2006-07-13, 15:24
Bannlyst
Citat:
Skillnaden är att tv-försäljare har skyldighet att rapportera till Radiotjänst om vilka som köper apparater. Motsvarande finns inte vad gäller tv-kort till dator.

Det här kände jag inte till, men nu förstår jag varför Radiotjänst ringde strax efter att jag köpte en TV i present till min flickväns syster.
Citera
2006-07-13, 16:52
Moderator
Ruskigbusss avatar
Bah! Dumheter! Inte fan kan de göra så.

Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Bakgrunden är en lagändring den 1 juni som ersätter den gamla lagen om tv-avgift. Syftet är att lagstiftningen ska gälla oberoende av vilken teknik som används för att titta på tv.
Men ännu vet ingen hur den nya lagen kommer att tolkas.
– Det blir Radiotjänst i Kiruna och sedan domstol som får avgöra om en dator är att bedöma som tv-mottagare, säger Filippa Arvas-Olsson på kulturdepartementet till Sydsvenskan.

Jahapp - då tittar vi på lagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM

Lagens ändringar träder i kraft om ca ett år - 2007-07-01

Rubriken ändras från "Lag om TV-avgift" till "Lag om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst"

§1 "Sändningar av radio och TV som avses i första stycket och som är riktade till Sverige skall vara tillgängliga för allmänheten utan villkor om annan betalning än TV-avgiften."

§2 "För samtliga TV-mottagare som är avsedda att användas i innehavarens hushåll betalas en enda TV-avgift.
...
En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål."

Eftersom väldigt få personer kan använda internet utan att det kostar något - så kan man inte antas kunna ta del av dessa "sändningar" utan villkor om annan betalning än Tv-avgiften.

Alltså - är de sändningar som sker via internet inte såna som omfattas av lagen.

Alltså - kan de inte ta ut tv-avgift från de som använder datorn via internet.

Däremot - om någon har ett tv-kort i sin dator - DÅ kan den betraktas som likvärdig en Tv-apparat.
Citera
2006-07-13, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Bah! Dumheter! Inte fan kan de göra så.

Jahapp - då tittar vi på lagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM

Lagens ändringar träder i kraft om ca ett år - 2007-07-01

Rubriken ändras från "Lag om TV-avgift" till "Lag om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst"

§1 "Sändningar av radio och TV som avses i första stycket och som är riktade till Sverige skall vara tillgängliga för allmänheten utan villkor om annan betalning än TV-avgiften."

§2 "För samtliga TV-mottagare som är avsedda att användas i innehavarens hushåll betalas en enda TV-avgift.
...
En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål."

Eftersom väldigt få personer kan använda internet utan att det kostar något - så kan man inte antas kunna ta del av dessa "sändningar" utan villkor om annan betalning än Tv-avgiften.

Alltså - är de sändningar som sker via internet inte såna som omfattas av lagen.

Alltså - kan de inte ta ut tv-avgift från de som använder datorn via internet.

Däremot - om någon har ett tv-kort i sin dator - DÅ kan den betraktas som likvärdig en Tv-apparat.

Men så är det ju nu oxo så kommer det inte vara nån skillnad förutom dom
med TV-kort i datorn.

mvh
Citera
2006-07-13, 19:05
Medlem
Torshammars avatar
vem har bett de om att sända (SVT) på nätet? Det går oxå att kräva
lösenord och logga inn som på många tjänster på nätet.
Undrar om SVT hadde kodade sändningar hur många skulle vilja abonera på
deras dåliga Tv.:smart:
Kollar ibland på Tv-nyheterna från mitt hemland udan kostnad, funkar av någon konstig anleggning bättre än SVT trots att det är mycket längre bort.
Citera
2006-07-14, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
uthämtning av licenspliktig utrustning är inte detsamma som innehav av licenspliktig utrustning, och därmed inte anledning till att betala TV-licens

för övrigt så undrar jag vad du egentligen menar? det som man ska betala tv-licens för i sverige är utrustning som kan ta emot marksända tv-signaler, och sen när skickar hyresvärdar ut digitalboxar för marksänd digital-tv?

