Citat:
Ursprungligen postat av fulltext
http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=8376
Man blir smittad som barn
Det vanligaste är att man blir smittad i förskole- eller lågstadieåldern. Oftast får man då inga eller bara lätta symtom av infektionen, ungefär som vid en vanlig förkylning.
Sjukdomen bryter oftast ut i övre tonåren
Oftast märker man av symtomen om man blir smittad när man är mellan 15 och 25 år. Man är trött, har feber, ont i halsen, lymfkörtlarna är svullna och halsmandlarna inflammerade. Men ibland känner man inte av symtomen i denna ålder heller. Mer än hälften av dem som fått en infektion av Epstein Barr-viruset märker inte av ett enda symtom.
Jag får nog ge dig dig rätt till vissa delar. Även om jag personligen inte sett någon som inte haft ett enda symtom. Små barn kan tydligen ha mononukleos utan att ett enda symtom visas.
Däremot får du nog skilja på att vara bärare av virus och att vara infekterad av detsamma. Man kan bära EBV utan att det utvecklas till körtelfeber.
Man beräknar att ca 98% av mänskligheten är bärare av olika slags herpesvirus som lagras i nervvävnaden. (EBV är ett herpesvirus).
Däremot ställer jag mig ytterst tveksam till att man kan genomgå körtelfeber i högre ålder utan att uppvisa ett enda symtom. Länken du postade är den enda som påstår detta och då har jag kollat flera andra sidor samt gamla läroböcker.
Givetvis drabbas inte alla av så kraftiga symtom som flera här tycks vara drabbade av, vilket jag nämnde i ett tidigare inlägg. För ganska många förlöper det som en segdragen förkylning.