Flashback bygger pepparkakshus!
2011-05-22, 05:13
Medlem
Läskigs avatar
Då jag de facto är en horunge så vore det väl dumt att uppröras över det hela. Sen så förstår jag inte poängen med att uppröras över personer som går till personangrepp, det är de som skämmer ut sig, inte jag. Har även svårt att tro att min familj eller vänner skulle ändra sin uppfattning om mig utifrån vad någon fåne skriker till mig på krogen, snarare tvärt om, mina föräldrar är nog stolta över att jag visar upp en god uppfostran och klarar av att hantera omogna personer utan att skämma ut mig.

(Nuförtiden är väl horunge något som mest förknippas med publicister och dåliga radbrytningar, i alla fall i de kretsar jag umgås i, vilket gör det hela till en ännu torftigare förolämpning än dess ursprungliga betydelse.)
2011-05-22, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arco
Dina personliga påhopp samt antaganden om hur jag är får mig snabbt att inse att du inte har det rätt ställt rent mentalt.

Det handlar inte om att bruka kraftigt våld utan snarare att man ska stå upp för sin mor som har fött en själv. Ditt argument om att det bara är ord är ju så himla inkompetent att man börjar undra om du ens har avslutat grundskolan.

Jag personligen tycker att svenskar har en alldeles för mild reaktion när man får höra detta ord. Vilket är helt oförklarligt för mig.

MEN ÅK HEM DÅ!

ne men allvarligt, skulle du säga det till mig hade ja skrattat å sagt exakt samma sak tebax speciellt eftersom att du är blatte å skulle reagera så jävla kul på det
2011-05-22, 05:32
Bannlyst
Arco när någon säger horunge till en, låt oss säga en främling, så vill personen provocera dig. ska du låta honom göra det? då vinner han såklart. om du ignorerar det och VÄLJER att inte bry dig, så kommer du inte bry dig eller ta åt dig. för du vet att din mamma inte är en hora eller dylikt (eller?). du vet att du har en underbar mor hemma och bara den tanken borde räcka för att du inte ska bry dig om vad folk säger. du vet helt enkelt att det inte är sant (eller?).
2011-05-22, 05:35
Medlem
Public Enemys avatar
Om det nu är så att du stör dig på den svenska kulturen och mentaliteten, ta då ditt pick och pack och flytta från det här landet tillbaka till den håla du och din morsa kravlade upp ur.
2011-05-22, 05:36
Medlem
Citat:
Kan det vara som så att man som svensk väljer att inte bry sig eftersom att man inte hyser någon respekt för sina föräldrar?

Eller så kan det vara så att vi vill upprätthålla en bra bild och inte råka ut för en massa skit vilket självklart skulle vara tråkigt för ens föräldrar?
2011-05-22, 05:44
Medlem
GanjaMoons avatar
Citat:
Godkväll!

Under mina år som medborgare i detta land så har jag under ett flertal gånger uppmärksamt hur Svenskar kallar andra Svenskar för horungar, utan att det sker någon som helst respons från den andra parten.

En kraftig majoritet utav dessa Svenskar verkar inte ta till sig när man får höra detta ord, utan man ser det snarare som vilket skällsord som helst.

Är det att man inte fattar innebörden av vad ordet betyder eller är det helt enkelt som så att man inte bryr sig när någon säger att man är son till en hora? Någon som kan förklara hur det ligger till eller någon som har upplevt liknande upplevelser?

Varför ta åt sig? det är bara ett ord =P en ganska lam förolämpning dessutom
2011-05-22, 07:28
Medlem
BadAliass avatar
Men hur svårt är det att fatta att svenskar inte är så sjukligt besatta av sin mamma som invandrare.
2011-05-22, 07:29
Medlem
Fiffelquists avatar
Citat:
Kan det vara som så att man som svensk väljer att inte bry sig eftersom att man inte hyser någon respekt för sina föräldrar?

Eller så kan det vara för att valfritts miffos åsikter om min mor, mina personliga familjeföhållanden eller min sexuella läggning (räknar in skällsord i samma kategori som tex "jävla bög!") inte biter särskilt hårt, oftast är det bara nått fyllo eller allmänn idot som uttalar detta, och vad fan bryr jag mig om honom?
ett stackars mähä med trasig DNA-stege, nej såna klarar jag mig utan..

i övrigt vill jag hävda att horunge inte betyder barn till en prostituerad utan kommer från att "begå hor" dvs knulla utan att vara gift eller vara otrogen, vilken i sin tur innebär att han hävdar att du har kommit till genom att din mor och far inte är gifta vid insemineringen
2011-05-22, 07:33
Medlem
Tre100s avatar
Även Jesus var en horunge, och han dyrkas ju av några stycken.

Det är förövrigt från Sydeuropa och arabstater man babblar på om mammor och pappor. Inte i Sverige.

Här är en sida för TS att utveckla sitt språk: http://www.sallander.nu/tintin/text/svor.html
Senast redigerad av Tre100 2011-05-22 kl. 07:58.
2011-05-22, 07:34
Medlem
För allas föräldrar blir ju sådär jätteglada när de får höra att deras son sitter fem till åtta år för dråp efter att försvarat familjehedern när när någon omogen snubbe kallat dem "horunge".

Allvarligt talat, även om du faktiskt blir förolämpad av någon halvt okänd person - känns det lönt att börja skrika tillbaks denne person då? Känner du att du försvarat din heder då?

Eller vad vill du att man ska göra? Kan du inte skriva en liten fickguide som vi "fega svenskar" kan ha med oss som hjälper oss med hur man bäst agerar när någon försöker förolämpa oss?

Eftersom jag ser att du gärna hoppar över frågor som ställs ska jag göra det väldigt klart för dig...

Känner du att du försvarar din/din mammas heder genom att besvara en förolämpning med ytterliggare en förolämpning? Alternativt ta till fysiskt våld?

Skriv hur man bäst ska agera när man blir kallad "horunge", så att vi vet till nästa gång...
2011-05-22, 08:04
Medlem
mutixs avatar
Skulle ge på käften om jag är säker på att personen är helt seriöst och står för det han sa. Lite svårt att förklara vilken situation som krävs för en riktig reaktion...

Har faktiskt inte blivit kallad detta sen högstadieåldern. Är man vuxen och skriker sådant så får man vara bered på en reaktion. Inte behöver man misshandla eller mörda personen dock.
2011-05-22, 08:14
Medlem
odditys avatar
Nu har jag nog inga vänner som skulle använda ett fjortis-skällsord som "horunge", men om en vän skulle kalla mig "horunge", så skulle jag inte tolka det bokstavligt, utan fatta att det kom ifrån hjärtat, utan avsikt att förnedra varken mig eller min mor.

Om någon random människa som jag inte känner skulle kalla mig "horunge" - varför i helvete skulle jag ta åt mig av det, då personen inte ens känner min mamma, inte har någon som helst grund att misstänka att hon är en hora och att det då är så enormt uppenbart att personen bara letar efter känsliga knappar att trycka på? Om jag tillåter en okänd människa lura mig till ilska eller annan reaktion på ett så billigt vis, så säger det mer om min intelligens.

Ps. Och det där snacket om "heder" och att inte ha respekt för sina föräldrar. Jösses. Den absolut ädlaste formen av heder och respekt som jag kan ge mina föräldrar, är att bevisa för dem att de har gjort ett lysande jobb att uppfostra mig till att bli en skötsam individ som inte reagerar på att nåt miffo kallar mig "horunge." Ds.
Senast redigerad av oddity 2011-05-22 kl. 09:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in