
Jag håller med om att de hela tiden träffar människorna lite snett från ovan. Det har jag iofs tyckt länge om Filip och Fredrik. Och det är så förbannat synd, för det är en väldigt rolig idé, och människorna de träffar är helt fantastiska. Hela tiden klampar de lite för långt in i den privata sfären hos människor de träffar. Istället för att låta människorna berätta sin egen historia, så använder de snarare människor de träffar som någon slags rekvisita för att pådyvla tittarna sin egen världsbild. Jag skulle önska att de tog ett steg tillbaka. Hade jag träffat dom hade jag inte varit sugen på att berätta min historia, tyvärr.

Sen att det är en smula riggat här och där, som "slumpen" att de träffade första mannen på just den platsen, det stör mig faktiskt mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in