2004-10-13, 15:11
Medlem
TheMPGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ Tonï
Sådärja. Nu har farsan fixat nåt som kallas Bafucin som sägs ska lindra smärta i svalg etc. Så vi får se hur det går.

Om jag inte blir bättre i värret (istället värre), måste jag då ligga på sjukhus med dropp?

bafucin? haha.. det är för vanligt halsont, dukommer inte ens känna av dom..
Citera
2004-10-13, 15:13
Medlem
flowss avatar
Finns inget som hjälper. Jag hade nog något av det värsta. Åt maxdos av både alvedon och ipren, vågar inte ens tänka på hur det varit om jag itne åt dem.

Läkaren trodde att jag hade streptokocker så jag fick äta pencillin i en vecka i onödan. Det gör inte så mycket om du inte kan äta (jag kunde inte äta hur mkt jag än ville) men försök o drick vatten. Iofs fick jag väl i mig ett glas vatten på 5 timmar ungefär - men det är alltid nått.
Citera
2004-10-13, 15:22
Medlem
Nadines avatar
Det värsta är att det finns inga mediciner som hjälper mot körtelfeber.
Jag hade det i våras och det var det värsta jag varit med om i sjukdomsväg. +o(

Trodde på allvar ett tag att jag skulle dö..

Det började med svullna körtlar över hela halsen...
Sen hade 40 graders feber i princip hela tiden (käka två alvedon så det gick ner till 38 en stund, sen gick det upp igen)...
Gjorde så jäkla ont när jag svalde.
I början kunde jag i alla fall äta isglass och dricka saft, sen fick jag åka till sjukhuset en dag när jag inte fått i mig nånting.. Men jag hade inte heller ngn lust att få dropp så jag tvingade i mig lite saft på sjukhuset. Inte kul alls...Men sen gick det över på några dagar. 2 veckor var det som värst och jag gick ner massa i vikt. Låg bara i sängen dygnet runt. Kunde inte sova heller eftersom jag hade så hög feber då.

Inge kul sjukdom det där ialla fall..
Iofs så är det inte alltid sådär jobbigt. En del får bara lite onti halsen..

Jag är såååå glad att jag förmodlingen slipper få körtelfeber igen.
Men man kan få det, även om det inte är vanligt att det kommer igen...
Citera
2004-10-13, 15:32
Medlem
Lorelais avatar
Läs mer om mononukleos här:

http://netdoktor.passagen.se/sjukdomar/fakta/koertelfeber.shtml
Citera
2004-10-13, 15:33
Medlem
Det enda som hjälper mot smärtan är starka värktabletter typ panocod eller liknande. Själv blev jag så dålig att jag fick läggas in på sjukhus. Smärtan i halsen var helt obeskrivlig dessutom hade jag över 40 graders feber i en vecka. Drabbades av en del besvär efter den akuta sjukdomsfasen var över. Tappade rösten i flera veckor, åkte på ögoninflammation och kände mig allmänt hängig.
Citera
2004-10-13, 15:35
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ont i halsen kan lindras med varm dryck.

Jag föredrog iskall dryck.
Citera
2004-10-13, 16:00
Medlem
Jag var hos en annan läkare idag, då jag bl.a fick inhalera en slags flytande medicin som man inhalerade tillsammans med rent syre i en tub. Det hjälpte för stunden, blev en aning lättare i svalget och dessutom blev jag ganska skakig i kroppen och blev lite flummig.

Senare så skrev han ut Lepheton, som intas oralt, 10 ml / 3 ggr per dag. Det ska enligt honom reducera svullnaden i svalget. Nån som vet nåt om Lepheton? Han tillade att man kan bli trött och yr av detta.

För övrigt så kan jag säga att jag hade feber före jag fick problem med halsen, är detta normalt? Jag känner mig väldigt pigg och koncentrerad, inte slö och hängig etc.
Citera
2004-10-13, 16:22
Medlem
Lorelais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ Tonï
Jag var hos en annan läkare idag, då jag bl.a fick inhalera en slags flytande medicin som man inhalerade tillsammans med rent syre i en tub. Det hjälpte för stunden, blev en aning lättare i svalget och dessutom blev jag ganska skakig i kroppen och blev lite flummig.

Senare så skrev han ut Lepheton, som intas oralt, 10 ml / 3 ggr per dag. Det ska enligt honom reducera svullnaden i svalget. Nån som vet nåt om Lepheton? Han tillade att man kan bli trött och yr av detta.

För övrigt så kan jag säga att jag hade feber före jag fick problem med halsen, är detta normalt? Jag känner mig väldigt pigg och koncentrerad, inte slö och hängig etc.

Vad vill du veta då?
Lepheton är ett hostdämpande medel med efedrin. Efedrinet verkar slemhinneavsvällande och vidgar dina bronker. Full effekt inom cirka en timme. Etylmorfinet som också finns i Lepheton ger, förutom att dämpa hostan, en svagt rogivande effekt. Och att du kan bli yr och trött vet du ju redan. Du kan även bli förstoppad och illamående. Det är inte så ovanligt.
Citera
2004-10-13, 16:32
Medlem
pafas avatar
hmm..jag levde på citodon och vatten när jag hadde det...förstår vilken pina du går igenom
Citera
2004-10-13, 16:37
Medlem
jag vill också ha körtelfeber! :mad:
Citera
2004-10-13, 16:39
Medlem
Lorelais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
jag vill också ha körtelfeber! :mad:

Du kan kanske få några djupa kyssar av DJ Toni?
Citera
2004-10-13, 16:45
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
*sväljer högljutt och ryser*

Nu fick Goddess_Hypokondri ont i halsen.

Fan så ruskigt, läste nu at det även smittar via host och nysningar.

Det blir munskydd á la M Jackson för mig nästa gång jag går ut...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in