det låter snarare som att du genom din hyresvärd fått en digitalbox för tele2visions, comhems eller annan kabeltv-leverantörs digital-tv, som ingår i hyran, och digitalboxar för digital kabeltv är inte licenspliktiga

jag postade ett inlägg för länge sedan som kanske är lästvärt

http://www.flashback.org/showpost.p...5&postcount=40

Jo precis jag har fått en Box från Tele2, jävlar va kanaler man har nu, hehe, jaja bara jag har viasat sport 1an så är ja nöjd så jag ser Golf från USA touren
Citera
2006-07-14, 22:01
Medlem
Har haft min box från comhem i 6-7år. Har inte betalat så mycket licens kan jag säga.
Citera
2006-07-14, 22:03
Medlem
Citat:

jag postade ett inlägg för länge sedan som kanske är lästvärt

http://www.flashback.org/showpost.p...5&postcount=40

Varför göra det så jobbigt. Öppna inte dörren för okända. Har det nånsin varit nått intressant vid dom tillfällena?

Då finns det brevlåda eller telefon för dessa istället.
Citera
2006-07-15, 03:39
Medlem
_killahs avatar
Som många har sagt, de har ingen rätt att sammköra register i sverige.
Så om du ett internet abb. kvittar.

Mycket upplysande svar Ruskigbuss, som vanligt
Citera
2006-07-15, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Varför göra det så jobbigt. Öppna inte dörren för okända. Har det nånsin varit nått intressant vid dom tillfällena?

Då finns det brevlåda eller telefon för dessa istället.
att ingen okänd som har ringt på hos dig har haft något intressant att säga får stå för dig, jag är övertygad om att andra har annorlunda erfarenheter

men ändå:

1. alla har inte titthål eller fönster, så att dom kan se i färväg vem det är som ringer på dörren

2. mina tips gällde även telefonsamtal, och var tänkta som en generell vägledare så man vet vad man kan svara OM man råkar ut för radiotjänsts kontrollanter

3. generellt skulle jag snarare uppmuntra folk att öppna dörren för okända, även om dom ser en okänd i titthålet, för vad vi inte behöver mer av i samhället är paranoia där vi utgår ifrån att alla vill oss illa
Citera
2006-07-15, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen
Jo precis jag har fått en Box från Tele2, jävlar va kanaler man har nu, hehe, jaja bara jag har viasat sport 1an så är ja nöjd så jag ser Golf från USA touren
som jag trodde alltså.. lycka till med din box, hoppas den fungerar tillfredsställande, men när man läser denna tråden så blir man inte allt för imponerad..

http://www.minhembio.com/forum/index...owtopic=121659
Citera
2006-07-15, 16:23
Medlem
Citat:
att ingen okänd som har ringt på hos dig har haft något intressant att säga får stå för dig, jag är övertygad om att andra har annorlunda erfarenheter

men ändå:

1. alla har inte titthål eller fönster, så att dom kan se i färväg vem det är som ringer på dörren

2. mina tips gällde även telefonsamtal, och var tänkta som en generell vägledare så man vet vad man kan svara OM man råkar ut för radiotjänsts kontrollanter

3. generellt skulle jag snarare uppmuntra folk att öppna dörren för okända, även om dom ser en okänd i titthålet, för vad vi inte behöver mer av i samhället är paranoia där vi utgår ifrån att alla vill oss illa

1 och 2 håller jag med om att din vägledning är bra till.
Men kan du ge ett exempel på vad/vem som tänkas kan ringa på som är okänd för dig och som skulle kunna vara av intresse.
Citera
2006-07-28, 09:18
Medlem
Porridges avatar
Hmm.. Jag har funderat på en sak. När man beställer abonnemang av kabeltv/sallittv-operatörer. Är dom då skyldiga att anmäla detta till Radiotjänst? Får Radiotjänst begära ut dessa uppgifter? Det kan ju vara svårt att neka till att ha tv-mottagare om man pyntar typ 1000:-/mån för en massa kanaler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in