2004-10-13, 02:18
Medlem
Efter några dagar med besvär med halsen gick jag idag till doktorn som efter både bakterieprov och blodprov konstaterade att jag hade körtelfeber. Detta är verkligen plågsamt, och jag undrar: är det nån mer här som haft det som kan dela ut lite tips på hur man kan göra för att lindra värken i svalget etc. Det är svårt att äta och jag är på allmänt dåligt humör p.g.a värken. Lite tips etc vore jättebra!
Citera
2004-10-13, 03:03
Medlem
Pavlik Morozovs avatar
Körtelfeber (även kallad kyssjukan) botas med penicillin om jag inte missminner mig. Eftersom du varit hos läkaren så har du väl fått besked ang. kurering?
Citera
2004-10-13, 03:57
Medlem
Han sa att eftersom detta inte är bakterier utan virus så finns det inga mediciner etc. Allt skulle självläka, det är bara det att det att det är så förbannat outhärdligt så jag håller på att bli tokig.
Klämde nyss i mig 2 mackor och det verkligen tårades i ögonen. Bör tillägga att jag inte kan sova (klockan är 03:56 i skrivande stund) p.g.a. andningssvårigheter av svullnaden i halsen när jag ligger ner.

Kyssjukan, förresten?
Citera
2004-10-13, 04:07
Medlem
TheMPGs avatar
Du kan glädjas åt att du får det bara en gång =)

Finns egentligen ingenting som lindrar, glass brukar man ju käka annars, men inte ens det går när man har körtelfeber, dessutom brukar man spy upp det direkt efter..

Det var ett bra tag sen jag hade det, men jag kom ihåg att jag bara låg i sängen och blev ompysslad av tjejen (som jag f.ö fick det ifrån), körtelfeber smittas genom saliven..

Jag tappade verklighetsuppfattningen när jag hade det, trodde att SVT drev med mig och hade ställt om klockan på text-tv för att driva med mig, och sånna skumma grejer..

Försök att trycka i dig så mycket vatten du kan, annars hamnar du på sjukhus med dropp ganska snart pga vätskebrist..

Och drick ingen alkohol på ett halvår efter att du har blivit frisk, hur lockande det än är, du är skitkänslig i njurarna o grejer..

Spring/motionera/ansträng dig inte heller på några månader...

DRICK VATTEN! (tål att sägas igen)
Citera
2004-10-13, 04:13
Medlem
Pavlik Morozovs avatar
Ja det kan visst smitta via kyssar, så om du varit full på krogen och........
Min f.d granne hade det för en del år sedan och bad mig knalla till apoteket för att hämta ut hans penicillin. Han var också rejält kass i halsen, vill minnas att läkaren rekomenderade sjukskrivning i 1 vecka (alltid farligt med fysisk ansträngning vid mycken halsont, kan övergå i hjärtmuskelinflammation).
Sök upp en annan läkare (helst på öron-näsa-halsmottagning) och kolla läget.
Citera
2004-10-13, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMPG
Och drick ingen alkohol på ett halvår efter att du har blivit frisk, hur lockande det än är, du är skitkänslig i njurarna o grejer..

DET kommer bli svårt
Citera
2004-10-13, 09:05
Medlem
LadyTieras avatar
när min kille hade det (innan vi träffades) så låg han däckad i 2 veckor, kunde inte ens gå uppför trappen, han fick krypa,
Citera
2004-10-13, 09:14
Medlem
FetFulElaks avatar
Låg inne på ÖNH när jag hade det.. Fick Citodon-suppar för att lindra värken. Och dropp. Fan vilken smärta. Sen, tyvärr, kan jag meddela att man kan känna sig trött och hängig i ett halvår efter symptomen är borta..
Citera
2004-10-13, 11:09
Medlem
RigorMortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlik Morozov
Ja det kan visst smitta via kyssar, så om du varit full på krogen och........
Min f.d granne hade det för en del år sedan och bad mig knalla till apoteket för att hämta ut hans penicillin. Han var också rejält kass i halsen, vill minnas att läkaren rekomenderade sjukskrivning i 1 vecka (alltid farligt med fysisk ansträngning vid mycken halsont, kan övergå i hjärtmuskelinflammation).
Sök upp en annan läkare (helst på öron-näsa-halsmottagning) och kolla läget.
Körtelfeber orsakas av EBV (Epstein Barr-virus) så penicillin gör ingen nytta mot själva körtelfebern. Däremot är det inte ovanligt att man får tonsillit (halsfluss) orsakad av streptokocker som en följd av körtelfeber. Mot den hjälper penicillin.
Citat:
Ursprungligen postat av Dj Toni
Efter några dagar med besvär med halsen gick jag idag till doktorn som efter både bakterieprov och blodprov konstaterade att jag hade körtelfeber. Detta är verkligen plågsamt, och jag undrar: är det nån mer här som haft det som kan dela ut lite tips på hur man kan göra för att lindra värken i svalget etc. Det är svårt att äta och jag är på allmänt dåligt humör p.g.a värken. Lite tips etc vore jättebra!

Är man riktigt svullen i tex halsen kan man sätta in kortison. Ring din läkare.
Citera
2004-10-13, 12:18
Medlem
Tack för era hjälp och beträttelser! Jag tror inte ens jag kan äta idag, det har blivit ännu värre. Måste antagligen kontakta läkare igen, för så här vill jag inte leva.
Citera
2004-10-13, 12:23
Medlem
von Schmerzs avatar
En klasskompis på mellanstadiet fick det, och han var borta från skolan i drygt två månader. Låg på sjukhus flera veckor om jag inte minns helt fel.
Citera
2004-10-13, 13:03
Medlem
Sådärja. Nu har farsan fixat nåt som kallas Bafucin som sägs ska lindra smärta i svalg etc. Så vi får se hur det går.

Om jag inte blir bättre i värret (istället värre), måste jag då ligga på sjukhus med dropp?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in