• 1
  • 2
2011-05-21, 23:59
Medlem
Falconbacks avatar
Har nyligen börjat gå in på det här med skjortor,kavaj o allt sånt (alltid haft t-shirt och jeans förut) och för tillfället har jag bara en skjorta, och skjortor är min första prioritet. Men hur många tycker ni att jag ska ha innan jag kan börja tänka på att köpa andra saker än bara skjortor?

Kortfattat: Hur många skjortor behövs i en "basgarderob" enligt dig?
Citera
2011-05-22, 00:04
Medlem
Porryhatters avatar
Hur ofta kan du tvätta då?
Citera
2011-05-22, 00:09
Medlem
Falconbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Hur ofta kan du tvätta då?

Bra fråga, en gång i veckan gissar jag på. Använder dock skjortan 1-3 dagar i sträck, beroende på hur skitig den blivit, eller nåt annat.
Citera
2011-05-22, 00:17
Medlem
ShogunAssasins avatar
Utan att vara han som är den så skulle jag säga att man aldrig kan ha för många skjortor, men lite beroende på yrke så tror jag att någonting i stil med:
3-5 dresskjortor, vita, ljusblå, med turndownkrage och cutaway
5-7 fritidsskjortor, med lite roligare mönster, buttondown krage, grövre tyger såsom oxford osv.
Tittar på en film just nu så återkommer med lite mer specifikt om vad man kan behöva.
Citera
2011-05-22, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Utan att vara han som är den så skulle jag säga att man aldrig kan ha för många skjortor, men lite beroende på yrke så tror jag att någonting i stil med:
3-5 dresskjortor, vita, ljusblå, med turndownkrage och cutaway
5-7 fritidsskjortor, med lite roligare mönster, buttondown krage, grövre tyger såsom oxford osv.
Tittar på en film just nu så återkommer med lite mer specifikt om vad man kan behöva.

Är det bara jag som tycker att såna är helt avskyvärt fula?
Citera
2011-05-22, 00:22
Medlem
HolyCraps avatar
Jag tycker att det räcker med typ 20 stycken bowlingskortor, and you set to go.

*bowlingskortor, kolla Charlie i 2 & ½ män eller huvudkaraktären i Sopranos.
Citera
2011-05-22, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Är det bara jag som tycker att såna är helt avskyvärt fula?

Nej men du tillhör inte direkt någon majoritet...

Ont: ska du ha skjortor till kostym osv (dvs mest enfärgade) skulle jag nog säga att runt 10 är lagom, sett till att du har dom till vardags och tvättar 1 gång/vecka.
Citera
2011-05-22, 00:30
Medlem
Falconbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Nej men du tillhör inte direkt någon majoritet...

Ont: ska du ha skjortor till kostym osv (dvs mest enfärgade) skulle jag nog säga att runt 10 är lagom, sett till att du har dom till vardags och tvättar 1 gång/vecka.

Ska inte bara ha till kostym, och jag har gärna enfärgade utan kostym också. Kostym kommer nog inte användas så mycket, kavaj däremot kanske blir lite vanligare.
Senast redigerad av Falconback 2011-05-22 kl. 00:41.
Citera
2011-05-22, 00:40
Medlem
Jorups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falconback
Har nyligen börjat gå in på det här med skjortor,kavaj o allt sånt (alltid haft t-shirt och jeans förut) och för tillfället har jag bara en skjorta, och skjortor är min första prioritet. Men hur många tycker ni att jag ska ha innan jag kan börja tänka på att köpa andra saker än bara skjortor?

Kortfattat: Hur många skjortor behövs i en "basgarderob" enligt dig?

Hmm... Samma skjorta varje dag?

OnT: Kanske runt 5-6 mer propra skjortor, alltså enfärgade som du t. ex. har under kavajen osv. sedan kanske 7-8 andra mer lediga skjortor med mönster, sådana man har på fritiden!
Citera
2011-05-22, 00:40
Medlem
Jag gillar också skjortor sen nyligen. Visst är det sant att du inte kan ha för många, men jag klarar mig då iaf på.. Nu ska vi se.. Fyra stycken har jag med mig till england tror jag.

En vanlig vit
En blå/vitrandig
En mer ledig blå, rutig, skjorta
Och en vit "finskjorta"

Jag har dessa "enskilt" eller med en rätt ledig linnekavaj. Den blå/vitrandiga matchar fodret ypperligt.

EDIT: Fast då har jag så klart inte på mig skjorta VARJE dag, snarare 2-3 dagar i veckan. Det blir lite pinsamt när folk börjar tänka "haha, den skjortan, IGEN?". Så om du vill ha enbart skjortor på dig bör du iaf sikta på 10+.
Senast redigerad av natogandalf 2011-05-22 kl. 00:45.
Citera
2011-05-22, 00:44
Medlem
Falconbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorup
Hmm... Samma skjorta varje dag?

OnT: Kanske runt 5-6 mer propra skjortor, alltså enfärgade som du t. ex. har under kavajen osv. sedan kanske 7-8 andra mer lediga skjortor med mönster, sådana man har på fritiden!

Haha, nej. Men fattig student du vet, får köpa en skjorta i taget om jag inte har nån rabbat eller köper nåt billigare. Har väl den skjortan kanske 2 eller tre dagar av veckan, sen har jag gamla t-shirts för tillfället.
Citera
2011-05-22, 00:48
Medlem
Jorups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falconback
Haha, nej. Men fattig student du vet, får köpa en skjorta i taget om jag inte har nån rabbat eller köper nåt billigare. Har väl den skjortan kanske 2 eller tre dagar av veckan, sen har jag gamla t-shirts för tillfället.

Helt förståeligt! Kolla in H&M, de kan ha någon snygg och billig fritidsskjorta!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in