2007-11-08, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Och det finns absolut ingen chans att man kan slippa den där räkningen om man ringer dit?

Du har aldrig haft att göra med radiotjänst va?

Nej, det finns ingen chans att slippa räkningen. Däremot kan du avanmäla TV innehav och på så slippa betala hela räkningen (den avser ju framtida innehav, vanligast är 3 månader i stöten 500 spänn). Antingen betalar du in hela beloppet och får återbetalat eller så får de göra en ny faktura.

Du som privatperson kan aldrig avanmäla innehav retroaktivt, det är först när det inkommit en avanmälan som du slutar betala.

Ganska korkade frågor, vad händer om du inte betalar räkningen med påminnelseavgift? Ja vad tror du? Du är 19 och bor i ett eget hem men har alltså inte förstått det här med räkningar, ingångna avtal och förfallodatum? Vad som händer är att du, ganska snart, får fogden på dig och en betalningsanmärkning.

Därför ska du betala in den omedelbart. Sedan ska du avanmäla innehav, du har inte råd och Tv'n är absolut inte kvar i hushållet utan undanställt i förråd. Har du inte råd att betala den får du väl ringa dina föräldrar. Du kan också ringa radiotjänst och begära anstånd med betalningen om du förklarar din situation, utfattig och ingen TV kvar i hemmet etc.

Alltså:

1) Avanmäl Tv-innehav. I samma veva kan du försöka be om anstånd med fakturan, ELLER be att de skickar en ny faktura med endast den tid du faktiskt haft TV.

2) Betala räkningen, den är på väg bort från radiotjänst till hemskare (nåja) personer.

3) Lära av misstagen.

du kan naturligtvis dra en rövare om att du varit utomlands/annan stad och en kompis bott i lägenheten och därför så är räkningen ogiltig, men frågan är om du klarar av att ljuga dig igenom hela den soppan. Sedan spelar det egnetligen ingen roll för din situation i sig, räkningen ska ÄNDÅ betalas tills beslutet är ändrat och det kan ta flera veckor om det ska tröskas med överklagan på omprövan etc etc. Finns fall där folk vägrat betala räkningen, fått rätt i länsrätten att de inte ska behöva betala eftersom de inte innehar TV, men ändå inte fått betalningsanmärkningen borttagen då fogden menat att den är korrekt påförd.
Citera
2007-11-09, 07:23
Medlem
apanola IIs avatar
En påförd betalningsanmärkning är en påförd betalningsanmärkning.
För att få bort en sådan krävs ett myndighetsbeslut och är väldigt svårt att få igenom, speciellt då det gäller kronofogden.
Citera
2007-11-12, 07:33
Medlem
Continental Ops avatar
fan det verkar som jag måste tjacka teve på el-giganten, och de anmäler ju innehav, hade först tänkt beställa på nätet men nu är ju det uteslutet, fan en massa krångel med den här licensen alltså

De krånglar väl inte på giganten om man uppger uppenbart falskt namn?
Citera
2007-11-12, 07:39
Medlem
tjaboooos avatar
Garantin KAN bli ogiltig men du kanske kan ta med nån som betalar licens och kan "köpa" tv'n för dej ?
Citera
2007-11-12, 07:56
Medlem
Continental Ops avatar
med falskt namn menar jag nån släktings namn inte ett fiktivt alter ego

kan den bli ogiltig om man hittar på nåt namn som inte finns eller?
Citera
2007-11-12, 10:11
Hur är det om man köper ett tv-kort i en nätbutik/affär. Ska man uppge sina uppgifter då också eller dom är mindre noga?
Citera
2007-11-12, 10:28
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
med falskt namn menar jag nån släktings namn inte ett fiktivt alter ego

kan den bli ogiltig om man hittar på nåt namn som inte finns eller?

Men varför krångla? ElGiganten anmäler att du har köpt en TV ja, men vad radiotjänst beträffar är det inte du som ska ha den. Den har du gett bort till någon släkting/polare/husdjur/granne
Citera
2007-11-12, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
fan det verkar som jag måste tjacka teve på el-giganten, och de anmäler ju innehav, hade först tänkt beställa på nätet men nu är ju det uteslutet, fan en massa krångel med den här licensen alltså
Jag beställde min tv på nätet (www.radars.se) och trodde inte att dom skulle skvallra till Radiotjänst men jodå, ca tre veckor senare ringde dom och sa att dom fått uppgifter om att jag köpt tv men inte anmält tv-innehav och sa att dom skulle skicka fakturan. Det kom lite plötsligt. Om jag hade tänkt till lite så hade jag ju givetvis sagt att det var en present till päronen eller nåt. Aja, det är väl dags att börja betala någon gång I guess. Men jag tycker fortfarande att det principiellt är fel att påtvinga en avgift, då jag inte ens kollar på svt.
Citera
2007-11-12, 19:25
Medlem
Continental Ops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Hur är det om man köper ett tv-kort i en nätbutik/affär. Ska man uppge sina uppgifter då också eller dom är mindre noga?
om jag köper tv eller dekoder i affär frågar jag innan jag pröjsar bara, de brukar inte ljuga utan nämna att man kan uppge mammas namn eller nåt sånt
Citera
2007-11-12, 23:44
Medlem
William Hainess avatar
Eftersom tråden är så sjukt stor vid det här laget så undrar jag om det har avhandlats hur man 'avbeställer' tv-licensen? Min närvarande adress är hos mina föräldrar och det känns lite onödigt att jag ska ligga och betala en extra då jag är rätt så säker på att de redan har en licens.
Citera
2007-11-13, 00:05
Medlem
tjaboooos avatar
Räcker å ringa rånartjänst och avbeställa, då kommer dom fråga vad du gjort med tv'n och kan du säga att du bor hos nån som redan betalar licens, är endast krav på 1 per hushåll änsålänge.
Citera
2007-11-13, 16:51
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
En påförd betalningsanmärkning är en påförd betalningsanmärkning.
För att få bort en sådan krävs ett myndighetsbeslut och är väldigt svårt att få igenom, speciellt då det gäller kronofogden.

Krävs dock lite mer än några påminnelser innan man får en anmärkning.

T: Tusen inlägg är lite för mycket att gå igen, fanns det inga sätt att plocka ur mottagaren ur tv:n? Ska flytta hemifrån och vill gärna ha med tv:n för tv-spel, men vill ogärna fuska med licensen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in