2011-05-22, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falconback
Haha, nej. Men fattig student du vet, får köpa en skjorta i taget om jag inte har nån rabbat eller köper nåt billigare. Har väl den skjortan kanske 2 eller tre dagar av veckan, sen har jag gamla t-shirts för tillfället.

Beställ från TM.Lewin. De har i princip alltid en kampanj i stil med 4 för 100*minnsintevaluta*. Och de skjortorna håller, efter vad jag har hört, väldigt hög kvalitet för det låga priset (motsvarar väl cirka 250 kr styck)
Citera
2011-05-22, 13:11
Medlem
dentrognes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technocracy
Beställ från TM.Lewin. De har i princip alltid en kampanj i stil med 4 för 100*minnsintevaluta*. Och de skjortorna håller, efter vad jag har hört, väldigt hög kvalitet för det låga priset (motsvarar väl cirka 250 kr styck)
5 för 100£ just nu
Citera
2011-05-22, 16:18
Medlem
Falconbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technocracy

Jo det har jag hört talas om, och jag har nyss köpt 2 skjortor men om jag sparar lite grann i nån månad nu så kan jag nog köpa en hög därifrån, asbra erbjudande faktiskt! Men hur är storlekarna egentligen?
Citera
2011-05-22, 16:23
Medlem
hundensårs avatar
Citat:

Kortfattat: Hur många skjortor behövs i en "basgarderob" enligt dig?

När man är på resa är en hyfsad tumregel att dra roten ur det antal dagar du är borta = antal skjortor du behöver.

Om du nu extrapolerar samma resonemang till vardagen kan man fråga sig hur många skjortor man behöver under ett år.
Svaret = roten ur 365 = 19.

Själv har jag ca: 25 bra skjortor. Nu börjar tvättande och strykande ta upp något för mycket av min tid.

Vill du bli riktigt down-to-earth-basic kan det räcka med..kanske 5 st, varav ett par kan vara ljusblå och resten vita.
Citera
2011-05-22, 16:47
Medlem
Falconbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
När man är på resa är en hyfsad tumregel att dra roten ur det antal dagar du är borta = antal skjortor du behöver.

Om du nu extrapolerar samma resonemang till vardagen kan man fråga sig hur många skjortor man behöver under ett år.
Svaret = roten ur 365 = 19.

Själv har jag ca: 25 bra skjortor. Nu börjar tvättande och strykande ta upp något för mycket av min tid.

Vill du bli riktigt down-to-earth-basic kan det räcka med..kanske 5 st, varav ett par kan vara ljusblå och resten vita.

Hm, det där var ju rätt smart tänkt!
Citera
2011-05-22, 18:50
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Hm, det där var ju rätt smart tänkt!

Tackar.

The Drones Club har för övrigt en del bra tips för hur man kan bygga sin basgarderob:

http://thedronesclub.wordpress.com/2...-i-tre-steg-i/

Verkar klokt av dig att beställa från T.M Lewin. Prisvärda kvalitetsskjortor. Var noggrann med storlekarna bara.
Av svenska skjortor tycker jag nog att Stenströms är de enda som riktigt håller måttet, bokstavligt talat.

The Shirt Factory syr grejer av ngt tunnare tyg som kan kännas trevliga på sommaren, om du har lätt för att svettas med de ngt tjockare stenströmmarna.

Vill du ha ett stilråd bör du i början hålla dig till extremt enkla, minimalistiska modeller. Vitt och ljusblått. Således inget tjafs med kontrastkragar eller kontrasterande färg på knapphålssömmar el dyl - ifall du inte vill se ut som en dussinförsäljare.

När du successivt utvecklar din smak kan du försiktigt bygga på med mindre förändringar och färgvarianter. Använder du slips, för övrigt?

Till sist: hur är det med modereringen i forumet? Borde inte den här tråden ligga i "Klassisk stil"?
Senast redigerad av hundensår 2011-05-22 kl. 19:16.
Citera
2011-05-22, 20:06
Medlem
Dukoupenis avatar
OnT: Ett par dressade skjortor som passar till kostym och dylikt samt ett tiotal mer fritidsbetonade skjortor.
Förutsatt att du inte använder kostym i vardagen.

OT: Från en student till annan, köp inte skjortor från H&M och dylikt om du har tänkt att använda plagget flitigt.
Det mest ekonomiska är att köpa en skjorta i en prisklass upp som exempelvis från Melka, och gör det på de reor som förekommer i januari och juni.
När jag började använda skjortor som vardagsplagg handlade jag flitigt från H&M men jag fick slänga skjortan efter en månad då passformen hade blivit bedrövlig.

Jag kan för övrigt ge dig ett generellt råd i att handla kläder från märken som levererar kvalitet före design t.ex. Wosley och Barbour.
Citera
2011-05-22, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Är det bara jag som tycker att såna är helt avskyvärt fula?

Lite ot: Vad är skillnaden?
Citera
2011-05-22, 22:02
Medlem
Falconbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Tackar.

The Drones Club har för övrigt en del bra tips för hur man kan bygga sin basgarderob:

http://thedronesclub.wordpress.com/2...-i-tre-steg-i/

Verkar klokt av dig att beställa från T.M Lewin. Prisvärda kvalitetsskjortor. Var noggrann med storlekarna bara.
Av svenska skjortor tycker jag nog att Stenströms är de enda som riktigt håller måttet, bokstavligt talat.

The Shirt Factory syr grejer av ngt tunnare tyg som kan kännas trevliga på sommaren, om du har lätt för att svettas med de ngt tjockare stenströmmarna.

Vill du ha ett stilråd bör du i början hålla dig till extremt enkla, minimalistiska modeller. Vitt och ljusblått. Således inget tjafs med kontrastkragar eller kontrasterande färg på knapphålssömmar el dyl - ifall du inte vill se ut som en dussinförsäljare.

När du successivt utvecklar din smak kan du försiktigt bygga på med mindre förändringar och färgvarianter. Använder du slips, för övrigt?

Till sist: hur är det med modereringen i forumet? Borde inte den här tråden ligga i "Klassisk stil"?

Har ingen slips alls för tillfället, men nån gång får jag nog ta och köpa mig ett par stycken.

Klassisk stil? Hade aldrig tänkt på att den här tråden skulle kunna ligga där
Citera
2011-05-22, 23:31
Medlem
mellanrums avatar
Jag anser att man borde ha skjortor för två veckor framöver. I mitt fall blir det 10 stycken som kan bäras till vardags och 4 lite mer uppklädda för helgerna. Förutsatt att du byter varje dag.
Citera
2011-05-22, 23:33
Medlem
PeterBorossys avatar
15-20 skjortor räcker gott och väl, blanda tunnare tyger med lite tjockare samt färger och mönster (avstå flerfärgade skjortor i färger som sträcker sig utanför vit svart röd blå). Glöm inte bort att skjortor är en typisk vara där kvalitén är relativ till priset, att köpa skjortor under tusenlappen är inte att rekommendera.

Citat:
Ursprungligen postat av Anthen
Lite ot: Vad är skillnaden?
Kragsnibbarna fästs med knapp
Senast redigerad av PeterBorossy 2011-05-22 kl. 23:36.
Citera
2011-05-23, 12:55
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Är det bara jag som tycker att såna är helt avskyvärt fula?

Nej, även jag tycker det är hutlöst fult med buttondown. Lite på samma nivå som kardborreband på skor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in